VALIKKO
15.9.2017 10:53

Älä tee niin kuin minä olen tehnyt ”voidakseni hyvin”

Siitä on jo muutamisen vuotta, kun minä aloitin kuntosaliharrastuksen. Tuolloin minä en tiennyt kuntosalista oikeastaan mitään. Ensimmäisen kerran kävin kuntosalilla hyvän ystäväni kanssa ja hän opasti minua alkuun, mutta kaiken muun jouduin opettelemaan itse. Ja miten täysin tietämätön ihminen sen tekee? Googlettamalla tietenkin! Siitä seurasi monen moisia asioita, joita näin jälkeenpäin kadun. Siksi haluan jakaa teille asioita, joita ei missään nimessä kannata tehdä, jos oikeasti haluaa voida hyvin ja haluaa saada kuntosalitreenistä kaiken irti.

Jos ensin aloitetaan siitä kuntosalitreenistä. Minä onneksi nappasin ensimmäisellä kerralla kaverin mukaan, jonka valmiilla ohjelmalla teimme erittäin napakan ja hyvän treenin aloittelijalle. Se treeni ja ne liikket olivat ainoat, jotka osasin tehdä oikein, joten sillä ohjelmalla jatkoin monta kuukautta. Muistan tasan tarkkaan, että minä tein aina ne samat liikkeet samassa järjestyksessä, samassa paikassa ja samoilla painoilla. En muuttanut treenirutiineistani mitään. Alussa totta kai kehitystä tuli, mutta en silloin ymmärtänyt, että olisin varmasti jaksanut nostella isoimmilla painoilla ja treeniliikkeitäkin olisi voinut vaihtaa monipuolisuuden nimissä.

Siitä syystä, kun treenasin aina samalla tavalla, niin treenasin myös aika paljon, koska treenit eivät tuntuneet missään. Kävin melkein joka päivä salilla ja jatkoin vain samaa treenirutiiniani. Jossain vaiheessa minä olin erittäin hyvässä kunnossa, ainakin omasta mielestäni, mutta lopulta kävi niin, että homma lähti käsistä ja treenikertoja saattoi olla kahdeksan kertaa viikossa. Mikään treeni ei enää tuntunut jälkeenpäin missään ja minä olin totaalisessa ylikunnossa. Silloin oli aikaa hengähtää ja aloittaa alusta.

Kun lopulta minä uskaltauduin kokeilemaan uusia liikkeitä, niin tein ne tietysti sillä tavalla kuin Youtuben opetusvideoissa oli neuvottu. Aina liikkeet eivät menneet oikealla tavalla, mutta silloin joku tuli minua kuntosalilla liikkeiden kanssa neuvomaan. Se oli aloittelevalle kuntosalikävijälle pelastus, koska hyvin harva kaverini kävi kuntosalilla, joten treenasin lähes aina yksin.

Jatketaan sitten ruokavalion puutteista, sillä niitähän on riittänyt. Kuntosalin aloittamisvaiheessa minulla oli pakkomielle proteiiniin ja minun oli syötävä sitä aina, jotta saisin sitä riittävästi. Palautusjuomani oli usein vain pelkkää proteiinia. Minulla oli erityisesti yhdessä vaiheessa pakkomielle rahkaan. Söin sitä aivan jatkuvasti, jopa joulupöydässä riisipuuron sijasta vedin pelkästään rahkaa.

Ehkä kaikista typerin veto minulta oli, kun jätin kaikki rasvat kokonaan pois. Totta kai ne rasvat mitä ruuissa oli itsessään meni, mutta mitään lisättyä rasvaa en käyttänyt. En lihojen paistamiseen tai leivän päälle. Minä ajattelin, että rasvat vain lihottavat ja ei ihminen niitä tarvitse. Se sitten kostautui, kun eräänä perjantaisena iltana pitkään jatkuneen rasvalakon jälkeen menin syömään kokonaisen pizzan kerralla ja siinä sitten oksennettiin koko seuraava yö ja aamu.

Olen myös pelännyt hiilihydraatteja, erityisesti perunaa ja leipää. Yhdessä vaiheessa söin pelkästään vain tummaa makaronia ja tumma riisiä, koska ajattelin, etteivät hiilihydraatit ole laisinkaan tärkeitä palautumisen tai treenin kannalta. Ajattelin tässäkin kohdassa, että ne lihottavat. Enkä myöskään käyttänyt mitään hiilihydraattilisiä treenin jälkeen, koska silloin en tiennyt niistä. Olen myös kieltäytynyt kaikista herkuista tai oikeastaan kaikesta epäterveellisestä tai ”lihottavasta”, kuten siitä perunasta ja sokerista.

Häpeällisesti myös myönnän, että olen kopioinut suoraan jonkun fitness-tähden ruokavalion netistä, koska ajattelin, että sillä ruokavaliolla ja kovalla treenillä saisin samanlaisen vartalon kuin heillä. Ja taas mentiin metsään. Ei vieläkään ole näkynyt pyöreitä olkapäitä ja terhakkaa tarakkaa.

Olen ollut käyttämättä suolaa ruuanlaitossa. Sitäkin olen pelännyt, koska olen ajatellut, että suolakin lihottaa. Maustoin ruokani sitten usein jollakin mausteella tai mausteseoksella, jotka yhtälailla sisältävät suolaa, mutta enhän minä sitä aavistanut.

Olen käyttänyt ruuanlaitossa vain pakastevihanneksia. No, vihannes kuin vihannes, kunhan on väriä lautasella, mutta kyllä ihan oikeasti ne tuoreet kasvikset olisivat olleet parempi vaihtoehto kuin herne-maissi-paprika-sekoitus.

Eräänä syksynä keittiöön ilmestyi ruokavaaka ja siitähän minä sitten aivan todella innostuin. Punnitsin kaikki ruokani grammalleen, vaikka todellisuudessa sille ei olisi ollut mitään perusteita. Ja sen punnitsemisen myötä nyt tiedän, että olen syönyt aivan liian vähän kulutukseeni nähden, kun olen tuijotellut vain kaloreita ja ravintoarvoja enkä ole kuunnellut kehoani.

Näin hieman vanhempana ja viisaampana huomaan kuinka ajattelematon ja tietämätön olen ollut. Eihän kaikkea voi kerralla tietää ja asioista pitäisi ensin ottaa kunnolla selvää. Ja minä olen selvästi myös ollut median uhri. Jos jossakin on ollut artikkeli, että ”peruna tappaa”, niin sen takia en sitä ole syönyt. Nyt minä kuitenkin osaan olla kriittisempi millaista tietoa vastaanotan ja olen oppinut ravinnosta ja myös kuntosalitreenistä paljon enemmän. Nyt on helppo huokaista, kun nämä virheet on jo tehty ja toivottavasti tulevistakin virheistä oppii jotain uutta.

Jos sinä tunnistit tekeväsi jotain näistä edellä mainituista asioista, niin lopeta suosiolla heti ja ala voimaan oikeasti hyvin. Älä kiduta itseäsi, vaan elä kehoasi kuunnellen.

Kuva: Petteri Kaakinen

Lue myös tämä

Älä tee näitä virheitä kuntosalilla!

xoxo, Jenna

Kommentit

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.