VALIKKO
12.7.2017 13:01

Älä tee näitä virheitä kuntosalilla!

Kuntosalista on puhuttu paljon. On puhuttu siellä tapahtuneista mokista, onnistumisista, tavoitteista, lempiliikkeistä ja myös niistä inhokeista sekä siitä mitä aloittelijan pitäisi kuntosalilla ottaa huomioon. Kuntosalilla sattuu ja tapahtuu aina paljon kaikenlaista, mutta on olemassa tiettyjä asioita, joita siellä ei kannattaisi tehdä.

Vaikka useat meistä saattavat treenata yksin, niin usein siellä kuntosalilla on myös muita ihmisiä meidän lisäksi. Aina pitää siis huomioida muut ihmiset eikä elvistellä ja heilutella sitä kahvakuulaa miten sattuu tai jättää painoja pitkin poikin salia. Siitä syystä on hyvä varoa näitä virheitä, kun siellä kuntosalilla on muitakin ihmisiä.

Varataan monta laitetta samaan aikaan. Vaikka olisi kuinka mahtava superpyramidisarja menossa, niin neljää laitetta ei tarvitse varata samaan aikaan, koska niissä ei kuitenkaan samanaikaisesti voisi tehdä kaikkea. Annetaan myös toisille tilaa tehdä siinä välissä.

Etuillaan muita. Sitäkin kuntosalilla näkee ja sen uhriksi on saattanut myös itse joutua, kun olet juuri kiitämässä kovaa vauhtia prässiin tai kun olet jo varannut ylätaljan, mutta hetkeksi kun silmä välttää joku on jo siinä innokkaasti nostamassa rautaa. En tiedä pitäisikö laitteissa olla joku valomerkki ”varattu”, ettei se pirtsakka Pertti aina tulisi sieltä jostain välistä niin salamannopeasti etuilemaan.

Hikoillaan kuin pieni sika niihin laitteisiin. Jos hikoillaan kovasti, niin mukana voisi olla treenipyyhe, jonka laittaa laitteen suojaksi. En usko, että seuraava ihminen kovasti ilahtuu kun laite on aivan märkä. Muuten siellä salilla voi hikoilla miten huvittaa, jos vain muistaa pyyhkiä jälkensä.

Mennään häiritsemään muita kesken sarjan tai edes kesken treenin, jos se ihminen näyttää siltä ne kuulokkeet päässä, että haluaa täysin keskittyä penkkiin eikä pölöttämiseen. On tietysti kohteliasta toista tervehtiä, mutta sen juttelun voi jättää suosiolla pukukoppiin, jos toinen haluaa treenirauhan.

Se sellainen pieni asia ei vain mene joidenkin ihmisten päähän kuin PAINOJEN TAKAISIN LAITTAMINEN. Se on ihan todella kiva, sille seuraavalle kävijälle, salin pitäjälle ja itsellesi, kun ne painot löytyisivät aina samasta paikasta. Ei nurkasta. Eikä lattialta. Eikä mistään laitteesta. Vaan siitä telineestä, joka on tehty ihan niitä painoja varten. Ihan siihen vain laitettu sellainen teline, että kuntosalilla olisi jonkinlainen järjestys. En vain ymmärrä, miten se voi olla niin vaikeaa. Jos koko telineen on jaksanut tyhjentää lattialle, sen varmasti jaksaa myös täyttää uudelleen.

Vaikka kuntosalilla täytyy ottaa huomioon muut ihmiset, niin on olemassa myös asioita, joita kannattaa välttää, jotta keskittyisi ihan vain itse oleelliseen tekemiseen. Siitä syystä on hyvä varoa näitä virheitä, kun katsoo omaa salikäyttäytymistä.

Laiminlyödään alkulämmittelyt ja loppuveryttelyt. Vaikka olisi kuinka kiire hyökätä treenin pariin, niin koskaan ei pitäisi unohtaa lämmittellä lihaksia hyvin ennen treeniä ja se loppuveryttely treenin lopuksi on myös tärkeää palautumisen kannalta.

Kiirehditään. Hosumalla saa vain haavereita aikaiseksi. Juostaan laitteesta toiseen kauhealla innolla ja kiireellä ja tehdään samalla liikkeet hutaisten ja mahdollisimman nopeasti. Sellaisessa ei vain ole mitään järkeä. Ei ne lihakset siinä yhtään sen nopeammin kasva, vaikka kuinka nopeasti yrittäisi repiä.

Liikkeet tehdään väärin. Jos ei ole koskaan kuntosalille päin edes katsonut ja tiedä mikä pystypunnerrus on, silloin suosittelen, että joku kokenut (usein pt) näyttää sinulle miten liikkeet tehdään oikein. Vaikka netti on täynnä videoita, niin silti ammattilainen osaa katsoa vierestä teetkö liikkeet oikein. Ei se yotubessa raivoava karju sinua pysty neuvomaan.

Purkan tai ruuan syöminen treenatessa. En tiedä onko siinä jotain rentouttavaa vai auttaako se keskittymään, mutta eikö se oli hieman vaarallista? En ole lääkäri, mutta eikö purkan jauhamiseen jalkaprässissä voi tukehtua? Älkää. Syökö. Purkkaa tai mitään muutakaan kesken treenin.

Puhelimessa puhuminen. Jos se tapahtuu pukukopissa, niin se on ihan ok. Mutta jos teille soitetaan kesken treenin, niin miksi te vastaatte siihen puhelimeen ja jäätte samalla laitteeseen hengaamaan? Miksi ette menisi sinne pukukoppiin ja antaisi muille treenirauhan.

Aina sama ohjelma. Jos ihminen haluaa kehittyä, hän ei voi aina treenata samalla tavalla. Kyllä aloittelijalle tuloksia nopeasti tulee, mutta pitkällä aikavälillä se on sama käykö siellä salilla vai nosteleeko painavia ostoskasseja.

Ei levätä ollenkaan tai venytellä. On olemassa ihmisiä, jotka treenaavat joka päivä. Heillä ei ole lepopäiviä. Vain lepotunteja. Mutta jos sinusta tuntuu, että et kaipaa lepoa ja haluat vain koko ajan mennä. Silloin olet varmasti teräsmies. Tai sitten treenisi ei ole vain tarpeeksi kovaa. Kun lihaksia ärsyttää, niihin sattuu. Ja silloin täytyy levätä.

Jatkuva sometus. Saa mieleeni vain ajatuksen: ”Tekeeköhän toi kuntosalilla mitään muuta kuin ottaa kuvia itsestään…Vaikkakin jostain nuo hauikset on tullut..?” Totta kai omia tuloksia saa muille näyttää, jos haluaa, mutta jos sosiaalisen median kanavat ovat täynnä vain treenivideoita ja belfieitä, niin en tiedä kumpi on oleellisempaa tehdä siellä kuntosalilla: sometus vai treeni?

Äläkä koskaan nosta painoja silmät kiinni ellet ole varma nouseeko se. Alas se kyllä ainakin tulee ja rytinällä. Siitä voit olla varma.

xoxo, Jenna

Kommentit

  • Cia

    Tää lista on kyllä tosi hyvä ja mun mielestä tälläisiä ohjeita pitäisi antaa jokaiselle uudelle kuntosalikävijälle! Mua ainakin ärsyttää tosi paljon se, kun ihmiset varaa montaa laitetta yhtä aikaa ja muut joutuvat sitten odottelemaan omaa vuoroaan joskus kymmeniäkin minuutteja.

     0
    • Jenna

      No hyvä, jos olet kanssani samaa mieltä. 🙂 Useilla kuntosaleilla on kyllä säännöt seinillä, mutta se on eri asia kuinka moni niitä lukee. 😀

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.