VALIKKO

Autoton perhe

4.10.2019 21:54

Näin paljon säästimme autosta luovuttuamme

Sitten vastaus kysymykseen, jota minulta on kysytty kaikissa lehti- ja radiohaastatteluissa. Kuinka paljon olemme säästäneet rahaa autosta luovuttuamme? Auton kuluihin on erilaisia laskutapoja, mutta vertailen tässä nyt meidän entistä autoa nykyisiin sähköpyöriin. Laskelman tarkoitus ei ole olla mikään yleispätevä auton tai pyöräilyn kulujen mittari, vaan se perustuu perheemme valintoihin ja todellisiin kuluihin sekä arvioihin. Uskoisin, että lukemat ovat aika keskimääräisiä.

 

Hankintahinta

 

Meidän edullinen perhefarmari, johon mahtui lasten lisäksi koko omaisuus, maksoi käytettynä 6700€. Turvakaukalo telakan kanssa oli arvoltaan 170€ ja sitä pystyi käyttämään molemmilla lapsilla. Sen sijaan turvaistuimia piti ostaa kaksi kappaletta ja ne maksoivat 230€/kpl.

 

Sähköpyörä maksoi 1050 ja pyöräkärry 499 euroa eli yhteensä 1549€. Pyörän hankintahinnassa voisi periaatteessa huomioida sen, että minulla oli joka tapauksessa 690 euron arvoinen pyörä ja tuo 499 euron kärry, vaikka omistimme myös auton. Sähköinen versio ei siis käytännössä vaatinut hirveästi lisää rahallista panostusta. En nyt kuitenkaan huomioi näitä laskelmissa. Miehen pyörän hankintahinta oli 3000 euroa ja hänkin omisti polkupyörän, vaikka ajelimme autolla.

 

Mikäli auton tai pyörän olisi ostanut käteisen sijasta rahoituksella, pitäisi tähän laskea lainanhoitomenot mukaan.

 

Hankintahinta: 1 auto ja lasten kuljetusvälineet 7330€, 2 sähköpyörää ja lasten kuljetusvälineet 4549€. Säästöä: 2581€

 

Polttoainekustannukset

 

Automme yhteiskulutus on ollut noin 7 litraa / 100km ja sillä on ajettu vuodessa keskimäärin 13 333 kilometriä. Tuolle matkalle polttoainetta kuluu 933,31 litraa. Dieselin keskihinta on tällä hetkellä 1,4, joten polttoainekuluihin menee 1306,63 euroa vuodessa.

 

Sähköpyörään ei luonnollisesti mene polttoainetta. Kaloreita sen liikuttamiseen kuluu sitäkin enemmän, sillä kilometrejä minulle tulee tällä menolla 8000km vuodessa ja miehelle 7000km. Sähköpyörän lataus ahkerassakin käytössä maksaa alle 10€ vuodessa. Yhden latauksen kustannukset jäävät alle 2 senttiin ja sillä polkee 40-120km akusta riippuen. Lasketaan siis hieman yläkanttiin ja sanotaan, että sähköä kuluu 20€ vuodessa kahden pyörän lataamiseen.

 

Polttoainekustannukset: 1 auto 1306,63€, 2 sähköpyörää 20€. Säästöä: 1286,63€

 

Vakuutus

 

Meidän autoroppanassamme oli ainoastaan liikennevakuutus, joka maksaa vuodessa 70 prosentin bonuksilla 192,08 euroa. Monet pitävät autoissaan jonkinlaista Kaskoa, joten sen kulut tulisi lisätä laskelmaan. Sähköpyörissä meillä ei ole vakuutusta. Kotivakuutus, joka korvaa pyörän varastamisen, meillä olisi joka tapauksessa oli pyöriä tai ei.

 

Vakuutus: 1 auto 192,08€, 2 sähköpyörää 0€. Säästöä: 192,08€

 

Verot

 

Automme perusvero ja käyttövoimavero olivat yhteensä 636,92€. Sähköpyöriä ei ainakaan vielä ole pantu verolle.

 

Verot: 1 auto 636,92€, 2 sähköpyörää 0€. Säästöä: 636,92€

 

Katsastus

 

Katsastuksen hinta Jyväskylässä on noin 29€ ja siihen päälle päästömittaus 30€. Katsastukseen kuluu siis 59€. Sähköpyörässä luonnollisesti katsastusta ei ole.

 

Katsastus: 1 auto 59€, 2 sähköpyörää 0€. Säästöä 59€

 

Pyöräkärryyn tulee runsaasti kilometrejä. Sen sijaan autoon ostettu toinen turvaistuin jäi käyttämättä tämän autottomuus projektin myötä.

 

Rengaskulut

 

Renkaiden kestävyydessä ja hinnoissa on paljon eroja. Meidän tapauksessa auton kesärenkaat tulisi uusia noin 5 vuoden välein, jos ajatellaan niiden kestävän 40 000km. Ostamamme renkaat kustansivat 350€. Talvirenkaat kuluvat hieman enemmän kuin kesärenkaat, mutta niidenkin vaihtoväli jäänee meidän ajollamme 5 vuoden välein tapahtuvaksi. Ostamamme talvirenkaat kustansivat noin 500€. Renkaiden vuosikohtaiseksi hinnaksi saadaan 170€. Renkaat säilytimme omissa tiloissamme ja vaihdoimme itse. Mikäli käyttää näihin palveluita tulisi ne lisätä laskelmaan.

 

Pyöriin tulee sen verran kilometrejä, että renkaat ovat uusintakunnossa vuoden välein. Neljiin kesärenkaisiin kuluu 60€ ja talvirenkaisiin (vaihdamme vain eteen) 100€. Pyöräkärryn renkaisiin menee 20€ ja niiden uusinta on ajankohtaista 2 vuoden välein meidän ajoillamme.

 

Renkaat: 1 auto 170€, 2 sähköpyörää ja pyöräkärry 170€. Säästöä: 0€

 

Huoltokustannukset

 

Huolto- ja korjauskustannuksia on hieman hankala laskea, kun ne vaihtelevat auto- ja korjaamokohtaisesti.

 

Autossamme on huolto-ohjelman mukaan kerran vuoteen tehtäviä huoltoja sekä huoltoja, jotka tulee tehdä tietyn kilometrimäärän jälkeen. Itse olemme kolmen vuoden aikana syytäneet pelkästään auton huoltoon ainakin 1965€ eli vuodessa se tekisi 655€.

 

Huollamme pyörät kaksi kertaa vuodessa keväällä ja syksyllä. Huoltoihin menee 97€ / kerta, huollon yhteydessä vaihdettaviin komponentteihin menee arviolta 100€ / pyörä vuodessa. Mies kyllä sanoi huoltavansa jatkossa pyöriä pääosin itse. Niitä kun pystyy vielä itse huoltamaan ilman ihmeempiä tiloja ja kalustosatsauksia. Toki pyörissäkin on osia, joiden huolto kannattaa jättää suosiolla ammattilaisille.

 

Huollot: 1 auto 655€, 2 sähköpyörää 588€. Säästöä: 67€

 

Korjauskulut

 

Korjauskuluja on hyvin hankalaa laskea etukäteen. 3 vuoden aikana auton korjauksiin on uponnut rahaa noin 600€ eli 200€ vuodessa. Mitä vanhempi auto, sitä todennäköisempää korjauksiin kuluvan summan nouseminen on, vaikka huollot olisi tehty huolto-ohjelman mukaisesti. Pyöriin ei ole mennyt vielä lainkaan rahaa, mutta mikä tahansa hajoava osa (moottoria lukuun ottamatta) on varmasti halvempi kuin auton yksikään osa. Jätän korjauskulut tästä laskelmasta pois, koska sähköpyöristä ei ole vielä vertailukohtaa.

 

Korjaukset: 1 auto 200€, 2 sähköpyörää ?€. Säästöä: ? €

 

Arvonalenema

 

Auton arvonalenemaan on erilaisia laskukaavoja, joidenkin mukaan auton arvo alenee ensimmäisenä vuonna 18 prosenttia ja seuraavina vuosina 14 prosenttia / vuosi. Meidän auton arvosta suli 3 vuoden aikana noin 3000€.

 

Sähköpyörien arvonalenemaa on käytännössä mahdotonta laskea, sillä käytettyjen sähköpyörien markkinat ovat vielä pienet. Heitän karkean arvion, että uuden pyörän arvosta lähtee noin kolmasosa ensimmäisen vuoden aikana, jonka jälkeen arvon alenema tasoittunee, mikäli pyörää on huollettu asianmukaisesti. Mikäli kolmen vuoden jälkeen pyörien arvosta olisi jäljellä puolet päästäisiin seuraaviin lukuihin.

 

Arvonalenema: 1 auto 1000€, 2 sähköpyörää: 683€. Säästöä: 317€

 

Pysäköinti

 

Meillä molemmilla auton pysäköiminen sekä työpaikalla, että kotona on ilmaista. Samoin sähköpyörän eli kulut ovat molemmissa 0€.

 

Pysäköinti: 1 auto 0€, 2 sähköpyörää 0€. Säästöä: 0€

 

Pyöräillessä ei ole ollut ikävä postilaatikkoon tasaiseen tahtiin ilmestyviä laskuja

 

Pesu

 

Käytimme autoamme koneellisessa pesussa noin 3 kuukauden välein. Yksi pesukerta maksoi 25€, joten vuodessa kustannuksia tuli 100€. Joku toinen pesee useammin tai harvemmin ja kolmas pesee itse.

 

Pyörän pesuun riittää sanko ja harja ja kustannukset ovat pieniä. Itse sijoitimme kuitenkin Kärcherin pyöräpesuriin, jonka arvostelun voit lukea täältä. Pesuri maksoi 99€, mutta en laske sitä tähän, koska emme osta joka vuosi uutta. Auton kotona pesemiseenkin tarvitaan tarvikkeita.

 

Pesu: 1 auto 100€, 2 sähköpyörää: ei merkittäviä kuluja. Säästöä: noin 100€

 

Lämmitys

 

Mikäli autoa lämmittää noin viitenä kuukautena (marras-maaliskuu) työpäivien aikana (100 lämmitysaamua) ja 1,5h /kerta tekee se 150 tuntia. Lämmityksen teho oli meillä 500W (lohkolämmitin) ja 1400W (sisätilalämmitin) eli yhteensä 1900W. Tästä saadaan 285kWh. Meidän sähkön hinta on tällä hetkellä noin 13snt/kWh. Lämmitykseen kuluu siis 37€.

 

Pyöriä ei luonnollisestikaan lämmitetä, mutta pakkasilla pyörän akku on syytä tuoda sisälle latausta varten.

 

Lämmitys: 1 auto 37€, 2 sähköpyörää 0€. Säästöä: 37€

 

Auton vuokraus, yhteiskäyttöauto, julkinen liikenne, taksi

 

Meidän perheellä oli vain yksi auto, joten jouduimme turvautumaan yllä mainittuihin liikennevälineisiin aiemminkin. Näistä minulla ei ole erillistä tilastoa, mutta äitiyslomalla ollessani kuljin paikallisliikenteellä useita kertoja viikossa.

 

Viiden kuukauden autottomuuden aikana olemme autoilleet 6 kertaa (3 kertaa sukulaisvierailua Uuraisilla, 2 kertaa tavaroiden kuljetusta Jyväskylän alueella, joista toinen oli täysin turha, kun tavarat olisivat mahtuneet myös pyöräkärryyn ja 1 reissu Särkänniemeen). Joutsassa olen käynyt linja-autolla 2 kertaa sekä liftannut kerran kotiin. Paikallisliikennettä en ole käyttänyt juuri ollenkaan sen jälkeen, kun rattaat rikkoutuivat linja-auton ovien välissä.

 

Kulut menevät muiden liikennevälineiden osalta varmaan aika tasoihin. Nuo 6 kertaa, kun käytimme autoa, emme ole joutuneet maksamaan sen käytöstä. Mikäli olisimme joutuneet turvautumaan esimerkiksi yhteiskäyttöautoon, sen kulut olisivat olleet 16€/tunti (sis. 50km bensat) tai vuokra-auto 35€/vrk ja siihen 556km edestä polttoainerahoja eli aiemmalla laskukaavalla se tekee noin 55€. Kokonaisia vuorokausia olisi ollut 4 kpl ja yksittäisiä tunteja 3 kpl, mikä tekee 188€. Mikäli jatkamme tätä tahtia auton lainaamista koko vuoden, niin vuokrina ja bensoina se tekisi 583,20€ vuodessa. Tosin epäilen, että talvikaudella menoja on vähemmän, kuin nyt kesällä on ollut.

 

Vuokra-auto: 1 auto 0€, 2 sähköpyörää 583,20€. Säästöä: -583,20€

 

Yhteensä

 

Meidän ”edullisen” auton kulut tekivät siis yhteensä 4156,60€ vuodessa ja kahden sähköpyörän kulut 2044,20€ vuodessa. Autosta luopumalla meidän perhe säästää vuodessa 2112,40€. Korjauskuluja ei ole huomioitu laskelmassa, eikä hankintahinnassa tehtyjä säästöjä. Laskelma ei myöskään ole reilu pyöriä kohtaan, sillä siinä on huomioitu yhden auton ja vastaavasti kahden pyörän kulut, vaikka oikeampi olisi varmaan verrata yhtä pyörää ja yhtä autoa.

 

Mikäli mielesi tekee kritisoida laskelmaa, niin ymmärrän hyvin. Emme miehenikään kanssa olleet kaikista arvioiduista kuluista samaa mieltä. Nämä ovat kuitenkin meidän perheessämme toteutuneita tai arvioituja kuluja.

 

Ota Autoton perhe seurantaan Instagramissa ja Facebookissa niin näet tarinoita, jotka eivät päädy blogiin asti sekä kuulet uusista blogikirjoituksista ensimmäisenä!

Kommentit

  • Skoda

    Hei. Hyvä kirjoitus aiheesta. Auton arvon alenemasta tiedän kertoa seuraavaa: meillä on all-in-one -rahoituksella hankittu auto. Sen hankintahinta oli 37k€ ja taattu hyvityshinta on 19k€ 36kk sopimuksen ja 75tkm jälkeen. Kk-maksu on 580€/kk + verot (170€)+ vakuutukset (550€) + bensa (1800€). Huomattavasti halvempaa olisi kyllä olla ilman autoa, kun jo yhden vuoden autoilukuluilla säästäisi melkoisesti.

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Skoda, Minua harmitti jo tuo meidän kolmen tonnin menetys. 😀 Olen aina tiennyt, että auto on huono sijoitus, mutta tämän laskelman tehtyäni ymmärsin kuinka huono sijoitus se onkaan!

       1
  • Vesa

    Nyt on koko blogi luettu läpi, mielenkiintoinen oli ja monta tekstiä meni kerralla. Auto on todella huono sijoituskohde. Toisen auton sain juuri myytyä ja sen arvosta suli 5 vuodessa 16900e eli vuodessa lähti 3380e, ihan järjetöntä. Paljonko lie mennyt huoltoihin, korjauksiin ja renkaisiin, en edes uskalla laskea.
    Nyt sitten liikun paljon pyörällä kun raskaana oleva vaimo käyttää autoa menoihinsa. Mutta kyllä säästöjä tulee paljon jo toista autosta luopumalla.
    Tosin ne säästöt menee sit pyöräilyyn ku sellainen hifisteliä olen että täytyy varusteita ja pyöriä päivittää. Onneksi pyörien huolto onnistuu itseltä.

    Melkoinen kalapaliikki syntyi siitä veneily reissusta. Samaa mieltä olen kyllä että oli tilanne mikä tahansa niin kyllä käyttäytyä pitäisi. Mutta joillakin kun on se rähinä geeni kuten totesit toisessa kirjoituksessa niin eihän sille minkään voi. Tosin ei omien geenien mukaan tarvitse toimia, jos rähisee alkoholin vaikutuksen alaisena niin silloin voi välttää alkoholia ja käyttäytyä kohteliaasti.

    Nyt lapsen kanssa liikkuessa olen kyllä huomannut että ihmiset ovat pääsääntöisesti huomattavasti kohteliaampia ja puheliaampia kuin jos lasta ei ole mukana. Todella mielellään liikunkin poitsun kanssa siitä syystä.

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Vesa, Kiitos palautteestasi! Tuo arvonalenema on kyllä järjetön noissa kalliimmissa autoissa. Onneksi nyt voi sitten hifistellä pyörien kanssa.

      Itse olen huomannut saman, että pääsääntöisesti lapsen kanssa liikkuessa ihmiset on ystävällisempiä ja monesta paikkaa saa jopa parempaa palvelua.

       0
  • Tuukka

    Huomatkaa, että yleensä kotivakuutus korvaa polkupyöriä vain noin 1000€ asti. Ainakin näin meillä Lähi tapiolassa. Itse jouduin lisävakuuttamaan oman 3000€ sähköpyörän lisävakuutuksella. Ei se tosin paljoa maksanut.

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Tuukka, kiitos vinkistä. Täytyypä katsoa meidän vakuutusehdot. Minun pyöräni ei ole kuin tuon 1000 euroa, mutta miehellä on kalliimpi.

       0
  • Nimetön Nuori työikäinen

    Ei tuo kyllä mitään edullista autoa ole nähnytkään! Ihan naurettavia summia mutta niin kai kaupunkilaisia huijataan, ei se hölmö ole joka pyytää. Auton saa paljon halvemmalla ja auton kustannuksetkin voi olla paljon pienemmät. Itsellä on ainakin hyvä auto (Volkswagen, farmari, diesel) ja kulut ihan murto-osa nuista teidän kuluista. Mutta onnea valitsemallenne tielle, itselle ei onnistuisi pyöräillä aina 20-100km työmatkoja suuntaansa, eikä julkisia ole niin pakko ajaa.

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Nuori työikäinen, Minä olen kyllä ihan rehellisesti maalta kotoisin alle 800 ihmisen paikkakunnalta. Yllätyin kyllä itsekin kuinka paljon autoon on mennyt rahaa, kun laski kaikki luvut auki. Autoja saa toki ostettua sekä halvemmalla että kalliimmallakin ja kulut voi vaihdella. Nämä oli meidän perheen luvut.

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.