VALIKKO
17.9.2016 09:18

Gdansk lasten kanssa

Käytiin kesällä Gdanskissa lasten kanssa lomareissulla. Siitä on jo siis aikaa, mutta en ole saanut aikaiseksi tehtyä tätä juttua. Toisaalta nythän reissua on mukava muistella kun syksy alkaa puskea päälle. Kirjoitan muutamia fiiliksiä ja vinkkejä Gdanskiin matkaaville. Meidän lapset toki ovat jo kouluikäisiä joten kokemusta pienten lasten kanssa siellä lomailusta ei ole. Miehen kanssa olemme kerran aiemmin vierailleet Gdanskissa kahdestaan.

Gdansk on satamakaupunki Itämeren rannalla Pohjois-Puolassa. Kaupunki sijaitsee Motlawa joen haaran varrella. Gdansk muodostaa Sopotin ja Gdynian kanssa nk. kolmoiskaupungin. Gdansk pommitettiin toisen maailmansodan aikana raunioksi. Vanhat rakennukset ovat nykyään upeasti restauroituja ja kun Gdanskin vanhan kaupungin kaduilla kävelee niin saattaa hetkittäin olla vaikea kuvitella maailmansotia koskaan olleenkaan.

Gdanskiin menee suoria lentoja päivittäin sekä Turusta että Helsingistä. Me valikoimme lennon Turusta Wizzairilla sen edullisen hinnan vuoksi. 4 hengen menopaluu lennot maksoivat vain 250 euroa. Gdanskiin voi siis tehdä todellisia budjettimatkoja, etenkin jos pystyy joustamaan lentopäivien suhteen sekä on riittävän ajoissa varaamassa matkaa.

Majoituksen varasimme airbnb:n kautta. Tämä oli ensimmäinen kerta kun käytimme kyseistä palvelua. Kieltämättä jännitti miten meidän käy. Saimme oikein kivan asunnon, oikein kivalta paikalta ja oikein kivalla kylpyhuoneella ammeineen. Lisäksi hintakin oli oikein kiva. Joten meidän kävi hyvin.

Yleisilmeeltään Gdansk on siisti ja puhdas sekä turvallinen. Taskuvarkaitakaan ei tarvinnut paniikkiin asti pelätä. Toki normaali varovaisuus kannattaa pitää mielessä.

Mitä me sitten puuhasimme Gdanskissa. Tällä kertaa lähdimme matkaan sillä ajatuksella, että tehdään mitä lapset haluavat ja ilman aikataulutuksia. Emme olleet siis tehneet listaa museoista ja eläintarhoista. Kaikkien mielestä kaikista kivointa oli vain kävellä kaduilla, ihmetellä, istuskella puistoissa, syödä terasseilla ja jutella mukavia. Tämän vuoksi meiltä jäi myös monta kivaa kohdetta käymättä.

Tytöt halusivat shoppailla joten käytimme aikaa myös siihen. Keskustan tuntumassa on Madison -ostoskeskus. Siellä oli melko mukavasti kauppoja ja hankintojakin teimme. Jos haluaa laajempaa tarjontaa niin kannattaa suunnata isompaan ostoskeskukseen Galeria Baltyckaan. Sinne on varsin helppoa suhauttaa junalla Gdanskista. Hintataso alkaa Gdanskissa ostosten suhteen olemaan sama kuin meillä Suomessa. Merkkituotteista joudut maksamaan merkkituotteen hinnan. Me satuimme paikalle alennusmyyntien aikaan joten teimme muutamia hyviä löytöjä. Gdanskin vanhan kaupungin ytimestä löytyy muutamia, lähinnä matkamuistoihin, keskittyviä kauppoja. Meripihkakoruja on tarjolla paljon. Lisäksi pääkadulla Dlugi targilla sekä Motlawa joen varrella on useita kauppiaita tarjoamassa niin matkamuistoja kuin erilaista rihkamaa lapsille. Kauppiaita on erityisen paljon iltaisin kun ihmiset kokoontuvat syömään alueen monille terasseille. Sopotista löytyy myös muutamia kauppoja mm. H&M ja Tiger. Kosmetiikkaketju Rossmannin myymälöitä oli useita. Gdanskissa on lisäksi kauppahalli joka on poikkeamisen arvoinen.

Gdansk lasten kanssa

Kävelimme melko paljon koska säät suosivat meitä. Päätimme ottaa kuitenkin kierroksen minijunalla jotta näemme niitäkin nähtävyyksiä jotka ovat lasten väsyneiden jalkojen ulottumattomissa. Junia on tarjoamassa palveluitaan pitkin Gdanskia ja melko helposti lennosta saa otettua itselleen turistikierroksen. Kierros kesti n. tunnin ja juna kiertää Gdanskin tärkeimmät nähtävyydet. Opastus tulee nauhalta valitsemallasi kielellä. Meille sattui kuskiksi oikein mukava nuori mies joka virallisen nauhaopastuksen lisäksi kertoi erittäin hyvällä englannilla omia tarinoitaan paikoista. Hinta tunnin kierrokselle taisi olla 80 zlotia eli parinkymmenen euron tietämissä.

Marian kirkossa kannattaa jokaisen Gdanskissa vierailevan käväistä. Sen torniin pääsee kiipeämällä reilut 400 askelmaa. Palkintona saa huikeat näkyvät yli Gdanskin. Meidän lapsillemme oli ainakin pieni seikkailu kävellä ahdasta ja vanhaa kierreportaikkoa kellotornin kautta ylös näköalatasanteelle. Lisäksi kirkko on kaunis ja musiikkia rakastava tyttäreni oli vaikuttunut kirkon isoista uruista. Ne oli isommat kuin kotikirkossa nähdyt. Meillä sattui yksi ilta tuuri kun kävelimme asunnoltamme Marian kirkon ohi syömään. Kirkosta kuului urkumusiikkia ja laulua. Ovet olivat auki joten poikkesimme sisään. Urkuparvella oli nunnakuoro harjoittelemassa. Iho nousi kananlihalle kun hetken kuuntelimme laulua. Uskomaton akustiikka, he lauloivat nimittäin ilman mikrofoneja.

Joen varrella on mukava viettää aikaa niin päivällä kuin illallakin. Meidän reissumme aikana aurinko paistoi upeasti ja päivällä oli mukava pysähtyä välillä istuskelemaan ja katselemaan kaupungin elämää sekä joella meneviä laivoja. Illalla joen varren terassit ovat täynnä ruokailijoita ja iltaa viettäviä ihmisiä.

Joen varrelta lähtee myös erilaisia risteilyjä ja vesibusseja mm. Sopotiin. Myös London eye -tyyppinen maailmanpyörä löytyy joen viereltä. Me kävimme siinä ensimmäisenä iltana. Satuimme sopivasti paikalle juuri auringonlaskun aikaan. Oli upeaa seurata sen hiljaista laskua Gdanskin rakennusten taakse.

Gdansk lasten kanssa

Sopotissa kävimme kahtena eri päivänä. Ensimmäisenä päivänä kävimme kävelemässä, syömässä, pysähdyimme parissa kaupassa ja kävimme Sopotin laiturilla. Tämän laiturin sanotaan olevan euroopan pisin. Tuolloin kuljimme matkat junalla molempiin suuntiin. Junalipun hinta oli vain 4 zlotia suuntaansa per henkilö eli n. euron. Junalippuja myydään asemalla olevissa kioskeissa. Oston jälkeen liput pitää vielä leimata aseman seinässä olevissa laitteissa ennen junaan hyppäämistä. Toisena päivänä tulimme Sopotiin viettämään rantalomaa. Ranta on hienoa hiekkaa ja tunnelma kuin etelän lomalla. Lisäksi Sopotin rannassa oli tuolloin markkinat joten kiersimme kojuja ja istuskelimme rantakahviloissa nautiskelemassa hyvästä ilmasta. Jos haluaa viettää rantalomaa kannattaa majoitus hakea Sopotista jossa voi hyvien ilmojen sattuessa viettää täysipainoista rantaelämää. Meillä toinen päivä oli aamusta pilvinen, mutta iltapäivästä lämmin ja aurinkoinen. Toisena päivänä oli kunnon helle.

Toisen Sopot päivämme päätteeksi palasimme Gdanskiin vesitaksilla. Valittavana olisi ollut myös merirosvolaiva, mutta aikataulumme eivät menneet yksiin. Laivat kulkevat Itämeren rannikkoa myöten kohti Gdanskia jonne saavutaan Motlawa jokea pitkin. Jokea pitkin mentäessä ohitetaan satama-alue. Satama- ja telakka-alue oli iso, todella iso. Siinä kohdalla kun risteilimme öljynporauslautan ohi niin aloin harmitella ettei se parempi kamera ole mukana ja puhelimestakin akku loppu. Telakalla oli niin isoja tankkereita kuin rahtilaivojakin. Vieressämme istuneet kaksi ruotsalaista pikkumiestä eivät oikein osanneet päättää mihin olisi pitänyt katsoa ja mitä olisi pitänyt osoittaa. Ilmiselvästi tankkerit vetosivat pikkumiehiin.

Ruoka oli hyvää, vatsatautia ei Puolassa tarvitse pelätä ja hintataso on kohtuullinen. Jos menee hieman turistien suosimia paikkoja syrjemmälle saattaa nelihenkinen perhe syödä useamman ruokalajin illallisen 30-40 euron hintaan. Syöminen on meidän perheelle tärkeää joten siihen kulutimme aikaa joka ilta muutaman tunnin.

Loma oli rento, kiireetön ja rauhallinen. Juuri sellainen mitä kaipasimmekin. Käymättä meiltä jäivät mm. Oliwassa (lyhyen junamatkan päässä) oleva eläinpuisto sekä Malborgin linna joka olisi varmasti myös ollut hieno kokemus. Ehkä siis joskus matkustamme vielä uudelleen Gdanskiin ja käymme sitten kaikissa niissä käymättä jääneissä. Tehdään sitten vaikka oikein se aikataulukin.

Loppuun huomautus, että loma oli loma ja en kantanut kameraa mukanani jatkuvasti joten osa tässä postauksessakin olevista kuvista on puhelimella otettuja.

Kommentit

• Rosita

Hyvä ajoitus sulla: mä julkaisin eilen illalla meidän postauksen Gdyniasta, Sopotista seuraavasta kaupungista! 😀

Nyt saa Stoorin lukijat oikeen läpileikkauksen Puolan rannikon kolmikaupungeista 🙂

• Liisa

Joo kun aamulla rantauduin tänne Stooriin niin huomasin sun postauksen. Hetken mietin, että julkaisenko omaani. Sitten luin sun jutun ja se olikin Gdyniasta. Ajattelin, että tästähän voi tosiaan olla lukijoille hyötyäkin joten läväytin myös meidän Puola kokemukset tänne 🙂

• Anu

Tosi kiva oli lukea, kun itse olen tuonne Gdanskiin lokakuussa menossa kaverin kanssa lyhyelle kaupunkilomalle. 🙂 Kauniin näköisiä rakennuksia.

• Liisa

No tämäpä sattui sitten sopivasti. Mukavaa matkaa 🙂

• Tauno Leppäkoski

Moi pitkästä aikaa!

Oli kiva lukea lomastanne Gdanskiin. Ihastuttava kaupunki! Kävin siellä muutaman päivän pikalomalla viime syyskuun alussa. Tuosta ”meidän” kentältä, eli Skavstasta, lensin Ryanairin mukana. Lentolippujen hinta oli noin 60 euroa edestakaisin ja lentoaika alle tunnin. Majoituksen varasin Booking.comin kautta. Old Town hostel lähellä keskustaa oli huokea ja viihtyisä majapaikka, hinta noin 100 euroa neljältä yöltä. Oman huoneen varasin, ettei tarvinnut kuunnella toisten kuorsausta. Aamiainen oli sellainen itsepalveluhomma ja melko vaatimaton.

Lomani aikana oli melko kurja sää, toisin kuin teillä. Oli tuulista, sateista ja kylmää. Tuliaisina toin flunssan, jota jouduin potemaan kolmisen viikkoa. Säästä huolimatta kiertelin ja kuljeskelin katselemassa upeita rakennuksia. On ollut mahtava suoritus saada hienot talot entiseen loistoonsa! Välillä istuskelin kahviloissa lämmittelemässä. Entisenä museotyöläisenä oli pakko katsastaa muutamat museot.

Lähtisin sinne hyvin mielelläni toukokuussa. Saa nyt nähdä, miten käy. Skavstan kentältä pääsee moneen muuhunkin Puolan kaupunkiin hyvin huokealla. Sekä Ryanair, että WizzAir liikennöivät täältä.

Terveisin
    Tauno L

• TTK

Olen varannut Old Town Hostellin heinäkuussa. Oliko paikka ok? Entä seutu ja miten parhaiten esim ratikalla tai bussilla vanhaan kaupunkiin ?

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.