VALIKKO
23.9.2018 20:24

Näin olen huijannut kisadieetillä!

Kääks! Kisadieettiä on takana 18 viikkoa. En ole kirjoitellut tänne kauheasti, vaan lähinnä päivitellyt Instagramin stooriin kuulumisia. Kannattaa seurata mua Instassa @saaramaria_87, jos haluat paremmin tulla mukaan kisamatkalle. Nordic Fitness Expo, jossa kilpailen Bikini Fitnessin SM-kilpailussa, on 6.10. ja vielä ehdit siis nähdä monen moista kisoihin liittyen!

Helposti saattaa ajatella, että kisalavalle ei nousta ilman jäätävää itsekuria ja täysin virheetöntä suoritusta.

Pari viikkoa ennen kisoja posetreeneistä.

Helposti saattaa ajatella, että kisalavalle ei nousta ilman jäätävää itsekuria ja täysin virheetöntä suoritusta. Itsekuriin en usko (sun täytyy tykätä siitä mitä teet) mutta kyllä pieniä mutkien oikomisia sattuu varmasti dieetillä itse kullekin. Ajattelin paljastaa teille omani! Näitä ei kaikkia tiedä edes valmentajani 😀

Osa ”huijauksista” on ihan luvallisiakin toki, eikä nämä nyt mitään kovin pahoja ole. Tämän postauksen idea on inhimillisestä näkökulmasta todistaa faktaksi ns. 90%/10% sääntö. Tosin, ehkä kisadieetillä puhutaan enemmän 99%/1% säännöstä, sillä ihan niin paljoa jouston varaa ei ole.

Okei, mutta tässä huijaukseni!

Light cola / Light Aloe Vera juoma

Eli kun nälkä on ollut kova tai olen vaikka mennyt istumaan iltaa kavereiden kanssa ravintolaan, olen korvannut syömistä ja juomista light juomilla. Samaten lentokenttäloungessa ja lennoilla olen juonut lightlimsaa, kun mitään muuta en ole voinut. Eihän ne terveellisiä ole, ja valmentajakin kehotti niitä välttämään. Nyt viimeiselle kahdelle viikolle ne jääkin ihan oikeasti pois. Mutta kyllä, olen kuluttanut varmaan aikamoisia määriä light juomia.

Kalorittomat nuudelit

Okei, näissä on 8 kcal / 100g, mutta toisinaan kun mahaan vaan tarvi jotain täytettä, niin olen näitä salaatin tms. sekaan sen 100g heittänyt. En joka päivä, mutta aina välillä kuitenkin. Suosittelen näitä kyllä muuten, jos tarkoituksenasi on keventää ruokavaliota mutta haluat kuitenkin nähdä reilun annoksen lautasellasi.

Ylimääräisiä kasviksia

Voisi toki sanoa, että ei kukaan porkkanalla liho. No ei, mutta kisadieetillä asia ei ole niin simppeli. Jos syöt esimerkiksi joka päivä ylimääräisen kurkun, rasian kirsikkatomaatteja ja paprikan, niin kalorimäärässä puhutaan jo tämmöisessä mini-ihmisen ruokamäärässä merkittävästä lisäyksestä. Niin merkittävästä, että joka päivä toistuessaan voi olla, että kuitua tulee liikaa tai sitten vaan kaloreita, ja paino jumittaa. Välillä olen silti syönyt enemmän kasviksia mitä ruokavaliossa on ollut. Olen sitten yrittänyt valita lautaselle kurkkua, sieniä tai muuta melko vähäkalorista. Välillä olen tehnyt ihan kunnon vihersalaatin, niin että syömistä on ollut ”paljon”.

Muutama karkki

KÄÄKS! Jep, olen syönyt karkkeja. Laskujeni mukaan neljä. Kolme Omar-karkkia, ja yhden Mariannen. Nämä tuli syötyä tankkauspäivänä ruuan päälle.

Valkoviini

Ei hemmetti, mitä se tuonne listalle oikein laittaa? KYLLÄ: kun minulla oli kiertävät hiilarit, korvasin korkeiden hiilareiden päivänä kahteen otteeseen riisiannoksen valkkarilasilla. Nautin joka siemauksesta. Toinen oli Tallinnassa, toinen Qstock-festareilla Cheekin keikalla. Join siis kuivaa valkkaria ja laskin paljonko hiilareita voin kulauttaa kurkusta, kun jätän päivän yhden riisiannoksen pois.

Jäätelö

Olen syönyt tankkauspäivinä jäätelöä sushin päälle. En pysty tätä millään puolustelemaan tai selittelemään.

Raejuustoa valkuaisen sijaan

Minulla meni maha aluksi tosi kipeäksi munanvalkuaisten syömisestä aamuin illoin, ja korvasin niitä raejuustolla aamupuurossa. Minun dieetillä vältettiin maitotuotteita, joten kyse oli ”huijauksesta”… vähitellen maha tottui valkuaisiin ja pystyin jättää raejuuston kokonaan pois!

Proteiinivanukas

Ehrmann-vanukas, nam nam. Söin muutaman vanukkaan dietin aikana, yleensä iltapalan korvikkeena jos paino oli tullut reilusti alas tai tankkauspäivän iltapalana.

Siinäpä ne huijaamiset taitaa olla! 18 viikon dieettiin mahtui neljä tankkausta. Tankkauspäivinä marssin tosiaan sushibuffettiin ja söin mahan täyteen! Asiaan vihkiytymätön saattaa nyt ajatella, että onpa tarkkaa, ja eihän nuo mitään huijauksia olleet, vaan ihan normihommaa. Minun kisadietillä kuitenkin johtava ajatus on ollut syödä puhtaasti ja koska pudotettavaa on ollut (tähän mennessä 13 kiloa eikä olla vielä kisaviikolla) ei sooloilulle kauheasti ole jäänyt varaa. Vaikka kalori on kalori, niin puhtaalla ravinnolla aineenvaihdunta ja ruuansulatus kuitenkin pelaa paremmin kuin syömällä kovin prosessoitua ruokaa ja paljon vaikkapa makeutusaineita. Minun dieetillä otettiin esimerkiksi kaloreita pois ensin treenijuomista, kuin oikeasta ruuasta. Sooloilun suhteen periaatteessa on aina pitänyt ensin katsoa kuin katua. Eli tankkauksetkin on tehty harkiten sitten KUN paino on tullut reilusti alas, eikä niin sanotusti etupeltoon. Tämä on nyt sitten vain minun dieettini, tiedän hyvin että loppuun asti maitorahkaa ja mehukeittoa syömällä on viety kisadietti loppuun, ja tapoja on varmasti yhtä monia kuin on meitä yksilöitä, niin urheilijoita kuin valmentajia.

Joka tapauksessa, jos joskus syö pikkuisen ohi ruokavalion, niin on tärkeitä iloita syömästään ruuasta ja jatkaa seuraavaksi siitä mihin jäi. Ei rankaisuja, ei aterioiden väliin jättämisiä, ei itseinhoa, vaan hymyillen kohti seuraavia treenejä ja aterioita. Pakolla ja sillä ”itsekurilla” ei ihminen jaksa.

Kommentit

  • Nimetön tahi

    Hei!
    Olisi tosi mielenkiintoista kuulla vähän enemmän sun dieetistä! Kuulostaa mahtavalta, että pyrit syömään puhtaasti ja ”kunnon” ruokaa. Mua motivoi kovasti kuulla, että vasta 3vuotta sitten lähdit tavoitteellisemmalle tielle pt:n kanssa. Ehkä tässä itsekin innostuu laittamaan ruokavalion ja treenit oikeesti kuntoon! Tsemppiä kisoihin!

     1
    • Saara

      Vähän erilaista urheilutaustaa multa löytyy, mutta tosiaan fitness-kisakipinä syttyi kolmisen vuotta sitten. Kaikki on edennyt pikku askelin, en alussa olisi voinut kuvitella tykkääväni näin hulluna vaikkapa jauhelihasta ja parsakaalista, saati niistä munanvalkuaisista. Ei kaikkea tarvikkaan kerralla laittaa ”kuntoon” vaan joitakin sillä hetkellä helppoja juttuja yksi kerrallaan.

      Kiva kuulla että kiinnostaa, kirjoittelen vielä varmasti lisää dietistä ja yleensä ruuasta ja treenistä! Ja kiitos tsempeistä 🙂 Kaikki tulee tarpeeseen 🙂

       0
  • Nimetön Tähti

    Onkohan liian henkilökohtainen kysymys, mutta onko sinulla jokin tavoitepaino kisoihin ja paljonko painat tällä hetkellä? 🙂

     0
    • Saara

      Missään nimessä ei ole tavoitepainoa. Nämä oli mun ensimmäiset kisat joten ensi kerralla tämän kerran kisapaino antaa suuntaa, mutta siltikin kehityskauden päälle hyvä kisapaino voi olla eri kuin tällä kertaa. Peiliin (tai valmentaja katsoo) milloin on hyvä. Tietty alussa tiedettiin about minkä verran tarvii lähteä.

      Mun pituiselle (160) aika usein kisapaino lienee näillä lihasmassoilla 47-51 kiloa ja tuonne väliin omakin kisapaino tulee menemään varmasti 🙂

      Mutta lyhyesti: tavoitepainoa ei sinänsä, mutta ajatus kyllä paljonko keskiarvollisesti joka viikko tiputetaan 🙂 toivottavasti selvensi!

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.