VALIKKO
4.8.2016 09:42

Millainen on minun ruokavalioni?

Kuten olen aikaisemmin puhunut ruuasta, olen aika tarkka siitä, mitä suuhuni laitan ja kuinka paljon. Tykkään pelata numeroiden kanssa ja lasken ruokani kalorit. Ei, ei se ole sairasta. Se on täysin normaalia liikkujalle, joka haluaa kehittyä. Lisäksi olen pitkä (177cm) ja aineenvaihduntani on nopea. Jos syön ihan miten sattuu ja mitä haluan, niin en liho, vaan laihdun. Kesän alussa epämääräisellä ruokavaliolla laihduin reilussa viikossa 3 kiloa. Joten minun täytyy pitää monipuolisesta ja säännollisesti ruokavaliosta kiinni.

Tässä perinteinen arkiruokavalioni, kun olen koulussa sekä treenaan. Viikonloppuisin välipala 1 jää pois, sekä lepopäivinä välipala 3 myös.

Aamiainen

Snapchat-746157791802941199

Ennen aamiaista juon todella paljon vettä ja sitten aamu lähtee käyntiin aina puurolla. Olen hieman huono puoron syöjä – tai sitten keittäjä, mutta se puuron syöminen on aina yhtä kamalaa pakkopullaa. Yritän kuitenkin pyristellä siitä eteenpäin, kun lisään päälle marjoja tai sokeroimatonta mehukeittoa sekä raejuustoa tai valkuaisia. Aamiaisen lisäksi otan vitamiineja, esim magnesiumia, monivitamiinia, sinkkiä ja omega-3:sta. Minun mielestäni aamiaiseksi puuro on paras vaihtoehto, sillä se sisältää kuituja ja saa vatsan toimimaan.

Välipala 1

IMG_20150706_153609

Syön yleensä aamiaisen aina todella aikaisin, joten ennen lounasta syön jotain pientä, kuten riisikakun ja valkuaisen tai kokonaisen kananmunan. Mutta jos teen treenin ennen lounasta, syön rahkaa. Jaksaa oppitunneilla paremmin keskittyä, kun maha ei kurni koko ajan.

Lounas

20150810_185831

Lounaaksi syön sitä, mitä koulussa on tarjolla. Vielä vuosi sitten olin hyvin tarkka proteiinien ja ruuan laadun suhteen, mutta nykyään en jaksa raahata tuhatta eväsrasiaa kouluun mukaan, joten pääasia, että maha tulee täyteen, kun ei tässä millään kisadieetillä olla. Mutta pyrin kuitenkin rakentamaan lautasmallin näköisen aterian, jossa painotan proteiinin ja kasviksien saantia. Lounaalla myös lisään salaattiin oliiviöljyä. (kuvassa on rakennuskauden ateria, kun en löytänyt parempaa).

Välipala 2

Snapchat-328003181050258277

Pari tuntia lounaan jälkeen syön toisen välipalan, joka on yleensä leipää, riisikakkua tai banaania, koska ne on helpoin kuljettaa mukana eikä tarvitse välittää meneekö se pilalle kuumassa ja niiden lisäksi kananmunaa ja pähkinöitä. Viikonloppuisin teen yleensä smoothien, johon tulee banaani, rahkaa, marjoja, kaurahiutaleita ja maitoa.

Välipala 3

2015-03-18 11.59.19

Treenin jälkeen juon palautusjuoman, jossa on Whey-80 heraproteiinia sekä maltoa ja rakennuskaudella kreatiinia. Tosi harvoin juon valmiin juoman, mutta silloin, jos olen unohtanut omat kotiin.

Päivällinen

Snapchat-4599818126781510801

Pitkän päivän ja rankan treenin jälkeen minulle maistuu iso annos broileria tai jauhelihaa, kasviksia ja riisiä tai tumma pastaa. Painotan ruokavaliossani, että treenin jälkeen ja ennen treeniä saisin riittävästi hiilihydraatteja ja myös proteiinia, jotta treeni menee perillä eikä lihakset ole aivan tukossa seuraavana päivänä.

Iltapala

Snapchat-2765438791060471986

Iltapalaksi syön joko smoothien tai munakkaan. Munakkaaseen laitan kaksi kokonaista kananmunaa ja kaksi valkuaista, kalkkunaa/kinkkua/kanaa sekä kasviksia joko munakkaan päälle tai sitten syön tuoreena, niin vitamiinit pysyy paremmin tallella. Yön ajaksi olisi tärkeää saada riittävästi proteiinia, sillä keho korjaa lihaksia yön aikana. Proteiini pitää myös kylläisenä pidempään, joten ei ainakaan yön aikana tule nälkä, jos on syönyt kunnolla.

Tämä ruokavalio toimii minulla, vaikka se ei ole täysin valmis. Vielä on parannettavaa ja onhan tässä aikaa etsiä ja kokeilla juuri itselle sopiva tapa syödä. Monipuolisuus ja säännöllisyys on kuitenkin ykkösjuttuja minulle. Terveellisen ruokavalion ansiosta pysyn terveänä ja virkeänä läpi päivän ja jaksan treenata täysillä.

xoxo, Jenna

Kommentit

  • Anniina

    Täähän oli kiinnostava 🙂 Se on hullua, miten paljon pitää syödä jos treenaa, mulle se on tosi vaikeeta. Sainkin tästä postausidean, taidan julkaista joku päivä oman ruokapäiväkirjan 😉

     0
    • Jenna

      Juu!:D se on kyllä tosi hassua, kun tällei laittaa ylös yhden päivän ruuat. Juu kuulostaa hyvältä 😉

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.