VALIKKO
19.8.2017 16:51

Rauhallisuus ruokapöytään – tätä on tietoinen syöminen

Suurin osa meistä ihmisistä kiirehtivät syödessään ja eivät ajattele sen enempää sitä nautintoa, mitä ruoka tuo. Aivomme ja suumme tiedostavat kyllä onko jokin ruoka hyvää vai pahaa, mutta oletko koskaan tietoisesti ja tunnustellen kokenut jotain ruokakokemusta, joka on jäänyt mieleesi? Jonka todella maistoit, tunsit ja haistoit. Arjessa usein nämä kokemukset jäävät huomaamatta, koska on meillä on jatkuva kiire. Ei ole aikaa pysähtyä pureskelemaan parsakaalin palaa minuuttia pidempään kuin yleensä. Miltä se tuntuisi, jos sulkisi kaiken muun maailman pois ympäriltään ja keskittyisi ainostaan syömiseen?

Tietoinen syöminen antaa mahdollisuuden nauttia ruuasta ja se antaa keholle mahdollisuuden todella tuntea millainen ruoka on omalle keholle hyväksi. Tietoisessa syömisessä on kyse rauhallisuudesta, tuntemisesta, tuoksuista ja erilaisista mauista. Tietoisen syömisen avulla ruokailusta tehdään läsnäoloa.

Tietoista syömistä voi harjoitella pienin askelin seuraavalla tavalla

Keskity itse hetkeen. Keskity täysin ruokailuun ja ruokaasi. Kun olet syömässä, niin syö. Älä ajattele menneitä tai tulevia haasteita. Anna ajan pysähtyä ja nauti siitä ruokakokemuksesta, jonka saat. Ole läsnä.

Syö hitaasti, älä hotkien. Usein kiireessä syö niin nopeasti kuin ehtii ja silloin olo ei ehdi tulla kylläiseksi. Joskus liian nopea syöminen kovaan nälkään, saattaa myös aiheuttaa mahanpohjalle pistäviä tuntemuksia. Syö rauhassa, hengittäen. Ei hidas syöminen tarkoita sitä, että ruokailun pitäisi kestää useita tunteja. Hidas ja rauhallinen syöminen tarkoittaa sitä, että ruokailun päätyttyä olo on kylläinen ja hyvä.

Tunnustele ruokaa. Ota ruokaa, pureskele kunnolla, tunnustele sen koostumusta ja sen makua. Älä vain hätäisesti pureskele pienemmäksi ja nielaise. Anna ruualle aikaa, jotta maistat sen todellisen maun. Harjoitus: Maista salaattia ja tunnustele sen makuja. Sitten kinkkuananaspizzaa. Kumpi makukokemus oli mielestäsi parempi?  Omasta mielestäni puhtaampi ruoka maistuu suussa paremmalta ja sen koostumus tuntuu miellyttävältä, lisäksi kehossani tuntuu sen jälkeen paremmalta.

Kuuntele kehoasi, mitä se tuntee ruokailun aikana ja ruokailun jälkeen. Aiheuttaako jokin ruoka sinulle mahan murinaa tai tuletko ruuasta energiseksi vai alkaako ruokailun jälkeen aina väsyttämään? Näiden havaintojen pohjalta huomaat, millainen ravinto sopii sinulle.

Mieti myös mistä kiire syödessä johtuu ja milloin sitä esiintyy.

  • Onko sinulla aina tapana lounastauolla hotkia ruokasi, koska sinulla on vain puoli tuntia aikaa? Ensi kerralla älä taistele aikaa vastaan, vaan keskity itse ruokailuun ja syö rauhassa ilman häiriötekijöitä. Loppujen lopuksi se puoli tuntia on hyvin pitkä aika tietoisen syömisen harjoittamiseen.
  • Syötkö aina hotkien, koska sinulla on kamala nälkä? Suurenna sitten annoskokojasi tai muuta ruokavaliotasi, jotta pysyisit kylläisempänä pidempään. Myös se, että olet nauttinut edellisen aterian rauhallisesti ja hitaasti, pitää sinut kylläisenä pidempään.
  • Syötkö peittääksesi tunteitasi tai koetko syömisestä häpeää? Tuo syömisesi esille ja katso mitä syöt. Suklaa auttaa kyllä varmasti sydänsuruihin, mutta anna itsellesi silloin myös lupa nauttia siitä. Tai valitse jokin toinen toimintamalli käsitellä tunteitasi. Kirjoita ne ylös paperille sen sijaan, että tukahduttaisit ne ruualla tai viinalla.

Kehotan jokaista kokeilemaan tietoista syömistä ja rauhoittamaan ruokailuhetken ainoastaan ruokailulle. Syöminen on ihanaa, kun siitä todella tekee nautinnon ja läsnäolon hetken.

xoxo, Jenna 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.