VALIKKO
25.8.2018 11:16

Puhutaan ravinnosta: Mainonnan vaikutus syömiseen

Mainokset saavat meidät tekemään huonoja valintoja. 

En tiedä kuinka paljon juuri sinä olet kiinnittänyt huomiota mainoksiin ja erityisesti siihen, mitä meille mainostetaan. Oletko koskaan kiinnittänyt erityistä huomiota ruoka-aiheisiin mainoksiin? Kaikissa näissä mainoksissa on yksi yhteinen teema: ne ohjaavat meitä mitä suurempiin mielihaluihin ja vaikuttavat tätä kautta ostopäätöksiimme.

Aika pitkälti suomalainen ruokakulttuuri on sidoksissa mainontaan. Isoilla yrityksillä on varaa ja halua mainostaa, jottei suomalaisten ruokapöydältä puuttuisi maito ja margariini. Isot yritykset myös mitä enemmän mainostavat kaikkea, mikä näyttää, tuoksuu ja maistuu hyvältä. En tiedä oletteko huomanneet, että harvoin mikään yritys mainostaa mitään terveellistä ja jos mainostaa, harvoin sitä kukaan ostaa (en ainakaan minä).

On mainoksia kerroshampurilaisista, suklaalevyistä, kermaisista juustoista, margariineistä… Näin tässä hiljaittain jopa mainoksen, jossa mainostettiin miten nyt oluen juonti on sallittua kuntosalilla. En tiedä, miten tuo kyseinen mainos herättää minkäänlaisia mielihaluja olutta tai liikkumista kohtaan. Mutta kukaan ei koskaan mainosta mitään luomulehtikaaleja tai avokadoja, koska niiden yritysten ei tarvitse.

Koko tämä ruokakulttuuri toimii oikeastaan suurteollisuuden ympärillä ja se taas toimii median ympärillä, jolloin me nähdään televisiossa, katukuvassa ja somessa oikeastaan vain sitä ruokaa, jonka tarkoituksena on juuri herättää meissä mielihaluja ja sitä kautta ohjailla meidän ruokakäyttäytymistä. Minä ainakin myönnän, että monesti olen ostanut jotain makeaa ainoastaan hyvän mainoksen perusteella, vaikka edelleenkään en pidä Fazerin sinisestä. He osaavat vain tehdä hemmetin hyviä mainoksia, jolloin saan suuren tarpeen siihen suklaalevyyn, vaikka tiedän ettei siinä ole mitään hyviä ravintoaineita keholleni ja se suuri mielihyvä johtaa vain mielipahaan.

Ja jos me puntaroidaan tätä mainonnan ja hinnan suhdetta, niin se suklaalevy maksaa suhteessa paljon enemmän kuin avokadopussi, jos me ajatellaan sen hyötyjä meidän keholle. Mutta jos me ajatellaan, mitä kaikkea se sisältää, niin käytännössä valkosokeri (joka on todella addiktoiva ja käytännössä ihmiselle täysin tarpeeton) on lähes ilmaista verrattuna avokadoon. Ja silti, jos me halutaan jotain hyvää tai halutaan lievittää stressiä valitsemme sen suklaalevyn.

Tässä yhtälössä on jotakin todella pahasti pielessä. Me samalla tiedetään, että lihavuus on yksi suurimmista kasvavista ongelmista koko MAAILMASSA ja silti meidän nenämme eteen työnnetään vain ja ainoastaan suurteollisuuden myötä kirjaimellisesti sontaa: e-koodeja, lisäaineita, valkosokeria, kovaa rasvaa. Eikä me oikeastaan ihmisinä voida tähän vaikuttaa muuta kuin omilla valinnoilla.

Me tiedetään myös, että suolisto-ongelmat lisääntyy yhteiskunnassa kovaa vauhtia. Onko heittää villejä veikkauksia, mistä moinen voisi johtua? Totta kai on olemassa muitakin tekijöitä (stressi, hormonit, geenit, ympäristö), jotka vaikuttavat meidän kehomme toimintaan, mutta yksi suurimmista on ravinto. Se on vain fakta.

Mutta ymmärrän kuitenkin, että tässä kaikessa on kyse siitä, että yhteiskunnan on jotenkin pyörittävä. Me ihmiset syödään huonosti, jotta me sairastutaan. Sitten me ihmiset mennään lääkäriin, jotta ihmisillä olisi töitä. Sitten me parannutaan, aloitetaan uusi elämä, jotta ihmisillä olisi lisää töitä. Jos kaikki olisi terveitä ja kaikki voisi hyvin eikä kenellekään olisi mitään ongelmia, luulen ettei terveydenhuollon puolellakaan olisi pulaa työntekijöistä.

Miten mainokset vaikuttavat sinun ruokakäyttäytymiseen?

Lue myös tämä

Puhutaan ravinnosta: Yhteisten ruokahetkien merkitys

xoxo, Jenna

Kommentit

  • Krista

    Totta, mainoksissa olisi hyvä näkyä oikein lumoavan kuuloisesti salaatteja ja muuta terveellistä. Ja niistä ihanista vitamiinijuomistakin varmasti sais inspiroivan uuden elämän kuuloinen mainos. Siis sellanen että sen terveellisen ruokavalion tueksi niitäkin. Itse en onneksi telkkaria katso. Miettiiköhän mainoksen tekijät tarpeeksi mitä julkaisee, vai miettiikö vaan rahaa…?

     1
    • Jenna

      Sinäpä sen sanoit. Kyse on juurikin rahasta. Isoilla firmoilla on varaa mainostaa ja kaikki tämä näkyy myös markkinahinnassa. Vaikka tällä kaikella varmasti tahdotaan hyvää, niin on ihmisten terveys kuitenkin aina oltava etusijalla tai niin ainakin pitäisi olla.

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.