VALIKKO
15.6.2019 18:49

Kuinka rentoudun?

Tein joskus parisen kuukautta sitten postauksen siitä, kuinka rentoudun. Olin kuitenkin jo heti postauksen päivittäessäni erittäin tyytymätön kuviin, ja huonot kuvat ovat jääneet kummittelemaan mun mieleeni niin pitkäksi aikaa, että perfektioinistina päätin että en näe muuta vaihtoehtoa, kuin tehdä uuden postauksen aiheesta. Luultavasti poistan vanhan postauksen piakkoin, joka on toki hieman sääli, koska sillä oli paljon lukukertoja. Tällä kertaa olen kuitenkin tyytyväinen kuviin ja panostin niihin edellistä postausta enemmän. Tekstikin on varmasti monipuolisempi, sillä tässä postauksessa on enemmän asiaa.

Miksi rentoutua?

Rentoutuminen on tärkeää ihan meille jokaiselle, sillä se edistää sekä fyysistä että henkistä palautumista. Keho palautuu fyysisistä vammoista ja rasituksista, mutta myös mieli saa lepoa. Hengitys rauhoittuu ja lihasjännitys poistuu. Rentoutuminen on hyväksi myös kehon immuunipuolustukselle. Ennen kaikkea, rentoutuminen lievittää kehon negatiivisia tunnetiloja, kuten stressiä ja ahdistusta. Rentoutuessa erittyy enemmän mielihyvähormoneja ja rentoutuminen on oman ajan ottamista myös kiireen keskellä. Tässä postauksessa kerron, kuinka itse rentoudun.

Mindfulness ja rentoutumisharjoitteet

Mindfulnessista avauduin enemmän tässä postauksessa, ja jotten nyt täytä tätä postausta toistamalla itseäni, niin mikäli aihe kiinnostaa, voit siitä käydä lukemassa tuolta enemmän. Mindfulness on nopea rentouttaja, eikä se vaadi aikaa kovin paljoa. Tykkään harjoittaa mindfulnessia jonkun johdolla, joten siksi käytän tuota postauksen applikaatiota.

Erilaiset rentoutumisharjoitukset ovat hyvä tapa rauhoittaa mieltä. Niitä löytyy Youtubesta tosi monia, ja osa on hieman toiminnallisempia, kun taas osassa vaan maataan paikoillaan. Voit valita itsellesi sopivan tavan. Nämä harjoitteet voivat olla joko perinteisiä harjoitteita (kuten esimerkiksi jännitys-rentoutusharjoitus), tai vaikka ASMR-videot.

Minulle myös musiikin kuunteleminen on rentoutumista ja jopa meditatiivinen kokemus. Yleensä kuuntelen ambientia jos haluan rauhoittua. Aphex Twin on suosikkini, ja se todella rauhoittaa ainakin minua, mutta luulen että aivan kaikille se ei sovi. Aphex Twin on minulle kuin pakomatka hetkeksi muualle tästä todellisuudesta. Yleensä sammutan valot ja laitan ainoastaan yövalon päälle, ja hiljennyn hämärään huoneeseen peittojen alle kuuntelemaan musiikkia. Jokaisella on varmasti oma lempimusiikki, joka rauhoittaa. Myös Trevor Hallin Chapter of the forest (tämä kappale on rakkautta <3), joka on tuttu etenkin joogatunneilta, on todellinen mielen rentouttajakappale, joten sitä voin suositella ihan kaikille!

Teen juominen

Tämä ei varmaan kaipaa kamalasti selityksiä ja kaikille blogia vähänkään pidempään lukijoille on tullut selväksi että rakastan teetä 😀 Mutta ajattelin kuitenkin jakaa joitakin suosituksia rauhoittaville teille. Kamomilla on teessä ainesosa, joka rauhoittaa tehokkaasti, joten mun suositus menee ainakin Nordqvistin Uni-Jukka-teelle, joka sitä sisältää. Myös Forsmanin Aavikkokerma-tee, Veriappelsiini-tee ja Anti Stress-tee ovat ihanan rauhoittavia. Luulen että ne ovat teemakuja jotka maistuvat lähes poikkeuksetta monelle. Kuuma tee rauhoittaa itsessään, mutta lisäksi tee sisältää L-teaniinia, joka tyynnyttää mieltä ja lisää mielihyvää. Irtoteet ovat yleensä laadukkaampia ja samalla myös paremman makuisia kun pussiteet, mutta toki poikkeuksiakin löytyy, sillä esimerkiksi Forsman valmistaa laadukkaita Premium-pussiteitä.

Jooga

Joogatunneilla en ole käynyt vähään aikaan, mutta tiedän että jooga on takuuvarma keino rentoutua. Joogassa unohdan kaiken muun meneillään olevan, ja keskityn vain hengitykseen ja siihen, mille liike tuntuu kehossa. Jooga on minulle puhdistavaa uloshengitystä ja voimauttavaa sisäänhengitystä, kehon pienen venytyksen tuntemista, ja kokonaisvaltaista kehon rentoutumista. Kun taustalla soi miellyttävä rauhoittava musiikki ja salissa vallitsee levollinen tunnelma jossa jokainen keskittyy vain omaan suoritukseensa, on joogatunnit todellinen irtiotto kiireisenkin arjen keskellä.

Mikäli haluat kokeilla joogaa, mutta et halua hankkia korttia joogatunneille, voi joogaa harrastaa myös kotona Youtuben avulla. Youtubesta löytyy monia miellyttäviä harjoituksia, joista lempparini on viiden minuutin Me Naisten rentouttava jooga. Aloittelijalle se on loistava, ja jo viisi minuuttia saa olon ihanan levolliseksi. Joogamatto on hyvä olla pehmikkeenä alla kuitenkin kotonakin joogatessa, sillä se on hieman pehmeämpi ja miellyttävämpi alusta kun kova lattia tai alta luisuva viltti.

Eteerisistä öljyistä tein kattavan postauksen myös vähän aikaa sitten, joten jos aihe kiinnostaa, käy ihmeessä lukemassa se täältä. Eteeriset öljyt ovat kuitenkin minulla tapa rentoutua ja ajattelin jakaa vinkkini etenkin rentouttaviin eteerisiin öljyihin.

Frankinsensiöljy on mielestäni paras maadoittaja ja rauhoittaja, sillä se saa minut keskittymään juuri siihen hetkeen. Frankinsensiöljy tuoksuu hieman metsäiselle, ja vaikka Young Livinin versio oli tästä hyvä, niin Aqua Oleumin versio tuoksuu mielestäni ihanan metsäiselle, jonka takia pidän siitä versiosta enemmän.

Laventeli taas on varmaan tunnetuin rauhoittaja ja rentouttaja, joka edesauttaa myös unen saantia. Young Livinin versio tästä oli ihastuttava! Laventeli tuoksuu makealle, kukkaiselle, hieman yrttimäiselle. Tuoksu jakaa mielipiteitä, enkä minäkään tiennyt pitäväni tästä ennen Young Liviniä!

Eukalyptus on myös rauhoittava öljy, joka tuoksuu raikkaalle ja kirkastaa ajatuksia. (Se on myös erityisen hyvä öljy flunssaiselle!) Tykkään etenkin Puhdas +:n kyseisestä-öljystä sekä Young Livinin versiosta.

Myös mänty on ainakin mulle rauhoittava eteerinen öljy, sillä se tuo metsän tuoksun kotiin. Luonto tunnetustikin rauhoittaa, joten mikseipä sitä tekisi myös männyn tuoksuinen eteerinen öljy. Young Livinillä on tästä ihana Pine-versio, joka taitaa mennä mulla seuraavaksi tilaukseen!

Ihon hemmottelu

Ihon hemmottelu on myös asia, joka rentouttaa, mutta joka helposti jää kiireiden keskellä. Kasvonaamiot ovat ainakin mulle ihana rentouttaja, mutta aivan liian usein on muka liian kiire laittaa sellainen. Ihon hemmottelun ei tarvitse olla mitään kovin suurta, riittää että suihkussa on kivantuoksuisia, vaikkapa käsintehtyjä saippuoita (Lushille ja erilaisille kotimaisille käsintekijöille vahva suositus), vartalokuorinta tai pesukukka.

Kirjat

Lukeminen on mulle paras tapa paeta omaa elämää, jos on ahdistava elämänvaihe meneillään. Ne rentouttavat, ja saavat hetkeksi eläytymään toisen tarinaan. Luen yleensä psykologisia kirjoja, kirjoja joissa pääsee uppoutumaan jonkun toisen ihmisen elämään tai kirjoja joissa on kauniita kuvia. Minulle kauniit kuvat ovat enemmän kuin vain kuvia, ne ovat täynnä yksityiskohtia joita ihaillessa kirjan lukemisessa voi kestää kauankin. Maailman ihanin tyttö-kirja on todella kaunis ja vaikuttava kuvakirja, Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu taas on ihanan arkinen ja samaistuttava sinkkunaisen kuvaelma kesäisestä arjestaan, joka saa ajatukset todellakin muualle. Ne ovat kevyempää luettavaa, mutta psykologiset kirjat taas tuovat uusia oivalluksia elämään, jotka voivat piristää. Ne vaativat kuitenkin hieman enemmän keskittymistä, joten eivät siksi ole ehkä mitään aivot narikkaan-kirjoja.

Asioiden aikaansaaminen

Minulle asioiden aikaansaaminen on myös rentoutumista. Tarkoitan tällä sitä, että pesen monta koneellista pyykkiä (lopputuloksena koti tuoksuu myös ihanalle <3) tai että siivoan kaikki kaappini läpi ja heitän turhat tavarat pois. Nämä kaksi ovat rentouttavaa tekemistä, ja siinä kaappeja siivotessa voi eteen tulla myös kivoja nostalgisia tavaroita vuosien varrelta.

Hyvä ruoka

Hyvä ruoka tietenkin piristää aina. Kesäisin suosin etenkin kotimaisia kasviksia, marjoja ja vihanneksia. Mun lempparini ovat miniluumutomaattipikarit, tuoreet vadelmat ja herneet. Sekä tietenkin se kukkakaali, kurkku, porkkana ja dippi, josta olen myös puhunut monesti blogissani. Hyvä ruoka saa paremmalle mielelle 🙂

Toivottavasti postauksesta ei tullut liian pitkä, sillä innostuin vähän kirjoittelemaan! MIkä teidät saa rentoutumaan?

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.