VALIKKO
5.8.2019 19:20

Fit Anywhere – Viidessä viikossa kuntoon kaikkialla

Viisi viikkoa sitten lähdin matkalle. Matkalle kohti jotain tuntematonta, uutta ja pelottavaa. Matkalle kohti parempaa itseäni. Viisi viikkoa sitten aloitin Aaro Huttusen valmennuksen Fit Anywhere, joka lupasi minulle, että tulisin kuntoon missä ja milloin tahansa.

Valmennus koostui kokonaan kehonpainolla tehtävistä harjoitteista ja sehän tässä olikin aivan parasta! Pystyin treenaamaan todellakin missä tahansa – työpaikan pukuhuoneessa, kuntosalilla ja lasten leikkipuistossa. Valmennus ei myöskään antanut tilaa tekosyille, sillä harjoitteet kestivät maksimissaan 20 minuuttia!

”It is important to you, you will find a way. If not, you’ll find an excuse.”

Ensimmäinen ajatus kehonpainolla tehtäviin harjoitteisiin oli hieman pelottava, koska olen niin pitkään harrastanut vain kuntosalilla käyntiä, ja tiesin ettei kehonpainoharjoittelu ole parhainta osaamistani. Halusin kuitenkin yrittää ja haastaa kehoani tekemään jotakin uutta.

Viisi viikkoa sitten valmennus alkoi kuntotesteillä. Ajattelin, että onpa ihanaa! Kunnes tajusin, ettei olisi pitänyt nuolaista ennen kuin tipahtaa. Niinkin yksinkertainen liike kuin punnerrus tuntui aivan liian raskaalta. Puhumattakaan siitä, kuinka monta ärräpäätä päästin, kun jouduin (tai siis pääsin) tekemään burpeeta. Ei riittänyt yksi tai kaksi. Kuntotestien jälkeen olo oli hieman pettynyt, mutta en halunnut luovuttaa, vaan mennä tarmolla kohti valmennusta ja tulevia viikkoja.

Ensimmäinen viikko meni hieman laahaten, mutta pikku hiljaa harjoitteet ja valmennus muuttui yhä enemmän rutiininomaiseksi. Paluuta entiseen elämään ei ollut. Eikä myöskään halua, sillä valmennus oli vienyt minut täysin mukanaan.

Valmennus suoritettiin Syke Tribe- sovelluksen kautta, mikä oli erittäin kätevää – en tarvinnut treeneihin mukaan kuin itseni ja luurin. Sovellus oli erittäin helppokäyttöinen ja monipuolinen. Sovelluksella pystyi seuraamaan unta, mielialaa, syömistä, tavoitteiden saavuttamista ja tietysti treenaamista.

Valmennus kehotti asettamaan tavoitteita. Itselleni päätin olla hieman armollinen ja asetin ensimmäiseksi tavoitteeksi, että burpee olisi viiden viikon päästä vähemmän vastenmielinen liike. Ja uskokaa tai älkää, nyt jopa vapaaehtoisesti teen sitä jokaisella treenikerralla ilman yhden yhtä ärräpäätä. Tavoite siis saavutettiin ja voisin jopa hiljaa itsekseni todeta, ettei burpee ole laisinkaan hassumpi liike.

”The biggest wall you’ve gotta climb is the one you build in your mind.”

Jokainen viikko alkoi sillä, että kirjoitin tulevan viikon treenisuunnitelmat ylös, jolloin en edes pystynyt luistamaan tehtävistäni. Sovellus myös muistutti minua joka päivä, että tänään olisi taas aika treenata tai huoltaa kehoa. Tuntui kerrankin hyvältä, kun joku oikeasti oli potkimassa minua persuuksiin ja auttoi kohti parempaa kuntoa.

Valmennus ei päästänyt minua helpolla. Mutta olin valmis kohtaamaan kaikki haasteet mitä minulla oli edessä. Välillä mietin, miksi teen tätä, mutta jokaisen treenikerran jälkeen taas ymmärsin todella miksi. Sain taas syyn liikkumiselle ja omalle hyvinvoinnilleni.

”It’s easy to make good decisions, when there are no bad options.”

Viiden viikon päästä oli aika taas kuntotestien. Tällä kertaa en ollut kauhuissani, vaan innoissani, sillä tiesin, että jotain hyvää oli tapahtunut itsessäni ja kehossani. Kuntotestit menivät nappiin ja selkeitä muutoksia oli myös havaittavissa kehossani.

Vaikka viisi viikkoa sitten olin hieman kauhuissani, niin sen viiden viikon jälkeen en olisi voinut olla tyytyväisempi olotilaani ja kuntooni. Valmennus oli todella erinomainen ja avartava. Se opetti minua liikkumaan milloin ja missä tahansa. Se opetti minulle, ettei tekosyille ole tilaa, kun on kyse omasta hyvinvoinnistani. Se opetti minulle, miten todella pystyn saavuttamaan tavoitteeni, jos olen valmis tekemään töitä sen eteen.

”Strength doesn’t come from what you can do. It comes from overcoming the thing you once thought you couldn’t.”

Valmennus oli todella monipuolinen. Se ei keskittynyt ainoastaan treeniin, vaan myös liikkuvuuden parantamiseen, uneen, itsensä uskomiseen ja motivaation löytämiseen. Valmennus oli enemmän kuin mitä olisin osannut odottaa. Ja se antoi minulle juuri sen, mitä lupasikin – tulin viidessä viikossa kuntoon ja paremmaksi versioksi itsestäni.

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.