VALIKKO
11.7.2014 22:39

AirHelp – käyttökokemus: Rahat takaisin peruuntuneesta lennosta?

-Sain juuri 400€ korvausta lentoyhtiöltäni. Lentoni on neljä tuntia myöhässä. You got to know your rights!
Näin jutteli matkabloggaaja John Ollila Vapaamatkustajat-dokumentissa, joka kertoo jatkuvasti maailmaa ympäri kanta-asiakaspisteillä ilmaiseksi matkustavista tyypeistä. Mistä on kyse?

Törmäsin Twitterissä mielenkiintoiseen palveluun nimeltä @AirHelpSuomi. Palvelu kertoo auttavansa lentomatkustajia saamaan rahansa takaisin peruuntuneista, myöhästyneistä ja ylivaratuista lennoista. Yllätyin, kun sain tietää, että on olemassa EU-asetus, joka velvoittaa lentoyhtiötä maksamaan tietyn suuruista vakiokorvausta lentomatkustajille edellä mainituissa tapauksissa. Jos lentosi on viimeisen kolmen vuoden sisällä peruttu, ollut myöhässä yli kolme tuntia tai et ole ylibuukkauksen vuoksi päässyt lennollesi, on mahdollista hakea sinulle kuuluvaa vakiokorvausta.

Minä kuulun korvauksen saajiin! Elokuun 15. päivä viime vuonna lentomme numero LH2467 peruttiin teknisen vian vuoksi. Olimme matkalla Helsingistä Munichin kautta Brysseliin ja tarkoituksenamme oli jatkaa Brysselistä junalla Ranskaan, Lilleen. Meidät toki uudelleenreititettiin iltapäivällä lähteneeseen koneeseen, mutta saavuimme Brysseliin muistaakseni viisi tuntia aiottua myöhemmin, ja missasimme kaikki kansainvälisillä reiteillä liikennöivät junat. Aionkin nyt testata AirHelpin palveluita käytännössä.

Toimeksianto AirHelpille on ilmaista. Yritys tekee asiakkaan puolesta kaiken paperityön ja hoitaa byrokratiakoukerot ja on yhteydessä korvauksen maksavaan lentoyhtiöön. Vaikeuksien ja kieltävien vastausten osuessa kohdalle AirHelp lupaa jopa nostaa tarvittaessa kanteen lentoyhtiötä vastaan – edelleen ilmaiseksi puolestasi. Kun lentoyhtiö sitten päättää maksaa lainmukaiset korvaukset, ottaa AirHelp palkakseen 25% korvaussummasta. Loput saa lentomatkustaja. Jos rahaa ei heru matkustajalle, ei AirHelpkään saa mitään. Yksinkertaista ja ennenkaikkea helppoa matkustajan kannalta!

Aion kirjoittaa rahan karhuamisprosessista AirHelpin avulla kokonaisen postaussarjan. Saatte, hyvät Angatan lukijat, seurata kuinka köyhän tällä kertaa käy! Saammeko rahamme takaisin, miten, milloin ja mitä kaikki tämä vaatii? Lähestyin AirHelpiä Twitterissä ja sähköpostitse tarkentaakseni muutamia yksityiskohtia, kuten täytyykö jokaisen lentomatkustajan tehdä oma korvaushakemus, vai riittääkö yksi hakemus yhtä varausnumeroa kohti, vaikka varauksella on ostettu kaksi lentolippua. Kunhan saan mm. tähän asiaan vastauksen, aion alkaa tosi toimiin. Jännittävää!

lentokentällä


Oletko sinä saanut joskus rahasi takaisin missatuista lennoista? Miten? Uhositko lentoyhtiön virkailijoille kuin Pikku Myy Mörölle? Oletko käyttänyt AirHelpiä apunasi? Kuinka kävi?

Kommentit

  • Panu / Panun matkat

    Kiitos tästä havainnollistavasta selvityksestä. Hiljattain tuo AirHelp alkoi seurata minua Twitterissä ja ihmettelin, mikäs juttu on kyseessä. En jaksanut silloin perehtyä aiheeseen, mutta nythän se tuli tehtyä postauksesi ansiosta. 🙂

    • rosita

      Kiitti kommentista, Panu!

      Olen aika innoissani AirHelpistä, tuntuu melkein liian hyvältä ollakseen totta, että peruuntunutta lentoa kuuluu korvata muutenkin, kuin 10€ kahvilakupongilla!

      Itsekin löysin AirHelpin siksi, että alkoivat seurata minua Twitterissä. Kyllä se sosiaalinen media vaan kannattaa yrityksille!

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.