VALIKKO

Autoton perhe

19.9.2019 05:30

TOTTA VAI TARUA: 5 sähköpyöriin liittyvää uskomusta

1.Sähköpyörät ovat mummoille

Totta ja Tarua

 

Sähköpyörät ovat mahdollistaneet pyöräilyn monelle vanhemmalle ihmiselle, joilla on ollut haasteita tavallisen pyörän kanssa. Sähköpyöriä on kuitenkin erilaisia, enkä voisi kuvitella mummoani istumaan omaan tai mieheni maastopyörään. Valikoimasta löytyy varmasti kaikille omaan käyttötarkoitukseen sopiva malli.

 

2. Sähköpyörä lähtee käsistä / sähköpyöräilijät hurjastelevat

Tarua

 

Ensimmäisellä kerralla minuakin pelotti lähteä ajamaan sähköpyörällä. Pyörä ei kuitenkaan voi lähteä käsistä, sillä moottori antaa tehoa ainoastaan polkiessa. Ensimmäisillä ajokerroilla tuntui, että pyörä suorastaan lentää, mutta nyt kun sillä on ajanut useamman kuukauden päivittäin, toivoisi jopa hieman lisää tehoja.

 

Sähköpyörällä voi ajaa huoletta. Se ei liiku ilman polkemista

 

Välillä kuulee syytettävän, että sähköpyöräilijät liikkuvat liian kovaa muiden kulkijoiden seassa. Tosiasiassa sähköavustus on rajoitettu EU-alueella 25 km/h. Monet luomupyöräilijät pääsevät pyörillään huomattavasti tätä kovempaa etenkin tasaisilla osuuksilla. Toki liikenteen seassa on satunnaisia viritettyjä tai yleisemmin kiinalaisista osista itse koottuja ylitehoisia sähköpyöriä. Nämä ovat kuitenkin laittomia ja hyvin pieni vähemmistö.

 

3. Sähköpyöriä saa koko ajan olla huoltamassa

Totta, mutta ei siitä syystä kuin luulet

 

En muista, että olisin koskaan huoltanut vanhaa tavallista pyörääni. Tosin enpä sillä juuri ajanutkaan verrattuna sähköpyörään. Olen tämän yhden kesän aikana ajanut tuhansia kilometrejä ja kuluttanut renkaani vaihtokuntoon. Kovassa käytössä osatkin kuluvat ja huoltoja tulee enemmän, mutta niin tulee kilometrejäkin. Sähköpyörä itsestään ei ole sen herkempi vikaantumaan kuin tavallinen pyörä.

 

Sähköpyörään kertyy kilometrejä ihan huomaamatta

 

4. Sähköpyörä polttaa koko talon

Enimmäkseen tarua

 

Meistä useampi on varmaan lukenut uutisia, joissa sähköpyörän tai tasapainolaudan akku on syttynyt palamaan. Litium-ioni akkujen paloriski on aina olemassa, oli se sitten sähköpyörän tai kännykän akku. Syttymisen todennäköisyys riippuu kennojen ja niiden latauselektroniikan laadusta. Kännykän akkuun verrattuna sähköpyörän akun energiasisältö on huomattavasti suurempi, joten syttymisen seurauksena tulipalon riski on suurempi. Riskiä voi pienentää akun oikeanlaisella käsittelyllä. Akkua ei saisi ladata liian kuumassa eikä myöskään kylmässä. Mikäli akkuun tulee kovia iskuja ja/tai selkeitä ulkoisia vaurioita tulisi sen kunto tarkastuttaa ammattilaisella. Nykyiset litium-ioni akut ovat yleensä ottaen erittäin turvallisia.

 

5. Sähköpyörällä ajaminen ei ole kuntoilua

Tarua

 

Tein pienen testin, jossa ajoin saman matkan sähköavustuksella ja ilman. Testin tulokset voit lukea täältä. Sähköpyöräily on kevyempää, kuin tavallisella pyörällä polkeminen, mutta terveyttä ylläpitävästä kuntoilusta se käy siitä huolimatta. Sähköpyörän selkään tulee noustua useammin, kun liikkuminen on miellyttävää ja töihin polkee ilman valtavaa hikoilua ja vaihtovaatteita.

 

Ota Autoton perhe seurantaan Instagramissa ja Facebookissa niin näet tarinoita, jotka eivät päädy blogiin asti sekä kuulet uusista blogikirjoituksista ensimmäisenä!

 

Kommentit

  • Nimetön Nimetön

    Tämä oli hyvä 🙂

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei,
      Kiitos 🙂

       0
    • kalsu

      Sähköpyörä
      -sopii kaiken ikäisille
      -saa kulkemaan helposti 30km/h
      -voi polttaa talon.Muistona hiiltynyt kaappi.Akku ei ollut latauksessa.
      -on kuntoilua jos golffikin.

       0
      • Noora Inkeroinen

        Oho, onpas siellä ollut vaaratilanne lähellä. Onneksi ei käynyt pahemmin!

         0
    • Riitta Pulkkinen

      71- vuotiaan mummona olen nauttinut koko kesän vauhdin hurmaa poikani tekemällä ”kiinalaiselta” sähköpyörällä. Entisellä pyörälläni en olisi mitenkään viitsinyt polkea 1000 kilometriäni tuulessa ja tuiskussa, sateessa ja paisteessa. Ja jos joutuisin ostamaan uuden sähköpyörän ei se taatusti olisi mikään mummu-malli.

       0
      • Noora Inkeroinen

        Hei Riitta,
        Ihana kuulla, että olet löytänyt sähköpyöräilyn ilon poikasi avulla!

         0
  • Helkama

    Avustuksen rajoitin 32km/h kuten eu:n ulkopuolella on miellyttävämpi ajaa

     1
    • Noora Inkeroinen

      Hei Helkama,
      Tuo 32km/h olisi varmaan parempi rajoitus. Nykyinen 25km/h tuntuu hieman keinotekoiselta, kun tasaisilla osuuksilla saa polkea rajoitinta vasten.

       0
  • Marjukka

    Hienoa, että joku testasi tämän, itselläni on heinäkuussa ostettu sähköavusteinen pyörä, ajan sillä 20-30 kilometrin matkoja useamman kerran viikossa, kun taas tavallisella pyörällä tuli ajettua harvoin. Olen keskustellut sähköpyörän hyödyistä verrattuna tavalliseen pyörään ja aina sanotaan, ettei s-pyörä ole yhtä tehokas kunnon kohottaja ☹️ No sinä todistit että on ja jos sillä tulee ajettua enemmän kuin tavallisella, on sekin jo tehokasta

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Marjukka,
      Eihän se tosiaan ihan yhtä tehokas ole, mutta jos joutuisin polkemaan tavallisella pyörällä tuon päivittäisen 24-60 kilometriä, niin menisin autolla. Kumpi sitten on parempaa liikuntaa? Perheemme vaihtoi toukokuussa auton sähköpyöriin ja kiloja on lähtenyt meiltä molemmilta sen jälkeen. Sähköpyöräily käy terveyttä ylläpitävästä kuntoilusta hyvin!

       0
    • Nimetön Bkr

      Jos katsotaan pelkästään liikkeen vaatimaa energiamäärää per kilometri, niin sähköpyörä ei tosiaankana ole yhtä tehokas kunnonkohottaja kuin tavallinen pyörä. Mutta, jos sähköpyörä saa sinut lähtemään liikkeelle ja tavallinen pyörä ei, niin silloin sähköpyörä onkin se tehokkaampi kahdesta.

      Sähköpyörällä ajettu kilometri on aina kunnolle parempi kuin ajamatta jäänyt.

       0
      • Noora Inkeroinen

        Hei Bkr,
        Juurikin näin.

         0
      • Einari

        Halvoissa tasapainolaudoissa on usein käytetty Li-Po akkuja, joissa paloriski on paljon suurempi kuin Lion akuissa.

         1
        • Noora Inkeroinen

          Ottamatta kantaa kuinka paljon Li-Po akkuja käytetään tasapainolaudoissa, niin itseasiassa asia on juuri toisinpäin. Li-Po akku on turvallisempi, kuin Lion akku.

           0
  • Lintupyöräilijä

    Ajelen maastopyörällä yhdistäen pyöräilyyn yhden toisenkin harrastuksen.
    Pelottanut tuo sähköpyörä, että jos semmoisen hankkii, pyöräilyn kuntoilupuolen merkitys vähenee.
    Tänä kesänä olen alkanut ajatella sähköpyöräilyä toiselta kantilta. Koska en ole huippukuntoinen pyöräily esim. maastossa pidempään ei ole mulla vaihtoehto. Sähköpyörä mahdollistaisi ajamisen paikoissa, joissa luomupyörällä ei ole mulle käytännössä mahdollista.
    Tämän ajatuksen huipentumana on ollut ajaa huoltotietä esim. Pyhätunturin tai Luoston huipulle. En tiedä onko se realistinen ajatus kumminkaan (luomuna se ei onnistuisi) !? Saa vastata!

     0
    • E-MTB

      Itsellä ainakin kunto noussut sähköpyörällä. Ajan sähköllä kun pitää ylläpitää tietty keskinopeus ja jos on aikaa niin jättää avustuksen pois niin on raskaampi kuin perus pyörä. Matkailu vaatii hiukan suunnittelua. N. 100km pääsee omalla pyörällä per lataus. Yli 100km matkoilla tasamaa ajettava ilman avustusta ainakin osittain. Vaikeassa maastossa 35km ollut lyhyin matka millä akku tyhjentynyt.

       0
      • Noora Inkeroinen

        Hei E-MTB, tuo sähköpyörän kantama on ainut miinusmerkkinen asia minkä näissä keksin. Varsinkin, kun omassa pyörässä se on vain 40km (miehellä 100km). Pitää ehkä jossain vaiheessa hankkia toinen sähköpyörä tai vara-akku.

         0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Lintupyöräilijä,

      Matkojen piteneminen tosiaan kompensoi tuota kuntoilupuolta, niin kuin itsekin kirjoitit. Sähköavustuksen tasoa voi myös säädellä ja ajaa pienemmällä tehostuksella. En toki toisen puolesta voi sanoa, mutta ainakin itse olen kulkenut reittejä ja noussut mäkiä, joita en olisi tavallisella pyörällä edes harkinnut varsinkaan pyöräkärry perässä. Jos päädyt sähköpyörään ja käyt jonkun tunturin huiputtamassa, niin laita ihmeessä viestiä!

       0
  • Tunturi

    2500km kulkenut sähköpyörällä vuonna 2019.keskinopeus 25km/h.Kunto ja mieli on erinomainen.

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Tunturi,
      Kuulostaa hyvältä!

       0
  • Sähköpyörätalli turku

    Mun mielestä, tai ainakin mun sähköpyörä, on kulkuneuvo ei urheiluväline. Menen moottorin kans uimahallille kuntoilemaan. Se vie joka paikkaan eikä nosta sykettä, mikä on hyvä asia. Jos pyörä nostaa liikaa sykettä, se on minun mielestä rikki. Eikä silti ole maha kasvanut 🙂

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei Sähköpyörätalli Turku,
      Meillekin sähköpyörä on kulkuneuvo, koska muuta välinettä kulkemiseen ei ole. Silti se on mielestäni kunnon ylläpitoa ja terveyttä edistävää liikuntaa, varsinkin kun muulle kuntoilulle ei tässä elämäntilanteessa ole oikein aikaa.

       0
  • pyörämekaanikko

    Sähköypyörät joissa on moottori kiinni polkimien keskiössä / kammissa. kuluttaa huomattavasti enemmän ketjuja ja rattaita !

     0
    • Noora Inkeroinen

      Hei pyörämekaanikko,
      Olet oikeassa, että voimansiirto on kovemmilla keskimoottorilla varustetuissa malleissa. Itselläni on takanapamoottori, mutta miehellä on tuo keskimoottori.

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.