VALIKKO
14.8.2019 19:09

Kuinka selvitä kaamosmasennuksesta?

Vaikka lämpötilat pysyttelevätkin vielä lähellä hellelukemia, on ainakin täällä Jyväskylässä koko viikon ollut masentava sateinen ja harmaa sää. Illat alkavat olla tosi pimeitä ja valon määrä vähenee hurjaa vauhtia. Vaikka elokuu laskettaisiinkin vielä kesäkuukaudeksi, ei sitä faktaa voi paeta, että syksyä päin ollaan menossa. Oikeastaan eilen illalla lävitseni leimahti valtavan voimakas riipivä tunne siitä, että kaamosmasennus teki paluuta. Se tuli ryminällä päin, ja kieltämättä säikähdin tulisiko tämän vuoden kaamos olemaan edellisen vertainen, vai kenties pahempi! Rakastan kyllä syksyä, siitä ei pääse mihinkään, mutta syksyn paluu saa pelon tunteita ilmaan. Pelkään masennusta. Pelkään pimeitä päiviä kun valoa on vain pari tuntia päivässä, pelkään sitä että en jaksa enää nousta päivisin sängystä ja pelkään että mieli ei enää jaksa pysyä positiivisena. Pimeys valtaisi mahdollisesti tänäkin vuonna sisimpäni täyttäen sen synkkyydellä, mutta ajattelin siihen vastaiskuksi että tänä vuonna minä aion ollakin sitä ovelampi. Aion aloittaa hyvissä ajoin kamppailun kaamosmasennusta vastaan, ja tässä postauksessa jaan omat vinkkini siihen kuinka selvitä kaamosmasennuksesta.

kuinka-selvitä-kaamosmasennuksesta

Lempeys ja sallivuus

Syksyssä ehkä kaikkein ihaninta on se että aina ei tarvitse jaksaa. Etenkin syksyllä omassa toiminnassani korostuvat sallivuus ja lempeys itseä kohtaan, vaikka toki se on hyvä muistaa muulloinkin. Syksyllä sallin itseni kietoutua vilttiin, pistää villasukat jalkaan ja lukea kaikessa rauhassa kirjaa tai kirjoittaa tuntitolkulla päiväkirjaan ajatuksia. Olen ikuinen suorittaja, myönnän sen, mutta kun huomaan kaamosmasennuksen oireita, herää sisälläni myös itsemyötätunnon ääni ja hyvien asioiden salliminen itselle on helpompaa. Ole lempeä, salli itsellesi kivoja asioita. Jätä arkeen aikaa myös itselle tärkeille asioille ja lepää sopivissa määrin. Tee sellaista joka saa sun aivot narikkaan, katso sarjoja tai uppoudu lukemaan. Hemmottele itseäsi. Joko kävit esimerkiksi lukemassa postaukseni 35 self care-ideasta? Sieltä löytyy kivoja vinkkejä itsensä hemmotteluun.

Kirkasvalolamppu

Kaiva hyvissä ajoin kirkasvalolamppu esiin varastosta tai hanki itsellesi sellainen. Vielä ei aamut ole aivan mahdottoman synkkiä, mutta valon määrän vähenemisen alkaa huomata. Hankin itselleni kirkasvalolampun pari vuotta sitten ja kokemuksiani siitä pääsette lukemaan täältä. Keinotekoisen auringonvalon lisääminen aamuihin todella kohentaa mieltä ja luo sisälle illuusion auringonpaisteesta ja muistuttaa kesäpäivien auringonvalosta. Myös sarastusvalo on kätevä apu sille, jolle pimeys vaikeuttaa heräämistä. Sen avulla lampun valoon syttyy vähitellen yhä kirkkaampi valo joka muistuttaa valkenevaa aamua ja voi auttaa heräämisessä. Nämä molemmat toimivat samalla periaatteella: vähentävät ”unihormoni” melatoniinin eritystä, joka säätelee siis ihmisen luontaista väsymyksen tunnetta. Sen eritysaika pidentyy etenkin kaamosaikana.

kuinka-selättää-kaamosmasennus

Listaa syksyn hyvät puolet

Jokaisesta vuodenajasta löytyy jotakin hyvää, ja minulle on myös helppoa löytää monille masentavasta syksystä kymmenittäin hyviä asioita. Esimerkiksi täällä olen listannut 14 asiaa, jota rakastan syksyssä. Tee sun oma lista, ja koita imeä itseesi energiaa pienistäkin iloisista asioista. Aion myös tänä vuonna tehdä uuden syksylistauksen syksyn kivosta asioista, joten pysykää kuulolla! Syksy on ihanaa aikaa, jolloin kaikkialla on tunnelmallista ja minulle se on myös aikaa rauhoittumiselle. 

Tuoksujen merkitys arjessa

Olen sitä mieltä että tuoksut vaikuttavat vahvasti mielialaamme, joten myös taistelussa kaamosmasennusta vastaan uskon että eteerisillä öljyillä, tuoksukynttilöillä ja huonetuoksuilla on vaikutus siihen miten voimme. Ehkä nyt olisi hyvä aika aloittaa eteeristen öljyjen käyttö? Ne ovat luonnollisia, turvallisia tapoja vaikuttaa mielialaan. Kävitkö jo lukemassa esimerkiksi nämä postaukset:

Sitrustuoksuilla luot piristystä aamuihin, frankincense maadoittaa ja rauhoittaa, ja puutuoksut (kuten mänty) lisäävät turvallisuuden tunnetta. Jos pitäisi sanoa kolmen öljyn kombo jolla pärjää syksyn yli niin se olisi greippi, frankincense ja mänty. Young Liviniltä löytyy aina laadukkaita öljyjä, mutta myös Aqua Oleumilta löytyy kivat versiot näistä tuoksuista. Löydät niitä esimerkiksi ekokaupoista ja Kärkkäiseltä.

Jos eteeriset öljyt ei ole sun juttu, mitä jos lähdet shoppailureissulle ja etsit itsellesi muutaman kivan huonetuoksun tai tuoksukynttilän? Mä olen etenkin rakastunut Anna-Mari Westin Raparperi ja marjat-tuoksukynttilään, jonka löysin Viherlandiasta täältä Jyväskylästä. Myös muut saman sarjan kynttilät tuoksuivat ihanilta. Etsi itsellesi joku kiva tuoksukynttilä joka tuo sulle hyvän ja turvallisen mielen. Tulet aika pian huomaamaan että tuoksuilla todella voi vaikuttaa mielialaan!

kaamosmasennus-apua

Pinterest

En tiedä onko tämä idea ihan hassu, mutta mua auttaa jos teen Pinterestiin syksyisen boardin, jonne kerään ihania syksyisiä kuvia. Toinen hyvä idea on kerätä unelmataulu, jonne kerää kuvia asioista, joista unelmoi. Mulla on molemmat taulut, mutta tykkään palata etenkin tuohon unelmatauluun iltaisin ennen nukkumaanmenoa, jotta muistan mitä kohti olen elämässä menossa ja mitä hyvää elämässä on. Unelmoi rajoitta, ja etsi kivoja kuvia jotka tuovat juuri sinulle hyvän mielen. Tykkään itse visuaalisena ihmisenä hyödyntää valokuvien voiman ja muistuttaa niiden avulla elämän kivoista asioista synkän vuodenajan keskellä.

Terveellinen monipuolinen ravinto

Yksinkertainen asia, mutta unohtuu helposti syksyllä kun mieli tekee hiilihydraattipitoista, raskasta ruokaa ja makeaa. Sallivuus tässäkin asiassa on hyväksi, joskus on hyvä herkutella, mutta usein liian raskaan ruoan huomaa myös olossa: olo on nuutunut ja väsynyt. Lisää kasviksia lautaselle ja tee vaikka iso kulho salaattia, josta voit aina ottaa vähän ruokailun rinnalle vehreää. Pidä jääkaapissa tomaattirasiaa ja pilko kurkut valmiiksi astiaan, jotta niiden lisääminen aterioiden rinnalle on helppoa. Tai herkuttele välillä kevyemmin esimerkiksi dipatuilla kasviksilla. Syö monipuolisesti, ja muista vitamiinit, etenkin D-vitamiini, sillä sen tarve lisääntyy pimeämpinä aikoina. Sillä voi myös olla yhteys kaamosmasennukseen. Tarvittaessa turvaudu vitamiinilisiin. Muista säännöllinen ateriarytmi!

syksy-blogi

Liiku ulkona

Sateisella säällä ei tee mieli mennä ulos ja pimeänä vuodenaikana sitä helposti jää mielummin sisälle. Ulkoilu kuitenkin virkistää ja tekee hyvää liikkua välillä kotoa pois. Älä jää neljän seinän vangiksi. Käy tunnelmallisilla iltalenkeillä, nauti valaistusta kaupungista, katuvaloista, jalkakäytävälle pudonneista oransseista lehdistä ja katsele ihmisten taloista hohkaavaa lämmintä tunnelmaa. Tai sitten käy virkistävällä päivälenkillä sateenvarjon kera. Itse tykkään lenkkeillä enemmän iltaisin, mutta päivälenkeillä ainakin ehtii nauttia hetken valosta.

Korista kotisi valoilla

Luo tunnelmaa kotiin valonauhoilla ja tunnelmavaloilla. Valaistus voi kohentaa mielialaa ja tuoda turvan tunnetta. Sytytä kotiin paljon valoja etenkin iltaisin ja tee kodistasi oma turvapaikka pimeän tullen!

kaamosmasennuksen-hoito

Kärsitkö sä kaamosmasennuksesta? Mitkä on sun omat keinot selviytyä siitä?

Kommentit

  • Sini

    Kirkasvalolamppu ois ihan mahtava erityisesti keskellä talvea pimeinä aamuina! Vaikka tänä vuonna tuskin ainakaan itselleni tulee aikaisia herätyksiä välivuoden takia, se olisi niin hyvä piristäjä. Pitää pistää se harkintaan 🙂 Jospa sulla ei tulisi paha kaamosmasennus ja pääsisit nauttimaan pimeästäkin vuodenajasta!

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.