VALIKKO
31.1.2017 10:11

Milloin tavallinen ruoka alkoi lihottamaan?

Nykyään käydään tosi paljon keskusteluja siitä miten pitäisi syödä ja mikä on sitä oikeaa ruokaa omalle keholle. Minä mietin myös näitä asioita todella paljon. Eniten kuitenkin mietin miksi ravinnosta on tehty jotain rakettitiedettä. Kaikkea pitää punnita ja laskea eikä sellainen ihan tavallinen kotiruoka enää kelpaa. Maidosta on tullut pahis, ruisleipä ärsyttää vatsaa ja perunoita ei enää syödä. Miksi?

Jos ensin nostetaan tapetille nämä hiilihydraatit. Niin moni nykyään jättää ne pois ruokavaliosta… En todellakaan ymmärrä miksi. Hiilihydraatit ovat aina olleet se mörkö, jonka uskotaan eniten ihmistä lihottavan. Mutta hiilihydraatit ovat se lähde, josta ihminen saa energiaa ja varsinkin kovasti treenaavalle ihmisille ne ovat välttämättömiä. Ja tässä päästään taas siihen pelottavaan perunaan, jota harvoin löytyy lautaselta (paitsi ranskalaisten muodossa). Peruna on todella ravintorikas ruoka-aine, eikä siitä pitäisi kokonaan luopua. Mutta nykyään monilla ihmisillä esiintyy yliherkkyyksiä viljatuotteiden kanssa ja silloin ymmärrän, jos hiilihydraatteja ei pysty syömään.

Sitten käydään jatkuvasti kiistaa siitä, kumpi on parempi vaihtoehto: voi vai margariini? Minä itse suosin Oivariinia, siinä on rypsiöljyä ja kunnon voita, joten ei ainakaan (toivottavasti) ihan pahasti mennä metsään sen kanssa. Rasvat muutenkin tuntuvat myös olevan pannassa. Joillakin ihmisillä on sellainen käsitys, että pieni rasvaprosentti kehossa saavutetaan sillä, että ei syödä rasvoja ollenkaan. No ei se nyt ihan niinkään ole. Ihminen tarvitsee välttämättömiä rasvahappoja, kuten Omega-3:sta päivittäin.

Mutta mitä pahaa lehmät ovat tehneet, kun yhtäkkiä maitoa ei enää saa (tai kannata) juoda? Maitotuotteista tulee koko ajan joka tuutista aina vain negatiivisempaa palautetta ja itse olen ainakin tämän tietotulvan pauloissa jättänyt maitotuotteita vähemmälle. Se maito, mitä kaupassa myydään on aivan eri maito, jos se tulisi oikeasti suoraan tilalta ilman mitään käsittelyjä. Maitotuotteilla sanotaan olevan yhteys akneen, maidon käyttö lisää ylähengitystieinfektioita, vatsavaivoja laktoosin vuoksi ja osteoporoosin riskiä. Mutta kuten kaikessa, myös tässä asiassa pitää osata olla kriittinen ja tuntea oma kehonsa. En ihmettele, vaikka ongelmia ilmenee, jos maitoa vetää kaksin käsin kolme puolentoista litran purkkia päivässä. Kohtuus kaikessa. Ei mikään ole äärimmäisissä mitoissa terveellistä, ei edes tomaatit.

Mutta takaisin itse aiheeseen – kotiruokaan ja sen (muka) lihottaviin ominaisuuksiin. Jos mennään ajassa 30 vuottakin taaksepäin ei ollut tällaista hullunmyllyä ravinnon kanssa. Nyt ihmiset syövät kaikenlaista roskaa (sipsit, pizzat, burgerit, limsat, karkit, alkoholi) ja ovat kaiken lisäksi laiskoja tai liian kiireisiä, kun kaupasta usein napataan mukaan valmisruoka eikä itse tehdä sitä oikeaa ja kunnon kotiruokaa. Ja sitten väsyneestä, huonosta olosta ja lihomisesta syytetään tavallista ruokaa, kuten ruisleipää ja maitoa eikä näitä E-koodihirviöitä.

Ehkä todella vaikeaksi tämän ravintoasian tekee tällä hetkellä se, kun joka paikasta tulee kaikkia uusia superfoodieita ja jatkuvaa uutta tietoa tulee niin paljon, että ei mahda pysyä perässä. Mutta minulla on sellainen mielipide, että ruuan pitäisi olla täysin puhdasta ja niin sanottua ”aitoa” ruokaa. Nykypäivänä sellaisen ruokavalion rakentaminen on helppoa, jos osaa valita oikeat palaset ja haluaa panostaa omaan ruokaansa.

Meillä jokaisella on samat 24 tuntia vuorokaudessa. Ehkä se kiirekin loppuisi, jos vain ottaisi aikaa ja valmistaisi itse ruokansa. Ei se tavallinen kotiruoka todellakaan ketään lihota, vaan ne kaikki muut hömpötykset, mitä ympärillä pyörii: viikonloppuherkut, alkoholi, jälkiruuat, mukavuudenhalu, vähäinen liikkumattomuus ja ehkä myös tietämättömyys ravinnosta. Elämä on täynnä valintoja. Ruuasta voi tehdä rakettitiedettä, jos niin haluaa. Minusta se on kuitenkin aika yksinkertaista ja hyvää.

xoxo, Jenna

Kommentit

  • Jenni

    Hirveen hyvä pointti 🙂 Jaksan aina ihmetellä näitä ”miä nyt en syö muuta kun kaalikeittoa ja kahvia moneen kuukauteen”- dieettejä. Sama näissä nutrileteissa sun muissa kun eihän sse ihminen niillä elä sen laihdutuksen jälkeenkään. Sitte ihmtelellään kun ei se paino pysy pois jos heti vähän ajan päästä alottaa uudelleen mäkkärin, vaaleen leivän ja herkkujen mättämisen. Voihan kotiruuallaki lihoa/voida huonosti, mutta silloin on annoskoot varmaan pahasti hakusessa tai liikunta olematonta.

    Oon kyllä nyt iteki vähentäny hiilareita, mutta siis syön kyllä täysjyvätuotteita kohtuudella, jätin vaan ns. turhat hiilarit pois. Ei tulis mieleenkään jättää kokonaan jotain ruoka-aineryhmää pois, tai syödä kohtuuttoman paljon jotain tiettyä (esim. karppaus). Meillä ei käytetä eineksiä ollenkaan, ainoastaan vauvalle välillä tarjotaan kiireessä kaupan kasvissoseita. Muuten tehdään omat ja muksun ruuat alusta loppuun itse. Eikä mielestäni aikaa mene juurikaan enempää viikossa, kuin jos hakisin aina valmis safkoja tai lämmittäisi eineksiä. Tehään kerralla aina 2-3pv ruuat, joten oikeastaan ruuanlaittoa tulee vaan 1-3 päivässä /viikko 🙂 Ja ainaki tietää aina mitä syö ja kuinka paljon.

    Tulipa pitkä, vähän aiheen vierestä sepustus :DD

     0
    • Jenna

      Kiitos kommentista 🙂
      Juu niinpä, ne kaikki sellaiset dieetit on kyllä tosi naurettavia.. Ja ihana kuulla, että siellä syödään hyvin ja tehdään itse ruokaa :)!

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.