VALIKKO
14.1.2017 19:31

Miten motivoitua venyttelemään joka päivä?

Minusta tuntuu, että aika monella on yksi suuri ongelma. Meistä jokaisen pitäisi venytellä. Tiedetään, että se on hyväksi keholle, mutta miksi sitä tehdään aivan liian harvoin? Vasta silloin, kun ollaan aivan poikki ja rikki. Vasta silloin me ryhdymme venyttelemään, jos viitsimme. Mikä siinä venyttelemisessä tai sen aloittamisessa on niin vaikeaa?

Voin aivan rehellisesti sanoa, että en tunne kovin montaa ihmistä joille venyttely olisi arkipäivää. Enkä myöskään itse ole koskaan oppinut siihen. No, olen muutenkin laiminlyönyt kehonhuoltoa, kunnes tajusin sen todellisen merkityksen. Kun ymmärsin, että yhtä tärkeää on pysähtyä ja levätä kuin treenata kovaa.

Minulla on kuitenkin kerrottavana syy, miksi minä olen nyt ottanut itseäni niskasta kiinni ja olen alkanut venyttelemään ja huoltamaan kehoani. Kävin tuossa muutama viikko sitten jalkahieronnassa ja ai, että sieltähän löytyi vaikka mitä kivaa. Kipua. Itkua kokonaiset 80 minuuttia putkeen. Raastavaa kärsimystä. Kroppa oli mennyt seisomatyöstä niin tukkoon, että housujen laittaminen jalkaan jo sattui. Minut passitettiin jalkapäivistä tauolle. Siinä pari viikkoa minä vain lepäsin ja venyttelin ja viime viikolla, kun kävin hierojalla, niin kivut olivat jo siedettävämmät. Katsotaan miltä tilanne näyttää ensi viikolla, kun olisi taas aika jalkahierojalle ja kahdet jalkatreenit jo aloitettu. Toivottavasti suunta on parempaan päin.

Joten tämä tarina voi ehkä hieman avata sitä näkökulmaa miksi minä aloitin venyttelemään useammin. Ennen venyttelin vain juuri silloin, kun en päässyt rappusia ylös tai kun en saanut paitaa pois päältäni. Nyt minä venyttelen joka päivä. Pienikin hetki riittää, mutta se pieni hetki on parempi kun ei mitään. Ja kun tähän venyttelyyn lisää rullailut, hieronnan ja joogan, niin kroppa kyllä kiittää siitä.

Miten juuri sinä voisit motivoitua venyttelemaan?

  • Sanotaanko näin, että se ensimmäinen vaihe, aloittaminen, on aina kaikista vaikeinta. Mutta jos vain aloitat ja ryhdyt nyt heti toimeen, niin huomaat, miten hyvä olo siitä tuleekin.
  • Venytellä voi periaattessa missä ja milloin vain. Minä tykkään venytellä samalla, kun katson lempisarjaani iltaisin, joten voin samalla tehdä kahta asiaa yhtä aikaa. Silloin et jää mistään paitsi.
  • Älä odota, että olet aivan jumissa. Lihakset kyllä kaipaavat ja tarvitset venytystä, vaikka et olisi urheillut.
  • Mutta eikö kaikki ole aina hauskempaa, jos itselle asettaa jonkin tavoitteen? Jos et saa sormia varpaisiin suorin jaloin, aloita siitä ja seuraavaksi voit kokeilla, kuinka spagaatin harjoittelu onnistuu. Venyttelyn ei tarvitse olla tylsää.
  • Jos treenaat, niin venyttele mielummin muutaman tunnin päästä treenistä. Treenin alkuun ja loppuun käy sellaiset hyvin lyhyet 10-20 sekunnin venytykset.

Voisit kysyä itseltäsi, miksi et ole aloittanut venyttelemistä aikaisemmin? Mitä haittaa siitä edes olisi? Haluatko kenties vielä valittaa kivuistasi vai pitää huolta itsestäsi? Sinä päätät.

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.