VALIKKO
2.11.2019 21:10

Pari sanaa suorituskeskeisestä yhteiskunnasta & stressinhallintavinkkejä

suorituskeskeinen-yhteiskunta

Jos haluat siirtyä suoraan stressinhallintavinkkeihin, skippaa alku ja aloita kohdasta ”Kehollinen rentoutus ja aistien herättely” !

Matt Haigin kirjasta (kirja-arvostelu täällä) minua jäi jotenkin puhuttelemaan lause ”maailmaa suunnitellaan yhä masentavammaksi.” Olen miettinyt asiaa paljon. Masennusluvut kasvavat ja mielenterveysongelmat lisääntyvät. Ilmiö on huolestuttava. Mielenterveysongelmat ja psyykkinen pahoinvointi osuvat itsellä erityisen arkaan paikkaan. Tekisin jotain, jos voisin. Poistaisin kaikilta ongelmat, jos voisin. Tekisin jokaisen elämästä mielekästä, jos voisin. En kuitenkaan voi. Kirjoitan, jos se jotakuta auttaisi, mutta enempään en tällä hetkellä pysty. Ehkä joskus tulevaisuudessa voin.

Nuorilla on valtavia paineita tässä yhteiskunnassa. Osaltansa sanoisin syyn olevan somessa. Some aiheuttaa paineita ja vertailua. Toisaalta myös koulussa vaaditaan paljon. Koulu-uupumus koskettaa yhä useampia. Koulu muuttuu suorittamiseksi, ehkäpä siinä rinnalla myös vapaa-aika. Kiusaaminen puhututtaa. Eivät muutkaan ikäluokat sen helpommalla pääse. Suorittamisen korostaminen, tehokas ajankäyttö ja aikaansaaminen pyörivät monen nuoren aikuisen tai aikuisen ajatuksissa. Googlettamalla sanan ”suorittaminen”, vinkkaa Google myös hakusanoista ”suorittaminen masennus”, ”suorittamisen pakko”, ”en ole tyytyväinen mihinkään”. Yhteiskunta on rakennettu suorituskeskeiseksi. Opiskelu uuvuttaa. Työ uuvuttaa. Vanhuksia taas huolettaa vanhuspalveluiden laatu. Ainiin, mainitsinko jo ilmastonmuutoksen, eriarvoisuuden, syrjäytymisen, päihdeongelmat ja maahanmuuttokriisin?

Se ei ole ihme, että ihmiset eivät voi hyvin. Voisin puhua aiheesta oikeasti loputtomiin. Olisi niin paljon asioita, jotka voisivat olla toisin.

Olen huolissani ihmisten psyykkisestä jaksamisesta ja siitä mihin tämä maailma on menossa tätä rataa. Yksi aihe on se, että suorittaminen, kiire ja aikaansaaminen ovat muodissa. Se mitä saat aikaan, arvottaa sinut. To-do-listat ja täyteen ahdettu kalenteri saa aikaan toisaalta kontrollin ja onnistumisen tunnetta, mutta jatkuva tyytymättömyys voi silti piillä taustalla. Elämä ei ehkä tunnu enää niin mielekkäältä. Lopulta ei välttämättä osaakaan edes vain olla. Kiire hukuttaa alleen, sitä miettii milloin ehtisi pysähtyä, mutta ei ole aikaa. Ja juuri silloin kun sille ei ole aikaa, on usein kuitenkin meneillään sellainen tilanne, jolloin pysähtymistä tarvitsisi eniten. Elämä voi alkaa pyöriä suorittamisen ympärillä.

Ylisuorittajasta kohti sopivaa rentoilijaa

Ylisuorittajat, suorittajat, haluatteko kuulla karun faktan? Tekeminen ei täältä maailmasta lopu koskaan, eikä sitä myötä suorittaminen. Voit suorittaa vaikka koko elämäsi, mutta sellainen elämä tuskin on lopulta mielekästä.

Pysähdy. Mitkä ovat oikeasti itsellesi tärkeitä asioita? Sinä elät vain kerran, elä elämää joka on sinunlaista ja josta nautit.

Olen itse ylisuorittaja. Olen aina ollut, mutta huolestuin kun tajusin että jopa sairaslomastakin on tullut suorittamista. Pitäisi levätä ja tehdä voimia tuovia asioita hyvällä omalla tunnolla, mutta sen sijaan täytän maanisesti kalenteriani ja koitan jatkuvasti saada aikaan.

Ajattelen paljon päivisin. Ajattelen oikeastaan vähän liikaakin. Mutta jossakin välissä kaiken kiireen keskellä heräsi yksi ajatus yli muiden: olisi aivan ihana osata pysähtyä hetkeksi. Vaikka arvostan aikaansaamista, pidän enemmän rauhallisuudesta. Haaveideni elämä olisi rauhallista ja kiireetöntä. Toivon että elämäni, sekä tämän blogimatkan myötä oppisin suorittajasta sopivaksi rentoilijaksi. Kaiken ei aina tarvitse olla niin vakavaa. Kirjalukulistallani on ainakin Katri Syvärisen Löydä elämän taika-kirja, joka kertoo sisäisestä matkasta suorittamisesta iloon. Mikä oiva opas juuri tälle elämäntilanteelle! Lupaan, että jos kirjasta jotakin oivallisia ajatuksia herää, arvostelen kirjan myös täälläkin.

Olen yrittänyt luoda itselleni vapaa-iltoja, mutta niistä ei tule ikinä mitään. Nekin ovat lopulta suorittamista. Usein väsymys ja stressi ovat minulla tunteiden ja ajatusten kuormitustila. Omalla kohdallani yritän tällöin keskittyä siihen että pääsen hetkeksi vapaaksi negatiivisista ajatuksista ja tunteista. Että saan vähän taukoa niistä. Se ei onnistu tekemällä jotain, joka ahtaa pääni täyteen lisää ajatuksia, tunteita, tai informaatiota. Se tarkoittaa jotakin sellaista, jossa oikeasti rentoudun. Sellaista etten ajattele mitään, tai annan ajatusten virrata vapaasti.

Kehollinen rentoutus ja aistien herättely

Psyykkinen väsymys tai stressi heijastuu usein myös kehoon, joten siksi lähdin opettelemaan rentoutumista kehollisesti ja virittämällä positiivisia aistikokemuksia. Ajattelinkin antaa tekstin lipua nyt siihen että jaan teille vinkkini stressinhallintakeinoihin, jotka olen itse koennut hyviksi. Voit käyttää kaikkia keinoja peräkkäin, tai vain yhtä joka sopii tilanteesesi. Vinkit sopivat etenkin ilta-aikaan ja valmistavat nukkumaan. Stressinhallinnan lisäksi vinkit voivat sopia myös ahdistuksenhallintaan.

Rentoutumishetkien ajan ota aikaa vain itsellesi. Sulje puhelin. Nyt sinä et ole tavoiteltavissa. Unohda hetkeksi to-do-listat. Teet ne myöhemmin. Tärkeää stressin- ja ahdistuksenhallinnassa on asioiden toistaminen. Toista harjoituksia ja tee siten rentoutumishetkistä rutiineja. Huolla mieltäsi ja kehoasi. Ota aikaa itsellesi. Olen itse huomannut, että nämä hetket auttavat minua pitämään itseni koossa. Toki käytän myös muita keinoja, kuten kirjoittamista, mutta seuraavat rentoutumismenetelmät rauhoittavat etenkin stressin aikaansaaman ylivirittyneen kehon.

Lämmin jalkakylpy

Oma takuuvarma ärsytyksen ja stressin purkamismenetelmäni on jalkakylpy. Laske ämpäriin sopivan lämmintä vettä, ja lisää mukaan kylpysuolaa, tavallista suolaa, tai merisuolaa jos sulla on sellaista. Epsom-suola, tai sitä sisältävät jalkakylpysuolat ovat etenkin hyviä rentouttajia. Epsom-suola nimittäin auttaa kipeitä ja väsyneitä jalkoja ja on muutenkin monikäyttöinen tuote.

Pistä kuulokkeisiin jotakin rentouttavaa musiikkia, esimerkiksi luonnon ääniä tai spa-hetkiin sopivia äänitteitä. YouTube on ainakin pullollaan mieltä rauhoittavaa musiikkia hakusanalla ”relaxing music”, joten jos kylpylämainen zen-fiilis on sun mieleen niin näiden joukosta ainakin löytyy varmasti jotakin taustamusiikkia. Johdottomat kuulokkeet ovat näppärät kun ei tarvitse sählätä johdon kanssa, joten käytä niitä jos sellaiset omistat.

Lämmin vesi rentouttaa ja laskee stressiä. Jos omistat piikkipallon, voit ottaa senkin mukaan jalkakylpyhetkeen. Hiero sillä niskojasi, tai pyörittele käsissäsi palloa. Tunne miltä lempeät piikit tuntuvat käsiäsi tai niskan kipeitä lihaksia vasten. Jos et omista sellaista, voit myös silitellä käsiäsi tai jalkojasi. Ole lempeä ja hyväksyvä, kiitä kehoasi että se jaksaa kannatella sinua. Älä moiti, tai arvostele. Voit myös halata itseäsi. Kuulostaa hölmöltä, mutta on tutkittua että jopa itsensä halaaminen laskee stressitasoa ja tuo turvan tunnetta. Koita niin tiedät.

Stressaavat asiat voivat nousta rentoutumisen aikana pintaan, mutta anna niiden lipua pois ja vie huomio taas lempeästi takaisin siihen mitä tunnet. Keskity aisteihin, pidä vaikka silmät kiinni niin ajatus ei lähde niin helposti harhailemaan. Pohdi mitä tunnet. Miltä lämmin vesi tuntuu jaloissa, jalkasuola jalkapohjia vasten, tai silityksesi kehossasi? Miltä itsesi halaaminen tuntuu?

Makuaistimukset

Näin teeihmisenä kupillinen teetä rentouttaa takuuvarmasti, joten jos tykkäät teestä, keitä kupillinen jotakin hyvää teetä. Tee sisältää L-teaniinia, jolla on lievä rentouttava vaikutus, joten se että tee oikeasti tuo hyvän mielen, ei ole aivan tuulesta temmattua. Juon itse teeni mindfulness-meiningillä, joka osaltansa tekee niistä hetkistä erityisiä. Olen läsnä vain siinä hetkessä, ja aistin teen jokaisella aistillani; miltä tee tuoksuu, maistuu, ja miltä tuntuu kun se lämmittää sun kehoa.

Jalkahieronta

Yksi kehollinen tapa rentoutua on tehdä itsellesi jalkahieronta. Itse tykkään käyttää eteerisiä öljyjä laimennettuna rypälekiviöljyyn. Käytän yleensä copaibaa, joka tekee jalkojen ihosta ihanan pehmeän ja sen puutuoksu rentouttaa. Jos et omista eteerisiä öljyjä, voit myös käyttää vaikkapa jalkavoidetta. Viilentävät jalkavoiteet rentouttavat etenkin rasittuneita jalkoja. Anna jalkahieronnan jälkeen jalkojen hieman kuivua, ja pue sitten jalkaan sukat ja villasukat lämmittämään.

Tuoksut

Tuoksut vaikuttavat mielialaamme. Tykkään itse käyttää eteerisiä öljyjä vaikuttamaan esimerkiksi stressitasooni ja rentoutumiseen, mutta voit myös käyttää vaikkapa itselle mieluisan tuoksuista saippuapalaa. Tärkeintä on se, että pysähdyt tuoksuaistimuksen äärelle. Sulje silmät, anna tuoksun rauhoittaa ja rentouttaa.

Eteerisiä öljyjä voit käyttää tuoksuttelemalla niitä purkista suoraan, joka on nopea tapa vaikuttaa mielialaan, sillä informaatio tuoksusta erittyy nopeasti aivoihin. Tuoksut vaikuttavat suoraan aivojen tunnekeskukseen. Eri tuoksut vaikuttavat eri tavalla, ja myös sillä on väliä mitä tunteita itsellesi herää kun tuoksuttelet tiettyjä tuoksuja. Valitse rentoutumiseen tuoksut, jotka tuovat hyvää mieltä. Yleisesti miellyttäviä tuoksuja ovat sitrustuoksut (appelsiini, sitruuna), piparminttu, eukalyptus, puutuoksut (kuten mänty) sekä esimerkiksi bergamotti. Laventeli on myös tehokas rentouttaja, mutta se jakaa mielipiteitä, sopii kuitenkin sille joka siitä tykkää.

Akupisteiden stimulointia piikkimatolla

Tähän tarvitset piikkimaton. Oma suositukseni menee Gymstickin Emotion-piikkimatolle. Se oli vertaisiaan piikkimattoja teräväpiikkisempi ja sisälsi myös muita mattoja enemmän piikkejä. Matto on laadukas, ei mikään halpaversio. Jos haluat tutustua enemmän piikkimaton käyttöön, käy kurkkaamassa mun postaus ”Hyvää oloa piikkimatosta”. Piikkimatto auttaa rentouttamaan koko kehon ja lievittää stressiä tehokkaasti.

Laita kuulokkeisiin edelleen rentouttavaa musiikkia. Mun ehdoton lemppari piikkimatolle on Jon Hopkinsin Open Eye Signal, mutta jokainen voi valita itselle sopivan kappaleen. Vähennä valojen määrää, tai varmista etteivät kirkkaat valot häiritse rentoutumistasi. Mene makaamaan piikkimatolle niin että piikit osuvat myös kallonpohjaasi/päähäsi, sillä niska on yleensä somekansalle tyypillinen jumikohta. Käytän itse piikkimattoa sängyllä, ja laitan tyynyn piikkimaton alle. Etsi asento, jossa sinuun ei satu, koska piikkimaton ei kuulu aiheuttaa kipua. Laita päällesi viltti lämmittämään ja sulje silmät.

Keskity siihen miltä piikit tuntuvat. Ne ehkä aiheuttavat lämmön tunnetta selässä ja tunnet kuinka kehon kireystilat vähitellen poistuvat. Kuuntele musiikkia, matkaa sen mukana. Anna mielikuvien, tunteiden ja ajatusten tulla, ja mennä. Tai vaihtoehtoisesti mieti jotakin sinulle tärkeää positiivista muistoa tai paikkaa jossa sinulla on hyvä olla. Voit myös luoda mielukuvissasi itsellesi tällaisen paikan.

Yleensä itse lopetan piikkimatolla makoilun kun huomaan seilaavani unen ja valveillaolon rajamailla… Tämän jälkeen uni tulee varmasti hetkessä. Aamulla onkin sitten levännyt olo ja kiva herätä uuteen päivään ihan uusin aattein!

Painopeitto

En itse omista painopeittoa, mutta käytän toistaiseksi vastaavaa omatekoista kyhäelmää: peittona käytän tavallista peittoa, jonka päällä on painavampi viltti. Hankinnassa olisi myös oikea painopeitto, koska jo tuo peiton ja viltin yhdistelmä on ollut todella iso apu rentouttamaan.

Painopeitto on nimensäkin mukaan painavampi, terapeuttinen peitto, jota käytetään mm. stressin ja ahdistuksen lievittämisessä, rauhoittamaan sekä parantamaan unenlaatua. Painon tunne voi lisätä turvallisuuden tunnetta ja auttaa hahmottamaan kehon rajoja. Painopeittoa voi käyttää ihan päivälläkin, tai sitten vain öisin. Jos et omista painopeittoa tai et rahallisesti pysty sellaista hankkimaan, voi sellaisen tehdä myös itse tai vaikkapa käyttää samaa kuin minä: nukkumalla niin että peiton päällä on vaikkapa se painava viltti.

Huom! Painopeittoa hankkiessa kannattaa muistaa valita omaan painoon suhteuttettuna sopivan painoinen peitto.

*
*
*

Siinä oli mun vinkit stressinhallintaan ja keholliseen rentoutumiseen, toivottavasti niistä oli hyötyä!

Mikä sua auttaa rentouttamaan stressin keskellä?

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.