VALIKKO
6.2.2018 17:26

Näillä vinkeillä elämäntaparemontti ainakin epäonnistuu!

Aina puhutaan vinkeistä ja teoista, joilla elämäntaparemonttia voisi ohjata parempaan suuntaan, mutta kukaan ei koskaan ajattele tätä asiaa toisinpäin. Miten on sitten niiden asioiden laita, jotka saavat elämäntaparemontin mitä varmemmin epäonnistumaan?

Ei ole konkreettista tavoitetta.

Uskon, että usein monet asiat elämässä eikä vain ja ainoastaan elämäntaparemontissa, kaatuvat siihen ettei ole asetettu varsinaisesti konkreettista tavoitetta tai tavoitteita. Usein kun tavoite puuttuu, on vaikea kulkea matkaa suoraan eteenpäin, sillä elämä tuntuu siltä kuin hukkuisi kaikkien asioiden kanssa pallomereen.

Tee siis näin: Kun sinulla on tarkoituksena tehdä elämäntaparemontti, niin mieti mikä on päällimmäinen tavoitteesi. Syödä enemmän kasviksia? Harrastaa liikuntaa? Voida paremmin? Kirjoita tavoite ylös ja mene sitä kohti pienin askelin.

Muutetaan kerralla koko elämä.

On olemassa ehkä uskomuksia, että kun heittää kerralla kaikki vanhat ruokailutottumukset ja huonot elämäntavat romukoppaan, on helpompi ottaa avosylin vastaan uusi elämä. Väitän ettei näin kuitenkaan ole. Jos kerralla vaihtaa elämänsä kokonaan uusiksi, se voi olla niin keholle kuin mielelle todellinen shokki ja vieroitusoireita unohtamatta, siitä sopasta ei ainakaan tule makoisa.

Tee siis näin: Aloita pienillä askelilla ja tee pieniä valintoja joka päivä. Silloin tulet huomaamaan, miten nuo valinnat lopulta vaikuttavat positiivisesti elämääsi ja lopulta elämäsi on täynnä pieniä ja hyviä valintoja, joista muodostuu se terveellinen ja parempi kokonaisuus.

Herkkuja ostetaan ”jemmaan”.

Vanha klassikko, jota meistä jokainen on varmasti joskus tehnyt. Jos kaappi on täynnä herkkuja ”pahan päivän varalle” tai sille kuuluisalle viikonlopun herkuttelupäivälle, niin silloin usein houkutus kuitenkin kasvaa liian suureksi ja käsi saattaa käydä herkkukaapilla pahaa aavistamatta silloinkin, kun ei pitäisi.

Tee siis näin: Älä osta kaappeihin mitään herkkuja, jos et halua niitä syödä. Ihminen usein altistuu houkutuksille helpommin, kun niitä on saatavilla. Lausahdus ”Poissa silmistä, poissa mielestä”, ei toimi, kun suklaan tuoksu hivelee nenänpieliä. Jätä siis herkut kauppaan ja koita keksiä niiden tilalle terveellisiä vaihtoehtoja.

Kaikki halutaan heti nyt, kerralla ja nopeasti.

Heti ja nopeasti saa kyllä kiloja pois erilaisilla kitudieeteillä ja lopettamalla ruoan syömisen, mutta onko se sitten loppujen lopuksi niin kannattavaa, koska ne menetetyt kilot tulevat vielä nopeammin takaisin? Elämäntaparemontti ei tapahdu sormia napsauttamalla, vaan se vie aikaa.

Tee siis näin: Älä hätäile! Ole kärsivällinen ja muista myös asettaa välitavoitteita, jotta näet onko maalissa häämöttävä pokaali vielä kaukana.

Unohdetaan levätä ja kuunnella kehoa.

Kun halutaan saada itsessä ja elämässä jotain uutta aikaa, täytyy myös muistaa levon merkitys. Suorituskeskeisessä yhteiskunnassa läsnäolo usein unohtuu. Samoin myös se, mikä merkitys on todella henkisellä hyvinvoinnilla.

Tee siis näin: Älä vain paahda hiki hatussa, vaan muista myös keskustella asioista ja tunteista itsesi kanssa. Anna itsellesi lupa levätä ja lupa tuntea niin kuin tunnet. Aina ei ole helppoa, mutta aina ollaan matkalla kohti parempaa elämää.

Syödään liian vähän.

Kaikkihan sen tietävät, että ihminen laihtuu, kun hän syö vähemmän kuin kuluttaa, mutta liian vähäinen ravinnonsaanti on vain kidutusta mielelle sekä keholle. Tällöin ajatukset pyörivät vain ruoan ympärille ja mielessä huutaa vain jatkuva nälkä.

Tee siis näin: Myös laihduttajan on saatava tarpeeksi hyviä ravintoaineita ja monesti ihmiset yllättyvät, kun huomaavat, että annoskokojen on oikeasti oltava suuria, vaikka tavoitteena olisikin pudottaa painoa.

Keksitään tekosyitä.

Meistä kaikki varmasti keksivät päivittäin useita eri tekosyitä, miksi emme voisi syödä terveellisemmin, liikkua enemmän tai voida paremmin. Kiire, osaamattomuus, tahtotila tai laiskuus ovat esimerkkejä näistä tekosyistä, joita viljelemme aina, kun meidän pitäisi tehdä elämässä jotain epämiellyttävää tai epämukavuusalueellamme.

Tee siis näin: Keksi tekosyiden sijaan syitä, miksi haluaisit tehdä elämäntaparemontin.

Motiivit liikkumisen taustalla ovat väärät.

Ulkonäkökeskeisessä yhteiskunnassa monet saattavat treenata ulkomuodon vuoksi, eikä siinä ole mitään väärää. Jos se kuitenkin on ainoa motiivi liikkumiselle, niin silloin uskon ja tiedän, että into liikkumiseen ei säily kovin kauan.

Tee siis näin: Keksi oikeasti hyviä syitä liikkua: terveys, hyvä olo, stressin lievitys tai mielihyvähormonin saanti. Se ulkonäkö tulee siinä kaupan päälle!

Ajatellaan, että muutokset näkyvät vasta pitkän ajan päästä.

Kun ihmiset haluavat olla tehokkaita ja haluavat nopeita ratkaisuja arjen ongelmiin ja oman elämäntavan muuttamiseen, niin on hyvin vaikea olla kärsivällinen ja odottaa, että muutokset näkyvät esimerkiksi kehossa ja vireystilassa. On kuitenkin mahdollista, että muutoksia voi näkyä välittömästi!

Tee siis näin: Terveellisellä ruokavaliolla on todettu olevan välittömästi energiatasoja ja mielihyvää lisäävää vaikutusta. Syö siis lounaalla enemmän kasviksia ja kokeile huomaatko muutoksen. Sama pätee myös liikuntaan.

Lue myös tämä

Miksi elämäntaparemontti usein epäonnistuu?

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.