VALIKKO

Autoton perhe

11.5.2019 06:00

Miltä tuntuu ajaa sähköpyörällä? Esittelyssä edullinen GZR 275

Autoton perhe blogi

GZR 275 kokemuksia

Mies on aina ollut kiinnostunut kaikesta tekniikasta, teknologiasta ja uusista härveleistä, joten en yllättynyt kun viime syksynä meidän pihaan ilmestyi lähettifirma laatikossa olevan sähköpyörän kanssa. Mies vei silloin esikoista kahdesti viikossa hoitoon perhepäivähoitajalle, jonne on meiltä matkaa 8,5 kilometriä ja useita raskaita ylämäkiä.

GZR 275 on verkkokauppa.comin oma merkki ja sähköpyöräksi edullinen. Syksyllä 2018 sen hinnaksi tuli kuljetuksineen 1050€. Lisähintaa tuli erikseen ostettavista rapakaarista ja seisontatuesta. Ulkonäöllisesti pyörä näyttää mielestäni hieman miehekkäältä. Pyörää ei heti tajuaisi sähköpyöräksi, sillä akku on integroitu rungon sisään.

 

GZR 275

GZR 275 kokemuksia

 

GZR 275 runko ja varustelu

 

Mieheni on 188 cm pitkä ja heti kävi selväksi, että runko on hänelle liian pieni. Teknisissä tiedoissa suuntaa antava ajajan pituus oli arvioitu välille 170-185cm. Itse olen 168,5cm pitkä ja pyörä vaikuttaa sopivan kokoiselta. Vakiona tullut tanko tuntuu otteeltaan hieman leveältä, mutta siihen on saatavilla kapeampi malli.

 

Mies alkoi markkinoida sähköpyörää minulle.  Hän nimittää minua välillä luddiitiksi, kun vastustan kaikkia uusia koneita ja härveleitä. Minulla oli uudehko polkupyörä, jonka ostin kolme vuotta sitten, joten akuuttia tarvetta uudelle pyörälle ei ollut. Aikamoinen mainospuhe sähköpyörästä ja sen eduista tarvittiin, että päästiin tähän pisteeseen missä nyt ollaan.

 

”Tunne on mahtava, vaikka välillä tuntuu että pyörä menee omaan makuun hieman liiankin kovaa.”

 

Kokeilin sähköpyörällä ajamista ensi kertaa tänä keväänä. Kysyin mieheltä, että onko tässä nyt se sähköavustus päällä vai ei, mutta parin polkaisun jälkeen huomaa kuinka pyörä lähtee vetämään. Tunne on mahtava, vaikka välillä tuntuu että pyörä menee omaan makuun hieman liiankin kovaa. Tällä pyörällä 25km/h saavuttaa hyvin helposti, vaikka vetää perässään kahta lasta pyöräkärryssä.

 

GZR 275 sähköpyörä on varustettu Sramin malliston perustason osasarjalla. Pyörässä on suhteellisen karkeakuvioiset Kendan valmistamat small block 8 renkaat, jotka on suunniteltu kevyeen maastoajoon ja toimivat myös lumella. Tämä tuli testattua myös käytännössä hiihtolatuna toimineella pururadalla, joka oli vielä osittain jään ja lumen peitossa. Renkaat pitivät todella hyvin ja ylämäen pystyi nousemaan helposti.

 

Napamoottorin poljintuntuma

 

Pyörässä on takana oleva Bafangin valmistama napamoottori momentin tunnistuksella. Napamoottorin heikkouksiin on perinteisesti kuulunut epäluonnollinen poljintuntuma sekä tehostus, joka ei seuraa kovin tarkasti polkijan menohaluja johtuen momentintunnistuksen puutteesta. Tämän pyörän Bafangin valmistamassa takanapamoottorissa sellainen kuitenkin on ja se myös toimii yllättävän hyvin. Pyörä tuntuisi vaativan yhden poljin kierroksen ennen kuin sähköavustus alkaa toimia, mutta sen jälkeen voima tulee mukavan sulavasti. Välillä kuitenkin tuntuu, että pyörä vetää vielä hetken senkin jälkeen, kun itse on jo lopettanut polkemisen. Tämän tyypin sähköpyörässä etuna on, että rattaat ja ketjut joutuvat pienemmälle rasitukselle verrattuna keskimoottorilla varustettuihin sähköpyöriin.

 

GZR näyttö

 

Ylämäissä sähköavustusta oppii arvostamaan. Ennen raskaat ylämäet, joissa on joutunut jopa taluttamaan pyörää, nousevat pyörän selässä istualtaan. Alkuun mietin, että käyköhän tämä kuntoilusta enää ollenkaan, mutta kyllä pyöräillessä saa edelleen sykkeen nousemaan ja hien pintaan. Pahimmissa kohdissa ei enää tarvitse polkea verenmaku suussa ja reidet hapoilla vaan sähköpyörä mahdollistaa pyöräkärryn vetämisen suhteellisen kevyesti ja pidemmät matkat nopeasti.

 

GZR 275 akku

 

Akun lataaminen käy kesällä helposti, kun kytkee latauspiuhan pyörään kiinni. Ohjeiden mukaan akkua ei saisi ladata kylmänä, joten käytännössä talvella pyörä olisi vietävä sisätiloihin lataukseen (onneksi työpaikallani on lämmin autotalli). Vaikka akku on irrotettavissa rungosta avaimella, on se integroinnista johtuen hidasta arkikäyttöä varten. Toisin kuin verkkokauppa.comin tiedoissa lukee, pyörään on saatavilla heidän kauttaan vara-akkuja täältä.

 

Pienenä miinuksena ainakin tässä Bafangin moottorimallissa on se, että sähköjärjestelmä pitää muistaa aina erikseen sammuttaa napista painamalla. Olen jo monesti unohtanut sen päälle. Onneksi sen päälle unohtaminen ei merkittävästi kuluta akkua. Olisi aamulla kiva huomata töihin lähtiessään, että akku on tyhjänä, kun sähköpyörä jäi yöksi päälle.

 

Täydellä akulla pyöräilee noin 40km ja akun lataaminen kestää 3-6 tuntia. Matka riittää perustyömatka-ajoon helposti. Mutta nyt kun tässä on innostunut pyöräilystä, mietin onko matka riittävä tuleville pyöräretkille. Voihan pyörää toki polkea pelkin lihasvoimin akun tyhjennyttyä.

 

Miehellä on kalliimman hintaluokan Merida ebig nine 600 sähköpyörä, josta kirjoittelen myöhemmin. Tulee olemaan mielenkiintoista seurata miten nämä kaksi eri hintaluokan sähköpyörää toimivat meidän arjessa.

 

(Julkaistu alunperin Bloggerissa 3.5.2019)

 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.