VALIKKO
6.3.2017 19:29

Inhokkiliikkeet kuntosalilla

Kuntosali on se paikka, jossa poistutaan siltä omalta mukavuusalueelta. Vaikka rakastan todella paljon käydä kuntosalilla ja pidän siitä hyvästä fiiliksestä, mikä treenistä tulee, silti salilla on asioita, joista en tykkää. Nyt paljastan teille mitä liikkeitä inhoan ja joiden tekeminen on aina suuri hyppy epämukavuusalueelle.

Kyykky tangolla

Aloin tosissani kyykkäämään reilu vuosi sitten, kun ensimmäisen kerran uskalsin kokeilla, miten jaksan edes 20kg tankoa niskoillani kantaa. Aluksi kyykkääminen oli todella mukavaa ja se tuntui helpolta ja painoja nousi viikoittain. Nyt tässä viime kuukausina se kyykky-into on hiipunut ja olen alkanut tekemään kyykkyä muilla tavoilla kuin perinteisen tangon kanssa. Kyykky on teknisesti todella vaikea liike, joten sen oikean tekniikan hiomiseen menee jo kauan, mutta ehkä into nousisi, jos ostaisin ihan oikeat kyykkykengät.

Bulgarialainen kyykky

Minä en vain tiedä miksi, mutta tämä liike on ensinnäkin tasapainon kannalta todella vaikea, kun yritän kompuroida ensin toisella jalalla penkin päälle ja toisella yritän löytää sopivan asennon ja sitten kun vielä pitäisi ottaa käsipainot käteen ja pystyä yhdellä jalalla kyykkäämään. Kuulostaa jo niin kamalalta, että aivan pöyristyttää. Mutta tämä liike on todella tehokas ja vaikka se on aivan kamala, niin silti sitä pitää tehdä ja siinä kehittyä.

Askelkyykky

Tämä lista nyt kuulostaa siltä, että vihaisin kaikkia kyykkyjä… Mutta jos näistä kolmesta kyykyistä pitäisi valita niin tämä on ehkä se pienin paha. Tähän liikkeeseen on ehkä sellainen viha-rakkassuhde. Välillä sitä tekee oikein mielellään, mutta välillä sen haluaisi vain äkkiä olevan ohi. Mutta taas kerran niin tehokas liike, että pakko vain askelkyykätä.

Pystypunnerrus

Tämä on kyllä se inhokkiliikkeiden ykkönen! Kun homma sujuu, niin se sujuu hyvin ilman ongelmia, mutta kun voimat loppuvat, niin ne painot ei vaan enää nouse senttiäkään. Siitä syystä en pidä tästä liikkeestä, koska tässä ei yhtään pysty ”huijaamaan” tai ”auttamaan” millään tavalla, koska jos tanko ei nouse, niin sitten sitä ei rimpuilemallakaan saa ylös.

Ylätalja

Muistan, että joskus yläasteaikoina tämä oli yksi lempiliikkeeni ja samoin niihin aikoihin, kun aloitin salilla käymisen, mutta nykyään en oikein tiedä mikä siinä ei enää minua innosta. Todella loistava liike selälle, mutta tuntuu että painot vain pysyvät päivästä toiseen samoina.

Vipunostot eteen

Tämä liike on joka kerta yhtä tuskaisen hien takana ja sen viimeisen puserruksen jälkeen kyllä aina tulee voittajafiilis. Käsipainoilla tämä liike menee, mutta kaikista kamalinta on, kun tämän liikkeen tekee taljassa seisten.

Useat vatsalihasliikkeet

Jostain kumman syystä näin talven jälkeen, kun mennään kohti kesää sitä alkaa innokkaasti ja tarmokkaasti treenaamaan vatsalihaksia ja huomaa, että se on aivan kamalaa. Minulla ei koskaan ole ollut mitään älyttömän rautaista keskivartaloa ja ehkä juuri siksi en kamalasti vatsalihaksien treenaamisesta pidä, vaikka sitä lähes joka päivä yrittää epätoivoisesti itselleen sixpackia metsästää. Erityisesti inhoan sitä vatsa(makkaroiden) rullauspyörää (voimapyöräksi sitä kai kutsutaan). Se kun sattuu joka paikkaan, vaikka keskivartaloa sillä pitäisi treenata.

Lisäksi vielä kaikki kehonpainolla tehtävät, kuten kaiken maailman yhden ja kahden ja kolmen käden ja pikkurillillä tehdyt punnerrukset, leuanvedot, dipit, päälläseisonnat…

…. Syystä koska olen niissä vain todella huono. Mutta onneksi näissä liikkeissä kuminauha auttaa aika tavalla ja silloin niitä pystyy harjoittelemaan ilman turhaa itkemistä ja kitinää.

Vaikka tässä olikin lista liikkeistä, joista en erityisemmin pidä, niin ei se tarkoita, että joka kerta skippaisin tai tekisin ne puoliteholla. Ne vain vaativat harjoitusta ja sitä intoa. Jokainen askel epämukavuusalueelle on kuitenkin mahdollisuus onnistumiseen.

 

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.