VALIKKO
26.11.2014 22:25

Mainiot Matkablogit Oy

Meille bloggaajille tipahtelee kutsuja erilaisiin tapahtumiin silloin tällöin. Joskus saatamme saada yllättäen jotain postitse lahjaksi. Vähintään sähköpostitse vastaanotamme kampanjakutsuja tai tietoa alalta, jolla bloggaamme. Kaikki tämä on hyvin mukavaa ja motivoi harrastamaan bloggaamista lisää.

Mietinpä tässä kriteerejä, joiden perusteella tätä oheistoimintaa bloggareille järjestetään, varsinkin isommalle laumalle. Kävijämäärät, kirjoitusaktiivisuus, sosiaalisen median kanavat ja seuraajat ovat usein tärkeinä pidettyjä faktoja. Kun kysellään, mikä on hyvä matkablogi, mainitaan usein hienot ja suuret kuvat, persoonaa heijastava teksti ja faktatiedon välittyminen. Sitten aloin miettiä, kenen mielestä edellä mainitut seikat ovat tärkeitä. Nostammekohan me bloggarit itse rimaa ylemmäs, kuin lukijamme? Jos yrittäjä kutsuu lanseeraamansa tuotteen esittelytilaisuuteen 20 bloggaria, onko sillä lopulta merkitystä, että joka bloggaajalla on yhtä suuri viikkoyleisö? Voiko pienemmällä blogin lukijakunnalla olla niin paljon henkilökohtaisempi suhde blogin kirjoittajaan, että mainontakin olisi näin kohdennetumpaan ja tehokkaampaa?

Minä luen paljon blogeja. Matkablogit ovat suosikkejani, mutta luen muutakin. Minua ärsyttävät blogit, jotka ovat liian sliipattuja (paitsi Sandra Hagelstamin 5 inch and up, sillä vaikka blogin kuvat ovat sliipattuja, neidin kokoamat asut yllättävät aina persoonallisuudellaan). Jos bloggaaja kirjoittaa kuin ammattitoimittaja, tuntuu teksti samalta, kuin Pirkka-lehteä lukiessa – ainoastaan neutraalilta. Esimerkiksi matkablogeja lukiessa en kaipaa niinkään reportaaseja kohteista, vaan haluan lukea matkustaneen omista tuntemuksista, mokista ja kokemuksista. Fiiliksistä ja meiningistä.

Sössityt kuvatkin ovat omalla tavallaan sympaattisia. Kuvaaminen ei ole kaikkien vahvuus, eikä kuvien tai ylipäätään blogin ulkoasun kotikutoisuuskaan haittaa minua, jos se kompensoituu nerokkaan näppisniekan sanan säilällä. Sen verran ovat kuitenkin valokuvaamisen opinnot turmelleet minua, että maisemakuvissa toivoisin horisontin olevan suorassa. Jos taas kuvat ovat mestarilliset ja tekstiä pari riviä, käy sekin minulle. Kunhan bloggaaja on kiinnostunut siitä, mitä tekee ja haluaa muille näyttää.

Enivei, yritän tässä sanoa sitä, että blogien paremmuusjärjestykseen pistäminen kriteerit ovat kyseenalaiset. Bloggaamisen ideahan on alunperin ollut se, että ihan kuka tahansa voi perustaa palstan nettiin, jotta voisi kirjoittaa ihan mistä tahansa, milloin tahansa ja miten tahansa. Jos joku haluaa kirjoittajan tuotoksia seurata, niin hyvä, mukavampihan sitä on oikealle yleisölle kirjoittaa, kuin itselleen. Tuollaisen DIY-hengen soisin edelleen olevan läsnä blogeissa, sehän on niiden alkuperäinen idea. Liiallinen täydellisyyden tavoittelu tappaa arvostamani persoonallisuuden. Jos bloggaaja, jonka blogi näyttää kiiltävältä kuvalehdeltä ja maistuu sen paperilta, suosittelee kaksikymmentuhatpäiselle viikkolukijajoukolleen kokeilemaansa tuotetta, en välttämättä innostu siitä, kuten en innostu kaikista Pirkankaan mainoksista. Jos taas kaverini Raija bloggaa viidelle sadalle kuukausilukijalleen samaisesta tuotteesta hykerryttävään tyyliinsä, tutustun siihen todennäköisemmin. Onhan Raija ystäväni ja vieläpä hauska sellainen! Kokisin, että haluan tukea Raijan saamaa yhteistyödiiliä blogissaan ehkä hankkimalla tuotteen.

Miten sitten kuvalehti-blogi on saavuttanut ne kaikki lukijat ja Raija ei? Ehkä kuvalehti-blogi on ollut olemassa jo kymmenen vuotta. Ehkä se oli alunperin mielenkiintoinen blogipäiväkirja, joka muuttui pikkuhiljaa liian professionaaliksi. Ehkä Raija ei jaksa kirjoittaa kuin kerran viikossa, sillä hänelle bloggaaminen on vain harrastus työn ohella, kun taas kuvalehtibloggarille kirjoituksista jo maksetaan ja hän keskittyy olemaan sisällöntuottaja. Kumpi bloggari yrittäjän kannattaisi kutsua markkinoimaan tuotettaan?

Sanoisin, että kumpikin. Molemmat bloggarit saavuttavat yleisöä eri tavalla tahoillaan. Pienen lukijakunnan omaava blogi ei automaattisesti ole huono, eikä suurella lukijamäärällä automaattisesti puhuta kaikkien sydämiin. Siksi näiden kahden yhdistelmä on minusta paras, yhteistyö, se on kuulkaa voimaa! Tsah, ehkäpä yrittäjien kannattaisi käyttää blogimarkkinoinnissa mahdollisimman paljon omia suosikkibloggaajiaan. Minä ainakin käyttäisin, mukavat yhteistyökumppanit tekisivät työstä mielekästä. Oli miten oli, pelkkiä lukijamääriä ei kannattaisi tuijottaa!

Mitä sinä ajattelet?

image

Kommentit

  • Anna Koskela

    Blogit ovat markkinatalouden perikuva. Huonoja ei lueta. Hyviä taas luetaan enemmän kuin mitään juttuja missään lehdessä. Valta on aina lukijalla.

    Blogien paremmuusjärjestykseen pistämisen kriteerit eivät ole kyseenalaisia. Arvostelu-tai valintaperusteena käytetään aina kulloiseenkin tarpeeseen sopivia.

    Se ,että viestintätoimisto Vilppaan henkilökunta ei ole tehtäviensä tasalla, ei tajua asiakkaan tarvetta ja määrittelee kriteerit väärin valitessaan bloggareita asiakkaalleen, on ongelma.

    Se, että järjestetään blogikilpailuja joiden tehtävä on vain boostata itse järjestäjää ja joissa voittajaksi pääsee blogi, jonka kirjoittaja saa generoitua koko kampuksen äänestämään omaa sivuaan, on ongelma.

    Asia on niin herkullinen, että voisin kirjoittaa siitä vaikka kuinka 🙂

    • rosita

      Kiitos kommentista! Niin kivaa lukea muiden mielipiteitä aiheesta, on se vaan herkullinen, niin kuin sanoit! Hmmm, ymmärrän tuon pointin arvostelu- ja valintaperusteen sopivuudesta. Se, mikä on kenenkin mielestä sopivaa ja millekin projektille ja kullekin tekijälle mielekästä onkin asia erikseen. Jokaiseen juttuun ei voi valita bloggareita samoin perustein.

      Jäin miettimään vielä tuota huonoja ei lueta, hyviä luetaan aivan sairaasti-aspektia. Itse en pidä blogin lukijamäärää asiana, joka tekee siitä automaattisesti hyvän tai huonon. Onhan nykyään olemassa sellainenkin ilmiö, kuin vihalukeminen: kateelliset joukot käyvät irvistelemässä ihanaa elämää viettävälle bloggarille tämän kommenttiboksissa. Kohua herättävä elämäntyyli tai provosoiva kirjoitustyyli saattavat nostaa blogin lukijamäärän huippuun, vaikka kukaan ei varsinaisesti myöntäisikään pitävänsä blogia hyvänä (eihän kukaan lue seiskaakaan ja silti sitä myydään hulluna 😀 ). Ehkä jotkut osaavat myös mainostaa blogiaan somessa paremin kuin toiset, tai solmia enemmän näkyvyyttä tuovia yhteistyösopimuksia yritysten kanssa, kuin toiset.

      • Anna Koskela

        Markkintalouden kannalta ei ole väliä miksi ihmiset blogia lukevat, kunhan vain kysyntä ja tarjonta kohtaavat 😉

        • rosita

          Markkintalous, ah!

          Jos minä olisin blogimarkkinointia harrastava yrittäjä, haluaisin tietysti tietää blogin lukijamäärät, mutta samalla varmistua siitä, että yhteistyöhön valitsemani bloggaaja on yhtä innoissaan mainostettavasta tuotteesta, kuin minäkin ja että mainostettava tuote sopii juuri hänen elämäänaä ja näin siis blogissa esiteltäväksi. Näin eräässä suositussa muotiblogissa Ostohyvityksen mainospostauksen, joka koostui yhdestä kuvasta, ja tekstistä sen alla, jossa käskettiin: ”tutustukaa!”. Ymmärrän täysin, miksi Ostohyvitys hankkii yhteistyökumppanikseen myös vähemmän luettuja blogeja, joiden kirjoittajat ovat otettuja yhteistyötarjouksesta ja haluavat todella testata palvelua ja paneutua asiaan.

  • Maria

    Ehdottomasti samaa mieltä kanssasi! Kun tuohon lisää vielä faktan että toisia kutsutaan kerta toisensa jälkeen kaikkiin tapahtumiin ja toisia ei minnekkään vaikka aktiivisesti kirjoittaisikin. Nämä kutsutut sitten hehkuttavat yhteistuumin porukkahenkeä ja tapahtumaa kun ei kutsutut miettivät miksei kutsu taaskaan osunut omalle kohdalle. Tietenkään kaikkia ei voi aina kutsua jokaiseen paikkaan ja pikkasen täytyy karsia, mutta kuten mietit onko se oikeasti kannattavaa aina kutsua ne samat bloggaajat. Ovatko he oikeasti joka kerta kiinnostuneita edes siitä minne kutsutaan kunhan kutsutaan. Vai voisiko tosiaan pienempi blogi, jolla voisi olla aitoa kiinnostusta käsiteltävään aiheeseen olla joskus parempikin ratkaisu. Vaikea sanoa. Kriteerit ketä kutsutaan on loppupeleissä kuitenkin järjestäjillä…

    • rosita

      Kiitti kommentista, Maria!

      Mä olen sellainen bloggari, että tykkään saada kutsuja tapahtumiin ja blogikekkereihin! Musta tuntuu kivalta, että blogini huomioidaan. Se kertoo osaltaan siitä, että kyllä siellä ruudun toisella puolella joku ihan oikeasti lukee kirjoituksiani. Mulle tämä blogin pitäminen on myös enemmän, kuin sisällöntuotantoa: se on harrastukseni, johon soisin kuuluvan myös sosiaalisen kanssakäymisen muiden bloggareiden kanssa muuallakin, kuin netissä. Olipa hyvä tuo ponttisi siitä, miten hullunkurista se oikeasti onkaan, että tietyissä blogikekkereissä pyörii aina ne tietyt bloggaajat. Sellainen yhteisöllisyys on lopulta tosi pientä toimintaa.

  • Anne | Metallia Matkassa

    Pelkkiä lukijamääriä ei todellakaan kannata tuijottaa – varsinkaan matkablogeissa, joissa harvoin ramppaa yhtä aktiivisesti porukkaa lukemassa juttuja kuin esim. kerran päivässä päivittyvässä lifestyle-blogissa. Matkajuttuja luetaan yleensä vain vasta silloin, kun ollaan suunnittelemassa jotain reissua ja lähdetään metsästämään tietoa ja kokemuksia netistä. Kevyempää ”lifestylehömppää” lueskellaan enemmän ajankuluksi. Toki tietysti matkablogeissakin kirjoitellaan paljon viihdyttäviä juttuja eikä pelkästään tiukkaa faktaa (ainakin toivon näin :P).

    Itse en ole yhteistyötä tehnyt esim. yritysten kanssa, mainostanut blogissani tms. eikä sellaiseen niin kamalasti edes löydy kiinnostusta, ainakaan toistaiseksi. Tykkään kirjoitella omia juttujani ja raportoida reissuistani omaan tyyliin, ilman että sekaan pitää sujauttaa kenekään muun ajatuksia tai mainoksia. Monet isot ja suositut blogit ovat muuttuneet oikeastaan säännöllisesti päivittyviksi mainoskatalogeiksi, eikä varsinaisesta ”perinteisestä” bloggaamisesta ei enää ole kuin rippeet jäljellä. 🙁

    Hyvä, ajatuksia herättävä postaus. Tästä aiheesta keskustelu on aina tervetullutta 🙂

    • rosita

      Kiitti kommentista, Anne! Eikö olekin kertakaikkiaan yks tän hetken blogimaailman parhaista keskustelun aiheista?!

      Tuossa ensimmäisessä kappaleessa puit hajallaan olevat ajatukseni sanoiksi. Noin olisin itse asiassa halunnut kirjoittaa tuohon postaukseenikin! Matkablogi on genrenä erityinen. Näitä meidän juttuja ei tosiaan lueta helposti ajankuluksi, ellei kirjoittaja ole sitten aivan erityisen hyvä. Esimerkiksi Archie Gone Lebanon-blogin ja Pogoilevien Popojen juttuja luen välittämättä siitä, mitä postaukset koskevat, olen ihan fani. Muiden reissupostauksista valikoituvat luettavaksi minua kiinnostavat kohteet tai minua miellyttävällä otsikolla varustetut kirjoitukset.

      Jännä, ettei meitä kaikkia kiinnosta mainosyhteistyö. Mua kiinnostaa tiettyyn rajaan asti, haluan säilyttää ilmaisuvapauteni, kuten sinäkin. Minusta on mukava itse ehdottaa yrityksille mainosyhteistyötä. Usein yritykset lähtevät mukaan keisseihin ja silloin säilytän vapaat kädet tehdä, mitä haluan ja mainostaa vain tuotteita, joita haluan.

  • journeydiary

    Järkevää tekstiä! Muakin suorastaan ärsyttää liian täydelliset ja persoonattomat blogit ja nääkin tuntuu yleistyvän koko ajan.. Henkilökohtaset mielipiteet jää varjoon kun pitää keskittyä puhumaan ympäripyöreesti miellyttääkseen kaikkia lukijoita.. Mutta toisaalta mikäs siinä jos sillä bloggailulla pystyis elämään, kai sitä ite tekisi samoin.. taisin jo kadottaa mun pointin… 😀 Liian aikanen aamu tälläselle aivotoiminnalle..

    • rosita

      Kiitti kommentista!

      Tajusin sun pointin! Bloggaaminenhan on unelma-ammatti. Mieti, että elättäisi itsensä näillä nettiin kirjoitetuilla jutuilla…. Vau. Mutta on se vaan sääli, että sitten häipyy se bloggaajan terävin kärki ja sanoma. Löysin Youtubesta Mungolife-bloggaajan todella hyvän haastattelun aiheesta, katso: http://youtu.be/-CD-V-qiKKc. Mungo-Anna kertoo, että hänen bloginsa on nykyään huonompi, kuin ennen, isompien lukijamäärien takia. En lukenut hänen blogiaan juurikaan puoleentoista vuoteen tuon GlossyMagazine-efektin takia (en edes matkajuttuja), kunnes sitten näin postauksen otsikolla Ostolakossa. Se kiinnosti sen verran, että olen palannut hiljattain blogiin silloin tällöin (ja on kyllä mielenkiintoinen tuo tytön ostolakko).

      Mutta näin on. Persoonaa peliin, vaikka itse otetuin kökkökuvin, se on hyvän blogin perusta! Täh, kökkökuvat hyvän blogin perusta? Mitä mä just sanoin…. Siis persoona, persoona on hyvän blogin perusta! 😀

  • Kthetraveller

    Kuules Angata yhdyn sanomaasi täysin. Minulta on alkanut mennä maku sliipattuihin kuvablogeihin, sillä ne ei ole mitään muuta kuin mainoksia isolla M:llä. Ennen niitä jaksoi jonkin verran seurata sillä onhan kuvat hienoja, mutta se järkyttävä kaupallisuus ja persoonattomuuskin ei vaan nappaa. Lehti lehtenä (mielestäni on ihan kiva hypistellä lehtiä) ja blogit blogeina 😉

    • rosita

      Hello Mrs. K The Traveller!

      Kiitti kommentista, on se ihanaa että meitä on muitakin, jotka ovat kyllästyneet täydellisiin ”tässä on tätä ja tässä on tätä” – kuviin. Blogit blogeina, sinäpä sen sanoit! Luetko muuten mamma-blogeja ja perheblogeja? Minusta tuntuu, että niiden kirjoittajat pystyvät usein siihen, että säilyttävät persoonansa ja sanomansa, samalla, kun lukijamäärä kasvaa ja yhteistyöreittejä löytyy yhä vain enemmän. Ehkä lasten kanssa touhutessa ei kerta kaikkiaan kerkeä näyttää aina mallilta ja saada kotia sisustuslehdensivun näköiseksi, ja käsitellä kuvia uhmaikäisen kanssa taistellessa? Esimerkiksi Lähiömutsi, Kolmistaan ja Kaaosta ja Kukkamekkoja on edelleen kotikutoisen näköisiä ja aidon tuntuisia, vaikka yleisöä riittää. Miksi näin ei voisi olla myös muissa blogilajeissa?

      • Kthetraveller

        Moips, piti ihan käydä kurkkaamassa mainitsemiasi blogeja ja vaikuttivat hauskoilta. En seuraa mamma-/perheblogeja, koska vaippa-aika ja taaperoaika on niin mennyttä elämää. Tykkäsin My Esplorationin Emmasta kun hän sattui olemaan täällä Rantapallon puolella mutta nyt sekin on jäänyt. Olen siis auttamattomasti jämähtänyt tänne Rantapallon/Pallontallaajien puolelle blogiseurannankin suhteen.

        • Kthetraveller

          Exploration, ei Esploration. Huomautin siksi että korjasin tuon sataan kertaan ja silti siihen tuli s-kirjain. Jo on vaikeaa…

          • rosita

            Ennustavan tekstinsyötön ihanuus!

        • rosita

          Ei mullakaan ole lapsia lainkaan, mutta silti seuraan noita blogeja 😀 mä taas seurasin Emman blogia enemmän, silloin kun se oli matkablogi ja ulkosuomalaisen blogi Ghanasta.

  • Maarit Johanna

    Ihan loistava postaus ja olen itsekin miettinyt samoja asioita niinkuin ilmeisesti muutkin bloggaajat. Muutama päivä sitten ihan poistin bloglovinin seuratuista muutamat blogit jotka oikeasti näyttää joltain kuvalehdiltä.
    Olis kyllä hauska tietää muutenkin enemmän miten markkinoijat valitsee bloggaajia kampanjoihinsa.

    • Anna Koskela

      Mulla on tuosta aiheesta(siis miten blogeja valitaan) tulossa postaus tai itse asiassa materiaalia vähän enemmänkin. Ei ehkä hyt ihan huomenna, mutta piakkoin.

      • rosita

        Vähän siistiä! Osuipas hyvin ajallisesti peräkkäin nämä meidän aihetta koskevat postaukset!

        • lena

          Hyvä postaus Rosita, paljon hyvia pointteja jotka varmasti kiinnostava monia 🙂 Annan postausta odotellessa. Blogiskene on hyvin mielenkiintoinen ja tästä oppii mielellään kokoajan lisää.

          Kuten Anna tuolla yllä sanoi, blogit ovat todellakin markkinatalouden perikuva. Jos se ei ole tarpeeksi kiinnostava, ei sitä lueta, thats it. Siinä vaiheessa pitää miettiä suunnan muutosta jos kävijämäärät on ykkösjuttu. Hauska aina katsella mikä postaus on ollut suosituin ja mikä sitten hieman vähemmän luetumpi – statseista oppii. Olen tehnyt muutaman blogimarkkinointimatkan, ja minulla on niistä jäänyt hyvä maku. Kukaan ei ole säädellyt tai pakottenut kirjoittamaan tietystä aiheesta, vaan olen saanut vapaat kädet tuottaa juttuja lukijoitani kiinnostavalla tavalla. Niin sen pitää ollakin.

          • rosita

            Yhdyn mielipiteeseesi siitä, että kannattaa miettiä, mitä blogiin kirjoittaa, jos haluaa lisää lukijoita, vaikka en ole samaa mieltä tuosta huono blogi-ei lukijoita -kaavasta. Mirkin kommentissa on hyviä pointteja siitä, mikä lukijamääriin vaikuttaa.

            Jep, Annan postausta odotellessa! Mun mielestä tää aiheen ympärillä pyörivä keskustelu on niin huippua! Mä olen osallistunut vasta yhdelle blogimarkkinointimatkalle (tai päivälle, koska matkustin peräti Vantaalta Helsinkiin osallistuakseni, haha) ja sekin oli mukava, stressitön kokemus. Kiitti kommentista!

    • rosita

      Kiitti kommentista, Maarit Islannista! 🙂

      Olen lukenut joskus netissä Innastuksen haastattelun aiheesta bloggaajan valinta yhteistyöhön, mutta en nyt löydä sitä tietysti millään tähän linkitettäväksi, äh! Siinä kuitenkin painotettiin enemmän blogin aihepiiriin varmistamista sopivaksi mainospaikaksi ja bloggaajaan tutustumista, kuin vain lukijamäärän tuijottamista ja yhteistyöpostien lähettämistä kaikkein eniten luetuille blogeille.

  • mirkki

    Mielenkiintoinen teksti ja mielenkiintoista keskustelua täällä :). Mielestäni ei automaattisesti pidä paikkaansa, että ”hyviä blogeja luetaan paljon”. Itse kahdeksaa omaa blogia kirjoittaneena on pakko todeta, että riippuu todella monista eri asioista mitä blogia luetaan paljon. Nykyään kun suuri merkitys on sillä, miten onnistuu optimoimaan tekstinsä tai jakamaan ne sosiaalisessa mediassa (jos esim laittaa rahaa mainostamiseen niin toki automaattisesti tavoittaa enemmän ihmisiä). Lisäksi mikä tahansa blogi/muu projekti voi lähteä lentoon vaikkapa sillä, että joku media tai vaikutusvaltainen henkilö nostaa sen esille. Jos itse olen joskus asemassa, jossa teen yhteistyötä bloggaajien kanssa, niin lukijamäärien lisäksi minua kiinnostavat todella monet muut(kin) asiat. Mutta en olekaan erityisen kaupallisesti orientoitunut henkilö, vaan minulla on paljon muunlaisia arvoj, joihin perustan kaiken, mitä elämässäni teen. Jos minulla olisi mikä tahansa yritys/organisaatio, niin tahtoisin ympäröidä sen ihmisillä, jotka jakaisivat itseni kanssa samantyyppisen arvomaailman. Se tarkoittaa, että joutuisin jättämään väliin yhteistyön monien suosittujen bloggaajien kanssa. Kukin tyylillään. Eipä taida olla absloluuttisia totuuksia tässäkään asiassa.

    • rosita

      Joo, just näitä juttuja ajattelen itsekin, kun mietin, mitä blogeja luetaan. Kun blogeja on nykyään niin kamalan paljon, että blogimereen voi todellakin hukkua vaikka mitä helmiä!

      Kiitos tästä kommentista ja perusteellisesta selvityksestä!

  • Pirkko / Meriharakka

    Niinhän tuon on kuten tuossa todettiin, että kirjoittajia on nykyisin niin paljon, että välillä jää itsekin ihmettelemään, että mistä niitä lukijoita blogimeren blogeihin löytyy: matkailuaiheisiakin blogeja on niin paljon. Itse olen muutaman yhteistyökuvion myötä todennut, että vieläkin selkeämpi määrittely kuin matkablogi auttaa niin ”oikeiden” lukijoiden kuin jos niin haluaa, niin yhteistyökuvioihinkin. Itse sain tästä positiivista palautetta mm. Mondo-lehden lokakuun numeroon antamani haastattelun yhteydessä – maabongauksesta ja sen teemoilla matkailua lähestyvästä blogista kannattaa kirjoittaa, ihan ”vaan” matkablogi ei ole erityisen kiinnostava kun niitä on niin paljon. Eli jokaisen olisi kait hyvä löytää se juuri oma profiilinsa, riittävän terävän – sillä voi blogimeressä erottua.

    • rosita

      Kas mutta tuohan on hyvä idea!

      Kuten minun banneristani huomaa, tarkempi määrittely olisi varmasti tarpeen Angatalle. Toisaalta olen muutenkin aika höveli luonne, en tiedä onnistuisiko tarkemman määrittelyn mukaan kirjoittaminen minulta. Lena kirjoitti london and beyond-blogissaan juuri tuosta, että mitä kaikkea matkablogista voi löytää. Minusta sinne käyvät niin ulkosuomalaisuusartikkelit kuin ulkomaiden ruokajututkin. Kiitos kommentoinnista!

      • ananas2go

        Toisaalta matkabloggaaminen genrenä… sitähän sivuavat muutkin kuin matkabloggaajat. Vaikkapa perhe- tai muotiblogin kirjoittaja saattaa yöpyä hotellissa ja naputtaa siitä jutun. Mutta joo, on varmasti hyvä miettiä, kuka on se oma Pihtiputaan mummo, jota varten kirjoittaa.

        Virisipä tästä nopeasti vilkas keskustelu. Ilahduttaa vanhaa silmääni!

        • rosita

          Hihhi, mainio tuo Pihtiputaan mummo-juttu, aina hymyilyttää… 😀

          Niinpä, matkablogimarkkinointiin voi etsiä yhteistyökumppania, vaikkei varsinaisesti matkabloggaaja olisikaan! Varmasti yhtä hyvää näkyvyttä ja mainontaa matkailualan yritykset saavat aikaiseksi muidenkin, kuin matkabloggaajien kanssa. Näkökulmahan siinä vaan vaihtuu ja se on ainoastaan virkistävää.

          Minäkin olen iloinen tästä keskustelusta!

  • Bloggaaminen esim. juuri Rantapallon alla tuo sellaisenaan näkyvyyttä ja oletettavasti myös niitä kutsuja, joista puhuit. Laatu ei liene silloin suurikaan kriteeri vaan oletus, että portaalin tekstejä ylipäätään luetaan. Omalla alustalla oleminen tekee yksistään jo sen, että ns. ilmaisia lukijoita (siis posttaalin kautta tulevia) ei ole ja ehkä siksikin luvut jäävät pienemmiksi. Profiloitumisellakin on puolensa. Erottuminen matkabloggaajan prototyypistä on toisaalta myös heikkous, mutta toisaalta esim. yhteistyöjutussa voisi olla varsin arvokaskin juttu. Silti, kuten sanoit, aika usein puhutaan vain tietyistä, ja silloin kriteerit voivat olla hyvinkin kyseenalaiset. Ehkä kyse on helppoudesta? Miksi tutustua koko genreen, kun voi ajatella, että muutama on yhtä kuin koko matkablogigenre?

    • rosita

      Hyviä ajatuksia!

      Kyllä, ehdottomasti suurin osa minulle tulleista kutsuista on juuri blogiportaalilta. Rantapallossa on puolensa, toisaalta niin varmasti itsellisessäkin bloggaamisessa. Blogin ulkoasun suhteen tuntuisi olevan enemmän luovuuden kukkimisvaraa.

      Ehkä tosiaan ajatellaan niin, että ne muutamat tyypit ikäänkuin edustavat kaikkia muita blogeja. Itse ajattelen, että olisi mukava nähdä uusiakin naamoja porukoissa. Koska kaikkia ei voi kuitenkaan kutsua, jäisi sitten itse varmaan pois joskus kutsulistoilta (tai vaihtoehtoisesti saisi johonkin yllättävään paikkaan kutsun), mutta eipä tuo haittaisi, vaihtuvuutta kehiin ja uusia naamoja kekkereihin vaan!

  • Anna Koskela

    Tuossapa tuota lupaamaani. Vään ehkä tylsää luettavaa, mutta ehkäpä joku on uusi.
    http://tamamatka.pallontallaajat.net/2014/11/28/sopiiko-blogisi-blogiyhteistyohon/

    Kirjoittelen vielä ainakin porttaaleista markkinoijan vinkkelistä, blogiyhteistyön aakkosista yrittäjälle joka kokeilee sitä ilman viestintätoimistoa ja siitä millainen on hyvä (yritys)blogi . Eivät nyt suoraan koska matkablogeja, mutta varmaan niistä joku uusi kulma voi löytyä.

    • rosita

      Kiitos linkkaamksesta! Käynpäs lukemassa, käykää muutkin kommentoineet 😀

      Tuo on myös mielenkiintoinen aihe tuo markkinointi portaalin näkökulmasta. Liikkuva raha on siinä ilmeisesti aika paljon isompaa, kuin mitä yksittäisille bloggaajille tarjottaisiin, vaikka heitä olisi proggiksessa sama määrä, kuin portaalin alla? Portaaleilla haetaan ilmeisesti laadun taetta. Siis sellaisilla portaaleilla, joiden alle bloggarit kutsutaan kirjoittajiksi.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.