VALIKKO

Autoton perhe

14.6.2019 05:30

Vatsalihasten erkauma ja pyöräily

Vatsalihasten erkauma ja pyöräily

 

”Toisen lapsen syntymän jälkeen olin jo varma, että minulla on vatsalihasten erkauma. Vatsa pömpötti vielä kuukausia synnytyksen jälkeen ja selkää särki.”

 

Olen palautunut molemmista synnytyksistä muuten hyvin ja nopeasti, mutta vatsa on jäänyt pömpöttämään. Lisäksi olen kärsinyt esikoisen saamisen jälkeen selkäkivuista, jotka pahenivat toisen synnytyksen jälkeen. Epäilin jo esikoisen synnytyksen jälkeen kärsiväni vatsalihasten erkaumasta ja hakeuduin terveyskeskukseen fysioterapeutin vastaanotolle. Jyväskylässä siihen ei tarvitse lähetettä ja käyntimaksukin oli vain 11,40 euroa. En oikein saanut vastausta oliko minulla erkaumaa ja vai ei. Ehkä ei, mutta sain kuitenkin erkauman kuntoutukseen jumppaliikkeet kotiin. Tein harjoitteet ja unohdin pian koko jutun. Toisen lapsen syntymän jälkeen olin jo varma, että minulla on vatsalihasten erkauma. Vatsa pömpötti vielä kuukausia synnytyksen jälkeen ja selkää särki. Hakeuduin uudelleen terveyskeskus fysioterapeutin vastaanotolle, jossa sain tasan samat jumppaliikkeet kuin esikoisen aikanakin ja diagnoosin: ”No, jos täällä jotain on, niin ei ainakaan kovin paha.”

 

Synnytyksestä on jo 11 kuukautta, mutta vatsalihasten erkauman vuoksi maha pömpöttää edelleen

 

Fysioterapeutti ystäväni, joka asuu toisella paikkakunnalla, sanoi, ettei vatsalihasten erkauma asiakkaita tule ihan joka päivä vastaan. Ihmettelin tätä hieman sillä ymmärtääkseni vatsalihasten erkauma on hyvin yleinen raskauden jälkeinen vaiva. Vatsan kasvaessa vatsalihakset venyvät äärimmilleen ja vatsalihasten välinen jännesauma saattaa laajeta sivuille. Tutkimuksen mukaan 6 kuukauden kuluttua synnytyksestä erkaumaa esiintyy vielä 39 % synnyttäneistä. Osalla erkauma ei palaudu itsestään vaan siihen vaaditaan erityinen harjoitusohjelma.

 

Äitiys- ja lantionpohjan fysioterapia

 

 ”Erkaumaa löytyi 8cm, vaikka hän oli synnyttänyt ensimmäisen lapsensa melkein 40 vuotta sitten ja kärsinyt turhaan selkäkivuista koko tämän ajan.”

 

Päätin hakeutua äitiys- ja lantionpohjafysioterapiaan erikoistuneelle fysioterapeutille. Jyväskylästä Optimovelta löytyi Annakaisa Hinkkanen. Vastaanotolla kävi heti alkuun selväksi, että erkaumaa löytyy. Aloitin treenaamisen Annakaisan ohjeiden mukaan tammikuussa ja nyt puolen vuoden aikana erkauma on kuroutunut melkein kokonaan kiinni sivuttaissuunnassa. Liikkeet ovat olleet helppoja ja nopeita toteuttaa arjessa pienten lasten kanssa. Tein jääkapin oveen listan, johon laitoin rastin, kun päivän harjoitukset oli tehty. Lista myös muistutti aina jääkaapilla käydessä harjoitteiden tekemisestä. Laitoin vielä harjoitteista kuvan puhelimen lukitusnäytön taustakuvaksi, jotta ohjelma varmasti pysyisi mielessä. Jännesauma on pituussuunnassa vielä heikko pitkältä matkalta ja jatkan sen kuntouttamista Optimoven toisen fysioterapeutin kanssa, kun Annakaisa jäi nyt äitiyslomalle. Oman paikkakuntasi äitiysfysioterapeutit voit tarkistaa täältä.

 

Lapset tuovat oman haasteensa vatsalihasten erkauman treenaamiseen

 

Olen miettinyt, että kuinka monen keski-ikäisen naisen pömpöttävä vatsa ja kipeä selkä johtuvat oikeasti hoitamattomasta vatsalihasten erkaumasta. Monien naisten vaihdevuosien pidätysongelmat olisivat ehkäistävissä lantionpohjalihasten kuntouttamisella, sillä synnytyksen jälkeinen virtsankarkailu ei parane itsestään vaan voi pahentua vuosien myötä. Näistä asioista ei käsittääkseni ole aiemmin paljoa puhuttu, eikä niitä ole juurikaan hoidettu tai tutkittu. Puhuin omasta erkaumastani yhdelle yli 60 -vuotiaalle naiselle ja hän hakeutui samalle fysioterapeutille. Erkaumaa löytyi 8cm, vaikka hän oli synnyttänyt ensimmäisen lapsensa melkein 40 vuotta sitten ja kärsinyt turhaan selkäkivuista koko tämän ajan. Erkaumaa kannattaa ja voi kuntouttaa vielä myöhemmälläkin iällä.

 

Vatsalihasten erkauma ja pyöräily

 

Vatsalihasten erkauma ja pyöräily

 

Kun luovuimme autosta ja aloimme pyöräillä, olin tietysti huolissani miten se vaikuttaa vatsalihasten erkaumaani. En halunnut vahingossakaan pahentaa tilannetta liian kovatehoisella harjoittelulla. Annakaisan mukaan pyöräily on hyvää liikuntaa, kunhan huolehtii optimaalisesta ajoasennosta. Matala, kilpapyöräilymäinen asento lisää painetta vatsaonteloon. Liikunnassa tärkeintä on välttää vatsaontelon painetta, kuulostella omaa kehoa ja sen tuntemuksia. Mikäli jokin harjoite lisää selkäkipuja tai aiheuttaa virtsankarkailua, pitää harjoitustehoa vähentää. Annakaisan blogista löytyy vinkkejä kovatehoisemman harjoittelun aloittamiseen synnytyksen jälkeen.

 

Näin tunnistat vatsalihasten erkauman

 

Googlaamalla löytyy useita ”Näin tunnistat vatsalihasten erkauman” testejä. Sen sijaan, että itse kokeilisi montako sormea saa vatsalihasten väliin rutistuksessa tai kuinka syvälle sormet uppoavat mahaan, kannattaa tässäkin kuulostella omaa kehoaan. Jos tuntuu siltä, että kaikki ei ole kunnossa tai synnytyksen jäljiltä on jäänyt joitain vaivoja, mitä ennen ei ole ollut niin suosittelisin hakeutumaan äitiysfysioterapeutin vastaanotolle tarkistamaan tilannetta.

 

Jos jotain hyvää pitää keksiä, niin pehmeä maha pörisee hyvin

 

Vatsalihasten erkaumasta kertovia merkkejä ovat tämän fysioterapeutin mukaan:

  • Vatsa pullottaa oudosti, vaikka synnytyksestä on kuukausia, jopa vuosia
  • Ilman kertyessä vatsaan näyttää siltä, kuin olisi raskaana
  • Vatsa tuntuu kummallisen pehmeältä keskilinjasta
  • Vatsalihasten käskyttäminen voi olla haastavaa, aivan kuin yhteys olisi heikentynyt
  • Kontillaan ollessaan vatsa roikkuu, vaikka kuinka yrität muuta
  • Vatsan keskilinjaan voi muodostua tyriä
  • Lanneselkä voi väsyä helposti ja jämähtää esim. nostaessa lasta pinnasängystä
  • Hengitys voi olla rajoittunutta
  • Lantionpohjan aktivoiminen voi olla hankalaa
  • Ryhtiä ei saa pidettyä yllä ja tuntuu kuin kehon keskus olisi romahtanut
  • Syke saattaa tuntua, jopa näkyä pinnassa, vatsan keskisaumassa
  • Vatsamakuulla olo ei välttämättä tunnu hyvältä

 

Laita seurantaan @autotonperhe Instagramissa sekä Autoton perhe Facebookissa, niin näet tarinoita, jotka eivät päädy blogiin asti sekä kuulet uusista blogikirjoituksista ensimmäisenä!

 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.