VALIKKO
9.9.2016 10:36

Miten kehoa huolletaan?

Kun tarkastellaan ihmisen hyvinvointia kokonaisuutena, on kolme tärkeää asiaa, jotka kannattaa aina muistaa: ruoka, liikunta ja lepo. Nämä kaikki asiat ovat kaikki yhtä tärkeitä, kun haluamme pitää huolta itsestämme. Nyt katsomme tarkemmin, mitä se lepo keholle tarkoittaa ja miten kehoa sitten voi huoltaa, jotta pysyy hyvässä kunnossa.

Sana lepo on ehkä hieman hämäävä, sillä se ei varsinaisesti tarkoita sitä, että raskaan työpäivän jälkeen, jäämme sängyyn makaamaan ja toivomme, että hartia- ja niskakipumme katoavat. Sana lepo tarkoittaa kehon rauhoittumista ja pysähtymistä. Sitä, että annamme kehollemme aikaa palautua arjen kuormituksista ja treeneistä. Vaikka keho ei sanoisi, että nyt on aika pysähtyä, niin silti jokaisen pitäisi huoltaa kehoaan päivittäin. Usein törmää ihmisiin, jotka treenaavat tai painavat pitkää päivää jatkuvalla syötöllä ja unohtavat täysin, että keho tarvitsee myös lepoa. Minä itse olen kuulunut niihin ihmisiin, jotka vain haluavat treenata ja luulevat, että pelkkä uni ja ruoka saavat kehon palautumaan. Sitten ymmärsin, että treeni ja elämäkin maistuu paljon paremmalta, kun vain jaksaa panostaa myös rauhoittumiseen.

Kaikista helpoin tapa kehon huoltamiseen on venyttely. Mutta miksi se tuntuu aina yhtä tylsältä aloittaa? Itse olen aina ollut todella kankea ja olen keksinyt jatkuvasti tekosyitä, miksi en vain viitsi venytellä: se sattuu (tottakai se sattuu, jos ei koskaan venyttele) ja se on aikaavievää (päivässä on kuitenkin vain 24 tuntia ja jos 30 minuuttia käyttäisi venyttelyyn, se ei varmasti olisi maailmanloppu). Eihän kaikki elämässä voi olla kivaa ja hauskaa. Joskus elämässä on tylsiä asioita, jotka kuitenkin jälkeenpäin tuntuvat mukavilta. Nimimerkillä ei sitä kauan jaksa portaita vältellä jalkapäivän jälkeen, jos ja kun vain venyttelisi heti eikä huomenna.

Mielestäni paras keksintö, mutta samalla myös vielä kivuliaampi kuin venyttely on putkirullaus. Jokaisella pitäisi olla kotona tai vähintäänkin salilla rulla, jolla saa huollettua kehoa todella hyvin. Putkirullaus saa lihakset rentoutumaan, lisää verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Jos ei koskaan ole rullaillut, kannattaa heti kokeilla ja katsoa, vaikka netistä opetusvideo.

Kaikille nukkumatin ystäville on iloa kertoa, että uni on kuitenkin sitä parasta lepoa urheilijalle. Niinhän sitä sanotaan, että lihas kasvaa levossa, joten hyviin yöuniin kannattaa panostaa. Ja koska lihaksia rakentuu yön aikana, on hyvä kiinnittää huomiota siihen, mitä syö ennen nukkumaanmenoa. Proteiinipitoinen ja vielä hitaasti imeytyvät proteiinit ovat paras vaihtoehto ennen nukkumaanmenoa. Esimerkiksi kaseiini on erinomainen hitaasti imeytyvä proteiini, jota on maitotuotteissa.

Yhtä tärkeää on muistaa, mitä tekee ennen ja jälkeen treenin. Hyvä alkulämmittely saa treenin sujumaan loistavasti ja loppuvenyttely auttaa siinä, ettei keho mene heti aivan jumiin (kumpaankin kannattaa varata aikaa 5-10min). Alkulämmittelyksi suosittelen enemmin keppijumppaa, liikeratojen avaamista ja lihaksien aktivointia sekä venyttelyä kuin aerobisen laitteen käyttöä. Treenin aikana täytyy muistaa oikeat tekniikat, koska jumit kropassa voivat myös johtua vääristä tekniikoista. Treenin jälkeen tehdään pieni loppuveryttely, jolla ehkäistää lihasten kipeytymistä.

Ainakin kerran tai kahdesti kuussa olisi hyvä käydä hieronnassa. Jos niskoihin sattuu jatkuvasti tai jos pohkeet ovat aivan jumissa eikä venyttelyt auta, niin kyllä ammattilainen osaa auttaa. Hieronta kannattaa sijoittaa lepopäivälle, sillä sen jälkeen ei heti kannatta mennä treenaamaan. Kannattaa ottaa hieronta tavaksi, eikä vain odottaa, että on aivan jumissa.

Tiivistettynä tämä kaikki:

  • Venyttele päivittäin, jo 30 minuuttia riittää.
  • Hanki kotiin putkirulla tai mene salille rullailemaan lihaksiasi
  • Nuku riittävästi
  • Panosta treenin ympärillä myös lämmittelyyn ja venyttelyyn
  • Käy hieronnassa

Tärkeintä on muistaa kuunnella omaa kehoa ja antaa aikaa itselleen. Koko ajan ei tarvitse mennä ja suorittaa. Pidä huolta itsestäsi. Syö hyvin ja juo paljon vettä. Hemmottele itseäsi näillä vinkeillä päivittäin.

20160903_160926

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.