VALIKKO

Autoton perhe

2.11.2019 18:46

Millainen sähköpyörä? Huomioi nämä 4 asiaa

Mies on enemmän kiinnostunut tekniikasta, joten hän on ollut meidän hankintavastaava. Pyörävarkauksien jälkeen Google on sauhunnut, millainen sähköpyörä. Minulle on esitelty milloin mitäkin vaihtoehtoa ja sellaiset sanat kuin Shimano, Sram, deore, voimansiirto jne. ovat toistuneet melkein jokaisessa lauseessa. Pahinta on ollut jatkuva pyörävideoiden katsominen. Mies on kironnut videoita, joissa näytetään enemmän pyörän esittelijää kuin itse pyörää. Tuntuu kuulemma samalta, kuin katsoisi pornoa, jossa ei näytetä genitaaleja. Löysimme uudet pyörät ja odottelemme niitä saapuviksi ensi viikolla. Kirjoitin muutamia vinkkejä sähköpyörän ostamiseen:

 

1 Millainen sähköpyörä? Käyttötarkoitus vaikuttaa

 

Kuten tavallisiakin polkupyöriä, niin sähköpyöriäkin on olemassa erilaisia eri käyttötarkoituksiin. Millainen sähköpyörä sitten sopii sinulle? Tuleeko pyöräsi harrastus-, työmatkakäyttöön vai molempiin? Ajeletko pääasiassa kaupungissa, maantiellä vai maastossa? Perinteiset pyöränvalintakriteerit, eivät sähkön kanssa päde sellaisinaan.

 

Itse päädyin täysjousitettuun maastopyörään, vaikka ajan pääasiassa kaupungissa. Jonkun mielestä tämä voi olla älytöntä, sillä luomupyörissä täysjoustopyörät ovat perinteisesti rajattu lähes pelkästään rankkaan maasto- ja alamäkiajoon. Sähköpyörissä jouston ja leveiden renkaiden aiheuttamat tehohäviöt ovat kompensoitavissa sähköllä, joten meno ei ole tasaisellakaan nihkeää. Ajan itse pyörällä kaikki matkat ympäri vuoden, joten maastopyörä plussa renkailla takaa turvallisemman menon jäätyneiden loskavallien seassa, kuin perinteinen kapearenkainen citypyörä. Mitä pehmeämmäksi alusta käy, niin sitä paremmin leveä rengas rullaa ja pitää. Voidaankin ajatella, että nykyaikainen sähkötäysjoustopyörä on automaailman katumaasturin vastine ilman negatiivista mielleyhtymää.

 

Maastopyörä mahdollistaa monipuolisemman harrastamisen työmatkapyöräilyn lisäksi

 

Sähköpyörissä ei kannata jumittua liikaa ajatukseen, että pyörä on liian ”urheilullinen”. Omaakin silmää viehättävissä mummomallisissa retropyörissä on yleensä hintaansa nähden heikot osat. Yleisesti ottaen ns. naisten malleissa tuntuu olevan heikompi hinta-laatu suhde, kuin miehille markkinoiduissa pyörissä. Tämän vuoksi päädyin itsekin ostamaan pyöräni miesten mallistosta. Rungon koon valintaan löytyy yleensä vinkkejä pyörän valmistajien sivuilta. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että valitsemaasi sähköpyörään on mahdollista kiinnittää tarvitsemiasi lisävarusteita kuten roiskeläpät, tarakka, seisontatuki jne. Tulevaan pyörääni ei saa esim. tarakkaa, mutta toistaiseksi kaikki tavara kulkee repussa tai pyöräkärryssä, eikä tarakkalaukuille ole tarvetta.

 

2 Akku

 

Edellisen pyöräni akku oli 360Wh ja tuntui, että se oli aina lopussa. Yhdellä latauksella pääsin juuri edestakaisen työmatkani 24-26 kilometriä. Suosittelisin ostamaan minimissään 500Wh:n akun, jolla pääsee pyörästä, maastosta ja avustuksen tasosta riippuen n. 40-100 kilometriä. Ostopäätöstä tehdessä kannattaa huomioida vara-akkujen saatavuus sekä akulle annettu takuuaika.

 

Akkutyyppejä on nykypyörissä kaksi: ulkoinen ja integroitu. Nämä kummatkin sijoitetaan lähes poikkeuksetta alaputkeen. Ulkoinen akku on se perinteisin ja sijaitsee alaputken päällä telineessä tai semi-integroituna osin sisään upotettuna. Integroitu akku sijaitsee alaputken sisällä, joko alapuolelta pujotettuna tai uudemmissa malleissa etupuolella upotettuna. Vaikka integroitu akku on monen mielestä ulkonäöllisesti miellyttävämpi, niin itse arvostan ulkoisen akun helppoa irrotettavuutta. Uudet alaputken etupuolelle upotetut integroidut akut (Shimano BT-E8035 ja Bosch Powertube) ovat myös lähes yhtä helposti irrotettavissa, mutta nämä eivät ole rungon sisällä suojassa iskuilta tai varkailta, mikä mielestäni oli integroinnin paras puoli.

 

Ulkoinen akku ei omaan silmään näytä pahalta ja on helppokäyttöinen

 

3 Hinta

 

Sähköpyörien osalta vanha sanonta, halvalla ei saa hyvää, tuntuu pitävän paikkansa. Ajelin itse puoli vuotta päivittäin 1000€ sähköpyörällä, joka on sieltä edullisimmasta päästä. 3 300 kilometrin jälkeen pyörän sähköavustuksen kanssa alkoi olla paljon ongelmia ja se olikin menossa takuukorjaukseen. Miehen kalliimpi pyörä toimi samanlaisessa ajossa moitteetta. Yhdestä tapauksesta ei toki voi vetää mitään yleisiä totuuksia. Olisin halunnut kirjoittaa blogitekstin syyshuoltojen jälkeen, missä olisin vertaillut näiden kahden eri hintaluokan pyörän osien kulumista, mutta valitettavasti pyörät ehdittiin varastaa ennen sitä.

 

Pyöriä saa etenkin näihin aikoihin Saksasta varsin edullisesti, kun mallit vaihtuvat. Suomessakin pyöräfirmoilla on alennuksia, mutta koska varastot ovat pienempiä, on saatavuus heikompaa. Esimerkiksi oma tuleva pyöräni maksoi Saksasta ostettuna 2599€, kun täysin samaa pyörää myydään Suomessa edelleen noin 4000€ hintaan. Takuuasioiden hoito on luonnollisesti hankalampaa ja joissain tapauksissa lähes mahdotonta ulkomailta ostetussa pyörässä. Päätin kuitenkin ottaa tässä tapauksessa riskin suuren hintaeron vuoksi.

 

Alennuksesta voi löytää 1500€ pyörän kohtuullisilla osilla, mutta mikäli kilometrejä tulee paljon (ja sähköpyörällähän niitä tulee!) niin parasta hinta-laatusuhdetta saa 2500-3000€ luokassa. Selitän seuraavassa kappaleessa miksi.

 

4 Sähköpyörän osat

 

Laadukkailla osilla pyörän kuin pyörän käyttöikä on todennäköisesti pidempi. Osia, joihin kannattaa ostopäätöstä tehdessä kiinnittää huomiota, ovat voimansiirto, jarrut ja mahdolliset joustokomponentit. Ostotilanteessa kannattaa olla tarkkana, sillä monesti yksi osa, tyypillisesti takavaihtaja, on laadukas ja muut osat valmistajan halvempaa sarjaa. Pyörävalmistajan on tarkoitus näin saada pyörä näyttämään laadukkaammalta äkkivilkaisulla.

 

Sähköpyörään kannattaa sijoittaa hieman enemmän, niin säästyy todennäköisemmin murheilta

 

Osien suhteen apua kannattaa kysyä joltain asiaan vihkiytyneeltä, jos itsellä ei ole mielenkiintoa/aikaa perehtyä aiheeseen. Asiallisia vastauksia ja neuvoja saa myös Facebookin Sähköpyörät -ryhmässä. Laadukkaita valmistajia voimansiirtopuolella ja jarruissa ovat esimerkiksi Shimano ja Sram joiden osia löytyy liki kaikista pyöristä. Kummallakin on lukuisia eri osasarjoja maastopyöriin, joista Shimanolla oikeastaan Deore ja siitä ylöspäin ovat varteenotettavia. Vastaavasti taas Sramilla NX taso ja siitä parempi.

 

Pyörän sähkötekniikan tunnettuja ja oletettavasti laadukkaita toimittajia ovat mm. Bosch, Shimano, Yamaha, Brose ja Fazua. Oma kokemukseni kiinalaisen sähkötekniikan laadusta ei ollut kovin mairitteleva, vaikka Bafang onkin yksi Kiinan suurimmista valmistajista. Useimmat DIY sähköistyssetit perustuvat Bafangin tekniikkaan. Moottorivalmistajien ja mallien paremmuusjärjestys on hyvin subjektiivinen asia, mutta meidän oma tämän hetken ranking moottorimalleista, joita pidettiin vaihtoehtoina tuleviin pyöriin, oli seuraavanlainen:

  1. Bosch Performance line CX (GEN4)
  2. Shimano E8000/E7000
  3. Yamaha PW-SE
  4. Brose

Nämä vastaavat suurimmasta osasta markkinoilla olevien paremman pään sähköpyörien tekniikasta. Kaikki ovat yleisesti erittäin laadukkaina pidettyjä, eikä meillä ole jokaisesta omakohtaisia kokemuksia. Kyseinen ranking on puhtaasti mutun, arvostelujen ja keskustelupalstojen pohjalta muodostettu.

 

Millainen sähköpyörä sinulle sitten tuleekaan, niin voin luvata ettet pety tähän liikkumismuotoon!

 

Ota Autoton perhe seurantaan Instagramissa ja Facebookissa niin näet tarinoita, jotka eivät päädy blogiin asti sekä kuulet uusista blogikirjoituksista ensimmäisenä!

Kommentit

  • Nimetön Pete

    Alkuun kevennyksenä Autoliiton Youtube-pätkä, miksi auto on niiin tarpeellinen: https://youtu.be/5nhYIHPZjYI 🙂

    Itse olen suunnittelemassa kakkosauton korvaajaksi uutta sähköavusteista pyörää. Sitä kautta löysin itseni mm. fillarifoorumilta, jossa on tullut useasti vastaan se tosiasia, ettei vasta hieman yli pari vuotta vanhempiin moottoreihin välttämättä Suomesta saa varaosia. Eikä edes ulkomailtakaan. Mm. Boschin moottorien voimansiirrossa on käytetty muovisia rattaita, jotka lopulta särkyvät. Paras neuvo on ollut itse jotakin kautta 3D-tulostaa uusi osa… Kilometrejä yhdelläkin yksilöllä oli tullut vasta 5-6 tkm, kun moottoririkko oli sattunut. Lisäksi monen sadan euron hintaisille akuille takuu on mielestäni aika surkea, 6-12 kk (sanokaa vaan, jos joku tarjoaa paremman takuun).

    Sähköpyöräily on vielä nuorta, joten haasteita tulee kalliimmilakin pyörillä jossain vaiheessa varmasti vastaan. Halvempaa lystiä tämä silti on kuin auto, ja ainakin omasta mielestäni kaikesta huolimatta myös parempaa. 🙂

     0
    • Noora Inkeroinen

      Piti katsoa tuo videopätkä pariin kertaan ja vasta tekstistä ymmärsin, mistä siinä oli kyse. 🙂

      Boschin (gen4) uusissa moottoreissa (samoin Shimanon) ei ilmeisesti ole enää noita muoviosia, ne on korvattu metallisilla eli ovat kestävämpiä. Toki myös äänekkäämpiä. Nettikirjoittelussa on monesti vääristymä, jossa positiiviset kokemukset tuppaavat jäämään negatiivisten varjoon.

      Odotan kuitenkin, että joku vie asian tulevaisuudessa eteenpäin, jotta saadaa joku oletettu kestoikä sähköpyörälle. Osa niistä, kun maksaa vanhan auton verran, niin olisi suotavaa, että kestäisi myös paria vuotta pidempään.

       1
      • Nimetön Pete

        Hei, kiitos korjauksesta – mahtavaa kuulla että valmistajat ovat kuitenkin miettineet myös moottorin kestävyyttä. Ja pieni äänekkyys ei lie huono asia, koska muut kuulevat kun (nopea) sähköpyörä on tulossa. Itse joskus vuosia takaperin meinasin kävellä sähköauton alle, kun en kuullut yhtään sen olevan takaa tulossa. 🙂

        Mutta miten akkujen kanssa, onko takuu yhtä lyhyt nykyäänkin?

         0
        • Noora Inkeroinen

          Hei Pete,
          Shimanon kaikkien sähköosien takuu on 2 vuotta. Sama koskee ilmeisesti Boschin sähköosia, ainakin useimmat heidän moottoreitaan käyttävät valmistajat ilmoittavat sähköosilleen 24kk:n takuun. Muiden ehtoihin en ole perehtynyt, mutta virhevastuu koskee kaikkia ja mielestäni on selvä, että akun tulee kestää pidempään kuin 6-12kk. Jos akku hajoaa normaalissa käytössä alle kahdessa vuodessa, on siinä kuluttajansuojalain mukainen virhe.

           0
          • Noora Inkeroinen

            Tuossa mun edellisessä GZR pyörässä oli akulle 6kk takuu, mutta se oli menossa takuuseen ilman mitään mukinoita vielä vuodenkin jälkeen (ellei ois varastettu). Tietävät, että ovat heikoilla, jos asia olisi mennyt kuluttajariitalautakuntaan.

             0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.