VALIKKO
29.8.2012 10:18

Ihan parhaita lentoyhtiöitä

Kuuntelen parhaillaan pitkästä aikaa Astrid Swania Spotifystä, ja laulajatar luritteli juuri, että ”I don’t need meat but I love potatos”. Hauskaa.

Olen blogissani sivunnut (eli haukkunut tai kehunut) useita lentoyhtiöitä, mutta vielä en ole tehnyt täsmäpostausta suosikeistani. Angatan mustalla listalla on tällä hetkellä vain kaksi lentoyhtiötä, Ryanair ja Air Baltic. Toivottavasti järkeni pysyy sen verran kasassa tässä matkustamattomuuden kaudessa, etten sorru kyseisten yhtiöiden halpoihin hintoihin matkakuumepäissäni. Kyseisten lentoyhtiöiden kohdalla katumuksen tunteet ostetuista lipuista alkavat jo tuskallisessa matkatavaran ruumaan jättämisessä, sillä vaikka kuinka olisi etukäteen maksellut netissä tavaroitaan kyytiin, aina löytyy joku uusi iloinen koneessa hengitys-taksa, jonka joutuu maksamaan.

Mukavan lentoyhtiön peruspilari ovatkin selkeät säännöt, joiden ansiosta olo ei ole check-innissä epätietoinen tai -toivoinen. On itsestään selvää, että lentomatkaajalla saa olla mukana lentolippuun sisältyvä vähintään yksi käsimatkatavara ja parinkymmenen kilon ruumaan menevä laukku. Tämä on mielestäni normaalia. Kaikenlainen tästä poikkeava matkatavaran määrällä ja painolla kikkailu on pelleilyä, ja vie iloa matkan suunnittelusta ja lentokenttä-käytäntöjen läpikäynnistä.

Ihka ensimmäinen itsenäinen ulkomaanmatkani suuntautui Prahaan parhaan ystäväni kanssa 18-vuotiaana. Lensimme tuolloin Czech Airlinesillä ja pidimme kokemastamme. Czezh Airlines on Tsekin Finnair; kaikki toimii moitteettomasti, ylimääräisiä maksuja ei ole ja matkalla ystävälliset lentoemännät tarjoilevat lounasta ja kahvia (muistamme vieläkin erään lentoemännän tarjoilutaktiikan: ”teetätetea,teetätetee,kahviakaffecoffee, kahviakaffecoffee” koneen päästä päähän). Finnairin ja sen kaltaisen lentoyhtiöiden vahvuus on luotettavuus. Ikäviä yllätyksiä ei yksinkertaisesti ole, eikä mitään ylimääräistä kikkailua lentolipun ostamisen jälkeen tarvita. Finnairin vahvuus on myös koukuttava Plus-pistejärjestelmä, jonka innoittama ostamme tälläkin hetkellä Finnairin lennon aina, kun mahdollista.

Maliin matkatessani olen ensin lentänyt Finnairilla tai Blue 1 ensin Lontooseen tai Pariisiin ja sieltä halvimmalla mahdollisella vaihtoehdolla Bamakoon. Halvimmat noista vaihtoehdot ovat tässä tapauksessa osoittautuneet parhaita lentokokemuksia tarjoaviksi yhtiöiksi ikinä. Royal Air Maroc on lentoyhtiö, jonka koneet ovat erittäin siistejä ja jollain tapaa arvokkaan näiköisiä punaisine kangasvuorailuineen. Ruoka on mielettömän hyvää, kaikilla on oma näyttö ja kuulokkeet elokuvien katseluun ja peitto ja tyyny jaetaan ruoan jälkeen kaikille matkustajille. Kerran, kun eräällä naismatkustajalla oli huono olo ja lentopelkoa koneessa, eräs nuori ja vahva stuertti kantoi käsivarsillaan tämän koneen etuosaan väljemmille riveille ja piti hänestä esimerkillisesti huolta koko lennon ajan. Mielettömän ystävällistä ja ihanaa!

Toinen halpavaihtoehto Maliin matkustettaessa on Afriqiyah Airlines. Sen ominaisuudet ovat aika lailla samat, kuin Royal Air Marocin, mutta lentokoneet ovat pikkuisen kuluneempia ja varmaan vanhempia. Afriqiyah Airlinesin henkilökunta on aina ollut erittäin ystävällistä ja joskus jopa hullunhauskaa! Yhtiö on libyalainen ja Euroopasta Afrikkaan lennettäessä tehdään välilasku aina Libyan pääkaupungissa Tripolissa. Kun lähdimme vuosi sitten Senegalista Suomeen, olisimme mielellämme lentäneet Afriqiyahilla, mutta Libyan sodan takia Tripolin lentokenttä oli suljettu kuukausia.

Kahden edellä mainittujen lentoyhtiöiden ehdoton vahvuus on myös se, että käsimatkatavaraa saa olla mukana niin paljon, kuin koneeseen jaksaa kantaa ja ruumaan meneviä laukkuja voi olla kaksi 25 kilon pakaasia. On maailman mahtavin tunne, kun pakkaamisjärjestelyistä ei tarvitse stressata tippaakaan. Samat matkatavarasäännöt koskevat myös ranskalaista CorsAirFly-yhtiötä, jonka mahtavalla, kaksikerroksisella koneella lensimme kerran Dakariin. CorsAirFly on myös varsin edullinen; yhdensuuntainen matka Pariisista Dakariin maksoi n.200 euroa kaksi vuotta sitten.

Royal Air Maroc, Afriqiyah Airlines, CorsAirFly ja Finnair saavat Angatalta parhaat pisteet lentoyhtiö-listauksessa. Kaikenlaiset Blue 1, Lufthansa ja Tui Fly-yhtiöt ovat ihan ok, mutta niillä matkaaminen on aina jollain tapaa epämukavaa liian aikaisten tai myöhäisten lentoaikojen takia, tai huonon, maksullisen ruoan takia.

Ensi talven kohteeseen menemme jollain SAS operoimalla lennolla ja palaamme keväällä Suomeen Norwegian-yhtiöllä. En ole vielä koskaan lentänyt Norwegianilla, joten odotan innoissani kokemusta. Onko kukaan päässyt kokeilemaan Norwegianin koneissa toimivaa wi-fiä?

Kommentit

  • Veera Bianca

    Mahtava postaus, ihanaa lukea ihmisten ajatuksia lentomatkailusta täällä 🙂 Etenkin kun toit hyvin ihan out of the box lentoyhtiöitä tapetille ! Omalle mustalle listalle pääsevät nuo samat ryanair ja air baltic!

    Norwegian on mulla ehdoton euroopan ykkönen -aivan loistava lentoyhtiö. Finnairin Euroopan lennot tuntuu aivan halpalentoyhtiöltä suhteessa norwegianiin. mahtava palvelu, uudet koneet ja aina ollut ajallaan 🙂 wi-fi saattaa puuttua vielä joistain koneista, mutta melkein aina olen sitä näillä lennoilla päässyt käyttämään ja hyvin toimii 🙂

    • rosita

      Voi kiitos!

      Olisihan se aika laimeeta matkustaa Afrikkaan tylsästi AirFrancella, kun on makeita arabi-yhtiöitäkin olemassa!

      Mahtavaa, odotan innolla Norwegianin lentoa! Toivottavasti mun koneessa ois sit wi-fi! Ystävällinen palvelu on semmosta luksusta, että Ryanairin kannattaisi muuttaa se myytäväksi palveluksi. Sitä kun ei muuten Ryiskältä heru!

  • Merja

    Hei. Olen lukenut blogiasi kosken Royal Air Marocin lentoyhtiötä. Lennän itse ensimmäistä kertaa elämässäni Espanjan kautta Casablancaan. 🙂 iiik pelottavaa! Lennän Suomesta Espanjaan Norwegianialla ja sieltä jatkan Royal Air Marocilla. Ongelmani on Royal Air Marocin lentolippu jonka varasin netin kautta. Kun minulle tuli varausvahvistus, siinä kaikki tiedot olivat oikein, sekä lentolipun kuitissakin. Mutta itse lipussa tämä Identifiant/FOID on vissiin check in tarkoitettu kirjautumistunnus, en ole ihan perillä. Niin siinä on minun passinnumero, mutta passin numeron edessä on 2 ylimääräistä p-kirjainta, sekä lentoni on AT961, mut tässä lipussa se näkyy AT0961. En tiedä kuuluuko tässä identifiant kohdassa olla 2 p-kirjainta, koska esimerkkinä lipun kuitissa lukee passenger passport ja sen jälkeen passini numero. Yritin etsiä tietoa netistä, mutta en löytänyt mitään ja olen todella hukassa. 🙁 Olisin kiitollinen jos voisit auttaa minua edes jollain tapaa. Mut niiku sanoin, royalairmaroc.com sivuilla kattoessani varausta siellä kaikki tiedot oikein, jopa lennon numero oikein, ainoastaan tässä lipussa tiedot kummastuttaa. Otan yhteyttä lentoyhtiöön, jos en saa asiaa ratkottua muuten. :/ Kiitos jo vaivannäöstä!! 🙂 Lähden matkalle enskuun alussa, joten on vielä vähän aikaa. 🙂

    • rosita

      Moikka!!

      Kiitos kommentistasi! Itse asiassa meillä on ollut kanssa kerran ihmeongelma lippumerkintöjen kanssa. Ostimme liput netistä ja sain ne sähköpostiini. Huomasin sitten parin päivän päästä, että lipussa oli eri lennon tiedot, kuin varausvahvistuksessa. Ajat ei täsmänneet, eikä juuri nuo mainitsemasi lennon numerotkaan. Me kävimme Dakarissa Royal Air Marocon konttorissa kysymässä asiaa, ja sieltä ei ensin osattua sano asiaan juuta eikä jaata. Lopulta löytyi joku näppärä sihteeri, joka varmisti järjestelmistä, mille lennolle meillä on paikat, ja tulostiedot meille uudet e-ticketit oikeilla tiedoilla. Se oli tosi kivaa, sillä siten osasimme olla oikeaan aikaan lentokentällä lähtemässä reissuun 😀 sihteerin mukaan olisimme kuitenkin päässeet mihin tahansa aikaan lähtevälle lennolle sinä tiettynä päivänä, eihän olisi ollut meidän vika, että saimme ihmeinfoa.

      Ota siis ihmeessä kaikki mahdollinen, varausvahvistuksessa ja kuitti lentojen maksusta mukaan, niin pääset reissuun, vaikka joutuisit setvimään asioita lentokentällä. Kuulostaa kyllä loogiselta toi Passenger Passport selitys noille ylimääräiselle PP-kirjaimille. Sihteeri, joka meitä auttoi, sanoisi varmaan tähän, että ”pas De problem”, ei ongelmaa 😉

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.