VALIKKO
24.4.2015 15:54

Airhelp auttaa: 600€ takaisin peruuntuneista lennoista

Jos lentosi on viimeisen kolmen vuoden sisään ollut myöhässä, peruttu tai ylivarattu, jatka lukemista!

Kesäkuussa 2014 minua, @rositasi, alkoi seurata Twitterissä palvelu nimeltä Airhelp, @AirHelpSuomi. Vaikka olin tuossa vaiheessa matkaillut paljon ja ollut kymmenisen kuukautta töissä lentokentällä, kuulin heidän kauttaan ensimmäistä kertaa asiasta nimeltä vakiokorvaus. Tajusin, että olimme mieheni kanssa siihen oikeutettuja, sillä vuoden 2013 elokuussa Lufthansa perui lentomme teknisen vian vuoksi. Saimme tietysti uudelleenreitityksen samalle päivälle ja voucherit lentokentällä käytettäviksi mutta EU:n lainsäädännössä määriteltyä vakiokorvausta emme osanneet tuon kaiken hyvän lisäksi vielä erikseen vaatia.

Vakiokorvausta voi toki hakea lentoyhtiöltä suoraan itsenäisenä kuluttajana ilman välikäsiä. Tällöin kuluttaja saa tietysti koko korvaussumman itselleen, Airhelpille maksetaan palkkiota 25% korvaussummasta. Hyvä juttu on se, ettei Airhelp ota palkkiota itselleen lainkaan, mikäli selviää, ettei lentoyhtiön lain puitteissa tarvitse sitä maksaa. Minä päätin tutkivan matkablogismin nimissä testata Airhelppiä, ja täytyy sanoa, että tämä oli kohdallani viisas päätös.

Lähetin toimeksiannon korvauksen hakemiseen Airhelpille elokuussa 2014. Helmikuussa 2015 sain rahat tililleni. Aikaa meni koko prosessiin siis puolisen vuotta ja se sisälsi lisäksi matkakumppanini valtakirjan lähettämisen Airhelpille kahdesti, vastauksen odottelua lentoyhtiöltä, joka oli ilmeisesti päättänyt olla huomioimatta hakemustani, tapaukseni oikeudelliseen käsittelyyn viennin, tilitietojeni toimittamisen ja viimein 600€ korvauksen vastaanottamisen. Sain säännöllisesti tietoa tapaukseni etenemisestä, mikä oli mieletön plussa. Jos olisin hoitanut itse asiaa, ja lentoyhtiö olisi vain sivuuttanut hakemukseni vastaamatta yhteydenottoihini, olisin todennäköisesti päätellyt, etten ole oikeutettu korvaukseen ja jättänyt homman sikseen. Airhelpin avulla kaikki tuli hoidetuksi, vieläpä hyvin stressittömästi. Dokumenttien lähettelyn lisäksi tehtäväni oli ainoastaan odotella, että juttu ratkeaa. Itsenäisesti en olisi ikimaailmassa lähtenyt haastamaan Lufthansaa raastupaan.

Jotta sellainen onnellinen tarina! Olisipa nyt kiva kirjoittaa, että korvausrahoilla ostin lentoliput sinne ja tänne, mutta valitettavasti olin järkevä ja mäjäytin potin niinkin tylsään asiaan, kuin luottokorttilaskuun. Olenko kasvanut aikuiseksi? Onneksi ei mennyt auton korjaukseen.

image

Kommentit

  • Annika - home & away

    Mielenkiintoista lukea hyvästä Air Help -kokemuksesta. Mietinkin aiemmin löytyykö tällaisia ollenkaan, koska itselläni se ei toiminut ja olin erittäin pettynyt. Tein valituksen kesäkuussa 2014 ja nyt helmikuussa 2015 sain ilmoituksen, että he eivät lähde oikeuteen, joten siihen jäi. Kirjoitin aiheesta omassa blogissani maaliskuussa.

    • rosita

      Moi Annika,

      Kiitos kommentistasi! Täytyypä lukea sun kokemus blogistasi. Mäkin olen saanut jonkun kommentin siitä, ettei Airhelp ole voinut viedä keissejä oikeuteen. Olisi mielenkiintoista oppia lisää näistä lentomatkustusta koskevista lakipykälistä peruutusten kohdalla. Itsekseni olen miettinyt, että ”tekninen vika” saattaisi olla sellainen heitto, jonka itsekin miettimättä seurauksia sanoisin hätäpäissäni matkustajalle peruutuksen syyksi, jos oikea syy olisi jotain tyyliin vaikka että kapteenilla on niin kauhea ripuli ettei se uskalla tulla pois vessasta niin että kone pääsisi lähtemään. Tietenkään väärää tietoa ei matkustajille jaella, paino sanalla hätäpäissäni! 😀

      Sitten matkustaja ei voisi saada teknisen syyn vuoksi peruuntuneista lennosta korvausta, lennon dokumentteihin kun kirjataan kuitenkin se oikea syy.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.