VALIKKO

Autoton perhe

26.5.2019 05:30

3 vinkkiä kuinka estää pyörän varastaminen

Autoton perhe blogi

Kuinka estää pyörän varastaminen

 

Minun pahin painajaiseni autottomaan elämään siirryttyämme, on ollut pyörän varastaminen. Uutisista ja sosiaalisesta mediasta saa, varsinkin näin pyöräilykauden alettua, lukea pyörävarkauksista. Jopojen lisäksi pyörävarkaille tuntuvat kelpaavan kaikki vähänkin arvokkaammat pyörät, joten kalliin sähköpyörän jättäminen kadulle hieman hirvittää. En haluaisi joutua tilanteeseen, jossa seison kaupan edessä kahden nälkäisen, väsyneen ja itkevän lapsen kanssa ja meidän ainut kulkupeli kotiin on varastettu. Kuinka sitten estää pyörän varastaminen?

 

1. Kunnollinen lukko

 

Paras tapa lukita pyörä kunnolla on U-lukko, jolla pyörä kiinnitetään mahdollisimman ylhäältä rungosta kiinteään telineseen. Saksalaisen tuotetestaussäätiö Stiftung Warentestin vuoden 2017 lukkotestissä pärjäsivät parhaiten juuri U-lukot ja samaan tulokseen tuli HS:n lukkotesti vuonna 2013. U-lukko on testeissä ylivoimainen verrattuna vaijerilukkoihin, joita Ylen artikkelissa kutsutaan jopa itsepetokseksi. Samoin taittolukot ja raskaimmatkin ketjulukot häviävät U-lukolle vertailussa. Sen sijaan paraskaan lukko ei suojaa pyörää, jos sitä ei osaa käyttää.

 

Kuinka estää pyörän varastaminen? Kuvassa oikeaoppinen tapa kiinnittää U-lukko mahdollisimman ylös runkoon, kiinteään telineeseen.

 

Samaisessa Ylen artikkelissa neuvotaan, että lukko tulee kiinnittää mahdollisimman ylös pyörän runkoon, jotta pyörävaras ei voi tukea voimapihtejä maata vasten, eikä näin ollen saa lisävoimaa lukon katkaisuun. Lisäksi varas herättää enemmän huomiota pystyasennossa touhutessaan, kuin kyykyssä. Keskimoottorilla varustetuissa sähköpyörissä lukko kannattaa sijoittaa muualle, kuin suoraan moottorin yläpuolelle, sillä pulttisakset ovat helppo tukea moottoria vasten.

 

Pyörää ei tule kiinnittää pelkästä eturenkaasta telineeseen. Eturengas on helppo irrottaa ja varkaan ottaa muu pyörä mukaansa. Pyörä tulisi aina lukita kiinteään kohteeseen, koska lukittu irrallaan oleva pyörä on helppo nostaa kyytiin ja murtaa lukko myöhemmin muualla. Loppujen lopuksi pyörän lukitsemisessa on kyse kuitenkin ajan ostamisesta. Paraskin lukko antaa periksi ennen pitkää, mikäli varkaalla on rauhallinen paikka touhuilla akkukäyttöisten sähkötyökalujen kanssa. Tästä syystä monet taloyhtiöiden pyörävarastot ovat ongelmallisia paikkoja kalliiden pyörien säilytykseen.

 

Hyväkään lukko ei suojaa väärin käytettynä.

 

Itse päädyimme ostamaan nämä Kryptonite Evolution Mini7 + Kryptoflex U-lukot. Lukko on laadukas ja maksaa alle 100€. Mukana tulee järeähkö vaijeri, jolla saa helposti pyöräkärryn ja tarvittaessa esikoisen potkupyörän samaan lukkoon. Lisäksi avaimessa on pieni valo, jonka avulla sen saa tähdättyä helposti lukkopesään hämärässäkin. Lukon saa kiinnitettyä runkoon, joilloin se kulkee kätevästi pyörän mukana. Lukot ovat toimineet tämän meidän esimmäisen autottoman kuukauden moitteettomasti, sillä sähköpyörät ovat edelleen tallella.

 

2. Säilytys

 

Pyörän säilytykseen kannattaa kiinnittää myös huomiota. Itse syyllistyn toisinaan ajattelemaan tätä meidän asuinaluetta oikeana lintukotona ja meillä olikin usein polkupyörät lukitsematta pihassa. Toisinaan unohdimme avaimetkin auton virtalukkoon. Nyt sähköpyörien myötä olemme alkaneet lukita pyörät yöksi, sillä ne ovat meidän ainoa liikkumisvälineemme, eikä olisi kiva huomata niiden aamulla kadonneen.

 

Motiva Oy ja Mobinet Oy ovat ympäristöministeriön rahoituksella julkaisseet Pyörällä koko talo -oppaan, joka on tarkoitettu taloyhtiöille oppaaksi parempaan pyöräpysäköintiin. Oppaaseen pääset tutustumaan täältä. Sen lisäksi, että opas auttaa taloyhtiöitä vastaamaan olemassa olevan ja kasvavan pyöräpysäköinnin kysyntään, siinä käsitellään myös polkupyörien turvallista säilyttämistä taloyhtiössä. Monien taloyhtiöiden pyörävarastot ja häkkivarastot ovat lukittuja ulkopuolisilta. Silti lukittuja pyöriä välillä varastetaan lukituista tiloista. Oppaan mukaan yhteisissä tiloissa (sisällä tai ulkona) olisi hyvä olla laadukkaat runkolukituksen mahdollistavat telineet. Varkauksien ehkäisyn lisäksi, niissä pyörät pysyvät hyvin pystyssä eivätkä pääsee kolhiintumaan kaatuessaan. Tässä välissä on pakko mainita sähköpyörien säilytyksestä, että akku tulisi aina irrottaa ja ladata yhteisten tilojen sijasta valvotusti omassa kodissa. Sähköpyörän lataus ahkerassakin käytössä maksaa alle 10€ vuodessa, mutta kyse onkin paloturvallisuudesta.

 

Pyörällä koko talo -oppaan ehdotuksia pyöräsäilytystiloihin

 

Lisäksi pyörällä liikkuessa kannataa miettiä mihin pyöränsä jättää parkkiin. Vilkas kadunpätkä on parempi vaihtoehto kuin syrjäisempi kuja, jossa mahdollisella varkaalla on enemmän aikaa puuhastella rauhassa.

 

3. Kameravalvonta

 

Mies asensi meidän pihallemme tallentavat kamerat. Suurin merkitys kameroilla on pelotevaikutus ja näin ollen kiinnostuksen vähentyminen. Toissijaisesti varas tallentuu kameralle ja pyörävarkaus on kenties helpommin selvitettävissä.

 

Omalle pihalle parin kameran asennus ei ole kallista ja niitä on helppo seurata esimerkiksi kännykän kautta. Omalle taloyhtiölle voi ehdottaa kameravalvonnan lisäämistä esim. pyörävarastoon tai häkkivarastoihin. Pyörien lisäksi kameravalvonta suojaa myös muuta omaisuutta.

 

4. Jos pyöräsi kuitenkin varastetaan

 

Jos et ole ottanut vielä tunnistetietoja pyörästäsi, niin käy tekemässä se nyt. Tärkeimmät tiedot ovat pyörän merkki, malli, väri, runkonumero sekä muut erityistuntomerkit. Runkonumeron löydät helpoiten kääntämällä pyörän ylösalaisin. Pyörästä kannattaa ottaa myös valokuva etsintöjä helpottamaan. Mikäli pyöräsi varastetaan, niin tee rikosilmoitus poliisille. Nykyään monet tuntuvat kirjoittavan sosiaalisen mediaan, esimerkiksi Facebookin Jyväskylän puskaradioon pyörävarkauksista. Onpa joku saanut oman pyöränsä takaisin tekemällä sitä vastaavan ostoilmoituksen Tori.fi palveluun ja pyörävaras on ottanut yhteyttä. Jutun voit lukea täältä.

 

Turvallisia pyöräilyjä!

Kommentit

  • Johannes

    Ei missään paikassa lukitsematta jättää pyörää. Sähköpyrä lienee aina varkaalle liian hyvä houkutus. Ns ei erityisen kallis pyörä on kyllä säilynyt pihalla vain lukossa ollessa.

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Johannes! Olet aivan oikeassa. Pyörä tulisi aina lukita. Meilläkin vanhat pyörät säilyivät lukitsematta pihassa, mutta näitä sähköpyöriä en ole uskaltanut jättää ilman lukitusta.

       0
  • Anssi

    Bilteman Yosemite sähköpyörä on saanut toistaiseksi olla rauhassa . Onko kurakampanja syynä .Lukitus U lukolla , mutta yleensä vaikea löytää paikkaa johon saisi kiinteään kiinni . Luulen että hieman nuhruinen ulkonäkö ja halpapyörän imago suojelee ???

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei, millainen tuo Yosemite on ollut ajaa? Itse olen löytänyt U-lukolle aika hyvin kiinnityspaikan kaikkialta. Toki, jos kaikki alkavat niitä käyttämään, niin sitten loppuu telineiden päätypaikat kesken.

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.