VALIKKO
20.9.2018 14:27

35 self care-ideaa

Mun mielestä on ehdottoman tärkeää, että varsinkin näin kaamosajan lähestyessä (ja toki muutenkin) ihmiset malttaisi aina välillä hetkeksi pysähtyä kiireiden keskellä ja ajatella itseään, pitää pienen tauon, jolloin keskittyy vain itseensä ja hyvinvointiinsa. Mä olen jo pidempään ainakin mennyt sillä periaatteella että joka päivä yritän pitää pienen tauon niin että saan tehtyä ainakin yhden mieluisan asian, vaikka olisikin kiireistä. Etenkin kun oli vielä koulua, oli helpottava ajatus että oli edes se pieni hetki kun sain keskittyä vain itseeni. Ajattelinkin nyt listata tähän 35 self care-ideaa, joita itse käytän jos haluan parantaa mieltä tai muuten vaan hemmotella itseäni.

2018-09-20 02.14.47 1

1. Sytytä tuoksukynttilöitä.
2. Kuuntele podcasteja. (Oma voimauttava podcast-suosikkini on Katri Syvärisen Taikaelämää-podcast.)
3. Pidä hemmotteluilta. Laita kasvonaamio, hiusnaamio, rasvaa kroppa, lakkaa kynnet yms.
4. Kirjoita päiväkirjaan ajatuksia.
5. Tee rentoutusharjoitus, katso ASMR-videoita tai meditoi. Esimerkiksi YouTubesta löytyy monia kivoja rentoutusharjoituksia (jännitys-rentoutusharjoitus on ainakin yksi tehokas ja toimiva rentoutusharjoite).
6. Juo kupillinen rauhoittavaa teetä mindful-meiningillä. Maistele miltä tee maistuu, tunne sen lämpö ja rentouttava vaikutus, keskity vain siihen hetkeen, nauti jokaisesta siemauksesta.
7. Varaa aika hierontaan, hiero itse itseäsi tai foam rollaa kehosi läpi.
8. Listaa ylös unelmiasi. Kirjoita niistä, tee niistä kokoelmia esimerkiksi Pinterestissä tai leikkele lehdestä kuvia jotka kokoat kollaasiksi.
9. Osta kukkakimppu piristykseksi kotiin.
10. Järjestele hyllysi / kaappisi / laatikkosi uudelleen ja heitä samalla turhat tavarat pois.

2018-09-20 02.14.47 2

11. Sauno. Nauti tulen äänestä ja lämmöstä, joka valtaa koko kehon. Hengitä syvään ja anna uloshengityksen olla pitkä ja puhdistava. Pistä hiuksiin hyväntuoksuinen hiusnaamio ja saunan jälkeen kasvonaamio.
12. Tee hyvänmielen Spotify-biisilista, jonne keräät vain sellaisia kappaleita, jotka tuovat hyvän mielen. Kuuntele biisilistaa vaikkapa sängyllä maaten, hiljaa, ja silmät suljettuina. Nauti vain musiikista.
13. Kysy ystäviltäsi mistä he pitävät sinussa, ja kerro myös vastavuorotteisesti mistä sinä pidät heissä.
14. Mene kävelylle jossakin missä et ole ennen ollut. Testaa uutta reittiä, käy uudella asuinalueella tai poikkea metsään. Luonnolla on terapeuttinen vaikutus: nauti raikkaasta ulkoilmasta, kuuntele lintujen laulua ja ihastele etenkin nyt syksyllä lehtien väriloistoa.
15. Osta kaupasta jotakin uutta ruokaa / herkkua, jota olet aina halunnut testata. Tai sitten jotakin muuta tuttua ruokaa / herkkua jota on jo pitkään tehnyt mieli.
16. Katso lempileffasi uudelleen.
17. Aloita pitämään blogia tai johonkin tiettyyn aihealueeseen painottuvaa Instagram-tiliä (tee esimerkiksi lemmikillesi oma tili).
18. Kerää inspiroivia ja voimaannuttavia quoteseja ylös esimerkiksi kännykkään tai Pinterestiin. Lue niitä kun tulee huono hetki.
19. Kirjoita negatiiviset asiat ylös, ja polta lopulta paperi (turvallisesti!). Anna polttamisen olla symbolinen merkitys siitä että nyt voit päästää irti tästä asiasta, tai edes hetkeksi antaa itsellesi luvan olla miettimättä asiaa.
20. Mene taidemuseoon ja nauti taiteesta. Älä kiirehdi, katsele tauluja / muita teoksia rauhassa ja kiinnitä huomiosi myös teoksen yksityiskohtiin, joita et ehkä ensisilmäyksellä huomannut.

2018-09-20 02.14.47 3

21. Askartele hyvänmielen taulu kotiisi ja pistä se kehyksiin / jääkaapin oveen. Taulu voi olla vaikkapa joku quote, tsemppilause, tai muu sinulle tärkeä kuva, maalaus yms.
22. Yllätä ystäväsi kirjeellä tai kortilla. Saat myös varmasti itsekin hyvän mielen kun toiselle tulee hyvä mieli.
23. Käy läpi sosiaalisen median seurattavat. Poista tilit, jotka tuovat sinulle ikävää mieltä tai vaikkapa luovat paineita.
24. Lakkaa kynnet kivalla värillä.
25. Tee listoja tai bucket list.
26. Katsele vanhoja valokuva-albumeita tai valokuvia.
27. Lähde kävelylle ilman kännykkääsi.
28. Mene kirjastoon.
29. Käy kuumassa suihkussa, pue päälle lempipyjamasi ja kääriydy tämän jälkeen vilttiin.
30. Käy kahvilassa tai ravintolassa, jossa olet jo pidempään halunnut käydä.

PicsArt_09-20-02.19.30

31. Lue lehtiä. Ilmaiseksi löytyy monta kivaa lehteä digitaalisessa muodossa esimerkiksi App Storesta löytyvästä Issuu-sovelluksesta, jonne ei tarvitse edes kirjautua sisään tai luoda tiliä.
32. Osta itsellesi joku juttu, josta olet jo pitkään haaveillut.
33. Suunnittele kiva viikonloppu perheesi / ystäviesi kanssa. Käykää yhdessä syömässä, pitäkää brunssi, tyttöjen ilta, lähtekää kiertämään luontopolku, kylpylään tai vaikkapa keilaamaan.
34. Tee lempiruokaasi tai leivo jotakin hyvää.
35. Ole luova ja tee jotakin itselle mieluista luovaa aktiviteettia. Olipa se sitten jonkin instrumentin soitto, maalaaminen, valokuvaus tai vaikkapa piirtäminen.

Mitä te teette kun haluatte piristää itseänne tai pitää tauon arjen kiireiden keskellä? 🙂

Kommentit

  • Sini

    Voi miten ihania ideoita♥ Kukkakimppu ois niin ihana ostaa omaksi piristykseksi, mutta hyvin usein se vain jää kauppaan. Mä luen yleensä kirjaa silloin kun haluan päästä hetkeksi irti omasta elämästäni 🙂

     0
  • Jenny

    Oon jo pidemmän aikaa ihastellut sun postausideoita, keksit aina tosi kivoja ja vähän erilaisia mitä muilla. Tää postaus oli siitä hyvä esimerkki, ja ihanat kuvatkin oot tähän ottanut <3

     0
  • Enni

    Kiitos, kiva jos tykkäsit 🙂 <3 Mulla on vähän sama juttu, aina mietin että voisin ostaa niitä kukkia mutta sitten se vaan jotenkin jää 😀 Äitillä on kuitenkin usein tapana piristää mua kukilla, mutta pitäisi kyllä itsekin tehdä sitä useammin, kasvit ja kukat tuo nimittäin niin kivan pienen piristyksen kotiin 😀 Mä en jotenkaan ole yhtää lukijaihmisiä, tai en osaa lukea kirjoja, ja siksi en sitä tähän omalle listallekaan laittanut. Mutta olen kuullut että monilla se toimii rentoutuskeinona kun saa uppoutua hyvän kirjan pariin! 🙂

     0
  • Enni

    Voi kiitos kovasti, tämä kommentti sai hyvälle mielelle 🙂 Yritän keksiä aina vähän kaikenlaisista jutuista postattavaa, myös vähän erilaisemmista aiheista. 😀 Yritän myös luoda tähän bloggaamiseen jotakin persoonallista otetta, ja jos teen jotakin yleisiäkin postauksia mitä monet tekee, niin yritän kirjoittaa aiheesta persoonallisesti tai omalla tavallani. Kiva jos tämä välittyy myös lukijalle 🙂 Kiitos <3

     0
  • Sofia

    Ihania juttuja oot kerännyt tähän listaan ♥ Mä rakastan kirjastossa käymistä ja palkitsenkin itseni usein pitkän viikon jälkeen sillä, että meen käymään perjantaina kirjastossa ja lainaan sieltä kirjan tai kaksi 🙂 Mun pitää ehottomasti tutustua tarkemmin tuohon Issuu sovellukseen, se kuulostaa tosi mielenkiintoselta!

     0
  • Enni

    Kiitos, kiva jos tykkäsit <3 Mun tulee harvemmin käytyä kirjastossa, mutta se on kyllä sellainen piristys jos sinne lähtee ja käy lainaamassa kirjoja 🙂 Issuu on tosi kätevä ja sieltä löytyy tosi monta eri lehteä, kannattaa ladata sovellus jos yhtään kiinnostaa 🙂

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.