VALIKKO
13.1.2016 16:03

Kotisalilla

DSCF2885

Uskoisitteko juuri astuneenne sisään salille? Kyllä, juuri sinne paikkaan missä treenataan hampaat irvessä, hiki haisee ja kirosanat lentää. Muut perheenjäsenet kutsuvat tätä kuistiksi tai verannaksi. Minulle tämä on paikka mistä raivaan lyhdyt ja matot pois pari-kolme kertaa viikossa ja alan hikoilemaan.

DSCF2889

Liikun kohtuullisen ahkerasti. En liiku ollakseni langanlaiha tai fitness -urheilijan näköinen. Olen ennemmin pönäkkä kuin riuku. Reidet varsinkin ovat aina olleet tanakat ja valitettavasti se kaikki ei ole lihasta. Liikun voidakseni hyvin ja elääkseni mahdollisimman pitkään. Liikun myös koska saan siitä hyvän olon.

Kotitreenien lisäksi juoksen ja kävelen. Talvella koko perheellä luistellaan ja hiihdetään. Ajoittain käyn myös asuinpaikkani ryhmäliikuntatunneilla. Joskus voi mennä viikko tai kaksi etten tee muuta kun terapialenkkejä eli pitkiä kävelylenkkejä.

Mutta miksi en käy jossakin niistä tuhansista trendikkäistä kuntosaleista tai juoksukouluista? Lähinnä sen vuoksi, että asun kaukana kaikesta. Sen takia, että nämä minun tapani harrastaa liikuntaa, ovat kaikista helpoimpia. Liikkumiseni ei ole sidottuna tarkkoihin päiviin tai aikoihin. Lisäksi narkkaan raitista ilmaa ja maalaismaisemaa. Rakastan sitä rauhaa kun päästelen menemään vain itseni kanssa pitkin kyläteitä ja metsän reunoja. En tarvitse juttukaveria tai motivaattoria liikkuakseni. Ajoittain käyn ryhmäliikuntatunneilla jos liikkuminen alkaa olla liian yksinäistä ja kaipaan uusia ideoita.

DSCF2916

 

Tämä liikkumisen käytäntö vakiintui jo silloin kun lapset olivat pieniä. Kävin juoksemassa aina kun se oli mahdollista eli miehen ollessa kotona. Jos mies viihtyi liian ahkeraan töissä niin reippailin tuplarattaita työntäen. Illalla kun lapset nukahtivat, pujahdin kotisalilleni.

Seuraavaksi muutama vinkki muille kotitreenaajille:

  • Tee itsellesi soittolistoja musiikista mikä tuo hyvää mieltä sekä rytmiä pumppaamiseen.
  • YouTubesta löytyy monia hyviä valmiita ohjelmia. Esimerkiksi Linda Edlerin latin dancet ja FitnessBlenderin HIIT -treenit.
  • Myös kotitreeni voi olla tehokasta, älä päästä itseäsi liian helpolta.
  • Etsi valmiita viikko-ohjelmia netistä ja tee itsellesi niiden pohjalta suunnitelma mikäli tiedät jääväsi herkästi sohvan nurkkaan.
  • Jos jäät sohvan nurkkaan, ei sekään niin vakavaa ole.
  • Kun farkun napit alkavat kiristää, kannattaa vierailla kotisalilla ahkerammin.
  • Muista, että edellämainitut ohjeet eivät lupaa sinulle varmaa laihtumista ja unelmavartaloa. Varsinkin jos teet kuten minä eli palkitset itsesi aina hyvän treenin jälkeen.

 

DSCF2922

Täysin yksin ei tarvitse minunkaan urheilla. Onnekseni minulla on kaksi mahdottoman loistavaa personal traineria. Nämä PT:t eivät säästele ääntä eikä ruoskaa. Palaute tulee täysin suodattamattomana ja varmasti rehellisenä versiona. Ilman näitä muruja en ehkä aina saisi sitä viimeistä kyykkäystä tehtyä <3

 

 

Kommentit

  • Annukka

    Wau! Nostan hattua kotitreenaamiselle! Kaltaiselleni seurassaliikkujalle yksin puhiseminen on kauhistus, mutta arvostan suuresti niitä jotka siihen pystyvät. Mahtavaahan se olis! Tsemppiä treeneihin!

     0
  • Liisa Souru

    Kiitti tsemppauksesta! Mäkin voisin olla ryhmäliikkuja jos kävelymatkan päässä olisi tarjontaa.
    Siitä tulikin mieleen, jos joku tietää hyvän ohjaajan kahvakuulaan niin saa vinkata. Minä ja muut kylän kuulaajat jäätiin ilman kun meidän ohjaaja lopetti elämäntilanteen muutoksen vuoksi tuntien pitämisen. Meillä oli hyvä ryhmä 🙂

     0
  • Susanne

    Jospa Liisa alkaisit itse vetämään. Kyllä on lapsen saannin jälkeen treenaus muuttunut sellaiseksi, ettei se ole tiettyyn kellonaikaan sidottu. Vähentää stressikerrointa kummasti. Tällä hetkellä on treenattava myös lapsen treenien aikaan, niin ei mene yhteistä aikaa hukkaan. Aika aikaansa kutakin. Nautitaan hyvästä olosta ja energiasta, jonka siitä saa että jaksaa taas muuta arkea painaa.

     0
    • Liisa Souru

      Juuri näin se lapsiperheessä menee. Kiitos kommentista!

      Ai niin ja ei minusta ole vetämään mitään, siitä se stressi pukkaisi 🙂

       0
  • Ruut

    En voi kun ihailla sun tahdonvoimaa. Voi kun saisin itsenikin noin ahkerasti liikkumaan kotona. Välineitä olisi vaikka minkälaisia, mutta niin ne vaan aina välillä unohtuu.. Nyt on taas uus yritys käynnissä 😉

     0
    • Liisa Souru

      Kiitos Ruut ja tsemppiä uuteen nousuun 🙂 En minäkään aina jaksa, mutta ei se ole niin vakavaa. Joskus ihminen kaipaa lepoa 🙂

       0
  • Minä olen ei-kotitreenaaja. Jos ei ole mahdollista käydä salilla, en treenaa ollenkaan. Onneksi kuntosali on lähellä!

    Kokeilin kaikkien kehumaa Joogaiaa. Vai oliko se Yoogaia? Tooooosi kiva. Avasin sen yhden (1) kerran.

    Minulta puuttuu tilaa jumpata kotona ja jotenkin inhoan sitä, kun tilaa ei ole ja muu perhe on ”katsomassa”. Parempi vissiin sitten, että ne ventovieraat katsoo (ihan kuin kukaan salilla katselisi muitten tekemistä). 🙂 Treeni on kuitenkin tärkeää muun jaksamisen kannalta.

    Tsemppiä sun treeneihin, tuo on tosi mahtavaa!

    Anne/Retkeilyblogi Rinkkaputki

     0
    • Liisa Souru

      Kiitti tsempistä! Näin me ollaan erilaisia. Pääasia, että joskus treenaa ja jossakin 🙂

       0
  • Sonja Kuula

    Ihan mahtavaa, että saat itsestäsi irti kotonakin! Mäkin olen ostanut kotiin jos jonkinlaista kuntoiluvälinettä, mutta tuolla ne pölyyntyvät 🙂
    Tärkeintä on se, että tekee. Sillä ei ole väliä missä tekee.
    Mukavia treenejä sinne!

     0
    • Liisa Souru

      Kiitos Sonja! Kuntoiluvälineet kahvakuulaa lukuunottamatta tahtoo kyllä jäädä minultakin käyttämättä 🙂

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.