VALIKKO
4.3.2017 15:45

Kuinka oppia seisomaan käsillä?

käsilläseisonnan opettelu

Tällä kertaa päätin toteuttaa todella erilaisen postauksen, nimittäin näytän erilaisten harjoitteiden avulla, miten opetellaan seisomaan käsillä. Käsilläseisonta vaatii paljon harjoittelua ja hyviä keskivartalon ja ylävartalon lihaksia, mutta mahdotonta se ei kuitenkaan ole. Muistan kuinka ekojen käsilläseisontatuntien jälkeen mulla oli ranteet ja kädet ihan älyttömän kipeinä, mutta kyllä ne harjoittelun myötä vahvistuu, eikä nykyään kipeydy kummatkaan. Mulla itellä taittuu kädet myös todella pahasti yli, joten silloin täytyis muistaa että pitää aivan pientä jännitystä yllä käsissä, eikä vedä niitä ”yli”. Mulla olis kyllä vielä harjoiteltavaa tossa, kuten kuvistakin näkee 😀

RANTEIDEN LÄMMITTELY:

Ennen kuin aloittaa harjoittelemaan käsilläseisontaa, on ehdottoman tärkeää muistaa lämmitellä ranteet. Tässä alhaalla on muutama hyvä ja helppo liike, jolla saa ranteet lämmiteltyä.

kuinka oppia seisomaan käsillä4

Tässä liikkeessa sormet laitetaan ensimmäisen kuvan asentoon, ja sen jälkeen rullataan hitaasti alas ja puristetaan kädet vahvasti nyrkkiin. Kyynärpäät pidetään suorina. Tätä toistetaan jonkun aikaa.

kuinka oppia seisomaan käsillä9

Toinen hyvä lämmittely on liike, jossa asetutaan nelinkontin lattialle. Kädet tuetaan hyvin lattiaan ja sormet levitetään hieman erilleen toisistaan. Tämän jälkeen vartalolla aletaan tekemään ympyräliikettä, niin että ranteiden päälle tulee sopivasti painoa.

kuinka oppia seisomaan käsillä5

Kolmas liike on myös nelinkontin tehtävä. Kädet laitetaan aluksi niin, että sormet osoittavat eteenpäin (kuten kuvan oikea käsi). Sen jälkeen taivutetaan yksi käsi kerrallaan käsi kohti jalkoja, niin että kämmen on kattoa kohti. Ranteelle laitetaan hieman painoa. Tämän jälkeen käsi tuodaan takaisin alkuasentoon, ja sitten tehdään sama toiselle kädelle. Tässäkin täytyy muistaa laittaa painoa käsille sopivan verran, ei liikaa. Liike tehdään rauhallisesti.

KÄSILLÄSEISONTAAN VALMISTAVAT HARJOITTEET:

Heti ei kannata lähteä harjoittelemaan käsilläseisontaa seinää vasten, sillä siitä helposti tippuu päälleen, kun ei ole vielä tottunut kannattelemaan kehoaan käsillä. Tässä siis muutamia valmistavia harjoitteita:

kuinka oppia seisomaan käsillä6

Käytin tässä liikkeessä tuollaista keppiä. Tarkoitus olisi jännittää vatsalihaksia sisäänpäin, pitäen samalla selkä suorana. Pakaralihakset täytyy myös jännittää. Jalat pidetään maassa aivan vierekkäin. Hartiat vedetään korvia kohti ja kädet nostetaan kevyesti ilmaan. Mikäli haluaa helpotusta niin kädet voi pitää myös maassa.

kuinka oppia seisomaan käsillä8

Tässä liikkeessä harjoitellaan siirtämään painoa käsien varaan. Jalkojen alle otetaan koroke, ja siitä noustaan hieman L-kirjainta muistuttavaan asentoon. Tarkoituksena olisi löytää suora linja kämmenistä lantioon. Hartiat työnnetään kohti korvia. Kun tämä liike onnistuu, voi varovasti lähteä nostamaan hieman yhtä jalkaa ylöspäin. Nostettava jalka koitetaan pitää suorana. Näissä kahdessa liikkeessä täytyy varoa, ettei lähde liikaa vetämään lantiota pään yli, sillä siitä kaatuu helposti.

kuinka oppia seisomaan käsillä2

Kun edellä olevat kaksi harjoitetta on tehty, voi varovasti siirtyä harjoittelemaan seinää vasten. Ensin kannattaa harjoitella käsilläseisontaa niin, että kasvot on seinää vasten ja seinää pitkin ”kävellään” niin että päästään koko ajan lähemmäs seinää, hakien pystysuoraa linjaa keholla. Kädet täytyy pitää käsilläseisonnassa aina noin hartioiden leveydellä, ei siis liian lähellä toisiaan eikä myöskään liian kaukana. Tää on vielä monenkin vuoden harjoittelun jälkeen mullekin tosi pelottava liike, joten kannattaa aloittaa niin ettei mene liian lähelle seinää, jottei kaadu pään yli. Katse kannattaa pitää käsien välissä tai nostaa hieman etuviistoon. Ei siis niin että katsoo seinään.

kuinka oppia seisomaan käsillä3

Sitten kun alkaa oppia kannattelemaan käsillä omaa vartaloa, voi harjoitella käsilläseisontaan menemistä seinää vasten. Toinen jalka ponnistetaan ilmaan, ja toinen jalka tulee heti perässä. Kun pääsee seinää vasten käsilläseisontaan, on ehdottoman tärkeää pitää selkä suorana, ei notkolla. Hartiat täytyy myös nostaa kohti korvia ja käsiä ei missään nimessä saa koukistaa. Kehoa jännitetään koko ajan, etenkin vatsalihakset täytyy olla jännitettynä. Jalat kannattaa myös pitää yhdessä niin tasapaino pysyy helpommin. Mua itteäni auttaa jos pidän käsiä hieman ”kupissa”, eli sormet ja kämmenet on maassa, mutta sormien keskellä olevat nivelosat on hieman ilmassa. Pidän myös tasapainoa yllä sormien avulla.

kuinka oppia seisomaan käsillä1

Kun käsilläseisonta alkaa sujua, voi vähitellen koittaa seisoa niin ettei jalat koske seinää. Erilaisia variaatioita käsilläseisonnasta on monia, joten kun perus käsilläseisonta alkaa sujua niin voikin hakea haastetta vähän erilaisilla liikkeillä. Jos lähtee harjoittelemaan käsilläseisontaa ihan kokonaan ilman seinää, kannatta harjoitella jonkunlainen kaatumistyyli. Ite tykkään käyttää sellaista että teen kiertoliikkeen keholla ja teen ikään kuin kärrynpyörän. Tää on ainakin mulle kaikista kivoin kaatumistyyli, mutta voi myös koittaa esim. kuperkeikkaan menemistä, eli kaadutaan eteenpäin ja vedetään leuka rintaan ja pyörähdetään rauhallisesti alas. Suosittelen kuitenkin tota kärrynpyöräjuttua. Mikäli tästä selityksestä ei saanut selvää niin Youtubesta ainakin löytyy tutoriaaleja mm. hakusanalla ”how to safely fall out of handstand”.

Toivottavasti näistä vinkeistä oli teille apua, koitin selittää kaikki vaiheet mahdollisimman yksinkertaisesti 🙂

Onko teillä tavoitteena opetella seisomaan käsillä?

Kommentit

  • Sini

    Oi kun kiva postaus! Mä osasin joskus (en uskalla edes laskea vuosia koska todennäkösesti huomaisin siitä olevan tyyliin jo 10 vuotta…) seisoa päälläni ilman mitään seinää, ja kovasti mun tavotteena oli sillon opetella myös käsillä seisominen. Se sitten ilmeisesti jäi aika pahan kerran, koska nyt jos yrittäisin edes päälläseisontaa seinää vasten, niin varmaan murtaisin kaikki luuni kerralla, ku rämähtäisin alas 😀 Musta olis ihan huippukivaa osata seisoo käsillä, mutta se vaatii aikamoista harjottelua, enkä tiedä mistä löytäisin aikaa (tai mistä löytyis motivaatio sille ajan etsimiselle…). Mutta edelleen, tosi kiva postaus tää! Pidän tän mielessä, jos joku päivä inspiroidunkin alottamaan harjottelun! 🙂 Sä oot kyllä ihan huipputaitava!! ♥ Oon ihan kateellinen, kun kieput ja taivut joka asentoon!

     0
  • Enni

    Kiva kuulla että tykkäsit 🙂 Haha, no mutta vielähän sitä sitten ehtii jos aikaa joskus löytyy 🙂 Ja se on jo hyvä alku jos osaa / on joskus osannut päälläseisonnan! Mäkään en melkein koskaan nykyään harjoittele pitkiä aikoja käsilläseisontaa mut jos mulla on tylsää tai haluun pitää tauon esim. kokeisiin lukemisen välissä niin meen vaa seisomaan käsillä :'D Voii kiitos <3

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.