VALIKKO
21.2.2016 16:20

Jyväskylän ammattikorkeakoulun kehitettäviä puolia

Tässä on rehellisestä näkökulmasta ensimmäisen vuoden restonomiopiskelijoiden mielipiteitä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK) opiskelemisen kehitettävistä puolista. Vastauksia olen siis kerännyt myös muilta opiskelijoilta.
Sain idean Aki Aperturen blogikirjoituksesta ”amiksia pannaan halvalla”
Hänen blogin otsikkoa sopisi hyvin kuvaamaan omia tähänastisia kokemuksia amk:sta.

Huom. Olen kirjoittanut jokaisen opintojakson päätyttyä kattavan opintojaksopalautteen, eli tämä ei ole mikään hyökkäysteksti opettajia tai ylipäätään JAMK:ia kohtaan. Koulussa on myös paljon hyviä puolia, kuten laajat mahdollisuudet lähteä vaihtoon tai harjoitteluun ulkomaille, mutta niistä kirjoitan myöhemmin 🙂

kyllästynyt

Olen yhtä kyllästyneen näköinen välillä tunneilla 😉 I look just as bored as he (Vili) in some courses.

Kyllästymiseni tunneilla saattaa johtua osaksi siitä, että vasta viime keväänä valmistuin amiksesta matkailuvirkailijaksi. Jotkin kurssit ovat todella samanlaisia kuin amiksessa.
Siihen vaikuttaa myös paljon se, miten luennot ja tunnit pidetään.
Jo peruskoulussa opin, että diaesityksiin laitetaan vähän tekstiä, eikä suoraan dioista lueta, sillä katsoja pystyy sieltä ihan itsekin tekstit lukemaan. Jos tekstiä on liikaa, katsoja keskittyy vain tekstin lukemiseen, mutta esiintyjän puhe menee toisesta korvasta sisään, ja toisesta ulos.
En ole muutenkaan luento tyyppiä, mieleeni ei jää yhtään mitään, jos esiintyjä ei ota yleisöä persoonallisella tavalla huomioon.
Opettajien sekä luennoitsijoiden pitäisi kertoa enemmän omista työkokemuksistaan, omat kokemukset pitää opiskelijat enemmän virkeänä, kuin se, että kerrotaan kaikki rahankiilto ja markkinoinnin lisäämisen kiilto silmissä.

Usealla kurssilla mieleen nousee jatkuvasti kysymys: ”milloin se opiskelu oikein alkaa?”
Yksinkertaiset ja suoraan sanottuna turhat kurssit ovat kontaktiopetuksena. Mutta kurssit, jotka ovat hyödyllisiä, ja jopa hankalia, käydään täysin verkossa. Tästä esimerkkinä johtamisen kurssi, jota järjestettiin vain yksi. Kurssille mahtumattomat käskettiin ottaa kurssi täysin verkko-opetuksena. Ensimmäiset kolme viikkoa meni opettajan ollessa sairaslomalla, me odottelimme kurssin avautumista. Vaikka aloitus myöhästyi, pidettiin laajojen tehtävien palautusajat kuitenkin hyvin lyhyinä. Mielestäni isommissa tehtävissä (10 sivun raportit) tekoaikaa pitäisi olla hieman enemmän kuin kaksi viikkoa. Jos tekoaikaa on vähän, mutta paljon tehtävää, ei motivaatio kauan kestä, eikä siitä myöskään mitään opi.

wood-houses-school-old

Vanhasta materiaalista, tulee mieleen tällainen vanhanaikainen koulu 😉 Should we have old school, because of old material?

Kursseilla käytetään vanhaa materiaalia. Tässä tapauksessa se vuoden 2005 kirjakin olisi uusi. Viimeisimpänä meille annettiin tenttimateriaaliksi lukea vuoden 1999 kirja. Kirjasta olisi ollut uudempikin materiaali (2011). Heti ensimmäisenä silmiini sattui kirjan ensimmäisillä sivuilla ”teknologia on yleistymässä…” Miten hyödymme kirjasta, joka on noin vanha? Onko tarkoitus käydä läpi sitä, miten teknologia on kehittynyt 17 vuoden aikana, ja sen takia meille annetaan tuo kirja luettavaksi? Luulin, että tarkoituksenamme oli oppia jotain ihan muuta.
Toisena hyvänä esimerkkinä samalta kurssilta: meidän piti tarkkailla 15min ajan ihmisiä bussipysäkillä ja sitä mitä he tekevät. Anteeksi, mutta nämä on asioita joita ei mielestäni tarvitsisi edes opettaa.

Jokaisen kurssin tehtäville on annettu jokin palautuspäivä, olisi oikeus ja kohtuus, jos tämä palautuspäivä pidettäisiin samana koko ajan. Sen lisäksi, että hän joka palauttaa ajoissa, saattaa saada huonomman numeron, kuin hän joka palauttaa tehtävän deadlinen umpeutuessa viikon myöhemmin suoraan opettajan sähköpostiin. Opettajilla on oma deadline kurssiarvosanojen kanssa (kuukausi), hyvin harva tähän mennessä saa mitään aikaiseksi.

Tiedonkulku opettajien välillä on olematonta, yksi kurssi + kaksi eri opettajaa = suuresti ongelmia.
Yritysvierailut ovat ihan kivaa vaihtelua, mutta siinä vaiheessa kun yrittäjät itse sanovat opiskelijoille, että he eivät halua ottaa ketään enää haastattelemaan heitä, niin pitäisi opettajien suunnitella tehtävät eri tavalla.

JAMK panostaa johtajuuteen, ja siihen, että tämä koulutus antaa valmiudet työskennellä esimiestehtävissä. Mutta kuitenkin jokaisella on mielestäni oikeus erilaisiin unelmiin, ja niitä opettajien pitäisi kunnioittaa (vaikka johtajuus niihin ei tällä hetkellä kuuluisi). En tuntenut itseäni tervetulleeksi kouluun, kun heti koulun alussa opettaja ehdotti mahdollista välivuotta, jotta ehtisin harkita sitä johtamisen uraa. Tai jopa sitä, että ehkä olen valinnut väärän koulutuksen. Kun kerroin unelmatyöstäni, sain vastaukseksi kaikki sen työn huonot puolet.

Siirryn kursseista ja kurssinopettajista, tekniikkaan ja ruokaan. Tekniikka ärsyttää suurintaosaa opiskelijoista. Vähintään 15min tunnin alusta menee opettajan säätämiseen koneen kanssa. Tekniikkatuen saapuessa paikalle, homma hoituu sekunnissa. Miksei tekniikkatuki voisi pitää infoluentoa kaikille opettajille, jossa kerrotaan miten ne kaksi johtoa saadaan yhdistettyä? Helpottaisi kummasti.

Sodexo on JAMK:in ruoantuottaja, töissä ammattitaitoinen henkilökunta, mutta ruoan laatu on usein huonompaa kuin oli amiksessa, jossa toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat tekivät ruoan. Salaattivalikoima on yksitoikkoista, ja salaatti usein nuukahtanutta. Lämpöhaude ei kaikissa ruoissa toimi. Maksamme kahvista, jonne meitä käsketään lisäämään vettä, jotta se maistuisi paremmalta.

Tältä näköjään korkeakoulujen leikkaukset tuntuvat opiskelijoiden silmissä.


 

In English

This time I’m writing about what could be better in JAMK University Of Applied Sciences. About courses, food, technology, whatever comes in mind.
Here are my own experiences as first year student in tourism and hospitality management, but I have also asked opinion from my classmates.

Please note: this text is not made because of I would like to tell how bad JAMK is, it is made because of there is many things that could be better. Probably I will send this writing also directly to the JAMK, because I think they don’t take anything seriously until someone takes bigger steps.
There is also much good in the JAMK for example possibilities to go to abroad as exchange or practice. But so far this school is not not exceeded my expectations in courses.

First of all, I have been graduated from vocational school of tourism, and it can be one reason, why some courses feels like very boring for me, as there are same studies than here (even if this upper level).
I have learned already in primary school, that if you make PowerPoint presentation, you have to keep slides short, if there is long writings, everyone will focus on them, and everything you are speaking is going in from one ear and out from another.teacher-1013735_1280
If you want to keep your audience focused, you have to think also something else than speaking. Everyone have to interest about you and what you are saying, not only what is in your slides, and what you were prepared to say.
This is something what many teachers doesn’t understand. They are just talking and talking, and sometimes I would like to ask from them “Do you even remember what you said five minutes ago?”

At the same time many courses are totally useless, often you would like to ask “when does the study start?” And usually these useless and simple courses are contact courses, and some very hard and important courses are fully internet based. For example how do you think you can learn Swedish remedial teaching course, in internet, where is not any teacher to teach you. There is just many tasks to do, but how do you do them, when you don’t remember any Swedish?

We also use very old materials in some coursers. For example our exam material in the customer oriented experiences course is published 17 years ago (1999). Many things have changed after that, especially technology. There is book from 2011 in library, but we still have to read the old one (I was 3 yo then).

JAMK wants that everyone will do some leadership when the graduate. But they still should accept different dream jobs, for example I am not interested about leadership. When I told this at my first week in school, one teacher told me that maybe I should take one year off, and maybe then realize that this school is not for me. That doesn’t really made me feel warmly welcome to the JAMK.

Now I’ll move from courses and teachers to the technology and food. There is big problems with technology, there is maybe one teacher who knows how to use computers and projectors. In other classes first 15 minutes pass with teachers trying to figure out why computer is not working. And when they finally ask help from IT services, they come and take care of it in few seconds. Is it really that hard to make some learning info for teachers by IT people?
About food, in JAMK we have Sodexo, and we have to pay from food. It is not expensive from students with student card (2.60€), but I got better food in vocational school, and there chefs were second or third year students, not even yet graduated (and food was free). For example sometimes salad and bread looks like that it’s from last week, and they have just taken it from freezer. Coffee is also bad, sometimes staff say “just put some more water in, so it is good.” That would be okay, if it would be free, but it is not.

Unfortunately maybe this is result from ”cuttings” in schools.

Kommentit

  • Kaija Ryynänen

    Hohoo, kuulostaa kyllä niiiin tutulta. Paitsi että tuossa on vain pintaraapaisu siitä miten huonosti asiat voidaan hoitaa kyseisessä opinahjossa. Itse aloitin restonomiopinnot 2012 ja täytyy sanoa et jos nyt kysyttäis et kannattiko lähteä, niin vastaisin että ei. Onhan toi välillä ihan höpö höpöä! Onhan se tietenkin itsestä kiinni, mitä opiskelee ja miten kaikkeen suhtautuu. Mut siinä vaiheessa kun opettajat eivät edes vaivaudu vastaamaan sähköpostiin niin alkaa suorastaan raivostuttamaan. Tässä nyt itsellä voi valmistuminen viivästyä sen takia et yhdelle opettajalle on aivan ylivoimaisen vaikeaa vastata kurssiin liittyviin kysymyksiin!

    Ja toi ruokailu.. Ruuan laatu on laskenut todella paljon sen jälkeen kun Amica vaihtui Sodexoon. Se Sodexon ruoka on välillä suorastaan törkeää. 😀

    Hups, tulipa melkoinen avautuminen.. Mut rehellisyyden nimissä: Jos nyt tuntuu siltä et joku muu ala vois olla enemmän oma juttu, niin lähe äkkiä pois jamkista vielä ku voit! 😀

     0
    • Katri Vuorvirta

      Olisin keksinyt vaikka mitä lisää, ja olisihan noita meidän muiden opiskelijoiden mielipiteitä ollut enemmänkin, mutta yritin jollain tapaa saada tekstin lyhyemmäksi, joten oli pakko jättää jotain poiskin 😉

      Ja tosiaankin, kun välillä tuntuu opetustason olevan jopa huonompaa kuin amiksessa. Sain kyllä täysin eri kuvan tästä koulusta, silloin ku JAMKiin yhteishaussa hain. Kavereille oonkin sanonut, että tähän mennessä koulu on ollut yhtä vitsiä mulle, koska kurssin sisällöt ovat niin naurettavat.
      –> Tänään itse asiassa katsoin ”en gång i Phuket” -leffan (yllättävän hyvä ruotsalaiselokuva), siinä leffassa oli niin pirun hyviä elämänviisauksia, että rupesin itse ihan tosissani miettimään olenko tehnyt oikean valinnan tän koulun kanssa.
      Nyt olen kuitenkin ensi syksynä menossa vaihtoon, joten jos opiskelu muualla onkin parempaa, niin saattaa mun vaihto jatkua vähän pidempään;)

      Kiitos kommentista! Jollain tapaa jopa lohduttavaa, että joku vanhempi opiskelija on samaa mieltä kanssani :’D

       0
  • Laura

    Tätä oli jännä lukea kun itellä on ihan päinvastaiset kokemukset juurikin JAMK:ista! Mulla on ollut mielikuva, että JAMK:in opetus on tosi laadukasta, mutta kai sekin sitten riippuu alasta. Ite opiskelen siis liiketaloutta. Harmi juttu että sulla on paljon huonoja kokemuksia 🙁 Oon kyllä itekin samaa mieltä noista palautuspäivistä, mun mielestä se olis reilua kaikkien opettajien kohdalla, jos alentaisivat numeroa esim yhdellä, jos tehtävää ei palauteta ennen palautuslaatikon sulkeutumista.

     0
    • Katri Vuorvirta

      Varmaan riippuu todella paljon just siitä, että mitä opiskelee, ja millaisia kursseja on. Kaikki näistähän ei siis ollut omia mielipiteitä, vaan joukossa myös muiden restonomiopiskelijoiden 😉
      Mulla nyt vaan on jäänyt ihan alusta asti todella huono maku JAMK:ista, koska en ole missään vaiheessa kokenut olevani tervetullut kouluun erilaisten urasuunnitelmieni takia. Sen jälkeen kun olen tuonut eräälle opettajalle uratoiveeni esille, olen saanut häneltä suoraansanottuna paskamaista kohtelua verrattuna muihin opiskelijoihin.

      Vaihtoonlähdön mahdollisuuksia pidän kuitenkin ainakin todella hyvinä JAMK:issa 😉 mietin vain, että kuinkakohan moni opiskelijoista on jäänyt sinne tielle, kun ovat ulkomaille lähteneet opiskelemaan :’D

       0
  • Taru

    Itse oon hiljattain valmistunut JAMKista (joskin eri alalta) ja täytyy sanoa, että tunnistan kyllä asiat, joista kirjoitit. Etenkin opparin suhteen jäi fiilis, että ohjaajilla oli niin kamala kiire koko ajan, että ohjaustapaamisia ei juuri järjestetty ja jos järjestettiin, oltiin siihen heikosti, jos ollenkaan, valmistauduttu. Prosessina oppari oli tosi mielenkiintoinen ja vähänlaisesta ohjauksesta huolimatta sujui kuitenkin hyvin, mutta aika ylhäisessä yksinäisyydessä (vai kaksinaisuudessa :D) sitä kyllä sai pakertaa! Samanlaista viestiä tuli myös monelta kurssikaverilta. Toisaalta, en kyllä syytä JAMKia, saatika opettajia, tässä vaan nyt on varmaan kaiken säästämisen tulos ja tässä taloustilanteessa helpotusta tuskin on luvassakaan. Kovilla on niin opiskelijat kuin opettajatkin!

     0
  • Minna-Maaria Hiekkataipale

    On todella arvokasta, että annatte palautetta JAMKin restonomikoulutuksesta! Vain siten voimme yrittää muuttaa toimintaamme ja kehittyä. On toki surullista ja kovin harmillista, että kokemuksenne ovat olleet näin negatiivisia. Olen siitä syvästi pahoillani. Käymme säännöllisesti läpi opiskelijoilta tulevan opintojaksopalautteen ja pyrimme kehittämään toimintaamme sen pohjalta. Aina voimme parantaa!

    Toivon antoisia ja laadukkaita opiskelukokemuksia kaikille restonomiopiskelijoille jatkossa!

     0
  • Lasse

    Mielenkiintoista. Itse olen kuullut JAMKissa opiskelevilta tutuiltani pääosin myönteistä palautetta opiskelusta. Teidän alastanne minulla ei ole tietoa, mutta kirjoittamasi perusteella kehitettävää riittäisi. Olen muuten käynyt JAMKilla syömässä aina silloin tällöin. Muistelen, että aiemmin ruoka oli tosiaan parempaa kuin nykyisin. Pitäneepä käydä taas lähiaikoina testaamassa, kun asun lähistöllä, ja saan vielä yliopiston opiskelijakortilla ruoan myös sieltä opiskelijahintaan.

    Itseänikin ärsyttää sellainen koulumainen luento-opetus, jossa kerrotaan käytännössä prikulleen samoja asioita ja lauseita kuin mitä on jo luettavissa dioilta tms.. Sellaisesta tulee olo, että luennoitsija ei itsekään osaa kunnolla opettamaansa asiaa.

     0
    • Katri Vuorvirta

      Älä turhaan vaivaudu kokeilemaan JAMK:in ruokaa 😉 Petyt pahasti.
      Itsekin siis olen kuullut, että ruoka on ollut parempaa ennen kuin Sodexo ilmestyi kuvioihin:D

      Kehitettävää tosiaan riittää, mutta kirjoitukseni jälkeen asioita on alettu jo korjaamaan. Näköjään jonkun piti vain uskaltautua kertomaan asioista jollain muulla tapaa kuin opintojaksopalautteiden muodossa ;D

      Luentomaisten tuntien takia ainakin toinen tämän viikon tenteistä taitaa mennä suoraan uusintaan. En syytä pelkästään luentomaista opetusta, vaan myös sitä, että en saanut otettua itseäni niskasta kiinni ja keskityttyä aineeseen joka ei pätkän vertaa kiinnostanut. –> tämä taitaa nyt kostautua, kun joutuu entistä enemmän lukemaan uusintaa varten (joka 99% varmuudella on edessä). 😀

       0
  • Lasse

    Taidan ihan piruuttani kokeilla, etenkin nyt, kun kielsit 😉 Todellisuudessa mulle tulee niin halvaksi syödä siellä, että ehkä joskus vähän vaatimattomampikin sapuska menee alas. Kiinnostaa katsos tutkimuksellisessa mielessä vertailla yliopiston ruokaan.

    Hieno homma, että asiat ovat alkaneet muuttua parempaan suuntaan. On aina kiva, kun kirjoittamalla voi vaikuttaa asioihin. Onnittele itseäsi, sun ansiostasi asiat rullaavat oikeaan suuntaan. 🙂

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.