VALIKKO
26.2.2016 18:11

Eikö treeni maistu?

Meillä jokaisella tulee varmaan niitä aikoja, kun ei vaan jaksa nousta sängyn pohjalta ja suklaalevyn syöminen hyvän leffan kanssa kuulostaa paljon houkuttelevammalta suunnitelmalta kuin kuntosalilla hikoilu tai lenkkeily. Silloin on juuri se hetki, kun motivaatio on loppu. Ehkä saattaa tuntuu, ettei tästä nousta enää ollenkaan. Mutta minä sanon, että kyllä; motivaation treeneihin voi löytää todella monella tavalla.

1)Aseta tavoite

Oletko haaveillut jo pitkään saavuttaneesi jotain tai ehkä vain ajatellut, että olisipa siistiä oppia esim. seisomaan käsillä? Aseta tavoite nyt. Se voi olla mitä tahansa: leuanvetoja, dippipunnerruksia, pistoolikyykkyjä, tietty painomäärä jalkaprässistä tai penkistä, maraton tai ihan vaan uuden harrastuksen aloittaminen. Treenit maistuvat ihan erilaiselta, kun ajattelee, että jonakin päivänä vielä voi saavuttaa tavoitteensa, ja sen jälkeen voi asettaa uudet ja paljon kovemmat tavoitteet.

2) Astu epämukavuusalueelle

Eikö olekin aina todella mukavaa juosta samoja lenkkipolkuja perjantai-iltaisin ja vetää samaa kahvakuulajumppaa viikosta toiseen? Tuttu ja turvallinen on aina hyvä valinta, mutta jos motivaatio on karkuteillä, niin silloin vika voi olla treenissä. Kannattaa kokeilla aina uusia juttuja, niin voi löytää jotain itselle sopivaa. Yleensä ne pelottavat asiat ei loppujen lopuksi ole niin kammottavia. Lisäksi tuloksia tulee, kun keho saa vaihtelua treeniin.

3) Hanki värikkäät ja mukavat treenivaatteet

Kuten sanotaan, että ”Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta”, niin salilla voisit viedä miehen sydämen upeilla kuteillasi. Vitsi vitsi. Mutta mikäs sen mukavampaa kuin astella salille uusissa lenkkareissa tai uusissa omaisuuden maksavissa housuissa. Ne vaatteet ovat kalliita ihan juuri siksi, että ne ovat tarkoitettu hikoiluun ja liikkumiseen. Älä siis turhaan pelkää panostaa treenivaatteisiin.

4) Etsi inspiraatiota 

Jos et yhtään tiedä miten päin salilla kannattaisi olla tai jos et vain enää keksi uusia liikkeitä hauiksen kasvattamiseen, anna ammattilaisten auttaa. Internet on täynnä erilaisia treeniohjelmia ja ohjeita hyvään treeniin. Katso monipuolisia vinkkejä vaikka täältä.

5) Kurkkaa lautasellesi

Jos motivaation puute johtuu väsyneestä ja vetämättömästä olosta, niin ruokavaliossasi saattaa olla puutteita. Saatko tarpeeksi proteiinia, hiilareita ja hyviä rasvoja? Muistatko syödä paljon marjoja ja kasviksia päivässä? Vitamiinitkaan eivät olisi pahitteeksi kiireisen arjen keskellä. Kaikki se mitä syöt, näkyy kyllä ulospäin ja heijastuu omaan vireystilaan.

6) Yhdessä treenaaminen on mukavampaa

Jos treenaaminen yksin tuntuu tylsältä, suostuttele kumppanisi, sisaruksesi tai oma äitisi lähtemään kanssasi lenkkipolulle tai salille. Yhdessä jaettu ilo, on paljon parempi ilo.

7) Herkutteletko koskaan? 

Itseään on hyvä muistaa myös palkita. Ei sen tarvitse tarkoittaa jäätävän kokoista sipsipussia ja jäätelöpakettia joka lauantai-ilta. Se voi olla jotain terveellistä, kuten ihana proteiinipatukka treenin jälkeen. Jos syöt puhtaasti koko viikon, niin kerran viikossa cheat meal (=sallittu herkuttelupäivä!) on hyväksi motivaatiolle.

8) Etsi syy lähteä liikkumaan

Bongaa salilta kuuma bodari, kysy häneltä neuvoa ja olen varma, että hän saa sinut motivoituneeksi. Mutta jos kuumat bodarit eivät saa jalkojasi liikkeelle, niin miten olisi sixpack kesäksi?

Jos ei vieläkään motivaatiota löytynyt, niin lue tämä kirja.

IMG_20160226_095429

Älä keksi tekosyitä. Muista aina miksi aloitit. Yksi askel on parempi kuin luovuttaminen. Kukaan muu ei estä sinua etenemästä, kuin sinä itse.

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.