VALIKKO

Autoton perhe

30.7.2019 05:30

Sähköpyöräily ei ole kuntoilua

Sähköpyöräily ei ole kuntoilua

 

Olen törmännyt usein väitteeseen, että sähköpyöräily ei ole kuntoilua. Eilen Keskisuomalainen teki meidän perheestä jutun ja samoin Karjalainen. Kommenttipalstoilla tämä väite otettiin taas esiin. Itsekin ajattelin ennen sähköpyörällä ajamisesta mahtaako se käydä edes kuntoilusta. Halusin testata asian.

 

Testasin viime viikolla pyöräillä saman matkan sähköavustuksella ja ilman. Matkan pituus oli 8,6km ja molemmilla kerroilla vedin pyörän perässä yhtä lasta ja pyöräkärryä, joiden yhteispaino oli 29 kiloa. Molemmat päivät oli aurinkoisia ja lämpimiä +27 ja +28. Pyöränä toimi sama GZR 275, mutta ensimmäisella matkalla sähköavustus oli kokonaan pois päältä ja toisella täydellä teholla vaikka yleensä pyöräilen 3/5 tasolla. Mittaamiseen käytin aktiivisuusranneketta ja erillistä sykevyötä.

 

Pyörämatka ilman sähköavustusta

 

Pyöräily ilman sähköavustusta

 

Huonokuntoisena äitinä otin mitattavakseni matkan hoitopaikasta kotiin päin, sillä en halunnut mennä hikisenä töihin. Aktiivisuusrannekkeen mukaan 33 minuutin matka kotiin kävi kovatehtoisesta maksimiharjoituksesta. Siltä olo kyllä tuntuikin. Keskisyke oli 151 bpm ja maksimisyke 183 bpm. Reitin profiili on aika raskas ja siihen mahtuu useampi ylämäki mennen tullen, joten sykkeet nousivat useammankin kerran tuonne 180 tienoille. Yhdessä ylämäessä olin jo luovuttaa ja meinaisin taluttaa pyörän kärryineen ylös. En kuitenkaan halunnut pilata mittaustuloksia joten sitkutin viimeisillä voimillani ykkösvaihteella ylös asti. Matkalla kului 325 kaloria.

 

 

Pyöräilyn jälkeen olo oli uupunut ja hikinen, todella hikinen. Naama punoitti sen verran, että en olisi kehdannut olla töissä. Suihku ja vaihtovaatteet olisivat olleet ehdottomat.

 

Sama matka sähköavustuksella

 

Pyöräily sähköpyörällä

 

Poljin taas työpäivän jälkeen hakemaan esikoisen hoidota kotiin. Hoitopaikan pihassa laitoin sykemittarin päälle. Matkaan kului tällä kertaa 20 minuuttia ja palautteen perusteella pyöräily kävi keskitehoisesta perusharjoituksesta. Keskisyke oli 131 bpm ja maksimisyke 159 bpm. Ylämäet näkyivät edelleen sykkeissä, mutta eivät niin raskaina. Treenin jälkeen olo oli hyvä ja energinen. Ylämäet nousivat isommillakin vaihteilla kevyesti. Kaloreita reissussa kului 158.

 

Sähköpyörän vaikutus sykkeeseen

 

Pyöräilyn jälkeen olisin ollut valmis aloittamaan suoraan työt. Meikki ja hiukset olivat suurinpiirtein ojennuksessa ja +28 asteen lämpötilasta huolimatta olo ei ollut hikinen.

 

Yhteenveto

 

Ilman sähköavustusta pyöräily oli tehokas ja kova treeni. Itselle se olisi kuitenkin liian raskas tehtäväksi kaksi kertaa päivässä. Toki siinäkin kunto paranisi ja kehittyisi, mutta muutaman kerran jälkeen mukavuuden halu saisi luopumaan pyöräilystä. Sähköavustuksella matka-aika lyheni vajaan 13 minuuttia ja keskisyke tipahti 20 yksikköä. Kuten aktiivisuusrannekkeen palautteesta on luettavissa, sähköpyöräilykin käy hyvästä kuntoilusta. Jos sähköpyöräily ei ole kuntoilua, niin olen 2,5 kuukauden aikana hoikistinut 4 kiloa, jostain muusta syystä.

 

Laita Autoton perhe seurantaan Instagramissa ja Facebookissa niin näet tarinoita, jotka eivät päädy blogiin asti sekä kuulet uusista blogikirjoituksista ensimmäisenä!

Kommentit

  • Nimetön Nimetön

    Tää oli kiinnostava!

     0
    • Noora Inkeroinen

      Kiitos!

       0
  • Cub

    Mielenkiintoinen vertailu! Sähköpyöräilijänä itsekin saan usein kuulla kommentteja siitä, että sähköpyöräily on suorastaan laiskotteluna, vaikka eihän sähköavusteinen kauan pyörä liiku metriäkään polkematta. Kommentoijat ovat aina olleet niitä, jotka eivät ole sähköpyörää kokeilleetkaan. Omalla kohdallani sähköavustus on sekä lisännyt pyöräilykertoja että pidentänyt pyöräiltäviä matkoja, joten todellakin pidän sitä kuntoiluna 🙂

     1
    • Cub

      Äh, autocorrect ”korjaili” viestiä.

       0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Cub, tähän liittyy varmasti juurikin nuo ennakkoluulot, kun ei tiedetä mistä on kyse. Itsekin alkuun pyörittelin silmiäni, kun mies innostui sähköpyöräilystä.

       0
  • Ilkka

    Kyllä mielestäni sähköpyöräily on kuntoilua! Jossain tapauksissa jopa enemmän kuin perinteinen pyöräily, koska tulee pyöräiltyä paljon enemmän… ylämäetkään ei tunnu niin pahoilta. Riippuu tietty käyttötavasta: jos fillarilla voi ajaa täysin sähköllä itse polkematta niin se ei ole kuntoilua. Mutta jos sähkö vaan avustaa itse polkemista niin totta kai sen kuntoilua! Samalla lihasvoimin tuotetulla energialla vaan pääsee pitemmän matkan ja / tai nopeammin.

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Ilkka, todellakin! Olen vanhalla ”tavallisella” pyörällä tehnyt muutaman hassun pyöräreissun. Tällä sähköversiolla tulee huomaamattaan pyöräiltyä 24-60 kilometriä päivässä ja liikkeelle lähtee mielellään, kun ylämäetkin tuntuu helpoilta. Kaikki tämä liikuntaa, joka olisi ennen jäänyt tekemättä.

       1
  • Vanha Rva

    En väheksyisi sähköpyörää ollenkaan. Todellakin on tullut lähdettyä useammin taittamaan töihinkin pyörällä. Minulle tulee 15 km suuntaansa. Enkä viitsisi sitä tavallisella pyörällä pyöräillä. 40 minuuttia vie matka. Hengästyy sopivasti muttei liikaa ja tulee samalla ulkoitua !

     0
    • Noora Inkeroinen

      Kiitos vanha rva! Minultakin jäisi tuo lasten hoitoonvienti ja työmatkapyöräily tekemättä ilman sähköavustusta, sillä reitti olisi kaikkine mäkineen liian raskas minulle.

       0
  • Risto

    Vertailu sähköpyörällä sähköttä/sähköllä ajo ei ole oikein tasapuolista, koska ainakin oma sähköpyöräni on yli 10 kg painavampi kuin tavispyöräni. Se on melko huomattava ero.

    Kyllä sähköpyöräilykin kuntoilusta käy, sillä vaikkapa kesän pyöräretkemme vaimon kanssa Lappiin ja Kainuuseen olisi kyllä ilman niitä jäänyt tekemättä!

    Nimimerkillä sähköpyörän satulassa jo yhdeksättä vuotta.

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Risto, kiitos kommentistasi. Muunlainen vertailu ei ollut mahdollista eikä myöskään tarkoituksenmukaista. Oma entinen Crescentin city-pyörä napavaihteilla oli painoltaan hyvin samoissa (19,2kg) ja myös vaihteiston aiheuttama tehohäviö on hyvinkin lähellä poiskytketyn moottorin lisäämää vastustusta. Hienoa, että olette tehneet reissuja sähköpyörillä, minulta olisi monikin pyöräily jäänyt entisellä pyörällä tekemättä.

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.