VALIKKO

Autoton perhe

18.7.2019 05:30

Ilmalento sähköpyörällä

Ilmalento sähköpyörällä

 

Lähdin töiden jälkeen hakemaan esikoista hoidosta yhdessä miehen ja kuopuksen kanssa. Meiltä Jyskään on todella lyhyt matka, jos ajaa metsän läpi. Mies taitaa käyttää melkein aina tätä Halssilan hiihtomaan ohi kulkevaa ”offroad” reittiä, mutta itse kierrän mieluummin pitkän matkan asfaltoituja teitä pitkin. Maastoreitillä on nimittäin todella isoja mäkiä ja pelkään eksyväni polkujen risteyksissä.

 

Reitti koostuu erilaisista poluista, hiihto- ja pururadoista sekä sorapäällysteisistä teistä

 

GZR 275 sähköpyörä kalpenee vertailussa kunnolliselle maastopyörälle, mutta se kulkee hyvin poluilla ja kuntoradoilla. Tuolle reitille sen maasto-ominaisuudet riittävät mainiosti. Vauhti ei sähköpyörillä pudonnut, vaikka poistuimme päällystetyltä tieltä.

 

”Olin varma, että nyt meni vähintään luita poikki ja yritin huutaa maassa miehelleni, joka oli hävinnyt näköpiiristä”

 

Reitin lopussa on todella iso alamäki. Miehen pyörä näytti nopeudeksi 40km/h, kun hän tuli mäkeä alas. Itseäni alkoi kesken kaiken hirvittää ja aloin jarruttaa sekä etu-, että takajarrulla vauhtia hiljentääkseni. Pahaksi onnekseni vesi oli tehnyt soratiehen ison uran, johon etupyöräni osui ja lensin komean ilmalennon sähköpyörän kyydistä.

 

Kaatuminen sattui niin, että itku pääsi

 

Olin varma, että nyt meni vähintään luita poikki ja yritin huutaa maassa miehelleni, joka oli hävinnyt näköpiiristä. Mies onneksi kuuli huudon ja kääntyi ympäri. Pienen tutkailun jälkeen totesin olevani yhtenä kappaleena, vaikka iho oli kuoriutunut nilkasta, polvista, kyynärpäistä ja kämmenistä. Pyörästä tippuivat ketjut rytäkässä, mutta muutoin se selvisi ilman suurempia vahinkoja, vaikka satula naarmuuntui ja sähkön ohjauspaneeli otti osumaa.

 

Sähköpyörä säilyi onneksi yhtenä kappaleena

 

Haavojen hoitoa ja pyöräilykursseja

 

’Mies ehdotti minulle haavoihin elektroniikan puhdistusainetta –. En suostunut kokeilemaan”

 

Miehellä oli sovittu meno, johon hänen oli aivan pakko lähteä. Joten jäin kotiin verta vuotavana kahden lapsen kanssa, joista toisen oli omasta mielestään välittömästi päästävä työpäiväni jälkeen tissille. Sain itseni jotenkuten paikkailtua ja lapsille ruoan pöytään.

 

Mies ehdotti minulle haavoihin elektroniikan puhdistusainetta, on kuulemma samaa tavaraa kuin desinfiointiaine. En suostunut kokeilemaan vaan suihkuttelin pahimmat hiekat ja kivet haavoista vedellä. Onneksi ei käynyt pahemmin ja lapsetkin olivat miehen pyörän perässä. Eniten harmittaa rikkimenneet takki ja uusi paita.

 

Pienet vammat kuuluvat kuulemma lajiin

 

Minun olisi uran kohdalla ilmeisesti kuulunut päästää irti jarruista ja antaa pyörän vain mennä. Jarruttaminen vie kaiken jouston etuhaarukasta ja pyörä kaatuu/rikkoontuu helposti. Ajoasennossakin olisi petrattavaa, sillä maastossa saa kuulemma nostaa takamuksen ylös penkistä, vaikka sähköllä polkee istualtaankin. Hienoa oikeastaan tässä vaiheessa huomata, että kun on koko ikänsä ajanut napavaihteisella ja jalkajarrullisella pyörällä, niin ei oikeastaan osaa ajaa pyörällä ollenkaan. Milloinkas Jyväskylän pyöräilyseura JYPS järjestää seuraavan maastoajokurssin? Tai ihan vaan pyörällä ajokurssin, etten tapa itseäni talven liukkailla keleillä.

 

Laita Autoton perhe seurantaan Instagramissa ja Facebookissa niin näet tarinoita, jotka eivät päädy blogiin asti sekä kuulet uusista blogikirjoituksista ensimmäisenä!

 

 

 

Kommentit

  • Annis

    Hyvää onnea – tai oikea reitinvalinta kaatuilulle. Mä oon kaatunut 3 kertaa sähköpyörällä (etujarrulla jarruttaessa) asfaltille. Saldo 2 luunmurtumaa käsissä vuoden välein. Molemmat pahemmat toukokuussa ihan ilman jäätä – hiekotushiekka kuivalla asfaltilla on petollista.

     1
    • Noora Inkeroinen

      Hei, Annis! Auts, kuulostaa pahalta. Tuo on ihan totta, että noissa hiekkakohdissa täytyy olla varovainen.

       0
  • Päivi Saaristo

    Onneksi ei käynyt pahemmin.
    Itsellänikin kävi pyöräonnettomuus keväällä ja juurikin sähköpyörällä. Lähdimme tyttären kanssa lounaspaikasta polkemaan idyllistä hiekkatietä. Ihanaa oli, pyörä kulki kevyesti ja juttu luisti.

    Hiekkatien päätyttyä oli käännös oikealle kevyen liikenteen väylälle, jolle kyllä keväisen pyöräilyn hurmoksessa käännyin aika reippaasti. Väylä oli asfaltoitu, mutta minun pyöräni koukkasi kääntyessä asfaltin viereiselle soralle ja ilmalentohan siitä sitten tuli. Pieniä ruhjeita kämmeniin ja isommin sattui oikeaan polveen, jossa on tekonivel. Olin varma, että sattui pahasti ja pyöräily olisi vähäksi aikaa tässä.

    Polvi oli kipeä, mutta ylös päästyäni kiipesin satulaan ja totesin, että pyöräily sähköpyörällä sujunee polvikipuisenakin, kun voi säätää pyörää sopivasti. Tuolloin huomasin, että pyörässäni oli turbo-vaihde päällä. Olinkin ihmetellyt, kun pyörä hiekkatiellä kulki välillä kuin lentäen, mutta en siinä keväisestä pyöräilystä ja tyttären seurasta nauttiessa sitä sen enempää ihmetellyt.

    Minun pyörässä on säädöt tour, sport ja turbo. Turbolla ajaessa pyörä todella lennähtää eteenpäin ja tuntuu, että sillä voisi ajaa vaikka pystysuoraa seinää. Pyörä oli tuolloin uuden karhea ja kokemusta sillä pyöräilystä oli vasta vähän. Ihmeissäni tosin kyllä olin ja olen vieläkin, miten turbo olikin mennyt päälle. Yleensä tuolloin käytin tour’ia.

    No, polvi kuvattiin ja onneksi kaikki oli kunnossa, mikään ei ollut rikki. Mutta niin ruhjeilla, turvonnut ja kipeä polvi oli, että pari viikkoa meni linkaten ja välillä piti turvautua jopa kainalosauvoihin. Tapahtumasta on nyt reilut 3 kk ja jäljellä on onneksi enää vain punainen jälki polvessa. Pyöräillyt toki olen edelleenkin lähes päivittäin ja onnettomuuden opetuksena olen hyvin tarkka siitä, millä säädöllä kulloinkin poljen. Onnettomuudesta huolimatta olen sitä mieltä, sähköpyörä on kyllä yliveto kulkupeli ja pyöräily on ihanaa.
    Mukavia pyöräilyä myös sinulle ja perheelle. On ollut kiva seurata tätä blogia.

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Päivi! Onneksi ei käynyt sielläkään pahemmin!

       1

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.