VALIKKO
22.2.2018 11:49

Kuinka herätä aikaisemmin?

DSC02318

Ajattelin tehdä vinkkipostauksen itselle ajankohtaisesta aiheesta: miten herätä aikaisemmin. Mun unirytmi on ollut jo monta vuotta sellainen että meen oikeasti kolmelta yöllä nukkumaan ja herään 12, mutta nykyisin pyrin siihen että heräisin joka aamu jo kahdeksan jälkeen. Tänä talvena onnistuin vihdoinkin siirtämään unirytmini sellaiseksi, että mä jopa nautin aikaisista aamuista ja aikaisin nukkumaan menemisestä. On ihana päästä lepäämään raskaan päivän jälkeen ja herätä aikaisin aamunnousuun, nauttia hitaasta aamusta ja tehdä aamujutut ihan rauhassa. Ajattelinkin nyt sitten jakaa omat vinkkini siihen, miten onnistuin tässä prosessissa:

DSC06692

Älä tee liian isoja muutoksia hetkessä

Mun aamuihmiseksi muuttumisen muutos on kaatunut monta kertaa siihen, että teen liian isoja muutoksia hetkessä. Aloita aikaistamaan nukkumaanmenemistä tunnilla tai parilla, sillä on mahdotonta yrittää nukahtaa yhdeksältä jos oot tottunut menemään 12 nukkumaan. Muutos lähtee pienistä askelista.

Herää joka päivä samaan aikaan ja luo itsellesi heräämis- ja nukkumaanmenorutiinit

Kannattaa herätä joka päivä suunnilleen samaan aikaan, myös viikonloppuna, sillä keho tottuu helposti heräämisaikoihin. Aluksi aikaisin herääminen tuntui tosi vaikealle, mutta kun siitä tulee rutiini, aikaisin herääminen tuntuu koko ajan helpommalle.

DSC06741

Mieti syy miksi haluat herätä aikaisin

Kannattaa miettiä muutoksen tekemiselle motivoiva syy, niin muutos onnistuu. Mun syitä ovat ainakin nämä:

1. Saan päivisin enemmän aikaiseksi, kun herään aikaisemmin. Tuntuu että päivällä on enemmän annettavaa mulle kun aloitan sen ajoissa.
2. Ehdin nauttia hitaista aamuista, syödä aamupalan rauhassa ilman kiirettä, nauttia hiljalleen nousevasta auringosta ja tehdä aamuhommat pitkän kaavan kautta.
3. Kyllästyin vanhaan elämäntyyliini, sillä tuntui ahdistavalle olla hereillä kun kaikki muut nukkuivat ja aamuisin nukkua silloin kun muut ovat jo saaneet paljon aikaiseksi.
4. Ehdin valokuvata. Valoa on näin pimeänä vuodenaikana vielä tosi vähän, ja aamulla onkin parasta ottaa kuvat esimerkiksi blogia varten, kun ehtii ottaa ne luonnonvalossa.
5. Uni on paljon virkistävämpää, kun meen aikaisemmin nukkumaan.

DSC06730

Today is the day

Älä siirrä muutoksen tekemistä. Päätä että tänään on se päivä, kun teet ensimmäisen askeleen kohti muutosta. ”Oikeaa” päivää muutokselle ei tule, joten älä siirrä sen tekemistä. Päätä nukkumaanmenolle takaraja, ja laita pitkin iltaa vaikkapa kännykkään herätyksiä jotka muistuttavat nukkumaanmenoajasta.

Tee iltahommat ajoissa

Mulla aikaisin nukkumaan meneminen kaatui usein myös siihen että venytin iltahommien tekemistä tosi pitkään, ja sitten lopulta olin niin väsynyt että iltahommien tekemisessä kesti ikuisuus. Saatoin myös venyttää niiden tekemistä kun en jaksanut tehdä niitä heti. Meikit ja kasvot kannattaa pestä heti kun tulee kotiin ja suihkussa kannattaa käydä heti kun voi. Sitten kun suurin osa iltahommista on tehty jo alkuillasta, voi rentoutua rauhassa omien juttujen parissa vielä ennen nukkumaanmenoa eikä tarvitse stressata iltahommista.

DSC06734

Tee makuuhuoneesta miellyttävä paikka

Makuuhuoneesta kannattaa tehdä paikka, jossa on miellyttävä nukkua. Sängyllä ei kannata oleilla päivisin, vaan kannattaa pyhittää sänky nukkumiselle. Siisteys luo myös makuuhuoneesta miellyttävän paikan, sotkuisessa makuuhuoneessa on ikävä nukkua. Lämpötila kannatttaa myös säätää sellaiseksi ettei ole liian kuuma eikä kylmä. Mulla on tapana tuulettaa makuuhuone usein ennen nukkumaanmenoa, niin ilma on ihanan raikas ja uni tulee nopeammin. Lakanat ja tyyny vaikuttaa myös mulla nukahtamiseen, miellyttävän väriset ja pehmeät lakanat sekä ergonominen tyyny auttavat nukahtamisessa. Kuukauden suosikit, helmikuu-postauksessa esittelin myös mulle uuden tuttavuuden, lakanasprayn, joka on mulla edistänyt nukahtamista tosi paljon! 

Mihin aikaan teillä on tapana herätä?

Kommentit

  • Anonyymi

    Tää tuli just oikeaan kohtaan! Menin joskus yöllä nukkumaan ja just heräsin. Taidan tästä inspiroituneena yrittää tänä iltana saada iltahommat ajoissa tehtyä ja ottaa tavoitteeksi päästä ennen kello 12 nukkumaan : )

     0
  • Enni

    Kiva kuulla että postaus sattui oikeaan kohtaan! Ite oon huomannut että aikaisin herääminen vaikuttaa ihan tosi paljon omaan hyvinvointiin, enemmän kuin osasin kuvitellakaan, joten suosittelen kyllä testaamaan aikaisemmin heräämistä jos on yhtään inspistä! 🙂

     0
  • ELLI

    Hei täähän olikin hyvä! Itsellä unirytmi on sekoillut viime vuonna paljonkin ja kesällä koitin saada sitä kuntoon, mutta vaihtoaika sekoitti sen taas täysin 😀 Nyt oon sitten taistellut sen kanssa, mutta pikkuhiljaa oon onnistunut heräämään kahdeksalta tai hiukan ennen vaikkei mulla olisi menoa mihinkään! Täytyy nyt vaan koittaa pitää tämä rytmi yllä heh 😀

    http://www.ellileppiniemi.fi

     0
  • Sofia

    Mä huomasin, että viime syksynä kun muutin osittain asumaan omilleni, niin mun unirytmi meni kyllä tosi pahasti sekaisin. Saatoin mennä nukkumaan vasta joskus yhden kahden välillä, vaikka herätys oli aamulla puoli kahdeksalta. Onneksi oon kuitenkin nyt taas pikkuhiljaa päässyt siihen rytmiin kiinni, että meen viimeistään yhdeltätoista nukkumaan 🙂 Viikonloppuisinkin oon saattanut nukkua johokin yhteentoista asti, mutta nykyisin oon pyrkinyt heräämään viimeistään yhdeksältä juuri sen takia, että saisin enemmän päivän aikana aikaiseksi 😀

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.