VALIKKO
30.5.2016 11:58

Mistä koostuu hyvä (kesä)kunto?

Nyt on ehkä hieman myöhäistä aloittaa treenaamaan kesää varten, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä parantaa omaa yleiskuntoa ja sitä kautta saavuttaa omia tavoitteita. Jos sinulla ei vielä ole selkeitä tavoitteita tai jos treenaat ihan huvin vuoksi tai jos et treenaa vielä ollenkaan, nyt olisi hyvä aika aloittaa. Hyvään kuntoon ei tarvita kuin muutama asia, jotka yhdessä luovat sinusta terveen ja hyvinvoivan ihmisen.

1) Lihaskunto

  • On todella monia hyviä tapoja kasvattaa lihaksia, eikä se välttämättä huuda salia rinnalleen. Yhtä hyvin lihaksistaan voi pitää huolta kotona. Pari kahvakuulaa olohuoneen nurkkaan ja kotitreeni on valmis! Mutta näin kesällä ulkona liikkuminen on suotavaa ja jos jostain läheltä löytyy ulkokuntoilupaikka, sinne oitis treenaamaan ja nauttimaan auringosta.
  • Jos tavoittelee hyvää yleiskuntoa, niin kannattaa tehdä perusliikkeitä monipuolisesti ja sen jälkeen voi alkaa hiomaan ja kikkailemaan liikkeiden kanssa, jos haluaakin kasvattaa jotain tiettyjä lihaksia. Mutta tärkeintä on treenata kaikkia lihaksia, jotta kaikki lihakset kasvaa samassa suhteessa. Eikä ala näyttämään siltä, että jalat ovat tikut ja rintalihakset todella suuret. Mutta se on myös yksilöllistä; toisilla kasvaa kädet ja toisilla jalat nopeammin.
  • Jos kesäksi sixpackin haluaa, vatsalihaksia ei tarvitse tehdä joka päivä. Jos tekee tiukan treenin vatsoille 3-4 krt/viikossa saa jo tuloksia. Myös nauraminen vahvistaa vatsalihaksia tai ainakin saa ne vielä entistä kipeämmiksi vatsatreenin jälkeen. 😉

2) Aerobinen

  • Pelkkä lihaskunto ei riitä hyvään kuntoon. Muutaman kerran viikossa olisi hyvä käydä lenkillä, pyöräilemässä tai tekemässä joku sykettä nostattava hikitreeni. Ainakin omasta mielestä on tosi tylsää välillä käydä juoksemassa samat lenkkipolut ja siksi olisi hyvä välillä vaihtaa sitä omaa tyyliä kehittää aerobista kuntoa. Jos rasvaa haluaa polttaa, niin ryhmäliikuntatunnit (esim spinning tai kahvakuula-treeni) ovat todella hyviä siinä. Varsinkin kahvakuula-treeni kasvattaa samalla lihasta ja polttaa rasvaa ja treenin vaikutus on moninkertainen lenkkiin nähden.

3) Ravinto

  • Voisin väittää, että kaikista tärkein näistä asioista on ruokavalio. Kaikki se, mitä syöt näkyy kyllä kropasta ja myös mielestä. Jos tuloksia tulee, se on ruokavalion ansiota ja jos tuloksia ei pitkän aikavälin päästä ala näkymään, ruokavaliosi on pielessä. Ruokavalion pitäisi olla monipuolinen: paljon proteiinia (mutta ei kuitenkaan mahdottomia määriä), paljon myös hyviä hiilihydraatteja, kuituja, hyviä rasvoja, paljon kasviksia ja marjoja.
  • Lisäravinteet eivät ole välttämättömiä. Jos haluat kehittää vain kuntoasi, eikä sinulla ole sen suurempia tavoitteita (kuten suurta lihasmassan kasvua), pärjäät hyvin normaalilla ruualla. Mutta lisäravinteet ovat myös hyviä, sillä ne auttavat palautumista, kasvattavat lihasta ja antavat lisäbuustia treeniin.

4) Lihashuolto

  • Kaiken tämän uhkimisen ja syömisen lisäksi pitää muistaa, että lihas kasvaa levossa. On tietysti olemassa niitä super-bodaajia, jotka jaksavat treenata joka päivä kaksi kertaa, mutta heidän elimistönsä on tottunut monien vuosien treenimäärään (eikä sellainen ole kovin tavallista) ja lisäravinteet auttavat myös kehoa palautumaan nopeammin.
  • Miten lihaksia sitten voi huoltaa? 
  • Venyttele päivittäin, äläkä odota sitä hetkeä, kun olet aivan jumissa ja et pääse edes rappusia ylös. Mutta muista silti aina lämmitellä hieman ennen venyttelyä, ettei satu mitään. Ennen treeniä ja treenin jälkeen pienet 15-20 sekunnin venytykset on hyvät. Kun teet pidempiä venytyksiä esimerkiksi iltaisin venytä jokaista lihasta 3 minuuttia.
  • Pelkkä venyttely ei välttämättä auta poistamaan kaikkia jumeja, kannattaa myös muutaman kerran viikossa rullailla kehoa pilatesrullalla.
  • Yksi todella hyvä keino huoltaa lihaksia on hieronta. Jos sinulla on tapana käydä kerran vuodessa hieronnassa ja treenaat paljon, niin kerran kuussa hieronta voisi olla uusi ja parempi askel kohti hyvää lihashuoltoa! Ammattilainen kyllä tietää mitä tekee 🙂

5) Mielen hyvinvointi

  • Aika pitkälti ihmiset saattavat treenata ulkonäön takia, mutta minulle ainakin ensimmäinen asia on se todella hyvä fiilis, mikä treenistä tulee! Hymyile niin maailma näyttää paremmalta paikalta! Kaikille ei tule treenistä hyviä fiiliksiä, mutta miksi sitä tekisi, jos se olisi pakkopullaa ja kamalaa hommaa? Kun kroppa voi hyvin, niin voi myös mielikin.
  • Vältä myös stressiä! Se kerää nesteitä kehoon ja voi pistää kropan sekaisin. Nauti elämästä ja elä hetkessä ja koita löytää itsellesi sopiva tapa rauhoittaa itsesi ja tyhjentää mielesi stressin kuormittaessa mieltä. Äläkä varsinkaan stressaa treenistä, kukaan ei pakota sinua siihen. Löydä oma tapasi treenata.

20150621_180541

 

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.