VALIKKO

Miten oppia aamupalaihmiseksi?

Kaikille ihmisille aamupala ei ole itsestäänselvyys. Useilla päivä lähtee käyntiin isolla kahvikupillisella. Yksi kupillinen kofeiinia, jossa ei ole oikeastaan kuin muutamia kaloreita, mutta valtavasti virtaa. Mikä aamupala se sellainen oikein on? Minä en voisi kuvitella elämääni todellakaan ilman aamupalaa. Päivä lähtee kyllä käyntiin ilman kofeiinipiikkia, mutta ei ilman kunnon aamupalaa.

En ole suinkaan aina ollut aamupalaihminen. Joskus ylä-asteella en osannut syödä aamupalaa ollenkaan. Ruoka ei vain maistunut aamuisin. Silloin minulla muutenkin oli aina pieni nälkä ja pieni mahalaukku. Sitä vuosien mittaan on kuitenkin alkanut paljon arvostamaan ravintoa ja mielestäni aamupala on yksi tärkeimmistä aterioista päivässä.

Usein syön aamuisin puuroa, sillä se on kaikista helpoin ja nopein ruoka. Sen kanssa syön valkuaisia, raejuustoa tai rahkaa, jotta saisin myös proteiinia. Laiskoina aamuina, jolloin ei ole kiire, syön yleensä leipää tai juon smoothien. En ole oikein koskaan oppinut olemaan mikään puuroihminen, mutta syön sitä, koska kehoni pitää siitä ja kyllä se silloin tällöin maistuu tuoreiden marjojen tai mehukeiton kanssa. Olen vähän ristiriitainen tässä suhteessa – aamupala on mielestäni tärkein ateria, vaikka ei mielestäni paras.

Aamulla on todella tärkeää katsoa, mitä syö, jotta jaksaa lounaaseen asti. Minä usein syön aamupalan ja lounaan välillä pienen välipalan, sillä siihen väliin mahtuu monta tuntia. Aamupala saisi olla sopivan raskas, mutta ei liian hiilihydraattipainoinen, jotta verensokeri pysyisi tasaisena. Pelkällä kahvilla ei kuitenkaan pitkälle pötkitä.

On vaikea pakottaa ketään syömään aamuisin, jos ruoka ei maistu, mutta jos minäkin opin siihen, niin varmasti muutkin ihmiset. Ja varsinkin treeni tuottaa minulle lisää ruokahalua, joten en pystyisi olemaan syömättä. Kyse on vain päätöksistä, eikä aamupalaihmiseksi oikeastaan voi, kun opetella.

Miten sitten rakennetaan hyvä aamupala?

  • Itse ainakin juon aamuisin todella paljon vettä – ennen ja jälkeen aamupalan. Sellainen litra saattaa helposti mennä kurkusta alas huomaamatta. Jos haluaa hieman buustia aineenvaihduntaan heti aamusta kannattaa laittaa veteen sitruunaa ja inkivääriä.
  • Pitäisi valita joku hyvä hiilihydraattilähde, itse suosin puuroa. Mutta kaurahiutaleet voi yhtä hyvin heittää blenderiin smoothien joukkoon.
  • Olisi hyvä, jos heti aamusta saisi kuituja, esim. kauraleseiden, kauramaidon tai viherjuoman muodossa. Päivä lähtee paremmin käyntiin, kun maha toimii.
  • Aamulla, kuten kaikilla aterioilla proteiinin saanti on tärkeää. Proteiinia saa vaikka mistä: rahkasta, raejuustosta, kananmunista tai proteiinijauheista. Näitä kaikkia voi tietysti yhdistää tai syödä erikseen.
  • Eikä tietenkään pidä unohtaa rasvoja: kananmunankeltuaiset, siemenet, oliiviöljy tai ihan perinteinen voi käy hyvin puuron tai leivän päälle.
  • Ja kahvi on ihan hyvä vaihtoehto, jos piristystä kaipaa aamuun, mutta ihan vinkkinä hyvillä yöunillakin jaksaa nousta. Mutta kahvin sijasta voisi juoda, vaikka vihreää teetä, joka on erittäin hyvä valinta aineenvaihdunnalle.

Tässä minun laiskan päivän aamupala: kaksi kokonaista täysjyväsämpylää, neljä valkuaista, juustoa, meetvurstia, margariinia ja päälle vihreää teetä sitruunan ja inkiväärin kera sekä kasa ravintolisiä ja paljon vettä.

Syötkö sinä aamuisin? Mitä?

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.