VALIKKO

Elämän rakkautta

17.3.2018 18:23

5 hyvää keinoa painonpudotukseen ja 1 tärkeä syy lehmänmaidottomuuteen

Noin 20 vuotta eli raskausajan loppumisesta lähtien olen ollut ylipainoinen –välillä hieman ylipainoinen, mutta suurimman osan ajasta painoindeksien mukaan, huomattavan ylipainoinen n. 15 kg. Syitä mistä ylipaino on johtunut on varmasti tullut keksittyä mielikuvituksen suurella siveltimelläkin; suvun lihomisherkkyys, lihon 3 kg jo pullaan katsoessani, hormonit joita aikoinaan söin raskauden alkamiseksi, painoindeksit, jotka eivät pidä paikkaansa jne……

Olen vanhojen muistiinpanojen mukaan kokeillut aikojen saatossa kaikkea mahdollista laihtuakseni Nutrilet-kuureista kuntosalien PT:n ruoka- ja treeniohjeisiin, koska ylipainon kanssa ei ole ollut hyvä elää. Liikkunut olen aina kuitenkin jonkin verran eri muodoissaan, mutta ehkä elämä kokonaisuudessaan ei ole ollut hyvänoloista, joten pysyvää apua näistä kuureista tai ohjeista ei ole ollut.

Miksi?

Siksi, että nyt olen tajunnut mitä elämässäni on muuttunut viimeisen 2,5 vuoden aikana. Paino tippunut n. 20 kg ja hyvin pysyy tasaisena ( n. 60 kg) ilman tarkkailua . Tässä viisi vinkkiäni painonpudotukseen tai hyvään tasapainoiseen painoon Sinullekin. Näiden vinkkien olen tajunnut vaikuttavan omaan tasaiseen normipainooni ja kokonaiseen hyvään olooni:

1) Aivojen tilan tasaisena pito niin että nukut riittävän pitkät, hyvät yöunet. Olen aiemmin ennen kolaria nukkunut todella vähän öisin ja tehnyt töitä yömyöhään tai katsonut telkkaria. Yöunet ovat jääneet 4-5 h pituisiksi, mikä on täysin riittämätön määrä lepoon aivoille.

Kun olin kuntoutusosastolla kolarin jälkeen, minulle ja useille muille potilaille annettiin unilääke ja hoitajat sanoivat että lääke annetaan siksi, että unta pitää saada yön aikana ainakin 6 tuntia että aivot saavat hyvän levon. Silloin tärkeä asia aivojen kuntoutukselle. Myös unen laatu on tärkeää, eli unen laatu tulisi olla rauhallinen ja tasainen. Nukkumiseen tulisi valmistautua esim. meditoimalla hetki ennen sänkyyn menoa, rauhoittamalla ajatukset ilman tv:tä, kännykkää tai muuta laitetta. Näin uni on rauhallista ja aivoille palauttavaa.

Viikonloppuisin vaikka nukkuisit hieman pidemmät unet, mutta jos uni on kemiallista baari-illan jälkeen, ei pitkät yöunet tällöin auta palautumisessa. Viikonloppuisin hyvien yöunien lisäksi kannattaa nauttia myös päiväunista –uni paras lääke on, moneen asiaan.

Itse nukun ainakin noin 7 h yössä (ilman lääkkeitä siis!) ja yleensä päivälläkin, mutta minulla päiväunien jatkuva tarve johtuu aivovaurioistani. Hyvät tasaiset yöunet ovat todella tärkeät aivojen palautumiselle sekä siihen että ei tule väsymyksen aiheuttamia nopeiden hiilareiden tarvepiikkejä, makeanhimoa jne.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=&p_artikkeli=onn00112

Olen itsekin aina kuvitellut että nälkä tai kylläinen olo tulee mahasta, mutta nyt aivovaurioiden myötä olen todennut ja lukenut että se tulee aivoista. Monilla aivovauriopotilailla nälän tunne katoaa kokoaan tai kylläisyyden tunne, jolloin he syövät niin paljon kuin mahaan mahtuu kunnes alkaa tulla takaisin päin ja tunnin päästä pizzaa päälle. Ne kenellä nälän tunne katoaa, eivät muista syödä kuin kelloa katsomalla. Eli näin ollen aivojen hyvä, tasainen olotila vaikuttaa todella paljon syömiseemme ja painoomme, ei maha tai vatsalaukku.

2) Stressin vähentäminen elämästä on yksi tärkeä pointti painonhallinnan ja elämänhallinnan kannalta. Stressistä (työstressi, työkiireet, ihmissuhdeongelmat, liikaa harrastuksia….) johtuen tulee pingottuneeseen oloon usein syötyä nopeita hiilareita, rasvaista mättöä tai nautittua alkoholia lieventämään sitä. Paljon turhia kaloreita turruttamaan stressin tuomaa huonoa oloa, jotka vain todellisuudessa lisäävät huonoa oloa. Kun ensin syö perjantai-iltana väsyttävän viikon jälkeen pizzaa iltaruoaksi, päälle pari lasia viiniä niin tekeekin mieli jo makeaa eli karkkipussi käteen ja muutama sata kaloria sekä puoli kiloa sokeria ja lisäaineita siitä. Voit vain miettiä nyt hetken onko uni tuon jälkeen hyvää ja rauhallista ja lauantai aamun aloittaminen huonojen unien ja illan sokeripiikkien jälkeen helppoa?

Stressin vähentämiseksi ja viikonlopun aloittamiseksi olisi varmasti ollut parempi vaihtoehto kevyt , helppotekoinen, iltapala sisältäen lämpimiä kasviksia, salaattia, hieman tummaa (vegaani)suklaata ja muutama lasi vettä sekä pieni iltakävely. Iltakävelyn jälkeen lukeminen tai rauhallisen musiikin kuuntelu, hengittäminen syvään pallea hengitystä ennen ajoissa nukkumaan menoa.

Sinun kannattaa etsiä ja löytää ne parhaat keinot joilla itse saat pään hiljennettyä ruuhkasta ja pysäytettyä itsesi tähän hetkeen. https://elamanrakkautta.fi/5-hyvaa-keinoa-stressinhallintaan/

Stressin vähentäminen vähentää paljon tunnesyömistä, jota voi huomaamatta tehdä kerralla suuria määriä tai pikkuhiljaa napsien jatkuvasti jotakin pientä suuhun oloa helpottamaan.

Tunnesyöminen voi myös olla stressinhallinnan lisäksi opittu tapa. Monessa kodissa Suomessa ei ole opittu puhumaan asioita avoimesti auki vaan riidan alkaessa tai puhumisen tarpeen tullessa, onkin äidin ollut helpoin todeta ”nyt tehdään pannukakkua tai hyvät ruisleivät”, hävitä keittiöön niitä tekemään ja puhuminen loppui siihen. Vanhemmat kuvittelivat että avautumisen tarve hälveni juustovoileipien avulla. Sodan jälkeen ruoka on auttanut paljon, mutta ei enää.

3) Puhuminen avoimesti asioista auttaa stressiin, huonoon oloon ja tunnesyömiseen. Monia tv-sarjoja (Sinkkuelämää, Rimakauhua ja rakkautta, Sopranos jne.) katsoessa huomaa, että sarjan päähenkilöt käyvät säännöllisen epäsäännöllisesti terapeutin luona puhumassa vaikka ystäviäkin heilläkin on jakamaan mieltä askarruttavia asioita.

Meillä Suomessa terapeutin tai ammattiauttajan luo puhumaan menemistä pidetään jostakin syystä ”nolona”, mielenterveydellisenä ongelmana, josta ei voi ainakaan kertoa ääneen kenellekään. Se että käyt puhumassa ammattilaiselle ei tarkoita et olet ”hullu”. Ystäville ja läheisille on toki hyvä puhua kun sille tuntuu ja siitä voi olla apuakin paljon. Mutta ystävät ja läheiset eroavat kuitenkin ammattilaisista siitä syystä että ammattilaisella ei ole mukana tunteita Sinua tai tapahtumia kohtaan, ammattilainen osaa esittää oikeat kysymykset ja saa Sinut puhumaan enemmänkin kuin olit ehkä aikonut, hän osaa katsoa asiaa kauempaa ja voi saada Sinutkin ehkä näkemään asiaa eri puolilta, laajemmin, avarakatseisemmin ja näkemään ehkä muutkin elämääsi liittyvät ihmiset ja heidän tunteet eikä keskustelu ole niin ”minä”-keskeistä kuin se olisi ystävien tai läheisten kanssa.
Ystäville ja läheisille jutellessa on myös ”vaara”, että kun puhut asiaasi, niin tämä kuuntelija alkaakin puhumaan siitä omalta kannaltaan, kuinka hänellä on paha mieli ja loppupeleissä Sinun olosi onkin entistä huonompi kun olet hänellekin aiheuttanut puheellasi pahaa mieltä. Puhuminen veikin tilanteen kannaltasi vain huonompaan suuntaan, ahdistavammaksi.

Siksi yksi hyvä keino painonhallintaan ja tunnesyömisen vähentämiseen on se, että puhut ammattilaisille ja saat painoa pienemmäksi sekä mielessä että kropassa.

4) Neljäs keino pitää painoa kurissa ja vähentää sitä on letkeä liikunta etenkin luonnossa. Pitkät, rauhalliset kävelylenkit ja samalla katsella vuodenaikojen vaihtelua luonnossa on hyvä keino sekä ylläpitää kuntoa yllä, aineenvaihduntaa liikkeessä ja painoa pienempänä. Mutta jos nautit kuntosalista, hikijumpista tms. niin kaikki mikä tekee Sinulle liikunnan osalta hyvää, on hyväksi.

Liikunta yksin ei kuitenkaan laihduta tai pidä yllä hyvää painoindeksiä vaan mitä syöt on tärkempi osa painonhallintaa. Yhdessä pullassa on kaloreita n. 300 jotka kuluttaaksesi saat liikkua tunnin kaksi reippaasti. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/13/aiotko-laihduttaa-pelkalla-liikunnalla-lue-ensin-tama

Liikkuminen luonnossa tai jooga, joista saa mielenrauhaa, lihaskuntoliikkeet vaikka kotona oman kehon painon avulla ja pienet extrat esim. lantiopohjaliikkeet, tuovat kokonaisvaltaista hyvää oloa , lepohetkiä aivoille ja ovat tärkeä osa kokonaisvaltaista painonhallintaa. Liikkumisen aikana ja sen jälkeen hyvälle maistuu muovipulloton vesi . https://safkanet.fi/kauppa/taloustarvikkeet/juomapullot/sigg-urheilupullo-musta/

5) Erittäin tärkeä osa omaa painonhallintaani on ollut lehmän maitotuotteiden poisjättäminen ruokavaliostani. Jos nykyisin ostan esim. leivontaan maitoa tai jogurtteja, ostan kauramaito tai soya-pohjaisia tuotteita, mutta en Valion lehmänmaito tai edes Valion kauramaitotuotteita .

Tämä lehmänmaitotuotteiden poisjättäminen on tehnyt minulle todella hyvää viimeisten vuosien aikana. En ole kuitenkaan vegaani eli voin syödä kyllä pullaa kylässä ja laittaa tarvittaessa tilkan maitoa kahviin (en käytä vakituisesti maitoa vaan mieluummin kylmää vettä hiukan) mutta oloni perusteella uskon siihen että lehmänmaito tuotteet lisäävät tulehdustiloja elimistössä kuten monien tutkimusten mukaan on. Itse en ole ollut kolmeen vuoteen flunssassa tai muutoin kipeä. Kiitos lehmänmaidottomuuden näin uskon.

Pari ruokavalio-/treenigurua mm. Tomi Kokko https://tomikokko.com/ ja Sami Sundvik https://www.samisundvik.com/ painottavat ruokavalioissaan maidottomuuden sekä vehnättömyyden tehoon ja hyvään oloon painonpudotuksessa. Samoin myös nykyisin seuraamani ravinnosta, mielestä ja elämästä puhuvat ja kirjoittavat Jaakko Halmetoja http://www.jaakkohalmetoja.info/ ja Olli Posti http://olliposti.fi/supermarket-survival/.

Vaikka en vegaani olekaan on hyvän olon lisäksi, yksi tärkeä syy lehmänmaidottomuuteeni on se, että olen lukenut liikaa maidon tehotuotannosta enkä halua tukea sitä. Minä, ihminen, en tarvitse lehmänmaitoa, joka on tarkoitettu lehmän vasikalle.

Lehmillä teetetään vasikoita vuosittain, että saadaan ylläpidettyä maidontuotantoa. Kun vasikka syntyy, se erotetaan välittömästi emostaan vaikka luonnonmukaisesti, emo hoitaisi sitä 8-10 kuukautta vanhaksi , imettämällä. Vasikka ei saa koskaan kokea emonsa hoivaa eikä emo hoivata vastasyntynyttä vasikkaa. Kuinka me ihmiset kuvittelemme että lehmä ei tunne samanlaista äidinrakkautta syntynyttä vasikkaansa kohtaan kuin me ihmiset tunnemme syntyneitä lapsiamme kohtaan.

Mikäli tämä syntynyt vasikka on sonni, se saa elää noin 1,5 vuotta kunnes se joutuu lihateuraaksi ja mikäli syntynyt vasikka on lehmä, on sen kohtalo joutua parsinavettaan tai pihattoon maidon tuottajaksi kuten sen emäkin teki. Eikä se koskaan saa myöskään hoivata omaa syntynyttä vasikkaa.

Emo saattaa kutsua syntynyttä vasikkaa useiden päivien ajan, mutta ihminen kokee että sen tuottama lehmänmaito on tärkeämpää ihmisen ravinnoksi kuin vasikalle, eikä nämä kaksi yhteenkuuluvaa – äiti lehmä ja vasikka, saa koskaan viettää aikaa yhdessä jakaen rakkautta toisiaan kohtaan.
Minä uskon että tärkein asia painonhallintani ja hyvän oloni osalta on lehmänmaidon poistaminen ruokavaliostani.
Painoni pysyy hyvin tasaisena vaikka herkuttelen välillä ystävien ja läheisten seurassa nauttien ja naureskellen ja oloni on hyvä.

Nautinnollisia kevätpäiviä Sinullekin

 

https://oikeuttaelaimille.fi/
https://www.youtube.com/watch?v=fp5KJQ_xakU&feature=youtu.be (Maybellen tarina lehmä-äidin rakkaudesta)

https://elamanrakkautta.fi/oikea-hetki-rentoutumiseen-on-silloin-kun-sinulla-ei-ole-siihen-aikaa/
https://elamanrakkautta.fi/lantiopohjan-lihakset/

Kommentit

  • Lauri Jokinen

    Juon litran päivässä lehmänmaitoa kevytmaitona. Saan siitä ne lähes 30 aminohappoa, joita et mistään muualta saa näin palkoa yhdestä ruoka-aineesta. Olen perusterve. en ole sairastanut kuumeista flunsaa neljäänkymmeneen vuoteen ja nyt jo lähes 75 vuotias. Ja väitän, että reseptisi ei nyt ihan kaikille ole tarkoitettu ja varsikin näyttäytyy täysin typerätltä ja jopa edesvatuuttomalta otsikoida kielteisesti ainoa ruoka, jossa on eniten amminohappoja. Niitä tarvitaan. Niiden puutteesahan ijhminen kirojittaakin sitten mitä tähansa. Täytenä totena.

     0
    • Mari Kiljunen

      Hei Lauri ja kiitos kommentistasi. Hienoa että olet terve ja olet löytänyt siihen oikean ruokavalion. Näinhän se toimii meillä kaikilla, kenelle sopii millainenkin ruokavalio. Mm. Terveyskirjaston linkissä on aminohapoista lisää http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00015 ”Ihmisen ruoasta tarvitsemat välttämättömät aminohapot (histidiini, isoleusiini, leusiini, lysiini, metioniini, fenyylialaniini, treoniini, tryptofaani ja valiini) ovat helposti saatavissa eläinperäisen ruoan proteiineista. Proteiinien saanti suomalaisesta ravinnosta on selvästi vähimmäistarvetta suurempaa, eikä puutostiloja esiinny terveillä ihmisillä. Myös kasvisruoan proteiineissa on monipuolisesti aminohappoja. Kuitenkin käytettäessä vain tavallisia kasviksia saattaa aminohapoista lysiinin, metioniinin ja treoniinin saanti jäädä niukanlaiseksi. Tilanne paranee, jos ruokavalioon sisältyy riittävästi palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä.”

      Moni kasvisruokavaliota noudattava tai maitoallergikko on täysin terve ja hyvinvoiva, niin kropaltaan kuin aivoiltaan. Mukavaa sunnuntaipäivää ja kaikkea hyvää.

       0
  • Sofia

    Ihan ensimmäisenä: kiitos, että kirjoitat tärkeästä aiheesta <3

    Ihminen pärjää mainiosti ilman lenhmänmaitoa ja tosi on, että se aiheuttaa hyvin monilla(vaikkakin ei kaikilla) kehon tulehdustiloja. Ihan näin biologisessakin mielessä: kelle lenhmänmaito on tarkoitettu, jos ei kasvavalle vasalle? Myös vegaanisella ruokavaliolla ei jää paitsi yhdestäkään ihmiselle tärkeästä ravinteesta syömällä oikein 🙂 Itsellä kaikki eläinperäiset tuotteet aiheuttavat inhottavan reaktion. Ja Lauri Jokiselle vastatakseni: Saan vegaanisesta ruokavaliosta kaiken tarvitsemani, mukaanlukien aminot ja vitamiinit, voimaa ja hyvinvointia riittää treeneihinkin 😉 Esim. nyhtökaura on täydellinen proteiini ja vitamiinit saa kasviperäisinä.

    Ja mitä laihduttamiseen(mikäli joku niin päättää tehdä) tulee, nuo ovat erinomaisia vinkkejä! Oikeanlainen ruoka, lepo, liikunta ja mielenterveys ovat avaimia kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin 🙂

     0
    • Mari Kiljunen

      Kiitti Sofia kommentistasi :). Minä olin helmikuun mukana vegaanihaasteessa, en vielä täysin vegaanittomalla ruokavaliolla ollut mutta sen mukana saa loistavia ohjeita ja vinkkejä. Pikkuhiljaa sitä kohti….

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.