VALIKKO
11.2.2013 20:46

Mini Road Trip Valenciassa

Viikonloppuna vuokrasimme suomivieraidemme kanssa auton, jolla teimme oikein kivan kahden päivän road tripin. Auton saa vuokrattua Elchestä Avis-liikkeestä, eikä maksa paljon. Aviksen viikonloppu-tarjouksiin voi nuuka suomalainenkin tarttua hyvillä mielin, itse maksoimme kahden päivän vuokrasta 56 euroa.

Vuokrausprosessin ei voi sanoa olleen höystetty afrelche-meiningillä, pikemminkin se oli sillä kuorrutettu ja valeltu ja laitettu siihen lillumaan.

Sovimme perjantaina, että halusimme auton lauantaina kello 10. Tulimme lauantaina paikalle kello 10.30, mutta autoamme ei vuokraamossa ollut, vain hädissään oleva espanjankielinen työntekijä, joka soitteli ympäriinsä yrittäen saada tietää, missä automme oli. Lopulta se löytyi lentokentän viereisestä Aviksen ”varastosta”, ja työntekijä-reppana heitti meidät sinne omalla autollaan. Rassukka joutui vielä pesemään auton ennen sen luovuttamista meille.

Kello 12 pääsimme viimein matkaan Alicanten lentokentältä kohti Santa Polaa. Santa Polassa on kiva ja aurinkoinen, tuulelta suojassa oleva satama, jossa on hyviä kahviloita. Näin sesongin ulkopuolella Santa Pola näytti olevan lähinnä ulkomaalaisten vanhusten suosiossa. Siellä oli hiljaista ja rauhallista, unettavaa oikeastaan. Suosittelen Santa Polaa kaikille stressin kiduttamille suomalaisille hermot velliksi-tyyliseen lomailuun auringossa.

Santa Polasta ajoimme Torreviejaan. Torreviejan ranta on oma suosikkini tähän asti nähdyistä: niin pitkä ja suora rantaviiva ja majesteettinen meri. Torrevieja on kyllä rakennettu sellaiseen rinteeseen, että sydäntautista hirvittää. Torreviejasta ajoimme takaisin Elcheen.

Sunnuntain kohteelle oli jälleen kerran Benidorm. Jos minun pitäisi valita viikko lomailla Benidormissa tai Torreviejassa, valitsisin kuitenkin Benidormin. Benidorm on elävämpi ja selkeämpi kuin Torrevieja, ja kylmemmillekin päiville löytyy sieltä tekemistä. Ravintola-tarjonta on myös runsaampi, kuin Torreviejassa. Kävimme Benidormissa syömässä ravintolassa, jossa sain tähän asti parasta ruokaa tällä Espanjan reissulla. Oli kuulkaa ihan kuin mummon tekemää, alkutapaksissa oli justiinsa sellainen maukas soossi lihanpalojen painikkeena ja ranskalaiset oli itse perunasta kokki vuollut, arvostan!

Benidormin jälkeen poikkesimme ennen kotiinmenoa Alicanten keskustassa. Kävimme katsomassa myös Alicanten rantoja ja satamassa vanhaa purjelaivaa.

Elchessä on ollut suomi-vieraidemme aikana järkyttävän kylmä. 12 astetta, korkeintaan 15 ja kauhea tuuli. Tänään täällä oli jopa sadekuuro! Oli oikein hyvä kierrellä rantakohteita, sillä niissä oli poikkeuksetta hyvä ilma ja saatoimme istua rannalla auringossa ilman takkeja parinkymmenen asteen lämmössä. Oli siis paikallaan saada vähän lomaa Elchestä!

Olen hehkuttanut blogissani niin paljon Benidormia, että on paikallaan julkaista siitä yksi kuva. Kuva on otettu Benidormin korkeimmalta näköalakukkulalta, ja siinä näkyy kaksi Benidormin korkeinta hotellia. Korkeampi niistä on vielä rakenteilla, siihen näkyy tulevan noin 50-kerrosta äkkiseltään laskettuna. Sinne siis, kunhan hotelli valmistuu!

Ai niin, ja se vuokra-auton palautus-hässäkkä… Menimme palauttamaan autoa sovitusti Elchen toimipisteeseen maanantaina kello 10.30. Liikkeestä ei löytynyt ainuttakaan työntekijää, vain kaksi eläkeläispappaa, jotka näyttävät viettävän aikaansa ja tapaavan toisiaan liikkeesä aikansa kuluksi. Papat puhuivat tietysti vain espanjaa, ja selittivät hienoin elein jotain, mitä ei ymmärtänyt. Niinpä auton palautus tapahtui shoppailun ja ajelukierroksen jälkeen puolenpäivän aikoihin, jolloin hyvin englantia puhuva Aviksen työntekijä sattui olemaan paikalla. Auton vuokran maksua yrittäessä työntekijä ilmoitti, että summa oli jo veloitettu maksukortilta. Yllätys!

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.