VALIKKO
2.5.2017 10:04

Onko pienet painot vain nynnyille?

Painosta puhutaan aina. Siitä omasta kehon painosta ja siitä paljon painaa riisikakut ja siitä kuinka suuria painoja salilla pitäisi/kannattaisi nostella. Tähän kysymykseen ei varmasti ole yhtä oikeaa vastausta, koska näkökulmia on todella paljon, mutta siihen kysymykseen: ”Onko pienet painot vain nynnyille?”, on luvassa vastaus (ei ehkä oikea, mutta ainakin järkevä).

Ihmisillä on jotenkin sellainen kuva, että vain isoilla painoilla saisi lihakset. No voin ehkä sen verran sanoa, että isoilla painoilla, kyllä saa isot lihakset, mutta isoilla painoilla voi myös olla saamatta yhtään mitään tai voi saadakin jotain, mutta ei sinne mihin sitä haluaisi. Kaikista tärkeintä painojen kanssa olisi ensin tekniikka. Ihan kaikessa, mitä kuntosalilla tekeekin, niin tekniikka on kaiken A ja O. Jos et osaa kyykätä oikein, sinulle ei kasva iso ahteri ainakaan pitkällä aikavälillä ja jos et osaa penkata oikein, rintalihakset eivät pullistu paidan läpi. Hio ensin tekniikka kuntoon loistavaksi ilman painoja ja sitten voit ryhtyä edes harkitsemaan, miltä ne painot tuntuvat.

Näissä painoa asioissa kannattaisi olla aina järki päässä ja voisi miettiä vaikka seuraavia kysymyksiä:

”Tuntuuko liike siellä missä pitäisi tuntua?” Jos liike ei tunnu siellä missä sen pitäisi tuntua, sinulla voi olla liian suuret painot, jos teet liikkeet aivan päin honkia. Koska silloin saattaa enemmän keskittyä siihen, että jaksaa tehdä isoilla painoilla eikä niinkään siihen, että liike menisi juuri oikeaan lihakseen. Esimerkiksi hauiskääntö on hyvin yksinkertainen liike, mutta liian raskailla painoilla toistot saattavat jäädä vajaiksi ja liike tulee olkapäälle eikä hauikselle.

”Tuntuuko liike raskaalta?” Jos liike tuntuu siltä, että jaksaisi heilutella sitä painoa eessun taas koko päivän, niin silloin oletettavasti paino on liian pieni. Jos saliohjelmassa lukee 12 toistoa, niin silloin niiden viimeisten kolmen toiston pitäisi olla sellaisia, että irvistelyt tulee ja toistoihin saa myös käyttää henkistä voimaa. Sellainen pienten painojen kanssa pumppailu päivästä toiseen ei kyllä isoja lihaksia kasvata.

Mutta mielestäni pienet painot ovat myös joskus todella hyviä. Ja se mikä kenellekin on pieni paino, niin voi määritellä itse. Mutta pienet painot sopivat hyvin lämmittelyyn ja lopetukseen, jos halutaan tehdä monta sarjaa ja saada lihas aktivoiduksi/pumppiin. Ei sitä heti kannata lähteä tekemään isoilla painoilla, koska lihaksen aktivointi on tärkeää treenin kannalta.

Tämä isoilla painoilla pumppailu on jotenkin trendikästä. Ja ihmiset ehkä välillä häpeävät sitä, kun eivät kahdeksantoista kilon kahvakuulaa jaksa nostaa. Mutta hei, meistä jokainen aloittaa jostakin pisteestä. En minäkään jaksanut alkuaikoina edes prässin kelkkaa nostaa jaloillani, saati käsilläni, mutta siitä oli nousu vain ylöspäin. Ja kyllä minä pienilläkin painoilla treenaan. Niissä ei ole mitään noloa. Eikä pelättävää, koska saattaa myös olla niitä ihmisiä, jotka ei vaan uskalla kokeilla rajojaan. Ja jos olen jonkun silmissä nynny, kun kolmen kilon käsipainoilla teen hauiskääntöä naama irvessä, niin se ei ole minun ongelmani.

Joten treenaajat, älkää pelätkö pieniä painoja tai isoja painoja. Kukin saa nostella sellaisia painoja kuin haluaa tai olla nostelematta. Pääasia, että on hyvä fiilis ja ylpeä siitä, mitä tekee.

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.