VALIKKO
3.3.2018 17:43

Iltavirkku aamuihmiseksi 30 päivässä

Miten saada iltavirkku aamuihmiseksi 30 päivässä?
Monien iltavirkkujen vastaus varmaan olisi ”ei mitenkään”, tai sitten ne aamuvirkut, jotka muutenkin herää joka aamu klo 6 ihan virkeänä miettivät nyt ”sehän on ihan helppo nakki, herää vaan aikasin.”
Kunpa se olisikin niin helppoa.

Mä päätin kokeilla tätä 30 päivän haastetta ihan itse käytännössä. Tavallaan keksin tän itse, tai no otin kyllä mallia jostain nettisivulta, missä joku oli kokeillut samanlaista haastetta.
Eli en nyt sittenkään täysin itse keksinyt.

Iltavirkku aamuihmiseksi – tavoitteiden laadinta

Prosessi alkoi tavoitteiden laadinnalla, ilman tavoitteitahan harvoin pääsee pitkälle.

1. Kännykkä, kone, muut elektroniset laitteet pois viimeistään 30min ennen nukkumaanmenoa. Kirjan lukeminen se loppuaika.
2. Nukkumaan joka ilta viimeistään klo 23.
3. Iltavirkku hereille klo 6.30-8.00 välillä. –> miksi näin laaja aikaväli? Koska jostainhan sitä on pakko aloittaa.

Pohjatiedot

Jotta jokainen tietäisi hieman taustaa näiden tavoitteiden osalta, niin tässä niitä tulee. Meinaa siis klo 23 on monille varmaan todella myöhäinen nukkumaanmenoaika, mutta mulle se sitä ei todellakaan ollut.
Mä olin iltavirkku pahimmillaan, hyvä jos ennen klo 03 pääsin nukkumaan.
Olin oikeasti rappiolla, enkä edes tiedä miten olin päästänyt oman unirytmini tohon kuntoon.
Meinaa aamuisin heräsin siinä klo 8-14 välillä. Jep, ei tervettä. Ei varsinkaan urheilijalle :’D

Miten onnistuin?

Nyt on haasteen kaikki 30 päivää jo takana. Ja nyt onkin turvallinen aika kertoa miten kävi. Liian aikasinhan ei olisi tätä blogikirjoitusta kannattanut tehdä, koska ihan varmasti olisin sen jälkeen lopettanut koko haasteen. Tyylillä ”no nyt kirjoitin jo tästä, mitäs mä enää tarkkailen milloin meen nukkumaan ja milloin herään.” Mähän en siis yleensä luovuta, mutta jos olisin kirjoittanut blogiini aiemmin, olisin varmasti tyylikkäästi skipannut tän haasteen. Selittelemällä itselleni.

Anyways, oon kirjoittanut joka päivältä kännykän muistikirjaan ylös ajan milloin heräsin, ja monelta nukkumaan.
Vaikka muutama repsahdus tapahtui, niin voin sanoa olevani ylpeä itsestäni.
Ja voin kertoa olevani nyt lähes aamuihminen, vaikka välillä tekisikin mieli vetää se peitto vaan korviin, ja jatkaa unia kun herätyskello soi klo 7.00.

Mutta vaikka repsahduksia on tapahtunut, niin silti olen suunnilleen pysynyt raiteilla. Nykyään ajattelen, että se klo 9 on jo aika myöhäinen herääminen, kerran nimittäin heräsin vasta silloin, ja tuntu kuin olisin menettänyt puolet aamustani ihan turhaan 😀

Jos joku olisi mulle kuukausi sitten sanonut ”hei mennään ulos ennen auringonnousua” olisin pitänyt sitä hulluna.

Mitä opin?

Ennen tällaisen haasteen tekoa mun tavoite oli saada yksinkertaisimmillaan unirytmi kuntoon. En olisi uskonut, että onnistuisin siinä näinkin hyvin.
Tottakai mulla edelleen on välillä mielessä, että tekis mieli mennä nukkumaan myöhemmin, tai herätä myöhemmin. Mutten tee niin. Ainakaan yhtä säännöllisesti kuin aikaisemmin. Kyllähän sitä välillä pakostikin menee myöhemmin nukkumaan. Ehkä lento on myöhemmin perillä, Netflix kiinnostaa enemmän, tai koulutehtävät on kesken. Pointti on kuitenkin se, että yleensä meen nukkumaan ajoissa.
Suurimpana syynä aikaisin nukkumaan menemiselle on, että oon oppinut, mitä kaikkea hyvää aikaisin herääminen tuo mukanaan. Pakko myöntää, että mulle on niin moni samoista asioista sanonut aiemmin, mutta eikös se niin ole, että kaikkea täytyy itse kokeilla, jotta uskoo.

Torkuttaminen pahinta

Torkuttaminen on sellainen, minkä jokaisen pitäisi saada pois ”aamurutiineistaan”. Meinaa se on pahinta mitä voi tehdä.
Tää oli mulle ihan uusi asia, tai no olihan siitä mulle sanottu, mutta vakaasti uskoin, että se 10min lisäuni tekee mut pirteämmäksi.
Hahah turha toivo, vaikute on täysin vastakkainen. Olet entistä väsyneempi.
Jutun juju on, että herää silloin kun se herätyskello soi ensimmäisen kerran, nousee sängystä ja alkaa vaan tekemään aamutouhujaan. Sillä tavoin on virkeämpi aamuisin.
Se torkuttaminen on se mikä väsyttää.

Liika nukkuminenkin väsyttää

Outoa eikö?
Se, että nukut liian vähän, aiheuttaa väsymyksen.
Se, että nukut liikaa, aiheuttaa väsymyksen.
Mutta niin se vaan on. Pitäisi löytää se kultainen keskitie. Eikä se välttämättä ole helppoa.
Nukuin kerran yli 9h tän kokeilun aikana, ja olin super väsynyt ja todella laiska koko päivän.
Seuraavana yönä nukuin 7h ja olin pirteä kuin peipponen.

Mä en voinut uskoa sitä todeksi aluksi, mutta niin se vaan on. Mun ihanteellinen uniaikani on näköjään maksimissaan se 8.5h. Muuten oon super väsynyt. Ennen tän 30 päivän haasteen ajattelemista vahvasti olin sitä mieltä, että nukun liian vähän ja sen takia olen väsynyt. Todellisuudessa siis nukuin liikaa, ja olin sen takia koko ajan väsynyt.

Enemmän aikaa

Tää on tosi kliseistä, mutta mulla on päivässä enemmän aikaa. Tai no vaikka valvoin yömyöhään, niin en mä ikinä koulutehtäviä silloin enää tehnyt. Mutta nyt saatan herätä sillon klo 7, ja alottaa samantien tehtävien teon. Hullua, eikö? No mutta tulepahan ainakin tehtävät tehtyä, kunhan saa vain oikean inspiraation aikaiseksi =D Lisäksi ihan yhtäkkiä tuntuu, että päivä on todella pitkä, kun aiemmin aina heräsi vasta siinä puolenpäivän aikaan, niin oikeasti jäi todella vähän aikaa. Nyt kun herää siinä viimeistään kahdeksan aikaa, niin jopa tunnen, että on tarpeeksi aikaa. Tai no ei aina, koska silti saattaa se koko päivä mennä ihan johonkin muuhun, kuin siihen mitä pitäisi tehdä :’D

Nykyään pystyn heräämään kuudelta ja menemään heti salille ja uimaan, se on jo saavutus!

Seuraava haaste?

Nyt oon todistanut sen, että saan jotain aikaiseksi, kun teen siitä itselleni haasteen. Ehkä seuraavana haasteena olisikin ”Ruokavalio kuntoon 30 päivässä”, koska sitä oon yrittänyt jo pitkään. Pääsemättä oikeastaan kovin pitkälle. Joten se olisikin kyllä oikeasti hyvä haaste :’D

Kommentit

  • Piia

    Ihan mahtava juttu! Täällä toinen vanha yökukkuja, varsinkin nuorempana unirytmit meni ihan plörinäksi koulusta huolimatta 😀

    Kiitos sairauden, nykyisin tuppaa olemaan vuorokausia jolloin väsyttää ihan koko ajan. Olen myös huomannut kuitenkin olevani mielikuvitusrikkain juuri aamuisin, jolloin on hyvä hetki mm. kirjottaa blogia. Vielä paremmaksi sen tekee, jos muu kotiväki vielä nukkuu ja on ihanan hiljaista, kahvikuppi kädessä – se on totaalisesti omaa aikaa!

     1

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.