VALIKKO
16.7.2014 19:35

AirHelp käyttökokemus: korvaushakemus lentoyhtiölle lähetetty!

Projekti rahojen metsästus jatkuu!

AirHelpin (tarkempi esittely firmasta täällä) nettisivuilla pyydetään lataamaan AppStoresta sovellus, jonka avulla tehdään korvaushakemus missatuista lennoista. Sovellukseen syötetään peruuntuneiden, myöhästyneiden tai ylibuukattujen lentojen tiedot määränpäineen ja jatkolentoineen, matkustajien nimet, matkustuspäivämäärä, lentojen numerot ja lentojen varausnumero. Sovellus olisi varsin näppärä, mikäli se toimisi moitteettomasti. Alapalkki ei pysy paikallaan ja häiritsee tietojen kirjoittamista niille varattuihin tekstilaatikoihin, jonka takia tulee useampaan kertaan painaneeksi vahingossa alapalkin linkkejä infosivulle ja muualle. Itse asiassa ongelma tuntuu olevan sama, kuin Rantapallon blogin mobiilimuokkausnäkymässä. Kyseisen ongelman jo kohdanneena useampaan kertaan täyttelin kikkaillen korvaushakemuksen loppuun saakka ja sain parin sekunnin päästä AirHelpiltä sähköpostia.

Sähköpostilla pyydettiin lähettämään AirHelpille täydelliset osoitetietoni ja boarding passimme lennoille, joilta haemme korvausta. Kiitos teknologian ja omatoimisen online-chekcingin, viimevuotiset boading passit löytyivät meiltä molemmilta sähköposteista. Sähköpostissa pyydettiin myös allekirjoittamaan valtakirja, jolla valtuutan AirHelpin ajamaan asiaani. Dokumentin pystyi toden totta allekirjoittamaan sormellaan iPhonen näytöllä HelloSign- nimisen palvelun avulla. Tämä mahdollisuus oli itselleni uusi tuttavuus ja olen erittäin iloinen siitä, että säästyin tulosta ja skannaa-operaatiolta.

Korvaushakemuksen väsäämisen jälkeen jäin ihmettelemään, missä viipyi matkakumppanini valtakirja. AirHelpistä kerrottiin aikaisemmin, että kun kaksi matkustajaa hakee korvausta kahdesta lentolipusta, jotka löytyvät saman varausnumeron alta, riittää yksi korvaushakemus tapauksen hoitamiseen, mutta tarvitaan kaksi valtakirjaa kummankin matkustajan allekirjoittaessa omansa. Tviittasin asiasta AirHelpille ja sain vastauksen nopeasti: ensin hoidetaan korvaus menetetystä lennosta minulle, korvauksen varsinaiselle hakijalle, jonka jälkeen matkakumppanini saa sähköpostiinsa allekirjoitettavaksi valtakirjan ja hänelle kuuluvaa korvausta aletaan hakea. Mahtavaa, että asiakaspalvelu hoituu Twitterin kautta!

AirHelpistä saamieni tietojen mukaan korvauksen saaminen kestää yleensä noin kaksi kuukautta. Jos lentoyhtiö ei suostu yhteistyöhön, vie AirHelp asian kuluttajaviranomaisille tai jopa oikeuteen, jolloin prosessi tietysti venyy kuukausilla. Kaiken kaikkiaan AirHelp on auttanut 35 000 matkustajaa saamaan lentoyhtiöiltä takaisin heille lain mukaan kuuluvat korvaukset ja suurin osa ihmisistä on korvauksensa saanut. On hyvin mielenkiintoista nähdä, miten meidän kohdallamme käy. Tapauksemme pitäisi kaiken järjen mukaan olla selvää kauraa, sillä lentomme peruttiin teknisen vian vuoksi, ei sääolosuhteiden tai minkään muun tulkinnanvaraisen asian takia. Korvaushakemuksen tehtyään saa muuten myös arvion mahdollisista saatavistaan. Meidän kohdallamme arvioksi tuli 400€ per nuppi, iik!

Tänään lentokentällä ollessani kohtasin näyn, joka huvitti minua suuresti. Terminaali kakkosessa Finnairin lähtöselvitystiskien keskellä sijaitsevan turvatarkastuspisteen vieressä on pieni odotustila niille, jotka tarvitsevat saattajaa lennolle. Odotustilassa on penkkejä, joiden taakse on puolittain näkyviin, puolittain piiloon heitetty juliste. Julisteessa kerrotaan lentomatkustajan oikeuksista lennon peruuntuessa. Siinä selitetään, miten lentoyhtiö on lain edessä velvollinen kertomaan matkustajalle hänelle kuuluvista korvauksista, kun lento myöhästyy tai peruuntuu. Että ei se ihme ole, ettei näistä korvausasioista tiedä, kun matkustajan info löytyy lentokentältä paikasta, josta kukaan ei osaa sitä etsiä – penkin takaa!

lentokentällä_3

Kommentit

  • Maarit Johanna

    Tästä en ollutkaan käyttökokemuksia vielä kuullutkaan! Mahtavaa että viedään vaikka oikeuteen asti 😀

    • rosita

      Niinpä! 😀 Ehkä AirHelpin on perustanut joku, jolla on ihan palanut käpy informoimattomuuteen ja lentoyhtiöiden maksamisen välttelyyn, ja nyt tämä joku vastaa AirHelpin avulla koko systeemille!

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.