VALIKKO
19.3.2018 10:29

Varmoja vinkkejä vastustuskykyyn

Flunssakausi on taas kovimmillaan. Vastustuskyky on entistäkin kovemmalla koetuksella. Omasta kehostaan on tärkeää pitää hyvää huolta, että pysyy terveenä ja voi hyvin. Haluan jakaa omassa elämässäni hyviksi todetut vinkit vastustuskyvyn vahvistamiseen.

Sitruuna & Nesteytys

Aloitan jokaisen aamun juomalla sitruunavettä. Sitruunavedellä on monia terveydellisiä vaikutuksia elimistön toimintaan ja immuniteetin vahvistamiseen. Erityisesti aamuisin nesteytyksen merkitys on suuri, sillä heti herättyä elimistö kärsii pienestä nestevajeesta. Sitruunavesi laittaa heti aamusta aineenvaihdunnan käyntiin ja sitruuna sisältää ihmiselle tärkeää antioksidanttia, C-vitamiinia, joka on tärkeä ihon kunnolle ja immuniteetille.

Inkivääri

Sitruunan lisäksi juon aina aamuisin teetä, jonka seassa on inkivääriä tai vaihtoehtoisesti syön raakaa inkivääriä. Inkiväärillä on monia terveydellisiä vaikutuksia ja se myös toimii kehossa antioksidanttina ja vahvistaa immuniteettia. Vaikka inkivääri usein kuuluu siihen flunssan tainnuttamiseen, niin sen käyttöä on hyvä käyttää myös ehkäisevässä toiminnassa.

C-vitamiini

Vaikka puhuin jo sitruunan hyödyllisistä terveysvaikutuksista, niin haluan erityisesti korostaa C-vitamiinin merkitystä immuniteetin vahvistajana. C-vitamiini on yksi niistä vitamiineista, jotka taistelevat vapaita happiradikaaleja vastaan kehossa. C-vitamiinin saanti on erityisen tärkeää päivittäin ja erityisesti silloin, kun elimistö on koetuksella. C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, joten se ei varastoidu elimistöön. C-vitamiinia ei kuitenkaan kannata ottaa liikaa, sillä ylimääräinen vitamiini kulkeutuu pois virtsan mukana. C-vitamiinia saa paljon kasviksista ja hedelmistä, mutta C-vitamiinivalmisteista saanti on parempaa, sillä hedelmät sisältävät paljon fruktoosia, joka ei ole suurina annoksina hyväksi verensokerille ja keholle.

D-vitamiini

D-vitamiinin puutos on todella yleistä Suomessa, erityisesti talviseen aikaan, kun auringonvaloa ei ole saatavilla. D-vitamiinia on harvoissa ruoka-aineissa, joten parhaiten sitä saa ravintolisänä nautittuna. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jolloin sillä on kykyä varastoitua elimistöön, mutta samalla imeytymisen ja käytön takia, sen kanssa tulisi nauttia rasvoja. D-vitamiini on yksi merkittävä luuston, ihon, kynsien ja ihon vitamiini.

Maitohappobakteerit

Tiesitkö, että ihmisen suolistomikrobisto koostuu 100 biljoonasta mikrobisolusta? Ei ole siis täysin turhaa väittää, että suolisto on ihmisen toiset aivot. Suolistolle sisäisesti nautittuna parhaita mikrobeja ovat maitohappobakteerit, bifidobakteerit ja probiootit.

Pakurikääpä

Tiesitkö, että pakurikääpä on tällä hetkellä maailman vahvin antioksidantti? Ei ihme, että sen suuri suosio on noussut viime aikoina. Pakurikääpä on erinomainen immuniteetin vahvistaja ja sitä kannattaa nauttia teen muodossa päivittäin tai ainakin silloin, kun flunssan oireet tuntuvat.

Sarvikuono-kannu

Jos kärsit allergiaoireista, tukkoisuudesta tai nuhasta, tämä on vastaus kaikkiin ongelmiisi! Minun elämäni ja flunssakierteeni loppui siihen paikkaan, kun aloin käyttämään sarvikuono-kannua joka ilta. Kannuun lisätään mitallinen merisuolaa, joka on erittäin desinfioiva ja puhdistava raaka-aine ja huuhdellaan molemmat sieraimet. Tätä kannattaa käyttää aina, kun olo tuntuu tukkoiselta, sillä oireet helpottavat välittömästi.

Kylmä vesi (avanto tai suihku)

Se saattaa kuulostaa varmasti erikoiselta, että miten ihmeessä kylmä voi auttaa immuniteetin vahvistamisessa, mutta päivittäinen avanto tai aamuisin kylmä suihku, ei ainoastaan virkistä ja herätä tulevaan päivään, vaan tutkitusti parantaa vastustuskykyä. Kylmä vaikuttaa ennen kaikkea sympaattiseen hermostoon ja parantaa elimistön kykyä selviytyä, mutta sillä on myös monia hormonaalisia ja positiivisia vaikutuksia mielenterveyteen. Sitä ei voi uskoa ennen kuin kokeilee itse!

Maidoton ruokavalio

Maidottomuudesta puhutaan yhä enemmän. Ihmiset ovat yhä enemmän kiinnostuneita maidottomuuden terveydellisistä vaikutuksista elimistöön. Maito pitää kehossa yllä jatkuvaa tulehdustilaa. Se on tietysti yksilöllistä, miten keho kestää maitotuotteita, mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että jatkuva liman tunne kurkussa lähti, iho-oireet katosivat, suolisto ei enää oireillut ja olen pysynyt terveämpänä, kun olen jättänyt maidon pois.

Stressin tiedostaminen

Stressillä on lähes tulkoon vain negatiivisia vaikutuksia kehoomme: se laskee suorituskykyä, heikentää vastustuskykyä, vaikuttaa ihon kuntoon, hankaloittaa painon pudotusta sekä laittaa suoliston sekaisin. On tärkeää tiedostaa stressin tunne ja oppia käsittelemään sitä omalla tavallaan.

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.