VALIKKO
4.10.2017 17:43

Firstbeat hyvinvointianalyysi

Firstbeat hyvinvointianalyysi on yksi tapa (niiden monien muiden joukossa) mitata (urheilijoiden/aktiiviliikkujien) kuormitusta ja erityisesti palautumista.
Laitetta käytetään kolmen vuorokauden ajan (taitaa myös olla sellaisia missä käytetään 6vrk) ympärivuorokautisesti, eli toisinsanoen laite otetaan pois vain suihkuun, uimaan tai saunaan mennessä.
Samalla kun laitetta käytetään, niin kirjoitetaan omaa päiväkirjaa Firstbeat sovelluksessa. Päiväkirjaan voi kirjata oikeastaan ihan kaiken, mutta itse laitoin sinne päätapahtumat (aloitus- + loppumisajan), eli ruokailut, työ-/kouluajat, milloin laitetta ei ole käytetty eli suihku/sauna, nukkumisajat, sekä tietysti treeniajat.
Taisin sinne myös muutaman TV:n katselemisajan laittaa, TV:tä en tosin omista, eli sillä tarkoitin Netflixiä.

Päiväkirjan täyttämisen idea on, että analyysin raportin tekijä osaa hieman katsoa, missä kohtaa on ollut päivän suurimmat stressitekijät, ja sen, miksi silloin juuri on ollut – eli esim. työaikana.
Laitteen käyttö on siis todella helppoa; siinä on kaksi anturia, jotka laitetaan kehoon kiinni. Toinen oikealle solisluun alapuolelle, ja toinen vasemmalle kylkikaareen. Ja antureiden liimapinta vaihdetaan vähintään kerran päivässä.

Lisää laitteesta, ja mittaustavasta täältä

Alkukartoitus

Aloituskysely oli siis näin simppeli.

Ennen laitteen kytkemistä, ja mittauksen/tallentamisen aloitusta, tein alkukartoituksen. Todella lyhyt ja ytimekäs kysely, mihin laitettiin perustietojen (nimi, ikä, pituus+paino) lisäksi myös omat liikunta- ja ruokailutottumukset. Tai enemmänkin mielipide siitä, millaiset omat tottumukset tällä hetkellä on.

Urheilijan hyvinvointi -kurssi

Minulla tämä mittaus oli osa koulutehtävää, ja kurssia nimeltään urheilijan hyvinvointi. Kurssi järjestetään siis Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) sekä Jyväskylän urheiluakatemian yhteistyönä, ihan ihka ensimmäistä kertaa.
Ja voin sanoa, että kerrankin on kurssi, joka oikeasti on alusta asti ollut mielenkiintoinen.

Meillä oli vaihtoehtona valita myös muunlaisia laitteita, mutta valitsin Firstbeatin ehkäpä eniten sen takia, että halusin mittauksesta jäävän mahdollisimman paljon käteen. Muut mittaustavat olivat joko tuttuja etukäteen, tai niillä ei pystynyt mittaamaan treenin aikana.
Mielestäni Firstbeat vaikutti niistä kaikkein parhaimmalta juuri minulle, ja sen takia valitsin sen. Vaikkakin muissa ei olisi tarvinnut kehoon kytkeä mitään laitteita. Se ei kuitenkaan oikeastaan häirinnyt, koska sain loppujenlopuksi niin paljon irti itse analyysistä. –> siitä alempana.

”Palautumiseni on ihan riittävää.”

Myönnän, että ennen mittauksen aloittamista ajatukseni oli, että palautumiseni on riittävää.
Lisäksi myös pienenä ajatuksena pääkopassani oli myös se, että olen kyllästynyt siihen miten jatkuvasti muut sanovat treenavani ehkä hieman liikaa. Ja, että voisin keskittyä myös muuhun kuin treenaamiseen. Halusin heille pystyä todistamaan, että palautumiseni on kyllä hyvä.

Toki myös uteliaisuus oli todella paljon läsnä. Se, että millainen oikeasti palautumiseni on.
Välillä nimittäin mieli ja kroppa on ihan eri mieltä asioista. Enkä oikeastaan ole vielä sillä tasolla, että pystyisin sanomaan rehellisesti tietäväni, että olen palautunut edellisestä harjoituksesta.
Joskus sitä vain haluaa treenata niin paljon, että sivuuttaa ne pienimmät alipalautumisen merkit.

Perusajatus on, että aloitin mittaamisen sillä fiiliksellä, että palautumiseni on riittävä, ja saatan ehkä treenata jopa liian vähän.
Tällä viikolla (mittauksen jo päätyttyä) treenikertoja on oikeasti kertynyt liian vähän.
Olen nyt tähän päivään asti keskittynyt koulutehtäviin, tuleviin projekteihin yms. Ja huomenna palaan taas normaaliin treenirytmiini. Hyvillä mielin.

Analyysi raportti

Kuvaa ei oikein millään saanut kovin selkeäksi, ilman, että olisi laittanut sivun kokoisen kuvan.. Eli pahoittelen laatua. Siitä nyt kuitenkin näkee hieman yhden päivän tulosta.

Noniin päästään asiaan. Eli tuloksiin.
Analyysin raportti oli tullut sähköpostiini jo eilen, mutta jostain syystä eksynyt roskapostiin, josta onneksi sen tänään löysin.
Jos haluaisin pehmentää laskua, sanoisin, että olin yllättynyt tuloksesta. Se on kuitenkin valitettavasti valetta, sillä olin oikeasti järkyttynyt tuloksesta.

Tulos oli nimittäin täysin vastakohta sille, mitä olin ajatellut.

Joten tässä vaiheessa onkin varmaan hyvä aika pahoitella niille kaikille, joille olen sanonut, että tiedän kyllä palautumiseni olevan riittävää ilman siitä jatkuvasti muistuttamista.
Tai, että tiedän unenlaatuni olevan hyvä, sillä minähän nukun kuin tukki.
Syvimmät pahoitteluni. Olen ollut väärässä. Uskallan myöntää sen nyt, kun olen saanut siitä raportin.

Mutta älkää silti pliis muistuttako siitä palautumisesta koko aikaa, koska mulla on siihen tarkoitukseen valmentaja. Ja tästä lähtien myös oma järki on paremmin siinä mukana 🙂

Edes uni ei palauta

Analyysin mukaan en siis palaudu kunnolla edes unen aikana.
Tästä on ollut valmentajani kanssa puhetta, että unirytmin säännöllistyttäminen auttaisi paljon palautumista.
Nyt oikeasti ymmärrän sen entistä paremmin. Mutta kysymys kuuluu, että osaanko noin vain muuttaa huonoja tapojani? Se jää nähtäväksi.

Unenlaatuni on raportin mukaan heikosta kohtalaiseen, riippuen vähän yöstä.
Parhaimmillaan niiden kolmen päivän & yön ajalta unenlaatu oli pisteissä 36/100 (HUOM! parhaimmillaan), stressin ja palautumisen tasapainokin oli parhaimmillaan vain 33/100. Kun taas sitten vertaa liikunnan pisteisiin, jotka olivat jokaiselta kolmelta päivältä 100/100.
Niin, jotain täytyy kyllä saada muutettua. Sillä nuo kaksi muuta jäivät reilusti alle oman ikäisteni keskiarvon.

Unen kohdalla ehkä eniten kuitenkin itseäni ihmetyttää syke. Välillä hypähdellyt todella korkealle, miltei sataan. Ja välillä taas ollut pidemmän aikaa siinä 80 paikkeilla, ylempänä kuin hereillä ollessa.
Sitä en tiedä, että tarkoittaako tämä oikeasti vain sitä, että olen ollut jonkinlaisessa ylikuormitus/alipalautumis tilassa?
Vai, voiko tämä merkitä sitä, että elimistössäni olisikin oikeasti jotain häikkää?

Loppupuheet

Niin tai näin, Firstbeat analyysi oikeasti avasi silmäni.
Ja auttoi ymmärtämään sen, että ehkäpä treeneissä kun isommat painot ei vain nouse, moukari ei vain millään lennä pidemmälle tai kun sparrauksessa tuntuu ettei vain millään jaksa, niin ehkä syynä onkin huono palautuminen. Ja alkava alipalautumistila.

Suosittelen tätä oikeasti, ihan vilpittömästi kaikille urheilijoille.
Katsomaan vähän missä oikeasti mennään.
Se lukema mitä oma aktiivisuusmittari (Polar, Suunto tms) näyttää, ei oikeasti ole yhtä tarkka kuin tämä.
Se on toki suuntaa antava, ja yksi askel niitä edellä, jotka eivät mitään laitetta käytä. Mutta jos haluaa kartoittaa sen oikean ja tarkan tilanteen, niin suosittelen kokeilemaan tarkempia laitteita, kuten tätä Firstbeatiä.


Ps. En ole saanut Firstbeatiltä mitään rahallista tukea tms tämän tekstin kirjoittamiseen. En ole heidän yhteistyössä tätä kirjoittanut 😉 vaan ihan oma vilpitön mielipide.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.