VALIKKO

Autoton perhe

14.5.2019 05:30

Saako rahalla parempaa? Esittelyssä Merida ebig nine 600

Autoton perhe blogi

Merida ebig nine 600 sähköpyörä

Mies osti itselleen GZR 275:n tilalle uuden sähköpyörän ja päätyi Merida ebig nine 600 pyörään. Pyörän sai tingittyä ensihuoltoineen 3000 euroon Jyväskylän Baiksista nyt keväällä 2019. Lisähintaa tuli erikseen ostettavista rapakaarista. Valot, seisontatuki, juomateline ja matkamittari olivat valmiina (Näistä muuten mitään ei ollut minun halvemmassa GZR 275:ssa).

 

Toisena vaihtoehtona mies pyöritteli vielä kalliimpaa Canyonin Spectral:ON täysjousitettua sähköpyörää. Kyseinen pyörä on perustyömatka-ajoon ylivarusteltu, sillä kumpikaan meistä ei harrasta maastopyöräilyä (ainakaan vielä!). Näin ollen pyörässä on enemmän hajoavia osia. Lisäksi ajoasento on turhan aggressiivinen työmatkoille, joissa ei ole kivikkoa tai Laajavuoren kokoisia mäkiä. Meridan maasto-ominaisuudet riittävät miehelle mainiosti. Pyörällä voi huoletta poiketa poluille ja se kulkee hyvin lumella sekä jäällä. Ennen kaikkea ostopäätökseen vaikutti Baiksin hyvä diili ja se, että mies ei saanut millään perusteltua itselleen yli tuhat euroa kalliimpaa pyörää.

 

”Miehen mukaan tuntuma on kuin polkisi tavallista polkupyörää kilpapyöräilijän reisillä.”

 

Merida ebig nine 600 sähköpyörä

 

Shimano Steps e8000 keskimoottori

 

Meridan ebig nine 600 on varustettu Shimanon maastopyöriin tarkoitetulla keskitason Deore osasarjalla. Pyörässä on Shimano Steps e8000 keskimoottori, joka on maastopyöriin tarkoitettu lippulaivamalli. Tämän moottorityypin etuina on yleisesti ottaen tarkka momentintunnistus ja voiman annostelu. Pyörän poljintuntuma on erittäin luonnollinen. Miehen mukaan tuntuma on kuin polkisi tavallista polkupyörää kilpapyöräilijän reisillä. Meridasta puuttuvat GZR:lle tyypilliset viiveet toiminnassa ja siinä on parempi vääntömomentti, mikä antaa etua hankalassa maastossa. Pientä miinusta tulee äänekkäämmästä moottorista.

 

Miehelle, joka on paremmassa kunnossa kuin minä, sähköavustus tuo apua lähinnä ylämäissä. Tasaisella hän ylittää 25km/h avustusrajan lihasvoimalla. Kun pyöräkärryn adapteri saapuu ja mies alkaa vetämään lapsia omalla pyörällään, sähköavustuksesta saa enemmän iloa.

 

Merida ebig nine 600

 

Merida ebig nine 600 akku

 

Merida käyttää Shimanon BT-E8010 ei-integroitua akkua, joka on helposti vietävissä sisätiloihin latausta varten. Sähköavustus lähtee päälle ja pois nappia painamalla, mutta pyörä sammuu myös itsestään (toisin kuin GZR). Akun latausaika on 5 tuntia ja sillä polkee noin 100 kilometriä. Suurempi toimintamatka verrattuna minun pyörääni johtuu osittain suuremmasta akkukapasiteetista; 360Wh vs 504Wh. Vara-akun hankinta on kalliimpaa, hinnaksi tulee noin 600€.

 

Meridassa on informatiivinen näyttö

 

Saako rahalla parempaa? Vaikka moottorin toiminta on täsmällisempää ja joustohaarukka huomattavasti laadukkaampi, niin pyörien erot normaaliajossa ovat suhteellisen pieniä. Toki sporttisemmassa ajossa erot todennäköisesti kasvavat. Lisäksi tulee olemaan mielenkiintoista seurata miten halpa kiinalainen sähkötekniikka tulee kestämään verrattuna kalliiseen japanilaiseen.

 

(Julkaistu alunperin Bloggerissa 8.5.2019)

 

 

Kommentit

  • Nimetön Elviira

    Sähköpyörä on niiiin hankintalistalla…

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Elviira! Itse olen ollut todella tyytyväinen tähän hankintaan. Suosittelen!

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.