VALIKKO
10.10.2018 13:25

Maailman mielenterveyspäivä | konkreettisia vinkkejä masentuneelle

Tänään 10.10 vietetään maailman mielenterveyspäivää. Tämän vuoden kohderyhmänä ovat etenkin nuoret ja nuoret aikuiset, ja tämän kyseisen päivän tarkoitus on lisätä tietoisuutta erilaisista mielenterveyden ongelmista, sekä vähentää niihin liittyviä ennakkoluuloja ja stigmoja. Täältä pääset lukemaan lisää kyseisest pävästä.

Itsellä mielenterveysongelmat ovat kulkeneet mukana lähes koko elämäni. Sairastuin aika nuorena, ja sitä aina toivoi että se kaikki olisi vain ohimenevää. Silti kamppailen yhä näin 11 vuoden jälkeen päivittäin erilaisten ongelmien kanssa ja välillä joudun menemään osastolle lepäämään ja keräämään taas voimia. Joinakin päivinä sairaus ärsyttää, sillä se on vienyt minulta niin paljon. Olen menettänyt ystäväni, en pysty käymään koulussa tai töissä, harrastuksiin sitoutuminen on hankalaa ja suurimman osan päivästä joudun kamppailemaan oman mieleni kanssa. Silti yritän pysyä päivästä toiseen postiivisena ja luottaa että tämä ei kestä ikuisuutta. Tuon usein blogiin esille vain sitä positiivista puolta elämästä, ja haluankin tämän blogin pitää sellaisena positiivisena, voimauttavana ja inspiroivana paikkana, mutta toki välillä haluan jakaa myös tällaisia vähän negatiivisempiakin asioita. Etenkin kun on kyse näin tärkeästä asiasta, niin haluan tehdä siihen liittyen postauksen.

Olen avautunut täällä blogissa jonkin verran omista mielenterveysongelmistani mm. postauksissa Kun aina ahdistaaSuhteeni liikuntaan + syömishäiriö sekä Sekasin?. Vaikka mielenterveysongelmat eivät ole itselleni millään tavalla tabuja, niin arastelen silti hieman niistä puhumista ja en myöskään blogissa ole niistä kamalasti avautunut. Tuntuu että ihmisillä on yhä vielä tänä päivänäkin kaikenlaisia negatiivisia ennakkoluuloja mielenterveysongelmaisia kohtaan, ja helposti koko ihminen nähdään vain sairauden läpi. Olisi hyvä kuitenkin muistaa että me jokainen ollaan kuitenkan ihan yhtä lailla kaikki ihmisiä, olipa meillä sitten joku psyykkinen sairaus tai ei.

2018-10-10 01.34.54 1

Tässä postuksessa en kuitenkaan ajatellut puhuvani omista mielenterveysongelmista sen enempää, tai jakaa tietoa mielenterveysongelmista, vaan jaan teille sellaisen itsetekemäni vinkkilistan, jonka usein luen jos elämä tuntuu toivottomalle. Minua nämä sanat ja vinkit lohduttavat, ja toivon että joku masennuksesta tai muusta mielenterveysongelmasta kärsivät (tai miksei ihan terveeksikin itsensä kokeva) saisi tästä jotakin toivoa ja lohduttavia sanoja elämäänsä. Listaan siis erilaisia vinkkejä, jotka auttavat minua jaksamaan, selviytymään hankalan ajanjakson keskellä ja uskomaan tulevaan:

Pienin askelin eteenpäin. Paraneminen ei tapahdu hetkessä, mutta luota siihen että asiat järjestyvät kyllä. Ne ovat järjestyneet tähänkin päivään asti aina jollakin tavalla. Tee itsellesi pieniä tavoitteita, jotka auttavat sinua pääsemään eteenpäin. Oma motivaatio on parantumisessa tärkeää, kukaan ei tee sitä puolestasi. Älä kuitenkaan lannistu takapakeista, ne kuuluvat paranemisprosessiin. Välillä mennään kaksi askelta eteenpäin, yksi taakse, mutta suunta on silti eteenpäin. Joskus päivän saavutus voi kuitenkin olla ihan vaan sekin että selvisin päivästä ja jaksan jatkaa vaikka on vaikeaa. Ole armollinen itsellesi.

Puhu mieltä vaivaavista asioista. Kukaan ei näe pääsi sisälle, joten uskalla rohkeasti puhua miltä tuntuu. Älä odota että muut osaavat kysyä ”oikeat kysymykset”. Jos koet että puhuminen ei ole sinulle se oma juttu, niin voit myös kirjoittaa.

Huolehdi perustarpeistasi. Oletko syönyt säännöllisin väliajoin? Jos et niin syö. Nälkä saa aikaan ärtymystä ja pahan olon tunteet tuntuvat usein voimakkaammilta. Varaa sellaisia ruokia jääkaappiin jotka saa helposti valmistettua, jos et aina jaksa alkaa valmistamaan ruokaa. Oletko juonut vettä tarpeeksi? Jos tunnet olosi janoiseksi, juo lasillinen vettä, se piristää. Entä oletko ollut koko päivän pyjamassa ja olo on nuutunut? Vaihda pyjama päivävaatteisiin, se tuo lisää puhtia ja saa energisemman olon. Yritä nukkua tarpeeksi, sillä kehon lisäksi myös mieli tarvitsee lepoa.

Konkreettiset muutokset & listaa ongelmasi paperille. Tee mind map-tyylinen listaus mieltä vaivaavista asioista. Listaa ensiksi vain kaikki mieleen tulevat asiat, jotka vaivaavat sinua. Tämä jäsentää sekalaisena pään sisällä olevat ajatukset paperille hieman selkeämpään muotoon ja jo se voi helpottaa. Tämän jälkeen yritä keksiä jokaiseen ongelmaan ratkaisu. Esimerkiksi. ”kaverisuhde tuo vain harmia” –> ”katkaisen kaverisuhteen”. Joskus ratkaisu voi olla vain sekin, että antaa asian olla. Älä tuhlaa aikaasi sellaisten asioiden murehtimiseen, joille et voi tällä hetkellä tehdä mitään, tai joihin et voi vaikuttaa millään tavalla. Voit myös pyytää läheiseltäsi apua ratkaisujen keksimiseen, tai kysyä, mitä hän tekisi itse kyseisessä tilanteessa. Yritä alkaa toimimaan näiden pohtimiesi ratkaisujen mukaan, tämä saa tunteen siitä että asiat menevät eteenpäin etkä vain jumita paikoillasi. 

2018-10-10 01.34.55 1

Luo itsellesi rutiineita. Rutiinit luovat turvallisuuden tunnetta ja saavat tunteen, että asiat ovat kontrollissa. Joskus se voi auttaa sekalaisen elämäntilanteen keskellä, kun kaikki tuntuu olevan pelkkää kaaosta. Tee esimerkiksi viikon alussa paperille suunnitelmaa, mitä tuleva viikko tuo tullessaan. Mitä menoja on ja mitkä asiat täytyy hoitaa. Voit ruksia suoritetut tehtävät aina kun olet ne hoitanut. On myös tärkeää että arjessa on sinulle voimaa tuovia mieluisia asioita. Ne voivat olla pieniäkin juttuja ja voit listata nämäkin asiat viikkosuunnitelmaan. Onnistumisen kokemukset ovat myös tärkeitä, yritä huomioida arjessasi missä asioissa olet onnistunut. Yritä huolehtia myös nukkumaanmenoajoista, arkirytmin muuttamisesta olen tehnyt myös vinkkipostauksen jonka pääset halutessasi lukemaan täältä: Kuinka herätä aikaisemmin?.

Älä solvaa tai hauku itseäsi. Voit vaikkapa nimetä tämän solvaavan puolen itsestäsi jollakin nimellä. Kyseenalaista mitä se sanoo. Yritä kääntää negatiiviset ajatukset positiivisempaan päin: ”Ehkäpä olenkin ihan hyvä näin.” tai vaikkapa että ”olen arvokas ja minä kyllä ansaitsen tämän”. Ole itsellesi armollinen, olet arvokas ja hyvä juuri tuollaisena.

Etsi oma juttu. Jokaisella on varmasti joku juttu, mistä tykkää. Olipa se sitten askartelu, liikunta tai vaikkapa runojen kirjoittaminen. Yritä jaksaa huonoinakin päivinä näiden sinulle tärkeiden juttujen avulla. Mitkä tuovat sinulle voimaa ja mistä tekemisestä tykkäät? Tee itsellesi vaikkapa lista tekemisistä / asioista, jotka tuottavat sinulle mielihyvää. Tein esimerkiksi blogiini vähän aikaa sitten 35-self care ideaa, postauksen josta voi ottaa inspiraatiota listan tekemiseen.

Mieti mistä unelmoit, mitkä ovat toiveesti, mitä haaveilet tulevaisuudelta? Yritä suhtautua tähän positiivisin mielin, sinun on myös mahdollista saavuttaa unelmia. Listaa unelmiasi, tai tee vaikkapa kollaasi leikkelemällä lehdestä kuvia asioista, joista haaveilet. Tämän jälkeen mieti kysymyksiä: Mitä täytyisi tapahtua jotta unelmasi toteutuisivat? Mikä estää näiden toteutumisen? Ehkä saat motivaatiota mennä unelmiasi kohti, muista tarpeeksi pienet tavoitteet jotta unelmia kohti meneminen pysyy mielekkäänä. Laita kollaasi muistuttamaan elämän hyvistä asioista vaikkapa jääkaapin oveen tai seinälle.

2018-10-10 01.34.54 2

Hoida ikävät asiat pois päiväjärjestyksestä, olipa se sitten kodin siivoaminen tai pitkään suunnitellun lääkärinajan varaaminen. Usein olo helpottuu edes vähän, kun saa pienetkin mieltä vaivaavat jutut hoidettua.

Liiku ulos kotoa. Yritä myös jaksaa liikkua kotoa pois, sillä se tuo usein voimia. On hyvä antaa itselle myös lepoa, mutta sopivissa määrin hieman pistää itseään liikkelle tekemään myös niitä ei niin miellyttäviä, tuttuja ja turvallisia juttuja. Tiedä kuitenkin omat jaksamisen rajasi.

Elätkö arvojesi mukaan? Joskus ahdistusta aiheuttaa se, että et koe eläväsi omien arvojen mukaan tai voit kokea, että elämäsi ei ole omannäköistä. Pidä pieni hetki, että listaat omat arvosi paperille. Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä? Arvostatko vaikkapa terveyttä, luovuutta, kauneutta tai ovatko luonnonsuojeluasiat sinulle tärkeitä? Yritä miettiä keinoja, miten pystyisit muuttamaan elintapojasi niin, että elät omien itselle tärkeiden arvojen mukaan, muutat elämääsi sellaiseksi elämäksi jota haluat elää ja jollainen elämä on itsellesi mielekästä. Muista kuunnella itseäsi, älä mieti miten sinun täytyisi toimia muiden mielestä tai mitkä arvot ovat tärkeitä vaikkapa tutuillesi.

Positiivinen ajattelu. Vaikka kaikki tuntuu välillä synkältä ja toivottomalle, yritä huomata pienet hyvät asiat elämässäsi sekä asiat joista olet kiitollinen. Tämä voi olla vaikkapa se, että huomioi kuinka kauniilta lempimusiikkisi kuulostaa, tai kuinka kiitollinen olet läheisistäsi. Tai vaikkapa se että osaat arvostaa pieniä hyviä hetkiä: kuinka rauhoittavaa on nauttia lämmintä aamuteetä syksyauringon paistaessa ikkunasta, kun villasukat lämmittävät jaloissa ja ei ole kiire mihinkään. Voit myös yrittää pitää kiitollisuuspäiväkirjaa, jonne kirjoitat asioita joista olit päivän aikana kiitollinen, tai jotka toivat sinulle hyvää mieltä. Huomioi myös omat positiiviset puolesi. Et ole pelkästään sairautesi, vaan sinussa on myös paljon hyviä ja positiivisia asioita.

Ja vielä lopuksi: ethän luovuta, sillä silloin et saa tietää mitä tuleman pitää. Paha olo ei kestä ikuisuutta, vaikka siltä tuntuukin tässä hetkessä. Älä menetä toivoasi, sillä asiat kyllä järjestyvät jollakin tapaa. Vähitellen asiat kyllä kääntyvät parempaan. Luota tulevaan, ja siihen että sillä on tarjota sinulle vielä myös jotakin hyvääkin. <3

Aiotko itse osallistua jollakin tapaa Maailman mielenterveyspäivään? 

Kommentit

  • Saraahdus

    Jaksamisia sinulle ja muille vastaavassa tilanteessa oleville!

    Oikeat ystävät eivät lähde kokonaan, vaan ovat olemassa silloin kun heille on tarvetta/energiaa ja palaavat elämään enemmän uudestaan pitkänkin taon jälkeen <3

     0
  • Krista H

    Surullista kuulla, kuinka sairaus on rajoittanut sinua. On todella ihailtavaa, miten positiivista ja kaunista blogia jaksat pitää haasteista huolimatta. 🙂 Nämä vinkit olivat hyviä myös fyysisestä sairaudesta kärsivälle. 🙂 Varsinkin kohta paranemisesta. Välillä mennään eteenpäin ja välillä taaksepäin, silti pitää yrittää aina jaksaa uskoa valoisaan tulevaisuuteen. 🙂

     0
  • Enni

    Kiitos kivasta kommentista <3 Tämä blogi on kyllä aina ollut sellainen juttu joka tuo voimia ja iloa, mutta yleensä on tapana että blogi aina vähän jää, kun on huonompi vointi ja en jaksa kirjoitella tänne vaikka haluaisin. Totta, vinkkejä voi myös käyttää fyysisestä sairaudesta kärsivä vaikka nämä oli otsikoitu mielenterveysongelmista kärsiville 🙂

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.