VALIKKO
16.7.2016 10:00

Aloittelijan saliopas

Vaikka salilla käy nykyään kaikki, niin silti tuntuu, että jossain sohvan pohjalla on vielä niitä sohvaperunoita, jotka eivät vain motivoidu, uskalla tai jaksa lähteä salille, vaikka haluaisivat sitä. Niinpä ajattelin koota tähän muutaman mukavan vinkin, joiden avulla toivon mukaan pylly nousee penkistä ja motivaatio nousee omaan treenaamiseen.

  1. Ensin on lähdettävä siitä, että asetetaan tavoite. Miten yksinkertaiselta se kuulostaakin, se voi olla yllättävän vaikeaa. Onko se hyvä yleiskunto? Laihduttaminen? Maraton? Vai kaikki edellä mainitut tavoitteet puolen vuoden aikana? Oli tavoite mikä tahansa, mieti miksi haluat sitä? Miten aiot saavuttaa sen? Ole realistinen, mutta älä silti mene siitä mistä aita on matalin, vaan siitä, mistä joudut ponnistamaan korkealle.
  2. Etsi itsellesi sopiva sali. Usein saleilla ensimmäinen kerta on ilmainen, joten suosittelen hyödyntämään sen tarjouksen. Viihdytkö pienessä bunkkerissa mörköjen kanssa vai haluatko jumpata isossa hallissa, jossa sinullakin on tilaa heilua kahvakuulien kanssa?
  3. Ole rohkea. Se ensimmäinen askel lähteä salille on aina yhtä jännittävä, pelottava, ahdistava ja kivulias, mutta toinen ja kolmas jo helpottaa. Älä pelkää kysyä apua ja ottaa asioista selvää. Ei kukaan ole syntynyt salimestariksi, ei edes Bull Mentula. Koko ajan oppii jotain uutta.
  4. Hanki mukavat salivaatteet. Sellaiset, jotka eivät ahdista ja purista ja hierrä koko ajan. Osta sellaiset sopivasti istuvat ja hengittävät vaatteet, joiden kanssa on hyvä treenata. Ei ole hyvä, jos hikoilet salilla ainoastaan sen takia, että paitasi ei vain hengitä. Treenivaatteisiin ja varusteisiin kannattaa satsata rahaa.
  5. Keskity perusliikkeisiin ja tee ne hallitusti ja kunnolla. Vaikka salilla näkee ties minkälaisia supermiehiä, jotka vetävät yhden käden leukoja, niin sinun ei tarvitse osata sellaisia heti. Älä pelkää painoja, mutta älä myöskään käytä liian suuria, ellet ole varma liikkeistä. Parempi nostaa penkistä pelkkä tanko kuin sata kiloa ja huomaat, että se on pian naamallasi.
  6. Jos et yhtään tiedä, mitä teet ja miten päin, hanki personal trainer. Kyllä ammattilainen tietää, mitä tekee ja hän osaa parhaiten auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi.
  7. Muista syödä hyvin ja kunnolla! Älä hamstraa kaappejasi täyteen proteiinijauheita, jos perus ruokavaliosi on pielessä. Muista syödä proteiinia riittävästi, jokaisella aterialla ja lisätä kasviksia ruokavalioon.
  8. Älä koskaan lannistu! Alussa kehitys on nopeaa ja muutoksia huomaa muutamassa viikossa. Jossain vaiheessa kehitys hidastuu ja silloin myös motivaatio saattaa hiipua. Silloin tiedät, että nyt on hyvä aika vaihtaa treeniohjelmaa. Ja vaikka kehitys ei hiipuisi, niin treeniohjelma kannattaa vaihtaa 5-6 viikon välein, että lihakset jatkavat kasvua.
  9. Älä vertaile itseäsi muihin. Sinun kroppasi toimii eri tavalla kuin muiden ja vaikka treenaisit samalla tavalla kuin vieressäsi oleva bikinipeppu, niin sinusta tulee erilainen. Jokainen on aloittanut jostakin. Jonakin päivänä voit olla paremmassa kunnossa, kuin se henkilö jota olet kauan ihaillut.
  10. Muista myös levätä. Vaikka niin kovasti jo haluaisit taas uudelleen ja uudelleen kahvakuulien kanssa salille heilumaan, niin lihas kasvaa levossa ja meidän jokaisen on joskus otettavaa aikaa itsellemme. Kuuntele kehoasi. Se kertoo kyllä milloin on aika pysähtyä.
  11. Opi nauttimaan itsestäsi, treenistä ja elämästäsi. Älä tee kaikesta pakkopullaa, vaan yritä löytää treenistä hyvä fiilis. Jos kuntosali ei ole sinun juttu, niin ei se mitään. Kaikkea pitää ja saa kokeilla. Kyllä jostakin löytyy juuri sinulle sopiva laji.

Tärkeintä on tehdä sitä, mitä itse haluaa. Jos haluat mennä salille, niin mene rohkeasti. Jos motivaatio on kateissa, niin mieti miksi aloitit? Miksi haluat aloittaa? Kyllä jonakin päivänä huomaat, että se kaikki oli sen arvoista.

Snapchat-8146759938226294717

xoxo, Jenna

Kommentit

  • Rissu

    Kiitos kaunis vinkeistä, kutakuinkin näillä ajattelin aloitella. Olen viimeksi nostellut muutamaa painoa salilla v. 2007 (eli yläasteen liikuntatunnilla), enkä ole koskaan elämässäni mieltänyt itseäni järin urheilulliseksi. Vihasin teininä mm. hiihtoa ja ryhmäliikuntaa (koska jäin aina jälkeen ja minut valittiin viimeisenä joukkueeseen), mutta nyt ihan vuoden sisään ja jostain käsittämättömästä syystä minulla on alkanut nousta kiinnostus salihommia ja hiihtämistä kohtaan.

    Ajattelin aloittaa ihan pienesti käymällä pari kertaa viikossa salilla, ja ladulla kerran viikossa, kunhan saan hiihtokamppeet hankittua. Yleiskunto on siis huono minulla, ja muutama kilo päässyt kertymään kolmen kuukauden aikana, koska jouduin työtapaturman takia saikulle, enkä saanut ensimmäisiin viikkoihin edes maitopurkkia nostaa. Nyt sain vastikään lääkäriltä luvan alkaa pikkuhiljaa rasittamaan itseäni, ja pitihän se heti tilata salivaatetta netistä. Eilen saapuivat postitse, ja ehkä jo tänään pääsen kokeilemaan, miltä ne tuntuvat käytössä.

    Olisi mahtavaa saada vähän tuota kuntoa kohotettua ja mahaa pienennettyä, sekä reisistä pikkusen pois ettei tarvitsisi ostaa uusia farkkuja joka kolmas kuukausi (menee haaroista puhki, kun reidet hankaa kävellessä yhteen). Lisäksi olisi hienoa päästä liikunnan avulla tupakoinnista eroon. Nämä ovat siis minun tavoitteeni.

    Mukavan realistisesti annat näitä vinkkejä ja ajatuksiasi. Sopii minulle, koska en aio muuttaa itseäni bikinifitness- kisoihin sopivaksi, vaan saada kroppani siihen kuntoon, että voin katsella itseäni peilistä hyvillä mielin. Enkä pistäisi pahaksi sitä mielihyvän ja lisäenergian saantia, mitä liikunnasta tulee. Kiitos siis sinulle, sain tästä kummasti inspiraatiota! =)

     0
  • Jenna

    Kiitos kommentista!
    Ensi alkuun pahoittelen sairaslomaasi, se on todella ikävää kun jotain yllättävää elämässä tapahtuu ja jos ei edes voi kunnolla liikkua. :/
    Mutta mahtavaa, että olet taas innostunut ja motivoitunut ja olet löytänyt tavoitteet itsellesi! Kaikista tärkeintä on itse tehdä se aloite ilman, että kukaan käskyttää vieressä, sillä silloin se päätös on pysyvä ja paras mahdollinen.
    Ja mitä tuohon muutamaan lisäkiloon tulee, niin haluan vain sanoa, että ihminen on silloin parhaimmillaan kun hän hyväksyy itsensä juuri sellaisena kuin on. Yksi tärkeä taito elämässä on oppia ymmärtämään se, että oli minkä kokoinen tai näköinen tahansa, niin aina on riittävä. Ja se panos mitä oman ulkonäön eteen haluaa tehdä, se on vain plussaa ja sitä, että on paras versio itsestään niin henkisesti kuin fyysisesti.
    Tsemppiä sinulle kovasti tupakoinnin lopettamiseen, liikkumiseen ja kilojen tiputtamiseen! 🙂

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.