VALIKKO
16.5.2017 19:01

MITEN SAADA LISÄÄ ASKELIA JA LIIKUNTAA PÄIVÄN AIKANA?

Kaupallinen yhteistyö: FitBit Suomi

Mun suhde urheiluun on aina ollut jotenkin vaihteleva. Pienestä asti oon harrastanut aina jotain  ja teininä rakastuin cheereleadingiin. Harrastuksille oli aikaa ja treenejä odotti innoissaan. Sitten kasvoin aikuiseksi, saatoin tehdä useaa työtä päällekkäin ja sen lisäksi vielä opiskelin. Treenaaminen jäi ja töiden jälkeen ei ollut minkäänlaista jaksamista tai motivaatiota lähteä enää urheilemaan. Välillä vedin muutaman kuukauden salispurtin ja sitten tuli taas joku outo mielentila ja urheilu ei enää kiinnostanut. Välillä mulla on kausia, että käyn kävelylenkeillä ja sitten nekin saattaa taas jäädä, kun tulee jotain muuta tai kiinnostus vaan lopahtaa.

Sama homma mulla on ruokavalion suhteen. Mulle tehtiin pari vuotta sitten tiukka ruokavalio, jota noudattamalla pudotin parissa kuukaudessa melkein 10 kiloa. Sitten yhtä-äkkiä en enää jaksanutkaan noudattaa sitä ruokavaliota ja upsista se 10 kiloa muutti takasin mun hanuriin 😀 Mikäköhän siinä on, että syöminen ja kuntoilu on aina mulle yhtä jojoilua. Oon miettinyt tätä todella usein ja mä luulen, että se johtuu siitä, etten ole sitten cheerleadingin jälkeen löytänyt sellaista urheilumuotoa, jota rakastaisin ja joka toisi joka treenikerta jotain uutta ja mitä kohtaa mulla olisi kovaa intohimoa.

Olen käyttänyt jo vuodesta 2015 saakka FitBit-aktiivisuusranneketta, joka on mun ainoa motivaattori urheilun suhteen. FitBit kyllä huomauttaa, jos en ole liikkunut ja se myös patistaa mut ajoissa nukkumaan. Mua kiinnostaa todella paljon seurata kuinka paljon askelia mulla tulee päivän aikana ja poden yleensä tosi huonoa omatuntoa, jos askeleet jäävät alle tavoitteen. Oma päivä tavoitteeni on ollut 10.000 askelta eli se on about 9 kilometriä. Ostin pari vuotta sitten pinkin Fitbit Flexin ja nyt ilokseni Fitbit lähetti minulle tämän vuoden alussa testattavaksi uuden Fitbit Charge 2 -aktiivisuusrannekkeen, joka on ollut niin huippu, että ajattelin vinkata tästä mun uudesta elämänkumppanista teillekkin.

MIKÄ ON FITBIT?

FitBit on fitnessranneke, joka seuraa aktiivisuutta. Ranneketta pidetään ranteessa koko päivän ja yön ajan. Rannekkeen perusjuttuna on laskea päivän aikana tulevia askeleita. Muita toimintoja tässä uudessa Charge 2 rannekkeessa ovat esimerkiksi kalorien laskenta, unenlaadun seuraaminen ja sykkeen mittaaminen. Rannekkeita löytyy useita erilaisia ja ne maksavat noin 60-250 euroa. Kalliimmissa on luonnollisesti enemmän toimintoja, kun edullisimmissa. Kummatkin minun käytössä olleet rannekkeet ovat olleet tosi mukavia pitää ranteessa ja olen tykännyt hirveästi tämän uuden Charge 2 toiminnoista – varsinkin askeleet ja syke kiinnostaa.

VIISI PARHAINTA OMINAISUUTTA

  1. Sykemittari näyttää jatkuvasti oman sydämmen sykkeen. Mua kiinnostaa tämä toiminto tosi paljon ja tykkäänkin seurata omaa pulssia eri tilanteissa. Juoksumatolla syke on ollut 140 ja työhaastattelussa 98, kun taas telkkaria katsoessa syke on laskenut 68 lyöntiin.
  2. Unenlaatua on todella kiinnostavaa seurata. Mä nukun todella vaihtelevasti ja heti herätessä on kiva tutkia edellisyön unikäyrää.
  3. Askeleet kun saisin nyt joka päivä edes siihen kymppitonniin, niin olisin tyytyväinen. Jos päivätavoitteesta puuttuu vaikka 400 askelta, niin yleensä yritän saada aina ne jotenkin täyteen (artikkelin lopussa vinkkejä, miten lisätä askelia). Siinä mielessä Fitbit on hyvä motivaattori, koska jos en tietäisi yhtään kuinka paljon askelia päivän aikana olisi tullut, niin en varmasti yrittäisi enää yhtään enempää niitä saadakkaan 😀
  4. Herätyskellon ääni vihastuttaa varmaan aamuisin jokaista. FitBitissä on äänetön herätyskello eli herätyksen aikaan ranneke alkaa tärisemään ranteessa. Se on ihanan miellyttävä tapa herätä ilman meteliä.
  5. Kalorit kiinnostaa tietenkin kaikkia ja rannekkeesta löytyy seuranta, joka näyttää kuinka monta kaloria päivän aikana on poltettu.

MITÄ HYÖTYÄ FITBITISTÄ ON?

Ranneke motivoi liikkumaan, se kertoo kuinka paljon olet urheillut ja pitää myös huolta siitä, että lepäilet tarpeeksi. Useasti jos askeleet ovat jääneet hiukan alle tavoitteen, saatan tehdä vielä jotain, että ne tulisivat täyteen. Mielestäni ranneke on ainakin omalla kohdallani tuonut enemmän motivaatiota ja nimenomaan kiinnostusta liikkumiseen sekä itsestään huolehtimiseen.

MITEN RANNEKETTA KÄYTETÄÄN?

Ranneke yhdistetään Bluetoothin kautta laitteisiin kuten puhelimeen ja läppäriin. Puhelimeen tulee ladata sovelluskaupasta FitBitin oma sovellus, jonka jälkeen rannekkeen käyttäminen voi alkaa. Akku ladataan verkkovirrasta mukana tulevalla laturilla ja täysi lataus kestää noin 5 päivää.

MISSÄ & MILLOIN MINÄ KÄYTÄN FITBITIÄ?

Se on mun ranteessa aina! Töissä, vapaa-ajalla, mökillä, urheilun aikana ja pidän sitä jopa silloin kun lähden bilettämään 😀 Ranneke on mielestäni tyylikäs ja sopii hyvin moneen asuun. Se on myös siitä aivan mahtava, että siitä näkee kellon. Tottakai ranneke pitää ottaa välillä pois, koska se pitää puhdistaa ja ladata.

TIPS & TRICKS

  • FitBitiin on saatavilla myös oma vaaka! Sain vanhasta työpaikasta läksiäislahjaksi kyseisen vaa’an, joka on ollut todella mahtava lisä painon seuraamiseen. Joka kerta kun hyppään vaa’alle, painoni siirtyy siitä suoraan langattoman netin kautta FitBit sovellukseen, joka löytyy  minun puhelimestani sekä läppäriltä. Painoa on todella mielenkiintoista seurata ja kun paino jää kummittelemaan sovellukseen, niin tulee aina fiilis, että nyt haluan äkkiä pienemmät lukemat! 😀
  • Jos rannekkeen väri alkaa kyllästyttää, niin rannekkeen voi vaihtaa. FitBit myy erilaisia rannekkeita, joten voit vaihtaa väriä ja tyyliä vaikka muutaman kuukauden välein.
  • Jos haluat pienen irtioton arjesta, etkä halua, että FitBit ahdistelee sinua jatkuvasti, niin kaikki ilmoitukset saa pois painamalla pitkään sivunäppäintä.

10 VINKKIÄ MITEN SAADA LISÄÄ ASKELIA PÄIVÄSSÄ?

  1. Kun menet ruokaostoksille, niin kävele käytäviä ympäri useamman kerran. Varoitus: ostoskoriin saattaa tulla heräteostoksia!
  2. Kun peset hampaita, niin kävele asuntoa ympäri.
  3. Jos odotat vaikka bussia, niin kävele kortteli ympäri.
  4. Kun menet kauppakeskukseen, älä käytä liukuportaita, vaan kävele portaita.
  5. Jos tykkäät puhua puhelimessa, niin kävele ympäriinsä – älä makaa sohvalla.
  6. Kun tyhjennät astianpesu-, tai pesukoneen niin vie jokainen vaate / astia yksitellen paikalleen.
  7. Mainoskatkot ovat hyvää aikaa tallustaa asuntoa ympäri, kun odotat, että ohjelma jatkuu – aina ei tarvitse mennä jääkaapille 😉
  8. Askeleet – mikä hyvä syy imuroida useammin 😀
  9. Kävele ruokakauppaan, älä käytä autoa.
  10. Jos tykkäät kuunnella musiikkia, niin laita hyvä biisi soimaan ja tanssi.

Olen edelleen kunnon laiskiainen ja syön herkkuja. Jos minulla ei olisi FitBit -ranneketta, niin olisin varmaan tuplasti lihavampi 😀 Kohta alkaa kesäsesonki Muumimaailmassa, jossa toimin vuoropäällikkönä. Odotan innolla niitä lukemia, joita saan työnpäivän aikana sekä kävelymatkoilla Kailon saarelle ja takaisin. Kannattaa laittaa seurantaan minun Instagram-tilini, jossa päivitän aktiivisesti My Storya. Varmasti kesän aikana tulen laittamaan FitBitin antamia lukemia myös teidän nähtäviksenne Instagramiin, josta minut löytää nimimerkillä @diiskuneiti.

”The only reason I took stairs today was,

so my FitBit wouldn’t judge me”! 😀

Kommentit

  • Anniina

    Tää kuulostaa kiinnostavalta! Mullekin tekisi hyvää jos joku olisi vähän potkimassa takapuolelle liikkumisen suhteen 😀 Myös unenlaatua olisi mielenkiintoista seurata.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.