VALIKKO
27.10.2018 18:15

Helsinki | nähtävyyksiä, shoppailua, mielisairaalamuseo

Käytiin perheen kanssa kolmen päivän matkalla Helsingissä tässä viime viikolla kun oli syysloma ja meillä oli kyllä tosi kiva matka. Mä olen aina pitänyt Helsinkiä jotenkin tosi siistinä paikkana, sillä siellä on niin paljon mielenkiintoista nähtävää, ihmiset on tosi tyylikkäitä ja kaikenlaiset paikannimet yms. on tuttuja esim. laulujen sanoista. Jotenkin koko Helsinki on sellainen kiehtova kaupunki ja odotinkin matkaa tosi kovasti. Vaikka me oltiinkin ahdettu kaikki kolme päivää täyteen tekemistä niin aika kului aivan liian nopeasti ja monta nähtävyyttä jäi kiertämättä. Ehdin kuitenkin onneksi käydä kaikissa paikoissa missä olinkin suunnitellut käyväni tällä matkalla ja sain myös tehtyä matkalta sellaisia hankintoja, joita olin listannut ostoslistalle. Ostospostausta on tulossa myöhemmin, mutta nyt ajattelin kertoa mitä kaikkea tehtiin reissussa.

Meidän matkaan kuului ensimmäisenä päivänä Kiasman näyttelyn kiertäminen, shoppailua, Linnanmäen valokarnevaalit sekä kaupungissa muuten vaan kiertelyä. Kiasman näyttely oli tällä kertaa mun makuun hieman tylsä, kuitenkin ihan näkemisen arvoinen. Aiemmat näyttelyt on enemmän ollut mun mieleen. Linnanmäen valokarnevaalit oli tosi hieno, olin siellä ensimmäistä kertaa. Käytiin syömässä makkaraperunat Linnanmäen ravintolassa ja kierrettiin alue. En hirveästi saanut sieltä kuvamateriaalia sillä ilta oli tosi kylmä ja olin aivan jäässä siellä, mutta ainakin tuolla alempana näkyy yksi otos sieltä. 😀
PicsArt_10-18-07.01.26

Toisena päivänä suunnattiin aamupalalle Ikeaan, ja sen jälkeen kierreltiin siellä. Mukaan tarttui muutamia tarpeellisia juttuja, ja esittelen tarkemmin ostokset tulevassa ostospostauksessa. Ikeassa saa kyllä aina niin hyvin inspiraatiota sisustamiseen, ja tuli ihan joulufiilis kun siellä oli jo rakennettu erikseen joulupuoltakin. Ikean jälkeen suunnattiin keskustaan shoppailemaan ja kaupoilla kuluikin lähes koko päivä. Illasta päätettiin vielä lähteä kiertelemään Helsinkiä kävellen ja kierreltiin kaikkia viihtyisiä syksyisiä pikkukujia.

PicsArt_10-21-05.42.40

Kolmantena eli viimeisenä päivänä käytiin Lapinlahdessa mielisairaalamuseossa. Se oli sellainen paikka, jossa olin suunnitellut käyväni tällä matkalla, ja oli kiva että viimeisenä päivänä jäikin vähän aikaa käydä siellä. Musta Helsingistä tekee mielenkiintoisen etenkin kaikenlaiset vanhat paikat, jotka kätkee sisäänsä paljon historiaa ja Lapinlahden vanha mielisairaala onkin yksi sellainen paikka. Harmillisisesti juuri matkalla huomattiin että museo on kiinni, mutta onneksi lähdettiin silti varmistamaan paikan päälle asia. Sinne oli juuri menossa tutustumiskierrokselle joku ryhmä, ja me päästiin siinä samalla kiertämään museo. Itse museo ei ollut mitenkään kovin suuri, siihen kuulu kaksi huonetta jossa pääsi kiertelemään. Huoneissa oli vanhoja sairaalatavaroita, lehtileikkeleitä sekä pienoismalli sairaalasta. Odotin että museo olisi ollut hieman suurempi tai enemmän museomaisempi,  se oli kuitenkin aika pieni, mutta oli kiva silti käydä siellä ja olihan se kieltämättä tosi mielenkiintoinen paikka, varsinkin kun tiesin että kaikki tavarat olivat joskus olleet käytössä ja paikka toiminut oikeasti mielisairaalana.

Lapinlahden jälkeen kierreltiin autolla syksyistä Helsinkiä, käytiin upeilla asuinalueilla ja sen jälkeen suunnattiin vielä Jumboon hetkeksi. Käytiin syömässä ja kierreltiin kauppoja, ja sen jälkeen lähdettiin ajelemaan takaisin Jyväskylään päin. Meillä oli kyllä tosi kiva reissu ja Helsingissä olisi ehdottomasti riittänyt kierreltävää pidemmäksikin aikaa!

PicsArt_10-21-05.39.22

Onko teistä Helsinki viihtyisä kaupunki ja oletteko käyneet siellä monta kertaa?

Kommentit

• Paula

Ite asunut Helsingissä koko ikäni (nyt tosin Vantaalla, mutta kova hinku on takaisin) ja kaupunkina se on kyllä upea. Yllättävän paljon nähtävää ja tekemistä jos osaa vain pitää silmät auki 😀

• Enni

Oon samaa mieltä, Helsinki on kyllä tosi upea kaupunki! Ja se on totta, että nähtävää riittää! Ennen ajattelin että siellä ei ole juuri mitään nähtävyyksiä ja muutama päivä riittää hyvin Helsingin kiertämiseen, mutta nyt kun olen ottanut selvää enemmän mitä kaikkea aktiviteettia ja mielenkiintoisia paikkoja siellä on niin olen toista mieltä 😀

• Jenny

Helsinki on kyllä kiva kaupunki, vaikka itselle sellainen, etten siellä haluaisi asua. Oon ite käynyt Helsingissä lähinnä keikoilla, joten olisikin kiva suunnata joskus sinne niin, että ehtisi paremmin tutustua itse kaupunkiin kierrellen pienempiä katuja ja kivoja kahviloita ja museoita yms. Joka tapauksessa supeehyvältä kuulostaa teidän reissu, tämän tyylisestä haaveilen itsekin!

• Sofia

Mäkin olin mun kaverin kanssa syyslomaviikolla Helsingissä ja me tehtiin aikalailla samoja asioita kuin tekin 😀 Mä kävin ensimmäistä kertaa elämäni aikana Kiasmassa ja mun kaveri sanoi kans samaa, että näyttely oli tosi tylsä verrattuna kaikkiin aiempiin, missä se on käynyt. Valokarnevaalit tuli myös koettua ensimmäisen kerran ja oon ihan varma, että meen sinne ensi vuonna uudestaan! 🙂 Yhtenä päivänä käytiin myös Espoon puolella. Kaikki ei tykkää Helsingistä, mutta kuitenkin se on ehdottomasti yksi mun lempi kaupungeista ♥

• Tuija

Mahtavan kuuloinen reissu teillä 🙂 Oon käynyt Helsingissä muutamia kertoja. Täältä Savosta on aika pitkä matka ajella, joten harvemmin tullee käytyy. Pari-kolme yötä Helsingissä riittää miulle, sitten alkaa tulla jo sellainen olo että pittää päästä kottiin 😀 Vähän liian iso paikka omaan makuun. Asua en voisi, mutta kiva aina joskus lähteä tuulettumaan sinne 🙂

• Enni

Ite en oo käynyt Helsingissä koskaan keikoilla, jollei yksiä festareita lasketa jonne lähdin kaverin seuraksi 😀 Mutta siellä varmaan olisi keikkatarjonta vähän parempi kuin esimerkiksi täällä missä mä asun. Kuulostaa oikein kivalle suunnitelmalle että lähtisi joskus sinne niin että ehtisi kunnolla kiertää kaupunkia, se on mullakin haaveissa. 🙂

Haha, mä luinkin sun postauksen jossa kerroit teidän reissusta 😀 Joo, aiemmat näyttelyt on ehdottomasti olleet parempia. Oon kyllä yleensä tykännyt aina Kiasman näyttelyistä, mutta täytyy kyllä myöntää että tuo kyseinen näyttely tosiaan oli aika tylsä, vierailun jälkeen ei ollut sellaista "vau"-fiilistä joka yleensä on ollut. Valokarnevaalit oli kyllä kiva, olis kiva päästä sinne joskus kunnolla ajan kanssa, mutta meidän Valokarnevaaleissa olo jäi aika lyhyeen kun ulkona oli niin kylmä. :S Ja joo niinhän se on että jotkut ei siitä kaupungista tykkää, mutta musta se on kyllä tosi viehättävä ja mielenkiintoinen kaupunki 🙂

• Enni

Joo meillä oli kyllä tosi kiva reissu 🙂 Se on kyllä tosi iso paikka varsinkaan kun ei ole sellaiseen menoon ja vilskeeseen tottunut. 😀 Tavallaan tuon kolmen päivän jälkeen mullakin oli sellainen fiilis että täytyy päästä kodin rauhaan jo, mutta tavallaan olisin halunnut vielä kierrellä lisää nähtävyyksiä. Mutta onhan se kiva että jää sitten seuraavillekin reissuille kierrettävää 🙂 Ja en itekään tiedä osaisinko siellä asua, ehkä se olis vähän liian iso paikka mulle 😀

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.