VALIKKO
6.7.2019 18:10

8 syytä harrastaa joogaa

Vettä sataa kaatamalla, mikä ihana syy pukea jalkaan lämpimät villasukat tai säärystimet ja viettää koko päivä sisällä keräillen voimia tulevaan viikkoon ♥ Mä ehdin jo kastua ulkona ollessani läpimäräksi, mutta heti sisälle saavuttua vaihdoin vaatteet kuiviin joogavaatteisiin, söin kupin lämmintä ja kermaista kanakeittoa, tiputin diffuuseriin pari tippaa maadoittavaa Frankincensea, sytytin kynttilät ja joogasin. Illan suunnitelmissa ei ole mitään sen suurempaa kuin lähikirjastoreissu, jonka jälkeen mahdollisesti raahaan kotiin ison pinon ihania kirjoja ja käperryn viltin alle lukemaan niitä. Joskus tällaiset hitaat viikonloppupäivät ovat just sitä mitä keho ja mieli kaipaa!

Sadesää on myös hyvä syy testata joogaamista. Joogaamisella on monia hyvinvointivaikutuksia, ja ajattelinkin tämän postauksen pyhittään niille. Mä itse rakastuin joogaan blogin myötä tehdyn lempeän joogahaasteen myötä. Ajatuksiani joogahaasteesta pääsette lukemaan täältä, ehkä ne saavat myös just sut innostumaan joogaamisesta! Haasteen jälkeen ostin ryhmäliikuntakortin, joka sisältää myös pääsyn joogatunneille. Jooga on nyt kesätauolla ja olen itsekin pitänyt vähän taukoa joogatunneista, mutta sen sijaan olen joogannut usein kotona. Tässä yksi ilta joogan parissa hurahtikin parikymmentä minuuttia ihan hetkessä! Mulle jooga ei ole vain urheilua, vaan myös mielen hyvinvoinnin ylläpitoa ja hengittymiseen keskittymistä. Listasinkin nyt myös teille 8 hyvää syytä aloittaa joogan harrastaminen!

jooga hyödyt

× Jooga sopii kaikille

Jooga sopii kaikille iästä ja liikunnallisuudesta riippumatta. Sinun ei tarvitse olla mestari lähteäksesi joogatunneille, eikä joogan aloittamiseen tarvitse olla luonnostaan notkea. Usein liikkeistä on olemassa monenlaisia versioita, joista voit valita juuri sinulle sopivan. Joogassa on myös mahdollista kehittyä, joten sen myötä voit valita vaativampia liikkeitä. Joogalla on olemassa myös monenlaisia suuntauksia, joista voit myös valita itsellesi sopivimman. Yin&Yang-jooga sopii hyvin aloittelijalle ja ilmajooga tuo sopivasti haastetta hieman kokeneemmalle joogaajalle.

× Jooga ja kehon hyvinvointi

Jooga lisää kehon liikkuvutta, notkeutta ja helpottaa kehon kireyksiä. Sillä on myös ryhtiä parantava vaikutus ja selkäongelmista kärsivät voivat saada apua erilaisista joogaliikkeistä. Joogalla on myös etenkin keskivartaloa vahvistava vaikutus.

Vaikka jooga mielletäänkin usein kevyeksi liikuntalajiksi, vaativat kuitenkin monet asanat (asennot) voimaa ja hyvää tasapainokykyä. Jooga kehittää lihaksia ja kestävyyttä uudella tapaa. Jooga myös puhdistaa kehoa, sillä jotkut liikkeet stimuloivat sisäelimiä, etenkin ruuansulatuselimiä. Tämän seurauksena kehon immuunipuolustus voi parantua ja vatsaongelmat helpottua. Jooga tekee kehostasi kevyen tuntuisen.

jooga eteeriset öljyt

× Nukahtaminen helpottuu

Rentouttava jooga valmistaa uneen ja helpottaa nukahtamista. Joogassa myös hengitys on tärkeää, joten kun keskityt hetken aikaa siihen miten hengität, rauhoittuu keho vähitellen unta varten. Jooga saa aikaan levollisen ja seesteisen olon, joka tasapainottaa mieltä ja voi tuoda apua uniongelmiin.

× Rentoutuminen

Joogatessa hengitys tasaantuu ja verenpaine laskee. Keho rentoutuu sekä aivot ja mieli saavat lepoa. Jooga on hyvä rentouttaja kiireisen arjen keskellä ja se on oman ajan ottamista itsellesi. Rentouttavia liikkeitä ovat etenkin vuorosierain-hengitystekniikka, lapsen lepoasento, erilaiset venytykset sekä loppurentoutus. Mikäli haluat oikein rentouttavan joogakokemuksen, kokeile eteerisiä öljyjä sekä rentouttavaa joogamusiikkia joogan rinnalla. Pue päällesi rennot vaatteet tai joogaa vaikka pyjamassa ennen nukkumaanmenoa!

jooga blogi

× Opettaa hetkessä elämistä

Jooga opettaa hetkessä elämistä, kärsivällisyyttä ja keskittymistä. Joogan avulla keskityt vain vallitsevaan hetkeen, ja tämän myötä opit nauttimaan meneillään olevista hetkistä myös muulloinkin. Huomaat kuinka hetkessä eläminen helpottuu ja osaat nauttia hetkistä kaikilla aisteilla. Hengitykseen keskittyminen ja eri asanoissa pysyminen opettaa tyynnyttämään mieltä ja keskittymään oleelliseen.

× Opettaa kuuntelemaan kehoasi ja olemaan itsellesi armollinen

Joogassa tärkeää on oman kehon kuuntelu ja liikkeet tehdään kuunnellen sitä, mitä keho kaipaa juuri nyt. Joogan myötä opit kuuntelemaan paremmin kehosi viestejä. Joogassa hyväksytään tämä hetki juuri sellaisena kun se on, ja tunteet juuri sellaisena kun ne tällä hetkellä tuntuvat, jolloin opit olemaan armollisempi itseäsi kohtaan. Joogassa myös kehonkuva voi parantua ja itsetunto nousta, sillä tärkeää on myös itsensä hyväksyminen sellaisena kun on.

2019-07-06 04.32.39 1

× Voi auttaa masennuksessa

Joogalla on myös todettu olevan hyviä vaikutuksia masennuksen hoidossa, vaikkei se yksinään toimikaan masennuksen hoitokeinona. Se voi kuitenkin olla hyvä, luonnollinen apu muiden hoitokeinojen rinnalla. Joogalla on pelkoja ja ahdistusta poistava vaikutus. Jooga on kehon ja mielen hyvinvointia, ja harmoniaa niiden välillä: keho ja mieli oppivat toimimaan sopusoinnussa. Jooga saa aikaan mielihyvän tuntemuksia, laskee stressihormonien määrää kehossa ja hidas hengitys rauhoittaa mieltä. Jooga voi auttaa suhtautumaan lempeämmin omiin ikäviin ajatuksiin. Kokeile joogata tietoisesti läsnäollen, niin että ajattelet ajatustesi olevan lehtiä virrassa; tunteet tulevat ja menevät virran mukana. Älä yritä torjua ajatuksiasi tai tunteitasi, anna niiden olla sellaisina kun ne ovat ja hyväksy ne. Ikävät tunnetilat menevät kyllä ajan kanssa ohi, eivätkä ne kestä ikuisuutta. Joogan avulla voit myös oppia tunnistamaan paremmin tunteitasi ja käsittelemään omia ajatuksia. Jooga vahvistaa sinua psyykkisesti ja tukee henkistä tasapainoa.

× Lisää elimistön happea

Olennainen osa joogaa on myös hengittäminen. Joogassa hengityksen laatua parannetaan ja tämä puhdistaa elimistöä ja auttaa myös rentoutumaan. Tärkeää on että hengitys kulkee nenän kautta vatsaan asti. Jo muutama syvä hengitys kirkastaa mieltä. Hengityksen myötä pallean liike hieroo sisäelimiä. Oikeanlainen hengitys myös vahvistaa keuhkoja. Joogan, hengityksen ja hyvinvoinnin vaikutuksista saa lisätietoa googlettamalla esimerkiksi pranayama, joka tarkoittaa joogakielessä hengitysharjoitusta.

jooga hyvinvointi

Ps. postauksen kuvissa taivun äärisasentoihin, ja nämä venytykset kuuluvat yleensä mun venyttelyhetkiin, kun haluan kehittää venyvyyttäni. Yleensä mun jooga on kevyttä, rentouttavaa, sellaista joka venyttää sopivasti, muttei satu. Pääasia joogassa ei ole se että taipuu mitä hienompiin asanoihin, vaan sen tuoma hyvä mieli! Kommenteissa lisää keskustelua aiheesta, mutta kuvien tarkoituksena ei ole antaa vääränlaista kuvaa joogasta! 🙂

Harrastatko sä joogaa tai haluaisitko harrastaa? Mitä positiivisia vaikutuksia sä olet huomannut joogalla olevan sun hyvinvointiin?

Kommentit

  • Olet hyvin koonnut joogan hyötyjä ja omia kokemuksia. Mulle jooga tuo parempaa mieltä, erren huku stressiin, alakuloon ja tyytymättömyyteen. Se pitää kropan kunnossa, vaikkei harrasta kovaa liikuntaa. Sulla näkyy ehkä joukkuevoimistelutausta siinä, että pääset vaivattoman näköisesti asanoihin. 🙂 Mulla on joogaohjaajan koulutus enkä silti pysty irrottamaan jalkaa sillassa enkä pääse korppiin. Haluaisin lisätä, ettei jooga ole hienoja asentoja, jotka ehkä pelottavat osan ihmisistä joogan äärestä pois. Päälläseisontaa monet tavoittelee, mutta esim. mulle se ei toisi mitään. Jooga voi olla tosi iisiä, henkistä tai fyysistä harjoitusta. 🙂

     0
    • Enni

      Kiitos 🙂 Joukkuevoimistelutausta ja se että venyn luonnollisesti aika hyvin, auttaa kyllä asanoihin pääsemisessä, ja hyvä kun mainitsit tuon että jooga ei ole vain hienoja asentoja – tässä postauksessa venyin ääriasentoihin jotta saisin hienonnäköistä kuvamateriaalia postauksiin (haluan panostaa myös hyviin, laadukkaisiin kuviin postauksissa). Jooga on yleensä mullekin rentoa, rauhallista ja kevyttä, sellaista joka venyttää sopivasti muttei satu. Nuo postauksen asanat eivät yleensä kuulu mun joogarutiineihin, vaan ehkä pikemminkin venyttelyhetkiin, jos haluan kehittää mun venyvyyttä. Toki joogan harrastaminen plus joukkuevoimistelutreenit päälle auttaa saavuttamaan nämä vaivattoman näköiset asanat, mutta se ei ole mulla joogan tarkoitus, vaan sen tuoma hyvä mieli. Ehkä postaukseen voisi lisätä ajatuksia tähän liittyen, koska aloin kieltämättä itsekin miettiä saavatko nämä kuvat osan ihmisistä ajattelemaan että jooga on tuollaista enkä ikinä itse taipuisi tuohon. :/ Kiitos kommentista, ja siitä että jaoit ajatuksiasi, hyviä pointteja joogaan liittyen ja kiva kuulla sunkin omia kokemuksia aiheesta 🙂

       1
      • Enni

        Lisäsin nyt postauksen loppuun muutaman ajatuksen aiheesta, jottei kenellekään tule väärää kuvaa siitä mitä kuvilla hain takaa – joogan tarkoitus ei ole se että taipuu mitä hienompiin ja kuvauksellisempiin asanoihin, vaan sen tuoma hyvä mieli ja se että jooga on harrastajalleen rentouttavaa, mukavaa ja venyttää sopivasti, muttei tietenkään aiheuta kipua. 🙂

         0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.