VALIKKO

Autoton perhe

27.9.2019 05:30

1000 euron sähköpyörä on 1000 euron sähköpyörä

Keskiviikkoaamuna pihassa odotti yllätys. Sähköpyörä ei ollut ladannut yön aikana. Akku oli aivan finaalissa ja olin jo valmiiksi myöhässä, kun miehen aamusuihku venähti enkä voinut jättää lapsia yksin odottelemaan isiä.

 

”Soitin miehelle töihin ja kirosin koko pyörän.”

 

Ilma oli täynnä paksua usvaa ja pyörä oli tahmea polkea ilman avustusta, vaikkei ollut edes pyöräkärryä perässä painona. Kilometrin jälkeen akkuun tuli yhtäkkiä täydet palkit ja avustus alkoi taas rullaamaan. En keksi muuta selitystä, kuin sen että olin unohtanut sammuttaa pyörän ennen lataukseen laittoa ja järjestelmä ei jostain syystä tunnistanut akkua täyteen ladatuksi. En vaivannut asialla enempää päätäni, sillä ehdin ajoissa määränpäähäni.

 

Usvainen aamu pyöräillessä

 

Töiden jälkeen lähdin hakemaan lapsia hoidosta, eikä sähköavustus taaskaan toiminut, vaikka akku näytti täyttä. Pyörä antoi alkuun satunnaisesti tehostusta 2-3 sekunnin pätkissä ja lopetti sen jälkeen välittömästi. Soitin miehelle töihin ja kirosin koko pyörän. Mies lähti hieman aiemmin töistä helpottaakseen minun kotimatkaani vetämällä pyöräkärryä.

 

Tosielämän MacGyver

 

Käynnistelin pyörää uudelleen ja uudelleen, mutta siitä ei ollut mitään apua. Sähköavustus pysyi mykkänä. Pyörän takuuaikakin oli sopivasti umpeutunut kuukausi sitten. Haukuin matkalla kiinalaista sähkötekniikkaa ja huonoiten sijoittamaani tuhatta euroa (tosiasiassa huonoin sijoitukseni ikinä on asunnon ostaminen Pieksämäeltä, mutta se on jo toinen tarina).

 

”Olin unohtanut, että asun yhdessä tosielämän MacGyverin kanssa, –”

 

Ylämäet menivät talutushommiksi ja hiki valui, kun sähköavustus lakkasi toimimasta

 

Mietin mielessäni, että onneksi torstai on etäpäivä ja perjantaina mies on lasten kanssa kotona, niin ei tarvitse vetää hikipäässä pyöräkärryä ennen maanantaita. Olin unohtanut, että asun yhdessä tosielämän MacGyverin kanssa, joka korjaa käsilaukkuun räjähtäneen siiderin kasteleman ja myöhemmin järveen pudonneen kännykän akkuvedellä, ultraäänipesurilla ja kiertoilmauunilla. Mies teki taas taikojaan (irrotti akun ja pisti sen paikoilleen) ja kas, pyörä toimii taas. Voi olla, että vika uusii myöhemmin, mutta toivottavati moottorinohjaus oli vain mennyt jumiin tai akun kiinnitys päässyt löystymään.

 

Ota Autoton perhe seurantaan Instagramissa ja Facebookissa niin näet tarinoita, jotka eivät päädy blogiin asti sekä kuulet uusista blogikirjoituksista ensimmäisenä!

Kommentit

  • Pami

    Akku kannattaa pitää lukossa, niin se ei pääse ”elämään” ja toisinaan katsomaan ettei johdot löysty. Joskus vaan kiinnitys kohtia tarkistan. Näin on mennyt hyvin jo viidettä vuotta.

     0
    • Hande

      Tämä on edessä myös sähköautojen kanssa ei niitä maahantuojat osaa korjata

       0
      • Oulun Ahti

        Moi. Kunnon sähkäri maksaa noin 2500 /Saksassa 2000/ ja on merkiltään CUBE. Toiminut 2000 km 2 vuotta ilman pientäkään ongelmaa. Perheessä 2 kpl. ja aina ihailen miten hyvin pyörät on tehty.

         0
        • Tyytyväinen Kiinan pyörään

          Meillä 2kpl tuhanneneuron WeCamp s-pyöriä jo 3 vuotta ja toimii hienosti! Minäkin olen ihaillut niiden hienoa työn jälkeä ja laatua. Olisi kiva tietää mistä kohdin ne ovat ”halpaa paskaa”?

           0
          • Karua on

            Kyse on myös siitä ettei kaikkea muodikasta ole pakko ostaa, ja että ostajaakin auttaa tieto siitä mitä ja millaista kannattaa ostaa. Lyhyesti: ostajan urpous ei ole myyjän syytä. Kauppiaan vastuu on myydä tavaraa siinä kunnossa kun se ostohetkellä on. Se tosielämän MacGyver mukaan ostoksille kun laitteessa on yli yksi liikkuva osa tai on tennispalloa terävämpi.

             0
          • Noora Inkeroinen

            Hei Karua on, Tämä pyörä on itseasiassa alunperin tuon tosielämän MacGyverin ostama. Blogin yksi aiheista onkin juuri vertailla tällaisen tuhannen euron ja yli kolmen tuhannen pyörän eroja ja toimivuutta. Sähköpyörät meillä on sen takia, että se oli meille toimivin vaihtoehto autosta luopumisen jälkeen.

             2
        • Noora Inkeroinen

          Hei Oulun Ahti ja Tyytyväinen Kiinan pyörään, Hyvä, että olette löytäneet mieluisat pyörät! Itse olen yllättynyt miten laadukas tuo tuhannen euron pyörä on tähän mennessä ollut.

           0
      • Älä osta halppis-pyöriä

        Sählöpyörään saa investoida vähintään 3000 euroa, jotta saa kunnollisen, toimivan pelin.

         0
        • Noora Inkeroinen

          Hei Älä osta halpispyöriä, Näinhän se menee, että rahalla saa laadukkaampia osia. Mutta olen yllättynyt miten hyvä tällainen 1000 euron pyörä on ollut. Miehellä on yli 3000 euron pyörä, mutta molemmilla ajaa mukavasti. Ajan kanssa näkee onko kestossa eroa. Kirjoittelen myöhemmin syyshuollon yhteydessä osien kulumisesta näissä kahden eri hintaluokan pyörässä.

           0
      • Nimetön Maria

        Ei saa ostaa halpaa sähköpyörää, siinä voi käydä justiinsa noin. Halpa tulee kalliiksi.

         0
        • Noora Inkeroinen

          Hei Maria, Tämä ”vika” ei onneksi käynyt vielä kalliiksi, vaikka alkuun säikähdin onko koko pyörä rikki. Ilmeisesti samaa tapahtuu kalliimpienkin pyörien kanssa.

           0
  • Noora Inkeroinen

    Kiitos Pami, minun pyörässäni akku on integroitu rungon sisään ja sen irrottaminen on vähän työläämpi homma, kuin esimerkiksi mieheni pyörässä, jonka akku sijaitsee rungon päällä. Olen siis pitänyt sitä kokoajan paikoillaan. Pitää varmaan ottaa pyörä sisälle lataukseen nyt kun kelit kylmeni.

     0
    • Ilkka

      Itse luovuin perheen toisesta autosta ja olen ajellut sähkötavarapyörällä jo neljä vuotta kesät talvet. Ilmojen viiletessä on odotettavissa pieniä sähkö vikoja, jotka johtuvat kondensaatio kosteudesta liitin pinnoilla. Ihan normaalia siis. Tältä välttyy jos irroittaa akun ja lataa sen sisällä. Myös akun säilytys lämpimässä auttaa talvella, koska alhaiset lämpötilat rokottaa akku kapasiteettia todella rankasti. Samoin kontakti pintojen voitelu esim. WD40: llä tms. auttaa syrjäyttämään kosteuden. Täytyy vain antaa liittimien kuivahtaa ennen kytkemistä. Toki saat mistä maksat, eikä sähköpyörä ole poikkeus. Oman pyörän sähköistys sarja maksoi 1500€, josta 700€ meni akkuun.
      4 vuodessa pyörä on maksanut itsensä ja tuonut säästöäkin jo saman verran. On ollut mukava lueskella teidän kokemuksista arkipyöräilyn parissa. Kannustan jatkamaan myös talven yli, sillä talvipyöräily on hauskaa.

       1
      • Noora Inkeroinen

        Hei Ilkka, Kiitos vinkeistä! Mies aloittikin jo pyörän huoltotoimenpiteet. Onneksi on sekä töissä, että kotona mahdollisuus saada pyörä lataamaan lämpöiseen. Vähän silti pelottaa kuinka akun kantamalle käy talvella. Olen kuitenkin yllättynyt kuinka hyvä tuo pyörä on ollut tuhannen euron pyöräksi.

         0
        • Pohojanmaanpoika

          Minulla 5 vuotta vanha Helkama, ajettu tuhansia kilometrejä. Akku edelleen 80% jolla ajaa noin 60 km. Panasonic on sähköosien valmistaja. Hinta oli 1950&.

           1
          • Noora Inkeroinen

            Hei Pohjanmaanpoika, Hienoa, että pyörä toimii edelleen!

             0
  • Dude

    Elä missään nimessä vie sisälle lataukseen noita härveleitä…

     0
  • Noora Inkeroinen

    Hei Dude, kiitos huolenpidosta, mutta akkua ei voi ladata ulkona pakkasella. Kuten aiemmin kirjoittelin ( https://www.stoori.fi/autoton-perhe/totta-vai-tarua-5-sahkopyoriin-liittyvaa-uskomusta/ ) niin nykyiset litium-ioni akut ovat suhteellisen turvallisia, vaikka julkisuudessa muutamista paloista onkin kirjoiteltu. Useimmat meistä lataavat kännykkääkin yöpöydällä. Kaikki sähkölaitteet sisältävät paloriskin oli se sitten sähköpyörä tai astianpesukone.

     0
  • Petteri

    Ja sinä et sitten älynnyt ottaa itse akkua irti pyörästä? Ei hyvää päivää. Saattaisi iha suositella semmoista kurria kun maalaisjärki 🙂 . No sentää saitte taas iskuun ja matka jatkuu.

     0
    • Jorde

      Aina otan akun irti pyörästä kun en aja, samoin latauksen ajaksi ja lataus lämpimässä. 900.- eur. Pyörällä ajettu nyt 7000 km yhdellä latauksella pääsee vielä sen luvatun 50 – 60 km eläkeläinen 75.v.

       0
      • Noora Inkeroinen

        Hei Jorde, Näinhän se on. Oikeanlaisella käsittelyllä voi pidentää käyttöikää.

         0
  • Noora Inkeroinen

    Hei Petteri, akku ei lähde irti tuolta rungon sisältä ilman avaimia ja ne eivät sattuneet olemaan mukana, kun en sitä yleensä irrottele. Hyvää päivänjatkoa sinullekin!

     5
  • Brian

    Minulla on kahdessa vuodessa tullut 6000km täyteen sähköavustuksella ja latausviat alkoivat nostaa päätään kun takuuaika loppui. Akun laturin piuhaa saa tökkia kiinni useita kertoja että lataus lähtee lopulta päälle. Polkimssa on myös moottorin päässä alkanut tuntua klappia. Mikähän on 1800€ sähköpyörän kohtuullinen oletettu kestoikä? Kaksi vuotta tuntuu kohtuuttoman pieneltä.

     0
    • Teme

      Jos noin selvä kontaktivika niin korjaa ihmeessä, ihan turhaan harmittelet sitä täällä kun kommentin kirjoittamiseen kuluneessa ajassa tuon olisi jo korjannut. 1800€ on sähköpyöräksi vielä edullinen, en tiedä millasilla specseillä sulla on, mutta jos et oo huoltanut laakereita yhtään en ihmettele jos on väljää. Yleensä tehtaalta tullessaan, varsinkin halvemmat sähköpyörät on kokoonpantu vähän miten sattuu. Jos itselleni sähköpyörän nyt hankkisin, ihan ehdottomasti komponenteista itse kasaamalla. Tää pyörämaailma on aika samallainen kuin pöytätietokoneet, markettikonekin toimii, mutta koska itse kasaamalla saa niin paljon enemmän rahoille vastinetta, ei sitä voi suositella käytännössä kenellekään.

       0
      • Noora Inkeroinen

        Hei Teme, minun pyörän ensihuollon tehnyt henkilö pyöritteli hieman päätään kiinalaiselle kasauslaadulle. Ensihuollon merkitys halvan pyörän ostaneelle on erityisen tärkeä. Etenkin edullisimmissa hintaluokissa itse kasaamalla saa varmastikin parempaa laatua, mutta vaatii harrastuneisuutta. Itseltä jäisi ainakin kasaamatta.

         0
      • Brian

        Sähköviat voi toki korjata, mutta väljyys on keskimoottorin sisällä olevissa ”kynsissä”. Välillä polkaisee ”tyhjää” polkimesta n. 10 astetta kun aloittaa polkemisen.
        Tätä ei huoltofirma suostunut tutkimaan koska maahantuoja kieltää avaamasta moottoria. Aiheesta oltiin yhteydessä maahantuojalle ja sanoivat normaalikulumiseksi ja korjaus on uusi moottori. Takuu oli umpeutunut 20 päivää aikaisemmin, joten ei tehty mitään.

        Tästä syystä mietin että jos tuo alkaa tuosta pahenemaan ja lopulta poljen tyhjää, niin onko tosiaan normaalikäyttöikä komponenteille ~6tkm?

        Toki tämänkin saa korjattua kun hommaa erityistyökalut ja purkaa moottorin. Ostaa tai tekee itse varaosat ja laittaa takaisin kasaan. Sähkömoottorinkin voi vaihtaa tai jopa käämittää uusiksi jos haluaa. Ja tarvittaessa ohjelmistonkin voi ”reverse engineerata” hyväksymään epästandardit komponentit jotka eivät vastaa ohjauslaatikon kyselyihin oikein. Mutta itse käytän ajan mieluummin jonkin itselleni mieleisen asian parissa enkä polkupyörän rakentamiseen.

         1
        • Noora Inkeroinen

          Hei Brian, Kyllä tuo 6tkm kuulostaa omaan korvaan turhan vähältä.

           0
      • Aikku

        Tietenkin pitää ostaa uusi laturi parin käyttövuoden päästä ! Kalliitahan ne ovat mutta välttämätön, että saa ladattua. Minulla Crecend Ruotsalainen sähköpyörä ja hyvä ! En aja talviaikana tai lumen tultua !

         0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Brian, Tuo on ihan mielenkiintoinen kysymys, mikä on sähköpyörän kohtuullinen oletettu kestoikä. En tiedä onko tästä olemassa vielä yhtään ennakkopäätöstä. Jos ja kun sähköpyöriä aletaan ostamaan enenevissä määrin korvamaan autoja, niin tulee kilometrejä väistämättä paljon. Sähköjärjestelmän osat, kun eivät useimmiten ole itse huollettavissa. Alkaa pyöräily käydä kalliiksi, jos koko sähköjärjestelmä on uusittava vuoden-kahden välein.

       0
  • Einari

    Jos ei lataa, irroita laturi sähköverkosta ja odota että merkkivalo sammuu. Kytke sitten ensin akkuun ja vasta senjälkeen sähköverkkoon.

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.